Sivu 2/3

Lähetetty: 05 Touko 2005 10:40
Kirjoittaja kuolio
Kunhan tarkensin tuota vikaa vain. Kun ei sitä nyt tiedä sitten, onko se siinä tyhjäkäyntiventtiilissä vika.
Pitääpi kuitenkin kysellä fordin huollosta aikaa, kun kuulemma ei mikään helppo homma ole tuon tyhjäkäyntiventtiilin vaihto.
Ja eikös pelkästään sillä ansaitse sympatiaa, kun on fordin ostanut :wink:

Lähetetty: 05 Touko 2005 14:12
Kirjoittaja Nsa
Gigantin taannoista mainosta lainaten "TYHMÄ! Se nyt vain on tyhmää maksaa Fordista..." :wink:

Lähetetty: 06 Touko 2005 08:33
Kirjoittaja grebe
kuolio kirjoitti:Kunhan tarkensin tuota vikaa vain. Kun ei sitä nyt tiedä sitten, onko se siinä tyhjäkäyntiventtiilissä vika.
Pitääpi kuitenkin kysellä fordin huollosta aikaa, kun kuulemma ei mikään helppo homma ole tuon tyhjäkäyntiventtiilin vaihto.
Ja eikös pelkästään sillä ansaitse sympatiaa, kun on fordin ostanut :wink:
Parhaiten onnistuu varmaan, kun nostaa auton ylös ja toinen ropaa altapäin ja toinen päältä. Yksin perin hankala vaihtaa, jos ei irroita imusarjaa. Muttei mikään työläs homma. Yksi liitin ja kaksi ruuvia. Kannattaa tarkistaa, että kaikki letkutkin on kiinni imusarjassa. Jos sen imusarjan taakse tulevan letkun irroittaa, niin meno on aika kengurumaista ja epävarmaa menoa. Nykiminen voisi johtua siitäkin, ts. imuilmavuodosta.

Lähetetty: 06 Touko 2005 16:01
Kirjoittaja kuolio
grebe kirjoitti: Kannattaa tarkistaa, että kaikki letkutkin on kiinni imusarjassa. Jos sen imusarjan taakse tulevan letkun irroittaa, niin meno on aika kengurumaista ja epävarmaa menoa. Nykiminen voisi johtua siitäkin, ts. imuilmavuodosta.
Ilmavuotoa olen kyllä tarkastellut, enkä mitään löytänyt. Pilottiakin kokeilin ruiskutella ympärinsä, mutta ei "hörähdä". Se on kyllä kumma, kun sen lämpötilatunnistimesta ottaa johdot pois, toimii auto melkolailla moitteettomasti. Joskus saattaa jäädä kierrokset vielä ylös, muttei usein.

Lähetetty: 07 Touko 2005 00:08
Kirjoittaja grebe
Noh, ei siinä mitä. Minulla ei tähän enää ihmeitä apuja ole. Kyllä se vika löytyy vielä. Mutta ilmoittele, missä vika oli, niin viisastutaan taas kaikki hieman enemmän.

Lähetetty: 17 Touko 2005 19:37
Kirjoittaja kuolio
Noniin. Nyt on viat korjattu. Tulppaamalla EGR (pakokaasun kierrätys) ja huohotinventtiilin vaihtamalla loppui kierrosten korkealle jäänti ja nykiminen. Pienestä se on kiinni :). Kiitokset kaikille vastauksista!

Lähetetty: 17 Touko 2005 23:12
Kirjoittaja Monteonisti
Laskeeko kierrokset nopeasti vai hitaasti? Meillä MAFin vaihto auttoi hieman asiaa, kierrokset ei jää ylös mutta laskevat ehkä liian hitaasti! Pitääpä joskus vilkaista tuota venttiiliä!

