Sivu 7/7
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 27 Huhti 2026 16:31
Kirjoittaja yritäedes
Ja Autodocin sivulla on enemmän kuvia eri kulmista, esim.
Hei vain, katso LÖBRO Paljekumisarja, vetoakseli AUTODOC-sovelluksessa
https://m.autodoc.ee/lobro/12809249
(Automaattiin, sanotaan)
tai:
Hei vain, katso FEBEST Paljekumisarja, vetoakseli AUTODOC-sovelluksessa
https://m.autodoc.ee/febest/9219371
Mutta jos ei käy, niin ei käy. Nyt ymmärsin yskän.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 09 Touko 2026 16:41
Kirjoittaja RENNIE
No molemmat vetarit taas paikallansa.
Toivotaan, että ööliä on laatikossa tarpeeksi, laitoin 1,1 litraa sinne suunnilleen, eli viime vuoden jäämiset ja kokonaisen purkillisen. Täytyy muistaa, että sehän oli täytetty niin täyteen, että täyttöaukosta tiputteli. Ja auto oli kallistettuna niin paljon, kuin tunkilla ja pukilla oli mahdollista. Olisihan se ihme, jos sinne enemmän kuin tuon verran tarvitsisi.
Fordin suositushan oli, että 10-15 mm täyttöaukon alla. Toki rautalangan pätkällä testasin, mutta öljy valuu kyllä siitä rautalanganpätkästä ulosotettuna sitten niin nohevasti pois, ettei voi olla varma. Mutta kuitenkin joka kerralla se kuitenkin kastui öljyyn, että vahvasti viittaa siihen, ettei siellä ainakaan liian vähän luulisi olevan.

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 21 Touko 2026 12:26
Kirjoittaja RENNIE
No juu, nyt on rullailtu ehkä 40-70 km, ja katsastuksellakin käytetty, mistä meni hienosti läpi.
Mutta nyt huomaan, että vasemmalla puolella näyttäisi vetarin stefa vuotavan (se josta laitoin kuvat tänne). Nythän tämä menee aika hassuksi.
Ennen kuin taas aletaan repiä irti tuota, niin pitää miettiä, mikä muu stefan vuodon voisi aiheuttaa. Ylipaine. Onko huohotin kunnossa? Olisin viimekesäisen kytkinrempan yhteydessä uusinut ihan varmuuden vuoksi sen huohottimen, mutta mistään ei näyttänyt löytyvän. Mutta nyt saattaa olla pakko.
EDIT: Tuossa on huohotin, MUTTA tuossa on letku, alkuperäinen on suoraan vaihteistossa kiinni, mutta kävisiköhän tuo letkullinenkin paikalleen, luultavasti.
https://www.ebay.com/itm/126291528755
EDIT2: Aa, nyt on mystinen homma. Miksi tuossa kuvassa on tuo letkullinen huohotin myös? Ei mulla kyllä muuta ollut kuin tuo 7L282A.

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 22 Touko 2026 08:16
Kirjoittaja RENNIE
Onko kukaan koskaan irrottanut vaihdelaatikkoa, tai nähnyt, onko siellä yksi vai useampi huohotin?
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 22 Touko 2026 14:32
Kirjoittaja RENNIE
Jatkanpa yksinpuhelua täällä nyt sitten.
Eli kyllä se on pojat niin, että se huohottaja ainaki on kunnossa. Testasin puhaltamalla, niin ihan varovaisellakin menee ilma läpi. Eli mikähän nyt on vikana?
Voihan se toki olla, että se öljy olisi tullut jostain muualtakin, mutta mistä? No puhdistin nyt bärkleenillä sen, niin katotaan tuleeko siihen lisää.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 22 Touko 2026 14:55
Kirjoittaja JiiHoo
RENNIE kirjoitti: 21 Touko 2026 12:26
No juu, nyt on rullailtu ehkä 40-70 km, ja katsastuksellakin käytetty, mistä meni hienosti läpi.
Mutta nyt huomaan, että vasemmalla puolella näyttäisi vetarin stefa vuotavan (se josta laitoin kuvat tänne). Nythän tämä menee aika hassuksi.
