Sivu 6/7

Lähetetty: 26 Syys 2005 01:13
Kirjoittaja Jebulis
Elikkäs kyse oli siis Orion vm.90. 1.6i. Kattelin haulla "nykii" ja eräässä mondeossa tuntuu olevan samaa vikaa:

"Ongelmana on se, että se nykii kiihdytettäessä ja ei jaksa kiertää.
Nykiminen saattaa välillä hävitä, mutta silti se ei ota kierroksia. Hyytyy noin 3000rpm hujakoilla. Varsinkin jos enempi yrittää polkaista niin veto vaan huononee"

Joillain oli ilmeisesti vika korjaantunu ilmamäärä anturin/mittarin vaihdolla. Onkos Orionissakin sellainen ilmamäärä anturi?

Lähetetty: 27 Syys 2005 18:17
Kirjoittaja Namsu
Ei oo ilmamäärän anturia, imusarjan alipainetunnistin (MAP) hoitaa täs konees sen virkaa 8)

Lähetetty: 28 Syys 2005 22:15
Kirjoittaja Jebulis
Tänään irroitin imusarjasta anturin pistokkeen irti ja samalla auton käynti ja kulku koheni huomattavasti. Elikkäs vika taitaa ollakin siinä imusarjan anturissa. Noo huomenna sen näkee, kun hankin uuden anturin siihen tilalle. :wink:

Lähetetty: 29 Syys 2005 19:50
Kirjoittaja Paco
Voi saatana, nyt minä sitten mokasin.

Menin auton alle puoliksi ja havaitsin löysällä ilevan liitoksen. Luultavasti se oli starttimoottorin?!


Noh räpläsin liitoskohtaa, joka sitten katkesi. Johto irtosi starttimoottorista, eikä sitä enää saanut takaisin, sillä se oli jotenkin outo. Yritin käynnistää auton, mutta yllätys yllätys se ei lähtenyt käyntiin, kun on luultavasti se startti mykkänä.

Suurin kysymykseni onkin, että miten minä saan se jodon nyt takaisin kun liitin on katkennut starttimoottorin sisälle puoliksi? Tai sitten siinä on jokin jippo.

Huomenna vedän sen johdon auton runkoon ja testaan, josko se oli vain maajohto.

Tämä on verrattavissa siihen että pulttista olisi irronut se pää josta se avataan ja kierreosa jäänyt kiinni. Mutta se ei vain ollut pulttiliitos.

Lähetetty: 29 Syys 2005 20:28
Kirjoittaja janzamar
mahtaiskohan olla ihan laattaliitin?
pitäis pihdeillä irrota.
ja jospa se onkin virtajohto niin sulakeet paukkuu,virtakynä vois olla ehkä parempi kumminkin..?

Lähetetty: 29 Syys 2005 23:37
Kirjoittaja Monteonisti
Ei siihen taida tulla maajohtoa ollenkaan, mitä kiinnityspultin juureen kylläkin yleensä. Ainoa sisään menevä johto on solenoidilta menevä virtajohto mutta se ei kyllä yleensä katkea, kärähtää jos lähes poikki. Muut johdot on päävirta ja heräte, ne on normaalilla lattaliittimellä mutterin alla. 8)

Lähetetty: 30 Syys 2005 18:56
Kirjoittaja Paco
Sain starttimoottorin taas toimimaan. Pienehkö purkkapatentti piti tehdä, mutta joskus sen voi sitten laittaa paremmin.

Irroitin polttoaineen painetasaajan ja laitoin takaisin ja nyt auto ei nyi ja käy hyvin, mutta veikkaan että nykiminen taas alkaa kun avaan polttoainetankin korkin, niinkuin kävi myös bensansuodattimen vaihdon jälkeen.

Eli jos noin käy, kun käyn tänään tankkaamassa, niin silloinhan vika on polttoaineen paineissa, eli polttoainepumppu, tai paineentasaaja on viallinen.

Lähetetty: 30 Syys 2005 22:57
Kirjoittaja Monteonisti
Outoa, sillä yleensä korkin avaaminen parantaa pensan saantia koska alipaine katoaa! :shock: Jos ei paluuletku syötä ilmaa? :roll:
EDIT: Tuohon sen verran korjausta, että kesällä vasta tankatun kylmän pensan lämpeneminen voi aiheuttaa tilapäistä ylipainetta tankkiin, mutta tasaantuu aika pian! :oops:

Lähetetty: 30 Syys 2005 23:51
Kirjoittaja Paco
Juu, ehti se nykiminen sittenkin tulla ennen kuin edes koskin korkkiin. Mutta se siis paranee tilapäisesti jos avaa esim bensansuodattimen letkun, tai ylipäätänsä jonkun bensaletkun konehuoneesta.

Lähetetty: 30 Syys 2005 23:58
Kirjoittaja Monteonisti
Voiskohan olla mahdollista että paluuletku tukossa ja paine nousee liian korkeaksi? :shock:
Tämä kyllä täysin keksittyä kun ei ole nuin koskaan käynyt, yleensä päinvastoin eli tukossa syöttö tai pumppu ei jaksa pumpata! :oops:

Lähetetty: 01 Loka 2005 00:37
Kirjoittaja Paco
Pitää tarkastaa paluuletku. Tuo pumppu kyllä vaikuttaa kokoajan enemmän ja enemmän todennäköisemmältä.

