Sivu 7/36

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 02 Tammi 2009 08:55
Kirjoittaja Autokuski
taky kirjoitti:Eikö tuolla moodilla lämmitys katkea kun jäähdytinnesteen lämpötila on + 65C.
Missä mittauspiste onkaan ei ole tiedossa.
Kiitos vastauksesta. Tällaista jotain itsekin ounastelin lämmitysajan määrääjäksi.

Tänä aamuna pakkasta pirteät -17,5 astetta ja auto lähti Eberin ajastuksen jälkeen käyntiin kuin palmun alta, hyvä niin!

Taitaa pakkanen nyt vaan entisestään kiristyä, joten "kestotesti" jatkukoon. Onneksi tankissa on talvilaadun menovettä, jolla on suodatettavuutta aina -32 asteeseen saakka. Toivottavasti tuota ei tarvitse käytännössä testata, nämäkin pakkaslukeman on jo ihan riittävät. :wink:

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 02 Tammi 2009 19:00
Kirjoittaja telekkä
Tsekatkaa 1,8tdci huohotinletkut ennen moottorin lämmitystä, onko putki/ putket jäässä? itse huomasin asian kun vuorokauden auto ollut parkissa edellisen päivän ajon jälkeen.. kannattaa tarkistaa ennen eberin käynnistämistä! Huollossa alkavat tutkia asiaa, onko yksilö vika vai yleinen..

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 02 Tammi 2009 19:11
Kirjoittaja taky
telekkä kirjoitti:Tsekatkaa 1,8tdci huohotinletkut ennen moottorin lämmitystä, onko putki/ putket jäässä?
Siis kaiketi moottorin, ei eberin huohotusletku?
telekkä kirjoitti: itse huomasin asian kun vuorokauden auto ollut parkissa edellisen päivän ajon jälkeen..
MIssä huohotin letku fyysisesti sijaitsee edestä katsottuna?

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 02 Tammi 2009 20:19
Kirjoittaja telekkä
Nimenomaan moottorin huohotinputket. Ota moottorinsuoja/äänieriste pois niin näkyy selvästi mistä huohotinputket kulkee. Letkut yhdistyvät ns. säiliöön venttiilikopan oikealle puolelle keulasta katsoen.. Letkuja on useita, jokin uusi huohotinjärjestelmä kuulemma..Alin letku, joka löytyy öljymittatikun juuresta on herkin jäätymään.
Puhdistivat jo kerran huollossa tuon säiliön, oli ollut täynnä moskaa..

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 02 Tammi 2009 23:13
Kirjoittaja Joosef
... moottorin huohotinputket...

Hei, kertokaapa lisää. Omasta 1.8tdci C-maxista oli tänään pullahtanut öljytikku ulos ja moottorin päälle roiskunut pari desiä öljyä. Huohotinputki tukossa oli oma pikadiagnoosi, mutta ei kai sentään
kympin pakkasilla?!? Uskaltaako tuota lyödä tulille ollenkaan? Onko putki jäässä vai jostain möhnästä tukossa? Mitä tässä nyt pitäisi oikein tehdä? Rautalankamalli kädettömälle, kiitos.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 03 Tammi 2009 05:28
Kirjoittaja Krisse
ttyni kirjoitti:Kyllä tuo lisätakuu 3v/100tkm tuo vain yhden vuoden lisätakuun vakiotakuun (2v) päälle.
Juuri noin. Just tossa 1 pv tutkailin sitä lappua (3v/100tkm ostettu kesällä) ja totesin tämän. EIpä tullu luettua sillon tarkemmin.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 03 Tammi 2009 12:12
Kirjoittaja taky
telekkä kirjoitti:Letkut yhdistyvät ns. säiliöön venttiilikopan oikealle puolelle keulasta katsoen.. Letkuja on useita, jokin uusi huohotinjärjestelmä kuulemma..Alin letku, joka löytyy öljymittatikun juuresta on herkin jäätymään.
Otinpa kuva systeemistä...

http://kotisivu.dnainternet.fi/ilkmaat/ ... tdci_2.jpg

... joskos se helpottais hahmottamaan mahdolista tukoskohtaa.