Ennen kuin taas aletaan repiä irti tuota, niin pitää miettiä, mikä muu stefan vuodon voisi aiheuttaa. Ylipaine. Onko huohotin kunnossa? Olisin viimekesäisen kytkinrempan yhteydessä uusinut ihan varmuuden vuoksi sen huohottimen, mutta mistään ei näyttänyt löytyvän. Mutta nyt saattaa olla pakko.
EDIT: Tuossa on huohotin, MUTTA tuossa on letku, alkuperäinen on suoraan vaihteistossa kiinni, mutta kävisiköhän tuo letkullinenkin paikalleen, luultavasti.
https://www.ebay.com/itm/126291528755
EDIT2: Aa, nyt on mystinen homma. Miksi tuossa kuvassa on tuo letkullinen huohotin myös? Ei mulla kyllä muuta ollut kuin tuo 7L282A.
Kokeile napauttaa vasen vetari ihan pohjaan, jos vaikka vuoto johtuu siitä, että se ei ole ihan pohjassa. Öljyähän siellä jo varmasti on vähentämässä spoorin kitkaa. Mulla Focus mk1:n (2-litraisen MTX-75-laatikossa) alkoi öljyä valumaan heti täytettäessä laatikkoa ihan siitä syystä, että vasen vetari ei ollut täysin pohjassa. Se spoori oli ihan jäätävän tiukka irrotusvaiheessakin ja näemmä tarvitsi voimaa myös asennettaessa uusi vetari.

Toki vuotokin oli sitä luokkaa, että sen huomasi heti.
Toinen mahdollisuus on, että stefaa vaihdettaessa (jos se siis on vaihdettu) laatikkoon on tullut sopiva naarmu ja öljy tulee sitä pitkin stefan ohi. Varmuuden vuoksi kannattaa laittaa rasvasta putsatuille pinnoille tiivisteliimaa niin mahdolliset naarmut eivät haittaa. No viisaammat jatkakaa arvailuja.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 22 Touko 2026 16:59
Kirjoittaja RENNIE
JiiHoo kirjoitti: 22 Touko 2026 14:55
Kokeile napauttaa vasen vetari ihan pohjaan, jos vaikka vuoto johtuu siitä, että se ei ole ihan pohjassa. Öljyähän siellä jo varmasti on vähentämässä spoorin kitkaa. Mulla Focus mk1:n (2-litraisen MTX-75-laatikossa) alkoi öljyä valumaan heti täytettäessä laatikkoa ihan siitä syystä, että vasen vetari ei ollut täysin pohjassa. Se spoori oli ihan jäätävän tiukka irrotusvaiheessakin ja näemmä tarvitsi voimaa myös asennettaessa uusi vetari.

Toki vuotokin oli sitä luokkaa, että sen huomasi heti.
Toinen mahdollisuus on, että stefaa vaihdettaessa (jos se siis on vaihdettu) laatikkoon on tullut sopiva naarmu ja öljy tulee sitä pitkin stefan ohi. Varmuuden vuoksi kannattaa laittaa rasvasta putsatuille pinnoille tiivisteliimaa niin mahdolliset naarmut eivät haittaa. No viisaammat jatkakaa arvailuja.
Juu, kyllä pitäisi olla vetari perillä, kun naputeltiin, niin ääni muuttui siinä lopussa, eli perillä pitäisi sen perusteella kyllä olla. Stefa on tosiaan siis vaihdettu toissa viikolla. Naarmuja ei näkynyt, varmistin vielä ennen uuden stefan laittamista.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 22 Touko 2026 18:57
Kirjoittaja Larppanen
Jos ihan pieni minivuoto ja jos se tulee stefan rungon ja vaihteiston rungon välistä, niin saisiko sen tukittua jollain öljynkestävällä silikoniliimalla? Jos vaan putsaa ensin hyvin. Ei ainakaan kallis tai hankala kokeilla, verrattuna stefan vaihtoon varsinkin.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 22 Touko 2026 19:29
Kirjoittaja RENNIE
Larppanen kirjoitti: 22 Touko 2026 18:57
Jos ihan pieni minivuoto ja jos se tulee stefan rungon ja vaihteiston rungon välistä, niin saisiko sen tukittua jollain öljynkestävällä silikoniliimalla? Jos vaan putsaa ensin hyvin. Ei ainakaan kallis tai hankala kokeilla, verrattuna stefan vaihtoon varsinkin.
