Sivu 47/51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 07 Tammi 2025 21:42
Kirjoittaja xflex
Huurtumismurheisiin… otin 2 vuotta sitten sisäilmankierron läppämoottorin piuhan irti kun meni hermot satunnaisesti lasille ilmestyvään usvaan. Oli n. 5 minuutin jobi. Ei ole sen jälkeen huurtunut missään tilanteessa. Ihan sama meneekö sähköllä vai bensalla, ei huurretta. Suosittelen lämpimästi. Jos paska haisee haitaksi asti radalla niin laittaa ilmanvaihdon off-asentoon hetkeksi, aika tarpeeton ominaisuus tuo kierrätys täkäläisissä oloissa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 08 Tammi 2025 07:50
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Pasi123 kirjoitti: 07 Tammi 2025 13:21
hpford kirjoitti: 07 Tammi 2025 10:45 Jos vetää yht'äkkiä lasit huuruun, niin eikö se ole sen kokoinen turvallisuusriski, että ko.auton käyttö pitäisi kieltää? Autohan on vaarallinen sekä auton sisällä olijoille että ulkopuolisille, vaikka huurtuminen tapahtuisi satunnaisesti!
Ainakin meillä olen toiminnan luokitellut vaaralliseksi. Huurtuu niin hetkessä, että ei ehdi juuri reagoida. Ja oikeasti kaikki lasit ummessa.
Pasi123 - kurkkaatko yksityisviestisi :)

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 08 Tammi 2025 19:25
Kirjoittaja Jeipii
KugaMuuMuka kirjoitti: 07 Tammi 2025 18:55
Jeipii kirjoitti: 07 Tammi 2025 18:34
Mun mielestä yksi skenaario missä toi huurtuminen tapahtuu on kun auto sammuttaa bensakoneen ja ajo jatkuu sähköllä automaattisesti. Esim normaalimoodissa tai Ecomoodissa kun auto vaan päättää sammuttaa bensakoneen.

Jos vaihtaa sport moodiin eli pakottaa bensakoneen päälle huurtuminen loppuu (ehkä). En muista tarkalleen miten tuo pelittää. Aika kiire siinä kuitenkin tulee kun näkyvyys heikkenee aika nopeasti.
Tämä skenaario ei ainakaan HEV autossa päde, mikä minulla oli ajossa
Joo, en tiedä onko sittenkään tuosta kiinni. Alkaa jo tuntua siltä että on jopa ihmeen satunnaista että milloin menee kierto päälle. Nyt on käynyt useimmiten silloin kun ajan autolla hiljaista nopeutta ja normal ajomoodissa. Oliskohan se että kun bensakoneen lämmöt alkaa laskea riittävän alas auto yrittää pitää kabiinin lämpimänä kytkemällä sisäilmankierron päälle. Jotenkin oudosti tuo toimii.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 09 Tammi 2025 07:01
Kirjoittaja Mörri
Miten tiheään kannattaa vaihtaa hev awd kugaan nelivetojärjestelmän öljyt ja CVT laatikko öljyt ? Auto on 2021 ja 90tkm ajettu sekä huollettu huolto ohjelman mukaan .

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 19 Tammi 2025 17:07
Kirjoittaja Kuga2021Vig
Onko muilla ongelmia Ford pass( Apple)- sovelluksen käynnistyksessä? Pari kk sitten ladattu ja toiminut etäkäynnistyksen suhteen erinomaisesti. Jumiutuu oudosti ”omat asetukset” kohtaan enkä pääse enää eteenpäin. Koetettu poistaa appi ja ladata uudestaan, mutta jumittaa aina samaan kohtaan, vinkkejä?

Autona siis Kuga 2021 lataushybridi( toinen omistaja)
Olen ajanut nyt 8000km, joista tietokoneen mukaan n. 60% sähköllä. Loistava auto verrattuna aiempiin 3:n Ford Focuksiin😁

Kiitos!