Lähetetty: 18 Touko 2005 09:42
Kirjoittaja kuolio
Melko hitaasti laskee kans, mutta eivätpä jää enää riekkumaan. Yks mikä voi auttaa asiaan, on myös ajonopeusanturin pois päältä otto. Silloin tosin voi auto sammua, kun vauhdissa laittaa vapaalle, mutta kierrokset pitäis laskea nopeammin... Tuo maf on kans vähän siinä ja siinä. Jos auto alkaa vielä oireilee, niin vaihdan seuraavaks sen.

Lähetetty: 18 Touko 2005 14:34
Kirjoittaja grebe
kuolio kirjoitti:Noniin. Nyt on viat korjattu. Tulppaamalla EGR (pakokaasun kierrätys) ja huohotinventtiilin vaihtamalla loppui kierrosten korkealle jäänti ja nykiminen. Pienestä se on kiinni :). Kiitokset kaikille vastauksista!
Tarkennatko vielä minkä huohotinventtiilin vaihdoit? Vai tarkoititko sitä tyhjäkäyntiventtiiliä? Sehän ottaa muistaakseni lisäilmansa huohotinjärjestelmästä.

Lähetetty: 18 Touko 2005 22:34
Kirjoittaja Monteonisti
Taas tyhmä kysymys: Mikä ajonopeusanturi ja missä se on? :oops:
Tarkoitit varmaan aikaisemmin huohottimen venttiiliä, etkä siis ohivirtausventtiiliä? :shock:

Lähetetty: 18 Touko 2005 22:53
Kirjoittaja Fiesu
[quote="Monteonisti"]Taas tyhmä kysymys: Mikä ajonopeusanturi ja missä se on? :oops:
Vaihdelaatikossa,mittarinvaijerin lähdössä.Niinno eiköhän se kerro eculle ajonopeuden...Tämmönen aavistus mulla kuitenkin on ,ettei anna vikatilanteessa nopeuden nousta yli 60km/h.No en sekota enempää...

Lähetetty: 19 Touko 2005 08:52
Kirjoittaja kuolio
En tarkoittanut ohivirtaus- eli tyhjäkäyntiventtiiliä, vaan nimenomaan huohottimen venttiiliä. :) Tuo venttiili sijaitsee oikealla puolella, niiden isompien huohotin putkien takana. Hankala selittää :).

Lähetetty: 19 Touko 2005 10:30
Kirjoittaja grebe
Asiaa. Nyt heräsi kiinnostus vaihtaa tuota huohotinventtiiliä. Jos vihdoin pääsisi ikuisuuden vaivanneesta nykimisestä eroon. Tyhjäkäynnit toimii ok jo ennestäänkin. EGR:rrää minulla ei ole, joten sitä ei ole voinut tulpata. Vielä jos saan vaivata niin paljon maksoi uusi venttiili? Pitää ilmeisesti etsiä tuo kyseinen venttiili omastakin autosta. Ei kyllä ulkomuistista mitää hajua sen sijainnista.

Lähetetty: 19 Touko 2005 11:02
Kirjoittaja kuolio
Taisi olla 25 euroa. Fordin liikkeestä kuitenkin. Tuo kuulemma meinaa olla zetecci koneissa sellanen, mikä usein sitä nykimistä aiheuttaa...

Lähetetty: 19 Touko 2005 11:35
Kirjoittaja kuolio

Lähetetty: 20 Touko 2005 22:52
Kirjoittaja Monteonisti
MAFin vaihto pudotti kulutusta n. litran sadalla! :shock:

Lähetetty: 22 Touko 2005 10:45
Kirjoittaja kuolio
Ohhoh! :shock: Sehän maksaa ittensä melko nopeasti takas...
Mistäs muuten sen ostit?

Lähetetty: 22 Touko 2005 21:25
Kirjoittaja Monteonisti
Voortilta, tuli koko kevytmetallihässäkkä mukana, vaihto parissa minuutissa. Ei siis ollut pelkkää anturia, vaan se koko "putkenpätkä".