Lähetetty: 03 Loka 2005 21:08
Kirjoittaja Paco
Prkl. Luulin jo korjanneeni vian, mutta auto taas sammu 3 kertaa tämän päivän aikana. ECUn nollaaminen auttoi siten, ettei auto sammunut pariin, kolmeen päivään. Voiko ECU:ssa olla kylmäjuotoksia? Jos ottaisi sen seuraavaksi kolvauspajaan? EGR:ää en tästä autosta ole löytänyt.

Lähetetty: 03 Loka 2005 23:02
Kirjoittaja Monteonisti
Voi ECUN kolvaus olla aika vaikeaa? :shock: Minä ainakin resetoisin uudestaan ja tarkistasin kaasuläpän säätimen (vai mikä tuossa on kun outo motti?) ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)

Lähetetty: 03 Loka 2005 23:04
Kirjoittaja Jaakko85
Monteonisti kirjoitti:Voi ECUN kolvaus olla aika vaikeaa? :shock: Minä ainakin resetoisin uudestaan ja tarkistasin kaasuläpän säätimen (vai mikä tuossa on kun outo motti?) ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
täh ? mitä vaikeaa siinä on ? lakka pois, vanha tina tinaimusukalla pois ja uutta tilalle. tosin nuissa ei pahemmin juotosvikoja esiinny juuri paksun lakkakerroksen takia..

Lähetetty: 03 Loka 2005 23:09
Kirjoittaja Monteonisti
Minulle ainakin vaikeaa! :shock: Olen kyllä tutkinut vain uudempia ECUJA ja huomannut ne hieman monimutkaisiksi! 8)

Lähetetty: 04 Loka 2005 11:24
Kirjoittaja Jaakko85
Monteonisti kirjoitti:Minulle ainakin vaikeaa! :shock: Olen kyllä tutkinut vain uudempia ECUJA ja huomannut ne hieman monimutkaisiksi! 8)
No sillonkun alkaa olemaan pintaliitoskomponentteja niin hieman vaikeutuu :wink:

Lähetetty: 04 Loka 2005 16:59
Kirjoittaja Paco
Monteonisti kirjoitti: ja puolan johtoliitokset, ruutaisin niihin CRC:tä! 8)
Tässä on yhdistetty puola/jakaja, vitun outo. Alko vaan harmittaa niin simona, kun jo 100 kerran tuntui että auto toimii kunnolla ja sitten taas alkaa sammumaan. Pientä nykimistä tosin ilmeni vaikka ecun nollasinkin. Kun tuo sammuminen viimeksi loppui (ecun nollauksen yhteydess), niin vaihdoin myös jonkun tiivisteen, joka oli paperia/pahvia. Se oli ruiskun vasemmassa reunassa, sellainen johon menee kaksi letkua ja se imee ilmaa. Ja siinä on aukko, joka yhdistää sen moottoriin, siihen väliin vaihdoin tiivisteen. Oli torxeilla kiinni. Olisiko lisäilmaventtiili, tai tyhjäkäyntiventtiili.

Lähetetty: 05 Loka 2005 00:00
Kirjoittaja Monteonisti
Tulee siihenkin kuitenkin kait 2 johtoliitintä? :roll:
Oliko tuo EGR johon tiivisteen vaihdoit? 8)

Lähetetty: 05 Loka 2005 06:24
Kirjoittaja Paco
Hmm. Jos tukkii sen lekun joka imee ilmaa, niin kone sammuu.

Lähetetty: 05 Loka 2005 20:13
Kirjoittaja Paco
Noniin. Tätä asiaa en ole aiemmin udellut, mutta pitäisikö bensapumpun ääni olla aina samanlainen kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle? Minulla välillä se tekee semmosen ihmeellisen Wooom äänen, ehkä hieman laiskan äänen kuuloisen. En voi tuota tarkemmin selittää, mutta välillä se tekee poikkeavia ääniä.

Lähetetty: 05 Loka 2005 23:55
Kirjoittaja Jaakko85
Minun auton bensapumpussa ääni on melko tasainen. Käsittääkseni niin pitää ollakkin. Jos ääni pätkii niin sillon pätkii bensantulokin.

Lähetetty: 06 Loka 2005 17:19
Kirjoittaja Paco
Voiko vanhan bensapumpun jättää vaan tankkiin ja laittaa uuden vaikka konehuoneen puolelle? Ei jaksais viedä korjaamolle ton punpun vaihdon testaamiseksi.

Lähetetty: 06 Loka 2005 19:52
Kirjoittaja janzamar
tuskinpa se ketään siellä häiritsee.

Lähetetty: 07 Loka 2005 17:48
Kirjoittaja Paco
Jooh nyt palo hermot lopullisesti tähän autoon. 3-4kk ajellut ja kilometrejä tullut ihan vitusti. Ehkä 400km on saanut kohtuullista ajonautintoa ja loput 5000km nykimistä ja vitutusta. Nyt lähti auto vaihtoon ja katotaan millanen kinneri tilalle otetaan.

Lähetetty: 07 Loka 2005 17:49
Kirjoittaja Sultzi
Taunus/Cortina :D