Mainitsinko, että nestepinta laskee säilöissä mitä enemmän pumppu pyörii, myös sellaista pihinää kuuluu tehostimesta...

Muistaakseni pitää löysätä se muovinen vaijerin kiristin oikein kunnolla, niin sitten saa pujoitettua sen lenkin pois paikoiltaan.duckworth kirjoitti:Käsijarruvaijerin pään pois muljautus linkusta ei nyt meinaa onnistua.. Aikanaan sain ne linkkuun pihdeillä vääntäen, mutta pois ne ei lähde sammalla reseptillä. Oliko tähän hommaan joku erikoistyökalu, vai onko muita konsteja? Fixus näyttää myyvän jarrujousen painotyökalua, onko kenties tehty tähän hommaan?
(jarrusatuloita vaihtaessa tämä pikkujuttu osoittaui isoksi esteeksi...)
Niin ja, meinaat muovisella kiristimellä sitä satulanreikään tulevaa valkoista muovia..? Vaiko sitä autonpohjaa keskempänä olevaa kiristintä?JyriN kirjoitti:Muistaakseni pitää löysätä se muovinen vaijerin kiristin oikein kunnolla, niin sitten saa pujoitettua sen lenkin pois paikoiltaan.
Sieltä pohjan alta säädetään käsijarru kiertämällä sitä nailonimutteria. Kierto pidentää ja lyhentää vaijerin kuorta ja siten kiristää ja löysää vaijeria (vrt. polkupyörän käsijarruvaijeri). Ne satulan vaijerikannakkeessa olevat muovoholkit on vain holkkeja - ne pitää kuoren kireällä ja toimii vaijerin laakerina.duckworth kirjoitti: Niin ja, meinaat muovisella kiristimellä sitä satulanreikään tulevaa valkoista muovia..? Vaiko sitä autonpohjaa keskempänä olevaa kiristintä?
Mun kokemuksen mukaan noissa halpisvarsissa olevat puslat on aika lailla kuraa. Alapallot on järjestään ns. kuivia, eli kun niitä kääntelee, niin ovat alkuun ihan helkutin tiukassa ja liikkuvat nahkeasti. Liekö edes tarkoitettu voideltaviksi, mutta muutaman avanneena näyttää vain olevan hintsusti sellaista vaaleaa rasvaa. Olen lisäillyt noihin laakerirasvaa tai vain laiskana pyöritellyt aikani, kunnes liikkuvat jouheammin.duckworth kirjoitti: Mitä mieltä olette noista 25 €/kpl maksavista versioista? Kestääkö niissä alapallot, ja onko laatu huonoa, tai kuinka huonoa jos on?![]()
Juu ja, kun alatukivaret irrottaa, niin onko järkeä sitoa/kiristää etuvakaajan päitä yhteen esim. kuormaliinalla helpottaakseen takaisin asennusta? Miten ootte ite tehneet ko. vaiheen?
Ei käy Granadasta kallistuksen vakaaja sierraan, jos sitä tarkoitit?JyriN kirjoitti:Joo, noita kallistuksenvaimentajia on tosiaan erilaisia. Paitsi, että ovat siis eri paksuisia, niin ovat myös hiukan eri muotoisia. En tiedä kuinka lähelle samanlaisia esim. granujen vaimentajat on, mutta ainakin sierroissa ja mk1 skorppareissa (mk3 granu Englannissa) käytetyt vakaajat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Pieniä muotoeroja on varmasti vuosien saatossa näihin tullut, ihan normaalia tuotekehitystä.
Vastatakseni paremmin duckin kysymykseen, niin minä tekisin tuon asennuksen näin:
1) Vaimennin irti rungosta (uudet puslat tähänkin)
2) uudet tukivarret kiinni vakaajaan, vakaajan pultit löysälle, ettei putoa
3) tukivarret kiinni alapallosta olkatukiin
4) toinen tukivarren sisäpää kiinni
Tässä selviää kuinka hankalaksi menee. Toinen tukivarsi jää mulla aina toista senttiä vajaaksi oli kallistuksenvakaaja kiinni rungossa tai ei. Jos hyvin käy, menee toisenkin tukivarren sisäpää paikoilleen - jos ei mene, niin kuormaliinaa kehiin. 8)
Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Naputtelepas googlen kuvahakuun "ford granada MK3" niin huomaa että kyllä se vaan käyohc205 kirjoitti:Ei käy Granadasta kallistuksen vakaaja sierraan, jos sitä tarkoitit?
Joo, juurikin mietin, että käykö vanhemmista Granadoista vakaajat - eli kuten ohari totesi niin ei käy. Nyt tiedän tämänkin.Aksu kirjoitti: Naputtelepas googlen kuvahakuun "ford granada MK3" niin huomaa että kyllä se vaan käy
Kyllä tuo ihan viisasta on koska jos esim. puslan pultin kiristää pyörä ilmassa niin keskiosahan jää jumiin, ja kun laskee auton niin keskiosa on paikallaan ja tukivarsi kääntyy -> pusla on kokoajan jännityksessä -> hajoaa nopeammin.JyriN kirjoitti:Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Siis kallistuksenvakaajien puslien jotka tukivarressa, mikäs siinä on hankalaa pyörät maassa, jatkovarsilla tosi helppoo ja muutenkin, tai joutuu siin maassa makaan ilman monttuu/nelitolppanosturii, muttei kovinkaan vaikeeta, jos työkalut pysyy vähänkin käsissäemax kirjoitti: Kyllä tuo ihan viisasta on koska jos esim. puslan pultin kiristää pyörä ilmassa niin keskiosahan jää jumiin, ja kun laskee auton niin keskiosa on paikallaan ja tukivarsi kääntyy -> pusla on kokoajan jännityksessä -> hajoaa nopeammin.
Yks mutta siinä on, sitä on aika helkkarin hankala kiristää pyörät maassa, jos ei ole monttua tai edes ajosiltoja
En lukenu kovin tarkasti. Tarkoitin lähinnä niitä pulttia millä se tukivarsi on kiinni autossa ja vakiopuslia. Kyllähän se varmaan onnistuu pyörä maassakin. Minä vaan oon ollu laiska ja kiristäny kaikki silloin kun pyörä on vielä irti ja auto ilmassalexicon69 kirjoitti:Siis kallistuksenvakaajien puslien jotka tukivarressa, mikäs siinä on hankalaa pyörät maassa, jatkovarsilla tosi helppoo ja muutenkin, tai joutuu siin maassa makaan ilman monttuu/nelitolppanosturii, muttei kovinkaan vaikeeta, jos työkalut pysyy vähänkin käsissä
Jatketaan täällä kun meni hieman offtopiciksiJyriN kirjoitti: Menee pahasti ohi Focuksen koiranluista - jatketaan vaikka alustapolitiikassa?
Sama se on, että tekeekö tuon muutoksen sierran omasta vai veitsivakaajasta. Koska tuohon savottaan ryhdytään vasta kilpatouhuissa, on veitsivakaaja säädettävyytensä ansiosta luonnollinen valinta.