Em jäätyvä kohtako öljytikun oikealla puolella Y-haarasta moottorin alle menevä letku?

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 03 Tammi 2009 12:36
Kirjoittaja telekkä
Joosef kirjoitti:... moottorin huohotinputket...

Hei, kertokaapa lisää. Omasta 1.8tdci C-maxista oli tänään pullahtanut öljytikku ulos ja moottorin päälle roiskunut pari desiä öljyä. Huohotinputki tukossa oli oma pikadiagnoosi, mutta ei kai sentään
kympin pakkasilla?!? Uskaltaako tuota lyödä tulille ollenkaan? Onko putki jäässä vai jostain möhnästä tukossa? Mitä tässä nyt pitäisi oikein tehdä? Rautalankamalli kädettömälle, kiitos.
kyllä putki varmaan jäässä kuten minun autossa oli. puristele letkua niin tuntuu kun jää murenee putkessa, niitä putkia tosiaan useampi, osa voi olla sulia mut se alin lputki, joka liittyy mittatikun juureen on varmasti jäässä. letkut menee ns. säiliöön joka on ilmanputsarin vieressä. putket ovat kiinni hakasilla, itse irroitin putken säiliön liitinkohdasta ja jäätä oli putkessä sekä säiliössä.
Tätä vikaa ei välttämättä huomaa kun eberillä lämmitetään auto ja letkut kerkiää sulaa osittain. Ongelmat alkoi jo ennen pakkasia, harmaata mönjää kertyi tohon huhotin- säiliöön ja sitäkautta valui mittatikkuun, josta asian huomasin. Nyt pakkasilla mönjä jäätyy ja tukkii huohotin putket.

Tosta kuvasta tosiaan näkyy hyvin huohotin letkut ja säiliö. eli ton säiliön alle menevä letku joka päättyy mittatikunjuureen moottorin alaosaan; tuossa keskellä oleva lyhyt mutkainen letku myös jäätynyt mun autossa. näille letkuille ei moottorin lämpö ilmeisesti riitä, toisin kuin venttiilikopan letkuille, jotka ovat sulia..

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 03 Tammi 2009 18:36
Kirjoittaja ahmatti4
Nyt yhden päivän kerennyt ajamaan uudella 1.8tdci titaniumilla ja kyllä tuntuu oikeen hyvältä laitteelta käteen. Tähän mennessä tullut mittariin 250km ja keskikulutus 6.4 litraa. Kaiken kaikkiaan aika paljon kaupunkiajoa ja lyhyitä matkoja. Lisäksi lisälämmitin ollut jonkin verran käytössä. Toivottavasti kuitenkin kulutuslukemat vielä laskevat tuosta.

Laatuvaikutelma autossa aivan eri luokkaa mitä -06vm Mondeossa. Kaikki materiaalit tuntuvat huomattavasti laadukkaammilta ja sisämelu on myös kesympää.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 04 Tammi 2009 09:46
Kirjoittaja groundog
Jännittää!

Focus jätti toissapäivänä aamulla lähtemättä, kun akku oli tyhjentynyt. Takana oli edellisiltana moottoritieajoa n.10minuuttia+kaupunkia joku 4km. Lämmitin Eberillä normaalisti, oliskohan kerennyt tohisemaan noin 30minuuttia.

Tiedän, että autolla pitäisi ajaa noin suurinpiirtein saman verran mitä sitä Eberillä lämmittää, mutta harvemmin käytännössä on toteutunut. Uskoisin, että toimintatapani olisi tyhjentänyt akun se olisi tehnyt sen jo viime talvena ja nyt alkutalvesta -08.