Voi olla ihan varteenotettava idea, liekö se akselin murkulan ja vaihteiston väli kuitenkin niin ahdas, ettei sinne sormikaan mahdu. No ehkä jollakin tikulla voisi teoriassa (jos siis on niin ahdas) sohia, mutta kun sitä ei taida ehkä nähdä edes sieltä murkulan takaa.
En osaa arvioida, onko "minivuoto" vai mikä, mutta tosiaan pari viikkoa ollut uusi vetari ja stefa ja nyt vasta ajettiin autolla ehkä se 100 km yhteensä, niin vaihteiston alapinnalle asti oli hieman valunut öljyä, näyttää ettei ollut kuitenkaan vielä tippaakaan maahan asti tiputellut.
Outoa, että miten voisi jo stefa nyt vuotaa, niin tarkkana kun oltiin siinä stefan laitossakin... Jospa siellä kuitenkin on joku naarmu sitten tullut... Sitäkin vaikea uskoa, kun sorkkaraudan sorkut otti ylhäältä kiinni stefasta, ja sinne kohti vaihteistoon ei kyllä tullut mitään naarmuja.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 23 Touko 2026 09:02
Kirjoittaja duckworth
Larppanen kirjoitti: 22 Touko 2026 18:57
Jos ihan pieni minivuoto ja jos se tulee stefan rungon ja vaihteiston rungon välistä, niin saisiko sen tukittua jollain öljynkestävällä silikoniliimalla? Jos vaan putsaa ensin hyvin. Ei ainakaan kallis tai hankala kokeilla, verrattuna stefan vaihtoon varsinkin.
Annan tälle myös äänen, joskus nimittäin tehny saman mikäli ollu naarmu stefan ulkokuoren ja poteron välissä.
EDIT: Tarkotin siis että naarmu siinä vaihteiston poterossa johon stefa asennetaan

Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 23 Touko 2026 09:03
Kirjoittaja duckworth
RENNIE kirjoitti: 22 Touko 2026 19:29
Larppanen kirjoitti: 22 Touko 2026 18:57
Jos ihan pieni minivuoto ja jos se tulee stefan rungon ja vaihteiston rungon välistä, niin saisiko sen tukittua jollain öljynkestävällä silikoniliimalla? Jos vaan putsaa ensin hyvin. Ei ainakaan kallis tai hankala kokeilla, verrattuna stefan vaihtoon varsinkin.
Voi olla ihan varteenotettava idea, liekö se akselin murkulan ja vaihteiston väli kuitenkin niin ahdas, ettei sinne sormikaan mahdu. No ehkä jollakin tikulla voisi teoriassa (jos siis on niin ahdas) sohia, mutta kun sitä ei taida ehkä nähdä edes sieltä murkulan takaa.
En osaa arvioida, onko "minivuoto" vai mikä, mutta tosiaan pari viikkoa ollut uusi vetari ja stefa ja nyt vasta ajettiin autolla ehkä se 100 km yhteensä, niin vaihteiston alapinnalle asti oli hieman valunut öljyä, näyttää ettei ollut kuitenkaan vielä tippaakaan maahan asti tiputellut.
Outoa, että miten voisi jo stefa nyt vuotaa, niin tarkkana kun oltiin siinä stefan laitossakin... Jospa siellä kuitenkin on joku naarmu sitten tullut... Sitäkin vaikea uskoa, kun sorkkaraudan sorkut otti ylhäältä kiinni stefasta, ja sinne kohti vaihteistoon ei kyllä tullut mitään naarmuja.
Hetkinen.. ootko varma siis että vetarinstefa vuotaa eikä esimerkiksi siirtotangonstefa? Vai vaihdettiinko sekin kytkinrempan yhteydessä. Mulla nimittäin vuoti siitä kans vasemmalle puolelle ja näytti äkkiä vetarinstefan vuodolta.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 25 Touko 2026 08:32
Kirjoittaja RENNIE
Larppanen kirjoitti: 22 Touko 2026 18:57
Jos ihan pieni minivuoto ja jos se tulee stefan rungon ja vaihteiston rungon välistä, niin saisiko sen tukittua jollain öljynkestävällä silikoniliimalla? Jos vaan putsaa ensin hyvin. Ei ainakaan kallis tai hankala kokeilla, verrattuna stefan vaihtoon varsinkin.