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 20 Tammi 2025 13:29
Kirjoittaja hessuko
Täällä on kuga 2020 phev ja fordpass toimii oman ja vaimon samsungeilla(android) aivan normaalisti eli hyvin! Enpä nyt osaa vinkkeja antaa ,olisiko sinulla jotain muuttunut kun se on aiemmin toiminut.Kokeilin päästä siihen omiin asetuksiinkin ja se avautui aivan normaalisti.Meillä oli yksi häiriö vuonna 2020 muutama viikko auton oston jälkeen kun fordpassiin ei tullut autosta tietoja ja vein auton sen takia huoltoon.Saivat sen heti toimimaan,olivat vaan käyttäneet jonkin piuhan irti siitä auton "sim laitteesta".Joskus on ollut joku "yleismaailmallinen häiriö" mutta kokonaisuudessaan fordpassi on toiminut omiin tarpeisiin erittäin luotettavasti.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 21 Tammi 2025 13:30
Kirjoittaja Pasi123
Kuga2021Vig kirjoitti: 19 Tammi 2025 17:07 Onko muilla ongelmia Ford pass( Apple)- sovelluksen käynnistyksessä? Pari kk sitten ladattu ja toiminut etäkäynnistyksen suhteen erinomaisesti. Jumiutuu oudosti ”omat asetukset” kohtaan enkä pääse enää eteenpäin. Koetettu poistaa appi ja ladata uudestaan, mutta jumittaa aina samaan kohtaan, vinkkejä?

Autona siis Kuga 2021 lataushybridi( toinen omistaja)
Olen ajanut nyt 8000km, joista tietokoneen mukaan n. 60% sähköllä. Loistava auto verrattuna aiempiin 3:n Ford Focuksiin😁

Kiitos!
Ei ole kokemusta applesta, mutta mulla se android versio toimii sidettävästi. Vähän hidas, ja ne ajastukset välillä sekoilee. Mutta kuitenkin toimii.

Kannattaa varmaan kysellä fordilta, ainakin aiemmin ovat vastanneet suht nopeasti. palvelut@ford.com