Mikäköhän sai akun sippaamaan noinkin tehokkaasti? Autoon tehtiin viime määräaikaishuollossa mittariston päivitys, mutta sain täältä foorumilta että päivityskään ei ollut täydellinen..

No nyt on pellin alla C-tekin (TM testivoittaja 8) ) älykäs akkulaturi ja sillä latailin kuutisen tuntia.. katellaan miten meno jatkuu, auto on lämpiämässä...

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 04 Tammi 2009 13:51
Kirjoittaja Vetu
telekkä kirjoitti:
kyllä putki varmaan jäässä kuten minun autossa oli. puristele letkua niin tuntuu kun jää murenee putkessa, niitä putkia tosiaan useampi, osa voi olla sulia mut se alin lputki, joka liittyy mittatikun juureen on varmasti jäässä. letkut menee ns. säiliöön joka on ilmanputsarin vieressä. putket ovat kiinni hakasilla, itse irroitin putken säiliön liitinkohdasta ja jäätä oli putkessä sekä säiliössä.
Tätä vikaa ei välttämättä huomaa kun eberillä lämmitetään auto ja letkut kerkiää sulaa osittain. Ongelmat alkoi jo ennen pakkasia, harmaata mönjää kertyi tohon huhotin- säiliöön ja sitäkautta valui mittatikkuun, josta asian huomasin. Nyt pakkasilla mönjä jäätyy ja tukkii huohotin putket.
Miten nuo ongelmat käytännössä ilmenivät?
Viime perjantaina minun C-maxin öljynpainevalo alkoi palaa (tosin sammui jonkin ajan kuluttua). Huollossa epäiltiin öljynpaineanturia, joka vaihdettiin. Voisiko huohotinletkun jäätyminen aiheuttaa öljynpainevalon syttymisen?

Öljyn mittatikussa minullakin oli vaaleaa mönjää ja kun puristelin huohotinletkuja niin jää ratisi siellä.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 04 Tammi 2009 15:14
Kirjoittaja taky
Vetu kirjoitti:Öljyn mittatikussa minullakin oli vaaleaa mönjää ja kun puristelin huohotinletkuja niin jää ratisi siellä.
Juur katselin niin mittatikku on ihan OK, letkun kyllä ratisee, enempiä en viitsinyt puristella kun aattelin että lähtee kokkareina liikkeelle ja tukkii ainakin putket.

Millasia matkoja ajelette päivittäin?

Itsellä tulee jota kuinkin 250-300 km/pv ja nyt takana 49 tkm, sillä että jos vaiva muuttuu kilometrien saatossa.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 04 Tammi 2009 19:17
Kirjoittaja pihistelijä
Tuli 10 tkm täyteen. Tein autolla uudenvuoden reissun Lappiin. Mulla oli ennen tätä I-kopan Focus (1.8 TD farmari 66 kW). Sen sivuikkunat jäätyivät täysin umpeen jo 15 asteen pakkasella kolmen hengen miehityksellä. Myöskään takajalkatilan lämmitys ei pelannut hyvin, vaan jalat palelivat. Piti pitää villasukkia takana.

Tämä uusi on täysin toista maata. Automaatti-ilmaistointiin vain asettaa halutun lämpötilan ja sitä lämpöä riittää tasaisesti ympäri autoa. Myös taakse jalkatilaan tulee lämmintä. Ikkunatkin pysyivät auki -20 asteen pakkasella. Kaikki tuo ilman lisälämmitintäkin.

Auto on todella mukava ajaa. Se pysyy hyvin suunnassa eikä sitä tarvitse kaitsea ollenkaan. Katolla oli 90 cm leveä Packlinen boksi ja täysi kuorma. Matkavauhti reipas. Suorituskykyä riittää täydelläkin kuormalla. Ohitukset olivat vaivattommia verttatuna vanhaan 66 kW:n Focukseen. Perillä oli myös lisälämmitin kovassa käytössä. Siksi reissun kulutus nousi 5,8 litraan.

