Käsijarruko laahaa Mondeossa?
Re: Uusi kahva!
Jos pystyisit itse irroittamaan vaijerin satulasta ja kokeilemaan että vaijeri liikkuu hyvin ja satulassa oleva käsijarrun vipu ei palaudu kunnolla vaijerin ollessa irti, niin voisi heti todeta, että vika on satulassa. Silloin ei kannata vaihtaa muuta kuin satula.Moti kirjoitti:Täällä 112tkm ajettu 02-Wagon. Varasin ajan takajarruremonttiin. Huoltoliikkeen ajanvaraaja kertoi että todennäköisin syy tuohon Mondeon takajarrujen laahaamiseen on käsijarru. Ehdotti uuden käsijarrukahvan (!) ja vaijereiden laittamista. Rakennetta on kuulemma muutettu sitten vuoden 2002 ja näin takajarrujen laahauksesta pääsisi eroon ja jarruista tulisi rakenteeltaan 06-vuosimallia vastaava. Onko asia kenellekään täällä tuttu ja kannattaako kyseinen operaatio tehdä? Kahva maksaa 78,30€ ja vaijerit 108,50€. Lisäksi vaihtoon mennenee palat 76,90€ ja levyt 162,40€. Töitä 3,2 tuntia a´70€. Yhteensä siis 650€.
Fiesta 1.3 -93
Auto oli tänään huollossa. Huollolla oli vapaat kädet laittaa auto kuntoon. Ainoastaan levyt ja jarrupalat vaihdettiin. Muut osat herkisteltiin. Lysti kustansi +400€. Jos tällaisen remontin joutuu tekemään joka toinen vuosi/50tkm niin aika hinnakkaaksi tulee....mielestäni Mondeossa on jonkin sortin suunnitteluvirhe noissa takajarruissa, kun ne tahtovat laahata jatkuvasti ja kuluttavat palat ja levyt niin nopeasti.
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
Osien hinnat ilmeisesti merkkiliikkeen hintoja, sen verran kalliita ovat. Levyt saa 25e/kpl ja palat taakse kahteen pyörään 30e Motonetistä.
En ole mikään kyseisen firman fani, mutta monesti sieltä saa tilaamallakin halvemmalla kuin paikallisesta varaosaliikkeestä. Puhumattakaan merkkiliikkeestä.
Itse en enää pätkääkään luota merkkiosiin. Hinta on yleensä moninkertainen, mutta kestävyys ei ole yhtään sen parempi kuin tarvikeosissa. Tilasin esim. tuon vaihtosatulan ja jarrupalat taakse em. puljusta eikä oo valittamista toistaiseksi.
Mitä tulee tuohon itse jarruongelmaasi niin halvimmaksi tulisi kun joku selvittäisi ensin vian syyn ja sen jälkeen hankitaan tarvittavat osat. Edellisessä viestissä mainitsemallani konstilla voisi ainakin rajata sen onko vika satulassa vai ei. Korjaamot mielellään vain vaihtelevat uutta osaa koska asiakas ne osat maksaa. Itse vian aiheuttaja vaan jää usein olemaan ja taas kohta laitetaan uutta osaa...
En ole mikään kyseisen firman fani, mutta monesti sieltä saa tilaamallakin halvemmalla kuin paikallisesta varaosaliikkeestä. Puhumattakaan merkkiliikkeestä.
Itse en enää pätkääkään luota merkkiosiin. Hinta on yleensä moninkertainen, mutta kestävyys ei ole yhtään sen parempi kuin tarvikeosissa. Tilasin esim. tuon vaihtosatulan ja jarrupalat taakse em. puljusta eikä oo valittamista toistaiseksi.
Mitä tulee tuohon itse jarruongelmaasi niin halvimmaksi tulisi kun joku selvittäisi ensin vian syyn ja sen jälkeen hankitaan tarvittavat osat. Edellisessä viestissä mainitsemallani konstilla voisi ainakin rajata sen onko vika satulassa vai ei. Korjaamot mielellään vain vaihtelevat uutta osaa koska asiakas ne osat maksaa. Itse vian aiheuttaja vaan jää usein olemaan ja taas kohta laitetaan uutta osaa...
Fiesta 1.3 -93
Osat oli tosiaankin alkuperäiset ja liike valtuutettu Ford-huolto Kehä I -lähellä. Päätin käyttää vielä alkuperäistarvikkeita ja merkkihuoltoa kun tuolla takapäässä on ollut ongelmaa jatkuvasti uudesta lähtien, niin eipähän pääse kukaan ainakaaan sanomaan että kaikki ongelmat johtuvat tarvikeosista.
Terveisit vaan sinne VW:n omistajallekin
. Maksoin tässä vaiheessa omasta pussista, Ford ei tunnetusti osallistu kustannuksiin vapaaehtoisesti. Tosin viimeinen näytös on vielä näkemättä...
Terveisit vaan sinne VW:n omistajallekin

Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
Tuli tuossa omassaki 194tkm ajetussa mk2 koppasessa 2.5 v6 gt mondeossa ilmi tuo käsijarrun laahaus. Todella ilkeä kun täytyy vähän väliä vilkuilla sivupeiliin ja pelätä milloin vasen takajarru syttyy tuleen.
Nyt ei oo hirveesti kiinnostusta panostaa satojen eurojen summia jarrujen korjaamiseen merkkihuollossa, joten koitan halvemmalla elvyttää vähän väliä suihkimalla CRC 3-36:sta siihen sylinterin juureen ja nykimällä käsijarrua edestakas. Samalla koputtaa vasaralla vähän satulaa ja putsailla satulasta + levyistä ruosteita ym. paskoja pois. On kyllä tähän mennessä auttanut, mutta ei varmaankaan ikuisesti tule auttamaan.
Kuitenkin edessä on kokolailla satulapaketin ja levyn uusiminen, on sen verran monta kertaa jäänny käsijarru laahaamaan. Mielenkiinnosta voisi purkaa uudesta satulasta jarrusylinterin auki ja katsoa mitä ne tehtaalla/merkkihuollossa laittavat sisälle kun tykkäävät jämähtää vähemmän ajetuissakin. Tiedä sitten auttaisko, jos löytäisi jonkunnäköisen jäykän jousen, joka sitten toimisi palautusjousena männälle
Kuinka paljon tuommonen jarrujen uusiminen on kustantanut laajan vuosihuollon yhteydessä, onko kellään tietoa? Onko 600e oikeenlainen arvaus?
Nyt ei oo hirveesti kiinnostusta panostaa satojen eurojen summia jarrujen korjaamiseen merkkihuollossa, joten koitan halvemmalla elvyttää vähän väliä suihkimalla CRC 3-36:sta siihen sylinterin juureen ja nykimällä käsijarrua edestakas. Samalla koputtaa vasaralla vähän satulaa ja putsailla satulasta + levyistä ruosteita ym. paskoja pois. On kyllä tähän mennessä auttanut, mutta ei varmaankaan ikuisesti tule auttamaan.

Kuitenkin edessä on kokolailla satulapaketin ja levyn uusiminen, on sen verran monta kertaa jäänny käsijarru laahaamaan. Mielenkiinnosta voisi purkaa uudesta satulasta jarrusylinterin auki ja katsoa mitä ne tehtaalla/merkkihuollossa laittavat sisälle kun tykkäävät jämähtää vähemmän ajetuissakin. Tiedä sitten auttaisko, jos löytäisi jonkunnäköisen jäykän jousen, joka sitten toimisi palautusjousena männälle

Kuinka paljon tuommonen jarrujen uusiminen on kustantanut laajan vuosihuollon yhteydessä, onko kellään tietoa? Onko 600e oikeenlainen arvaus?
