Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
janti kirjoitti: 29 Elo 2025 20:09
Tekoälyä hieman kiusasin ja se ehdotti seuraavaa Tee sama ilmausruuvin testi:
Jos paine vapautuu → vika letkussa.
Jos ei → katse käsijarruun/satulaan.
Nyt on ilmausruuvia kokeeksi avattu. => Ei vaikutusta eli letkussa ei tuon mukaan olisi vikaa.
Noin 1,5 kierrosta pyörii nyt kumpikin takapyörä yhden käden pyöräytyksellä.Kiristin hieman ulompia värinänvaimennus jousia, josko ne olisivat lämmöstä kuolleentuneita.
riikomi kirjoitti: 27 Elo 2025 22:02
Itsellä on Golfissa ollut laahausta parin kk ajan - tosin nyt mysteerisesti melkein täysin häviten. Autohan käyttää kaikkia jarrujaan joka kerran pysähdyttäessä, ABS -pumpun paineella. Parkkeerattaessa sitten menee seisontajarru päälle.
Jarrut herkistin, mikä ei kuitenkaan auttanut. Sitten pari vko myöhemmin laahaus hävisi. Minulla ei ole edes arvausta miksi näin kävi.
Kuukauden päivät oli laahaus lähes täysin poissa kuvioista. Paitsi nyt kauppareissulla takaoikea kuumeni ja haisi oikein kunnolla.
Volkkaripalstalla eräs on vaihtanut kaiken muun paitsi pääsyltyn, absin sekä jarrulinjaston. Silti hirttää...
Taunusautomaatti kirjoitti: 04 Syys 2025 07:23
sähkösen käkkärin motori tai sen voimansiirto.....?
VW sukuisissa moottorin ratas on aika pieni ja tuo on todennäköisempää. Fordilla mottorin päässä ei ole ratasta vaan päinvastoin ks. kuva alla (vastinratas on satulassa).
Nostin Golfin takakulman ylös, ja tunkkikorkeudelta kaksin käsin tempaisten pyörä pyörähti puoli kierrosta. Vedin testerillä käsijarrumoottorit huoltoasentoon, minkä jälkeen pyörähti 3/4 kierrosta. Mäntä oli se joka jumitti satulaa, liukupinnat yhä liukkaina. Mäntää sisään puristaessa teki aluksi tiukkaa vastarintaa, minkä murruttua jatko oli helpompaa. Kasasin kilkkeet ja poljin poljinta -> oltiin taas alkutilanteessa (=1/2 kierroksen pyörähdys). Kauppareissulla laahasi kunnolla.
Noiden havaintojen perusteella vaikuttaisi satulan sisäiseltä vialta. Mutta kun välillä toimii pitkät ajat moitteetta ja vasen puoli on pelannut jo toista kuukautta vaikka aiemmin hirtti oikein kunnolla.
Viimeksi muokannut riikomi, 04 Syys 2025 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth kirjoitti: 04 Syys 2025 15:31
Tää alkaa olla jo vähän mystinen case, mutta letkun vaihto ei ainakaan paljoa osana kustantaisi, vaikken päätä ihan voi tosta pantiksi laittaakaa
Tuli vastaan tämä video. Siinä oli jarrusatulassa sama mekaaninen vika kuten mulla vanhassa satulassa oli. Voisikohan tuo käsijarrumoottori jotenkin vioittuna tuon mekaanisen vian takia. => Pitääkin tarkistaa käsijarrumoottorin vastusarvo. https://www.youtube.com/watch?v=KUyx8PgOsqA
janti kirjoitti: 04 Syys 2025 19:14
Voisikohan tuo käsijarrumoottori jotenkin vioittuna tuon mekaanisen vian takia. => Pitääkin tarkistaa käsijarrumoottorin vastusarvo.
Juu ei taida olla tuossa moottorissa nyt vika. Sain kun sainkin moottorin irrotettua satulasta irrottamatta satulaa kannakkeesta. Pyöritin käsin ruuvia sisemmäksi/vapaammaksi ja ihan samalla tavoin oli pyörä jäykkä pyörittää. Käsijarrumoottorin vastus oli noin 0,6-0,7 ohm.
Nyt olen käynyt nuo tekoälyn ehdotukset läpi. Olisiko sitten vika epäsopivassa tarvikesatulassa? Mäntä painuu kyllä hyvin pohjaan kun sitä hieman mekaanisesti avittaa, paremmin kuin vanhassa satulassa.