Alla Nokian uudet Hakkapeliitta R:t (kitkat). Pito oli erinomainen. Jälleen kerran tuli todettua, että kitkarengas sopii kuin nenä päähän Lappiin (ja muuallekin Suomeen).

Yksi asia ärsyttää autossa. Takalasin lämmitin menee automaattisesti päälle aina kuin lämpötila on alle +5 C. Onko tuolle tehtävissä jotain? Huollossa sanoivat ettei voi.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 04 Tammi 2009 19:45
Kirjoittaja telekkä
taky kirjoitti: Juur katselin niin mittatikku on ihan OK, letkun kyllä ratisee, enempiä en viitsinyt puristella kun aattelin että lähtee kokkareina liikkeelle ja tukkii ainakin putket.

Millasia matkoja ajelette päivittäin?

Itsellä tulee jota kuinkin 250-300 km/pv ja nyt takana 49 tkm, sillä että jos vaiva muuttuu kilometrien saatossa.
Huomasin asian kun tapana tarkistaa öljyt aina ennen ajoon lähtöä ja alkoi näkymään tikussa mönjää ja pakasten alettua tikku oli jäätynyt kiinni etten saanut vedettyä ylös.. sit kokeili noita huohotin letkuja ja nehän olivatkin aivan jäässä ja rutisi kun puritelin.. sitten huoltoon ja sulattivat ja puhistivat letkut ja säiliön, oli ollut täynnä moskaa ja tukossa!!
itse ajan myös pitkää matka-ajoa. Varmaan tuo huohotin järjestelmä jäänyt fordilla testaamatta pakkasilla..
Pitää nyt kaikkien joilla ongelmaa havaittavissa, (uskoisin että kaikki uudet 1,8tdci) ottaa yhteyttä fordin huoltoon jos alkaisivat tutkia asiaa tarkemmin. Ei nimittäin ole milloinkaa hyväksi jos kosteutta pääsee kulkeutumaan öljyn sekaa!
Itse jo käynyt asiasta valittamassa ja kai alkavat jotenkin lämpö- eristämään letkuja jos tilanne pahenee.. Sanoivat ettei vielä ainakaan fordille ilmoitella, jos ei muita tapauksia tule. KAIKKI VAAN HUOLTOON ja ASIALLE ON LÖYDYTTÄVÄ SELVITYS/RATKAISU!!

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 08:13
Kirjoittaja taky
groundog kirjoitti:Jännittää!
VI...TAA!!! :twisted: Ja kun aikoinaan kahden Fordin jälkeen -80 ja -90 luvuilla päätin että kolmas tulee vain ruumini ylitse talouteen.
Yhtään muuta niin epäluotettavaa autoa, pajonkaan ajettua ei ole vielä ollut ja on niitä matkalla entinyt olla espanjalaisesta-ranskalaiseen jne pian pari kymmentä erillaista kulkinetta. Yksikään muu merkki ei ole jättänyt tielle, kaikki kolme Fordia joka ikinen vähintään pari kertaa.

Olisi vain pitänyt usko mutuaan ja katsella jokin muu kulkine. :evil:
groundog kirjoitti: Focus jätti toissapäivänä aamulla lähtemättä, kun akku oli tyhjentynyt.
Tänään akku JÄLLEEN sitten tyhjänä viikonlopun seisomisen jälkeen, ei ihanhdustakaan käyntiinlähdön kanssa, avaimen kääntö sain vain valot vilkkumaan. Puolituntia toisesta autosta apukaapeleilla virran syöttöä ja sitten vaivoin jaksoi pyörittää, käyntiin kyllä lähti heti kun sain muutaman kierroksen startilla pyöräytettyä joten virran vähyydestä se on kiinni!
Pakkasta vasta -18C:tä, mitä kun tulee kunnon pakkaset.