Juu, ryömäsin auton alle ja se väli on niin pieni, ettei sinne sormikaan mahdu.
duckworth kirjoitti: 23 Touko 2026 09:03
Hetkinen.. ootko varma siis että vetarinstefa vuotaa eikä esimerkiksi siirtotangonstefa? Vai vaihdettiinko sekin kytkinrempan yhteydessä. Mulla nimittäin vuoti siitä kans vasemmalle puolelle ja näytti äkkiä vetarinstefan vuodolta.
Siirtotangon stefa on vaihdettu silloin kymmenen vuotta sitten korjaamolla. En muista, että nyt olisi vuotanut, pitää käydä vielä uudestaan auton alla.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 25 Touko 2026 12:28
Kirjoittaja duckworth
RENNIE kirjoitti: 25 Touko 2026 08:32
duckworth kirjoitti: 23 Touko 2026 09:03
Hetkinen.. ootko varma siis että vetarinstefa vuotaa eikä esimerkiksi siirtotangonstefa? Vai vaihdettiinko sekin kytkinrempan yhteydessä. Mulla nimittäin vuoti siitä kans vasemmalle puolelle ja näytti äkkiä vetarinstefan vuodolta.
Siirtotangon stefa on vaihdettu silloin kymmenen vuotta sitten korjaamolla. En muista, että nyt olisi vuotanut, pitää käydä vielä uudestaan auton alla.
Joo 10 vuotta kuulostaa kyllä lyhyeltä iältä stefalle joka ei tossa kohtaa kohtuuttomasti rasitu, mutta tosiaan kurkkaamalla sen mustan muovikannen alle jonka takana vaihteensiirtovaijerit, pystyy varmistamaan vielä että siirtotangonstefa ok.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 27 Touko 2026 08:42
Kirjoittaja RENNIE
duckworth kirjoitti: 25 Touko 2026 12:28
Joo 10 vuotta kuulostaa kyllä lyhyeltä iältä stefalle joka ei tossa kohtaa kohtuuttomasti rasitu, mutta tosiaan kurkkaamalla sen mustan muovikannen alle jonka takana vaihteensiirtovaijerit, pystyy varmistamaan vielä että siirtotangonstefa ok.
Juu, nyt käyty taas puolen sadan kilsan ajon jälkeen auton alla, ja voisikohan olla, että on kunnossa?
Nimittäin, muistan, että panin reippaan kerroksen lootaöljyä niin vetarin päähän kuin tiivisteeseenkin, ja kun vetari on murjottu paikalleen, se laitettu öljy on tavallaan stefan kolaamana jäänyt siihen ulkopuolelle ja pärskinyt sen ajon aikana sinne? Nimittäin, ei stefan kohdalla nähnyt mitään öljypisaraakaan. Pitää vielä seurailla tilannetta, jos lisää öljyä ei enää tule niin rukiveer ja bashiba.
Re: Kytkimen vaihto ketju - Focus MK1
Lähetetty: 28 Touko 2026 18:21
Kirjoittaja duckworth
RENNIE kirjoitti: 27 Touko 2026 08:42
duckworth kirjoitti: 25 Touko 2026 12:28
Joo 10 vuotta kuulostaa kyllä lyhyeltä iältä stefalle joka ei tossa kohtaa kohtuuttomasti rasitu, mutta tosiaan kurkkaamalla sen mustan muovikannen alle jonka takana vaihteensiirtovaijerit, pystyy varmistamaan vielä että siirtotangonstefa ok.
Juu, nyt käyty taas puolen sadan kilsan ajon jälkeen auton alla, ja voisikohan olla, että on kunnossa?
Nimittäin, muistan, että panin reippaan kerroksen lootaöljyä niin vetarin päähän kuin tiivisteeseenkin, ja kun vetari on murjottu paikalleen, se laitettu öljy on tavallaan stefan kolaamana jäänyt siihen ulkopuolelle ja pärskinyt sen ajon aikana sinne? Nimittäin, ei stefan kohdalla nähnyt mitään öljypisaraakaan. Pitää vielä seurailla tilannetta, jos lisää öljyä ei enää tule niin rukiveer ja bashiba.
Tuo kuulostaa mun mielestä normaalilta ja ihan loogiselta, tainnut joskus käydäkin vähän samantapaisia omissa remonteissa ja tullut aluksi säikähdettyä turhaan