Koska ilmausruuvin aukaisu ei sekään auttanut, niin nestejarrujen puolelta ei tule nyt riittävästi alipainetta vapauttamaan takajarruja täysin. Voiko ABS-yksikön sopeutus korjata tilateen, jos etujarrut vapautuvat normaalisti?
Alkaako pyörimään kevyemmin jos vääntää palat irti levystä manuaalisesti?
Jäykkä laakeri nimittäin aiheuttaa myös huonoa pyörivyyttä ja lämpenee myös.
Ei putkistossa mitään alipainetta olekaan koskaan. Palat vetäytyy sisään ihan jarrutuksen aiheuuttaman ylipaineen laskiessa ja levyn hienoisen kierouden painamana.
Siksi suht pienikin jumitus palojen pitimessä tai sen liuuissa tai tapeissa aiheuttaa lämpenemistä äkkiä.
Niiden osien pitää liikkua kevyesti sormilla.
Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Syys 2025 14:54
Alkaako pyörimään kevyemmin jos vääntää palat irti levystä manuaalisesti?
Hyvin pyörii. Varmaan yli 10 kierrosta käsivoimin pyöräytettynä.
Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Syys 2025 14:54
Palat vetäytyy sisään ihan jarrutuksen aiheuuttaman ylipaineen laskiessa ja levyn hienoisen kierouden painamana.
Ilmausruuvin aukaisu ei vähentänyt laahausta, eikä käsijarrumoottorin irrotus. Levyt on nyt uudet ja suorat ei ole niissä siis riittävästi kieroutta.
Pitänee katsoa josko posti toisi paremman OBD-lukijan, jotta saisi lisää toimintoja Forscaniin. Mitään vikakoodejahan ei ole koskaan jarruista tullut.
Siksi suht pienikin jumitus palojen pitimessä tai sen liuuissa tai tapeissa aiheuttaa lämpenemistä äkkiä.
Niiden osien pitää liikkua kevyesti sormilla.
Rasvasin nuokin ja liuut nyt taas uudestaan. Mäntä painuu kohtuu kevyesti sisään kun mekaanisesti avittaa.
ja osat liikkuu tosiaan kevyesti?
Ja liukutappi ei pyri tulemaan ulos kolostaan ...
ja kun rengas ylhäällä ja painat jarrua niin jää hannaamaan vastaan?
entä jos pyörii ookoo ja laitat kässärin päälle ja pois, miten sen jälkeen?
Taunusautomaatti kirjoitti: 05 Syys 2025 18:45
ja osat liikkuu tosiaan kevyesti?
Kevyesti liikkuu.
Ja liukutappi ei pyri tulemaan ulos kolostaan ...
Tässä ei ole koloa vaan reikä satulan läpi. Ei ole vaaraa liiasta vaseliinista tapin päässä/kolossa.
ja kun rengas ylhäällä ja painat jarrua niin jää hannaamaan vastaan?
entä jos pyörii ookoo ja laitat kässärin päälle ja pois, miten sen jälkeen?
Ei ole mielestäni tässä eroa. Olen kokeillut myös auto käynnissä, niin ei ole eroa. Vapaasti tuota ei saa pyörimään ilman sähkömoottorin irrotusta ja mekaanisesti jarrusylinteriä peruttamalla.
Pitää ajella lisää ja odotella liukkaita keleja lukkojarrutuksia niin että ABS rutisee.Ja voisihan sitä testat OBD-testerillä ABS-pumpun avulla ilmaustakin jos testeri sitä tukee (ABS Service Bleed).
janti kirjoitti: 05 Syys 2025 20:34
Ja voisihan sitä testat OBD-testerillä ABS-pumpun avulla ilmaustakin jos testeri sitä tukee (ABS Service Bleed).
Tulipa sitten haasteita Forscanin kanssa, ei löydy kuin PCM => ei pysty tekemään jarrujen huoltotoimenpiteitä.
Käytössä Forscan 2.3.66 laajennetu lisenssi Windows ELM327 1.5 katkaisimella USB-kaapelilla ja lisäksi kokeiltu ELM327 2.1 BT versio.
(OK) [12:56:00.453] Löydetty moduuli: PCM - Voimansiirron ohjausmoduli
(OK) [12:56:01.433] Löydetty moduuli: OBDII - Sisäänrakennettu Diagnostiikka II
Eilen otin vääntöraudalla molemmat takasatulat irti ja isohkolla voimalla painelin männät sisään: eikun jarraa. Pakko oli lähteä mukaan osabingoon ja tilata yksi takasatula. Kerron sittemmin miten kävi.