Lähetetty: 22 Touko 2005 21:55
Kirjoittaja grebe
kuolio kirjoitti:Tuossa se venttiili on:
http://sinuhe.jypoly.fi/~c1228/IMG_0199.JPG
Kiitos kuvasta. Vähän epäilen että onko minulla edes tuollaista. Kun ei ole noita egr-systeemeitäkään. Mutta pitää katsastaa. Nyt kun kelit lämpeni niin nykiminen paheni aika paljon. Mutta pitää tutkailla.

Lähetetty: 23 Touko 2005 21:15
Kirjoittaja cikatti
kuolio kirjoitti:Noniin. Nyt on viat korjattu. Tulppaamalla EGR (pakokaasun kierrätys) ja huohotinventtiilin vaihtamalla loppui kierrosten korkealle jäänti ja nykiminen. Pienestä se on kiinni :). Kiitokset kaikille vastauksista!
Katsoin Mondeoni ZETEC 2.0 16v moottoristani tuota kyseista aiemmassa kuvassa esitettyä huohotinventtiilin paikkaa siinä moottorin oikeassa etunurkassa, siihen näyttäs vain tulevan kumiputki ja putki on kiinni mustassa, teräksisessä litteässä pöntössä joka on parikyt senttiä pitkä ja on päin lohkoa. Onko se venttiili siinä letkun ja pöntön välissä, ei oikein siltä vaikuttanut.
EGR:n tulppaaminen on asiaa aina sillä pakokaasukierrätys ei ole kuin haitaksi imuventtiileille jne.
Osaisko joku kertoa mikä se oletetun huohotusvenan paikka todella on ja lähtikö tällä tosiaan Kuolion nypytykset pois? Se on vähän ristiriidassa siihenkin kun kostealla ilmalla nypytti paljon pahemmin...

Lähetetty: 23 Touko 2005 21:40
Kirjoittaja Monteonisti
Se pönttö on öljynerotin, venttiili siitä lähtevän letkun juuressa. Sen voi putsata liuotinaineessa liottamalla, mutta "ruusuorvokkimainen" kait irroittaa kun on pakosarjan alla? :shock: Itse en ole kyllä kokeillut! :oops:

Nykiminen

Lähetetty: 24 Touko 2005 14:27
Kirjoittaja Mondi
Omassa montussa oli nykimistä, joka sai veren kiehumaan. Vikana oli Paineensäätö venttiilin ja F-anturin viallisesta kommunikoinnin yrityksestä. :shock: Tilattiin uudet ja ei ole nykimistä ollu tähänmennessä enää.
Monissa tapauksissa on vikaa löydetty Ilmamassa mittarista, joko puhdistus tai vaihto on auttanut.

Joissakin Pumppukoneissa nykimisen syynä on ollut viallinen suutin. :roll:

Lähetetty: 24 Touko 2005 14:48
Kirjoittaja janzamar
Ford Mon Dieu ?
vai vaan ford monday.. :lol:
..olipas taas tyhmä juttu.. :oops:

Lähetetty: 24 Touko 2005 23:01
Kirjoittaja Monteonisti
Mikä F-anturi? (taas kait tyhmä kysymys? :oops: )

Lähetetty: 25 Touko 2005 16:57
Kirjoittaja cikatti
Nää keskutelut näköjään etenee etanavauhtia Ford-foorumilla, sopiiko että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, ei juuri aloittaneet tyypit voi tiettää mikä on F-anturi tai mikä on pumppukone.

Toiseksi onko tyhmiä kysymyksiä? On vain kokemattomien kysymyksiä, tyhmä kysymys tulee vasta siinä vaiheessa kun on jo opitusta asiasta huolimatta törttöilty tai ei ole otettu opikseen. Viisasta on kysyä mutta on viisastelua puhua epäselvillä lyhenteillä näinkin simppeleistä asioista.

nimim "PLA potikka kulunut ja MMV potikka pätkii"