C-Maxissa ainakin niin hankalassa paikassa miinusnapa ettei apukaapelia saa suoraan siihen ja maadoitusjohdin joka on tuotu esille iskarin yläpäähän on sekin niin kapeassa välissä ettei millään meinaa apukaapelia saada tukevasti puristuksiin.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 10:25
Kirjoittaja taky
taky kirjoitti: Tänään akku JÄLLEEN sitten tyhjänä viikonlopun seisomisen jälkeen, ei ihanhdustakaan käyntiinlähdön kanssa, avaimen kääntö sain vain valot vilkkumaan.
No niin jälleen beta testaus jatkuu, nyt autoon vaihdetaan uusi akku, saattanut vauroitua tyhjenemisien seurauksena pakkasella, näin maahantujan kenttäinsinööri juuri ilmoitti.

Aiemmin kun sitä mittariston fixausten yhteydessä kysyi niin ei kuulema kuulu ko huoltokorjaukseen = ei vaihdeta.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 16:31
Kirjoittaja Joosef
taky kirjoitti: VI...TAA!!!
Niin täälläkin. C-Maxi lähti lavetilla pajalle - juhlava näky on se.
Ei antanut voorttiliike lyödä käymään edellä kuvaamani tapahtuman jälkeen.

" Keskiviikkona jos saatais ainakin diagnoosi".
Voihan p..se!

Hinurikuski vielä kysy: " Mikset ostanu tojotaa?" Teki mieli tirvaista kuonoon.

Tässä ja nyt juhlallisesti lupaan ja vannon, etten enään koskaan Fordia osta.

Kalsarikännien paikka.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 17:34
Kirjoittaja telekkä
Joosef kirjoitti: Niin täälläkin. C-Maxi lähti lavetilla pajalle - juhlava näky on se.
Ei antanut voorttiliike lyödä käymään edellä kuvaamani tapahtuman jälkeen.

" Keskiviikkona jos saatais ainakin diagnoosi".
Voihan p..se!

Hinurikuski vielä kysy: " Mikset ostanu tojotaa?" Teki mieli tirvaista kuonoon.

Tässä ja nyt juhlallisesti lupaan ja vannon, etten enään koskaan Fordia osta.

Kalsarikännien paikka.
sama täällä, voi olla että vaihtoon menee nopeasti! Tuo fordin huoltokaan kun ei oikein vastaa täys- takuuta, sulattivat ja puhdistivat letkut ja säiliön, ei auttanut vaan sama ongelma jatkui; sitten
patentoivat eristeputkea letkujen päälle ettei jäätyisi. Eli itse vikaa ei näköjään lähdetä selvittämään, mistä ongelmasta/viasta jäätyminen saa alkunsa; vaan yritetään patentoida jotakin mikä voisi mahdollisesti auttaa! Ja päällehän tulee vielä lasku sijaisautosta, vaikka olisi takuuhuolto, fordi ei kustanna sijausautoa kuulemma missään tapauksessa! Ilmottelehan mitä sun autolle tekivät, veikkaan tuota eristys patenttia.....

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 17:48
Kirjoittaja taky
telekkä kirjoitti: mikä voisi mahdollisesti auttaa! Ja päällehän tulee vielä lasku sijaisautosta, vaikka olisi takuuhuolto, fordi ei kustanna sijausautoa kuulemma missään tapauksessa!
Juttelin tänään kuluttaja-asiamiehen kanssa, luettuani...
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/4f7 ... fc721.aspx

Asiamies oli sitä mieltä että kohtuullinen aika saada auto kuntoon on kaksi viikkoa, mutta jos korjausta on yritetty jo useita kertoja, tapauksessani syksystä lähtien kuten tuon sähköongelman takia - että ongelma on sitä luokkaa että korjauksen ajaksi tulee saada sijaisauto veloituksetta.

Jos vika ei tule kuntoon kaupan purkumahdollisuuskin alkaa olla mahdollista johon kauppias ei varmasti suosiolla ryhdy jolloin asia menee kuluttajariitalautakuntaan eikä siinä mitään, mutta se tätä nykyä kestää vuoden!

