Sanoivat suunnilleen että "
visuaalisen tarkastuksen perusteella, ahdin vuotaa öljyä, ja olisi syytä vaihtaa".
Öljyvuodon lähdettä eivät sen tarkemmin pystyneet paikallistamaan. Joskin tässähän on venakoppaan tiiviste vaihdettu, ym. eli ei sitä pitäisi ihan helpolla turbolle mistään päätyä, kun pakosarjakin yläpuolella "siisti". Konehan on pohjastaan öljyinen, ja olen epäillyt että onko öljypohjan tiiviste, mutta voi olla että ainakin osa öljystä tulisi sitten turbosta.
Joitain turbon letkuja oli ollut irti, ja tekivät myös savun kanssa alipainevuotojen etsintää: Ei löytynyt mistään vuotopaikkoja.
Erityisesti ei mainintaa, pääsivätkö turbon propellia tarkistamaan (siihen käsiksi pääsy taitaa olla aika hankalaa ilman isompaa purkua?

)
Katsoin jo vaihtoehtoja vähän lisää ja kysyin tarjouspyynnönkin:
- Kunnostettu Garretin turbo olisi 599 eur + 25 eur postit + 75 eur saa myös paketin missä on tiivisteitä, pinnapultteja, ym. vaihtotyöhön.
= 700 euroa. Tuo on siten -200 eur siihen mitä liikkeestä olivat katsoneet uudelle hinnan (900 eur + työtä sen 600 eur arviolta).
https://www.turbotukku.com/turboahdin-garrett - kaveri soittikin sieltä ja sanoi että tuo on tasan puolet uuden Garrettin hinnasta (1200e).
(hmm.. mistähän tuon uuden Garretin hinta tuli - AutoDocilla se on kuitenkin "vain" 609 eur?
https://www.autodoc.fi/garrett/10196349)
Tarviketason turbo alkaen 312 euroa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... urbo-motor
- tuossakin näyttäisi tulevan perusosat asennukseen mukana... Ei paha?
Ja lisää asennussarjaa, esim. 17 eur hintaan saa tuollaisen:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 1432-ajusa
Ts. remontin hintahan just tippui noin 550 eur, koska sovin jo korjaamon kanssa että omaakin osaa voidaan käyttää (jos takuuta ei tarvitse antaa).