=> Eli uusien sisempien jarrupalojen värinänvaimennin osuu uuteen satulaan estäen sen tulemasta ulommaksi jarrulevystä. Voisiko tämä nyt aiheuttaa tämän pienen lämpenemisen? Voisi korjautua pienellä jousen taivutuksella.
Taunusautomaatti kirjoitti: 16 Syys 2025 22:07
onks se nyt varmasti oikein paikallaan...
On se.
Juu ei ollut tuon kitinän vaimennin syyllinen. Kuva valehteli, ihan vapaasti pala liikkui.
Näytin lisää teräsviilaa jarrupaloille. Hieman tuntui ulompi pala vielä ahdistavan satulassa/kannattimessa.
Olisiko sittenkin tarvikeosien yteensovitusongelma... Jos nuo tarvikepalat nyt kuluvat ennenaikaisesti loppuun, niin laitan vanhat palat tilalle kokeeksi.
riikomi kirjoitti: 12 Syys 2025 20:14
Eilen otin vääntöraudalla molemmat takasatulat irti ja isohkolla voimalla painelin männät sisään: eikun jarraa. Pakko oli lähteä mukaan osabingoon ja tilata yksi takasatula. Kerron sittemmin miten kävi.
Kyllä siellä sylinteristä ruostetta löytyi syl.aukon ja männäntiivisteen väliseltä alueelta noin 90 asteen matkalla. Ruosteen kun hioi pois niin taas mäntä liikkui. Koeajo on vielä ajamatta, joten vielä ei uskalla tuulettaa...
riikomi kirjoitti: 12 Syys 2025 20:14
Eilen otin vääntöraudalla molemmat takasatulat irti ja isohkolla voimalla painelin männät sisään: eikun jarraa. Pakko oli lähteä mukaan osabingoon ja tilata yksi takasatula. Kerron sittemmin miten kävi.
Kyllä siellä sylinteristä ruostetta löytyi syl.aukon ja männäntiivisteen väliseltä alueelta noin 90 asteen matkalla. Ruosteen kun hioi pois niin taas mäntä liikkui. Koeajo on vielä ajamatta, joten vielä ei uskalla tuulettaa...
Tätä just aina yritän toitottaa että ku jarrut laahaa oikeesti, on vika todennäkösesti työsylkässä tai ainaki siihen johdannainen Ehkä tää esimerkki avaa taas jengin silmiä lisää.
Minulla kestää renkaiden kausivaihto n.2tuntia. avaan ns jarrut 2krt vuodessa.
Irrottelen palat,liukutapit ja liikkuvan satulanosan.
Putsaan liukupinnat, siinä on hyvä apu kun katkaisee rautasahan terän ja kääntää vastakkain, niin on kova työkalu ruosteiden irrotukseen.
Myös toisenmallisissa ne peltilipareet irti ja niiden alta ruosteet, alle kuparitahnaa ja myös palojen liukupinnat putsaan ja voitelen kuparitahnalla. Poljen männät ulommaksi ja raotan suojakumia ja ruiskutan silikonia suojakumin alle.
Oli minulla aikoinaan sylinterien kasausvoidetta, mutta se loppui.
Silikoni voitelee mäntää sisäänpainettaessa sylinterin tiivistekumin.
Tätä tein jo korjaamolla ollessani, ja jatkanut 32vuotta sen jälkeen.
Tarvikepaloissa on runko joskus liian tiukka satuloihin , jolloin kannattaa vähän hioa pois.
Ei ehjää satulaa tarvii puolenvuoden välein olla herkistelemässä ja rasvaamassa mäntiä
Mä ainaki putsaan/voitelen liukutapit vaan kerran vuoteen, ja pari vuoden välein jarrunesteen vaihto. Kannakkeidenkiskoihin anti zeizel tai keraaminen voide ja liukutappeihin jarrukumirasva, kuparitahnasta on aika menny ohi jo. Männän liikkeen tuntee yleensä jo siitä että onko terve, kun painaa vähän pihdeillä sisään, jos menee kevyesti niin on kunnossa. Toisen renkaanvaihdon yhteydessä pyöräytän kutakin fillaria, jos pyörii esteettä ilman kahnaamista, niin ei hätää.
Satuloiden tiivisteet ei oo ikuisia, eikä kuulukaan olla, tiivarien vaihto on niin helppoo ku puhutaan linkuttomista satuloista (oli sitte kiintee tai uiva), että vaihtaa vaan siinä kohtaa kun tuntuu että männän liike ei enää oo riittävän kevyt. Laiskimmat voi sitten ostaa valmiin satulan, itse tykkään putsata, kasata kunnostussarjoilla ja antaa samalla kivan värin pintaan