Samoin takuuehdoilla EI saa heikentää normaalia kuluttajan suojaa.

Eli vaatikaa sijaisauto jos samaan vikaa joudutaan useampaan otteeseen korjamaan.

Ai niin ja kuluttaja-asiamies kehoitti tekemään sähköpostilla tms kirjallisen reklamaation asiasta niin käsittely on myöhemmissä vaiheissa helpompaa.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 18:39
Kirjoittaja Vetu
telekkä kirjoitti: sama täällä, voi olla että vaihtoon menee nopeasti! Tuo fordin huoltokaan kun ei oikein vastaa täys- takuuta, sulattivat ja puhdistivat letkut ja säiliön, ei auttanut vaan sama ongelma jatkui; sitten
patentoivat eristeputkea letkujen päälle ettei jäätyisi...
Oletko siis käyttänyt useamman kerran autoa huollossa jäätymisen takia ja nyt autosi huohotinletkut ovat eristetty? Onko eristäminen auttanut?
Korjaukset taitavat olla tyypillisesti purkkavirityksiä kuten eristämistä tai vastuslangalla putkien lämmittämistä.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 19:09
Kirjoittaja ttyni
Täällä yksi huohotinongelmainen -08 Focus 1.8 tdci. Kurkistin pellin alle ja huomasin, että mittatikku oli pois paikoiltaan ja hieman roiskeita muovisuojan päällä. Tapahtunut varmaan nyt 20 asteen pakkasella, sillä vielä jokunen aika tuota ei ollut tapahtunut. Pitää arkena soitella Fordille ja kysyä mitä tehdään. Pysyi tikku ainakin nyt ajettaessa kolossaan, kun pakkasta ei ollut kuin pari astetta. EI HYVÄ :evil:

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 19:17
Kirjoittaja telekkä
kahdesti käyttänyt samasta asiasta ja nyt menen kolmannen kerran, vielä ilmenee samaa ongelmaa, tosin nyt osa letkuista pysynyt sulina. Ja tuo huohotinsäiliö vaikuttaa olevan aina jäässä, millähän sen meinaavat eristää?!
Nyt on ollut näitä pakkasia, niin onko lisää tullut tapauksia, oletteko tarkistaneet letkuja?
En suosittele ajamaan jos ko. vikaa ilmenee, voi rikkoa jotain.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 20:54
Kirjoittaja Vetu
Jos auto joudutaan viemään lavetilla huoltoon, korvaako takuu kuljetuksen? Jotenkin alan henkisesti valmistautumaan, että sekin päivä vielä koittaa...

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 21:08
Kirjoittaja taky
Vetu kirjoitti:Jos auto joudutaan viemään lavetilla huoltoon, korvaako takuu kuljetuksen?
Miten lie koko takuuajan mutta kun 1. päivänä luovutuksesta, vaille 200 km ajettuna lähti lavetilla niin en edes kuvitellut joutuvani sitä kustantamaan - eikä tarvinnut ja lavetti toi tullessaan toisen auton tilalle kotipihalle, mutta muistelisin jossain yhteydessä olleen puhetta että kannattaa "hajoittaa" auto jonnekin muualle kuin omaan pihaan niin saa kaskon hinausvakuutuksesta sen menemään.
Olikohan jopa jossain toisessa tämän foorumin viestiketjussa asiasta juttua että näin oli Fordin huoltoneuvoja jopa opastanut tekemään.

Re: Uusi Focus 2008

Lähetetty: 05 Tammi 2009 21:19
Kirjoittaja Joosef
taky kirjoitti: ... näin oli Fordin huoltoneuvoja jopa opastanut tekemään.
Yllättäen näin, menee nimittäin takuupirssin hinailu Fordin piikkiin, jollei korvata
vakuutuksesta.