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 22 Tammi 2025 16:33
Kirjoittaja Miihkali
Toimii Applessa, aika hitaasti tosin. Mutta aukeaa valikot eikä jumiudu niihin.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 22 Tammi 2025 18:23
Kirjoittaja KugaMuuMuka
Voiko uudessa kugassa parkkitutkien merkkiääntä säätää, tuntuu olevan niin pienellä?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 25 Tammi 2025 16:09
Kirjoittaja Jartsu
En vielä lähtenyt vaihtamaan tuohon hev kugaan uutta 12v akkua kun huollossa 3kk sitten sanoivat että se on hyvä. No tuo satunnaisesti sanoo että sammutetaan radiota akkuvirran säästämiseksi kun auto ei ole käynnissä, ja kun tuohon laittaa ctekin kiinni niin akku on senkin mielestä tyhjähkö. Pari tuntia lataamista ja ctek näyttää vihreetä että nyt on virtaa (10A lataustehoinen ctekki), sitten kun ottaa ctekin irti ja odottaa minuutin tai pari niin ctekki sanoo että 3 tolppaa kahdeksasta, laitamma sen uudestaan pariksi tunniksi kiinni ja sama juttu taas uudestaan, näin varmaan maailman tappiin asti. Mistä tiedän että tuo 12v akku on oikeasti täynnä, tuossa varmaan se BMS siinä välissä häärää omiaan. Lyhyttä ajoa tulee mutta senlisäksi myös ei ajoa ollenkaan, niin kyllähän se syö sitä mutta kai tuon 45ah:n akun silti pitäisi yli viikon pitää latinginsa vaikka ei ajaisi ollenkaan. Kohta lähden kyllä akkukaupoille kun loppuu mielenkiinto tähän harrastukseen. Näkeekö siitä akusta jostain kilvestä että minkä ikäinen se on, tuon historiasta kun en ihan tiedä ja olen toinen omistaja, auto on vm2021.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 25 Tammi 2025 17:46
Kirjoittaja focst
Jartsu kirjoitti: 25 Tammi 2025 16:09 En vielä lähtenyt vaihtamaan tuohon hev kugaan uutta 12v akkua kun huollossa 3kk sitten sanoivat että se on hyvä. No tuo satunnaisesti sanoo että sammutetaan radiota akkuvirran säästämiseksi kun auto ei ole käynnissä, ja kun tuohon laittaa ctekin kiinni niin akku on senkin mielestä tyhjähkö. Pari tuntia lataamista ja ctek näyttää vihreetä että nyt on virtaa (10A lataustehoinen ctekki), sitten kun ottaa ctekin irti ja odottaa minuutin tai pari niin ctekki sanoo että 3 tolppaa kahdeksasta, laitamma sen uudestaan pariksi tunniksi kiinni ja sama juttu taas uudestaan, näin varmaan maailman tappiin asti. Mistä tiedän että tuo 12v akku on oikeasti täynnä, tuossa varmaan se BMS siinä välissä häärää omiaan. Lyhyttä ajoa tulee mutta senlisäksi myös ei ajoa ollenkaan, niin kyllähän se syö sitä mutta kai tuon 45ah:n akun silti pitäisi yli viikon pitää latinginsa vaikka ei ajaisi ollenkaan. Kohta lähden kyllä akkukaupoille kun loppuu mielenkiinto tähän harrastukseen. Näkeekö siitä akusta jostain kilvestä että minkä ikäinen se on, tuon historiasta kun en ihan tiedä ja olen toinen omistaja, auto on vm2021.
Jos on alkuperäinen akku niin toisessa kengässä on valmistus viikko ja vuosi.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 25 Tammi 2025 19:22
Kirjoittaja _JPA
Onhan se ulkoisen laturin miinusjohto kiinni korissa?
Jos laitat akun napaan, niin bms sotkee homman.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 25 Tammi 2025 22:28
Kirjoittaja Jartsu
_JPA kirjoitti: 25 Tammi 2025 19:22 Onhan se ulkoisen laturin miinusjohto kiinni korissa?
Jos laitat akun napaan, niin bms sotkee homman.
Juu on, moottoritilassa on ctekki kiinni
Täytyy huomenna tarkistaa tuo akun valmistus viikko/vuosi

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 26 Tammi 2025 14:02
Kirjoittaja Pasi123
Jartsu kirjoitti: 25 Tammi 2025 16:09 En vielä lähtenyt vaihtamaan tuohon hev kugaan uutta 12v akkua kun huollossa 3kk sitten sanoivat että se on hyvä. No tuo satunnaisesti sanoo että sammutetaan radiota akkuvirran säästämiseksi kun auto ei ole käynnissä, ja kun tuohon laittaa ctekin kiinni niin akku on senkin mielestä tyhjähkö. Pari tuntia lataamista ja ctek näyttää vihreetä että nyt on virtaa (10A lataustehoinen ctekki), sitten kun ottaa ctekin irti ja odottaa minuutin tai pari niin ctekki sanoo että 3 tolppaa kahdeksasta, laitamma sen uudestaan pariksi tunniksi kiinni ja sama juttu taas uudestaan, näin varmaan maailman tappiin asti. Mistä tiedän että tuo 12v akku on oikeasti täynnä, tuossa varmaan se BMS siinä välissä häärää omiaan. Lyhyttä ajoa tulee mutta senlisäksi myös ei ajoa ollenkaan, niin kyllähän se syö sitä mutta kai tuon 45ah:n akun silti pitäisi yli viikon pitää latinginsa vaikka ei ajaisi ollenkaan. Kohta lähden kyllä akkukaupoille kun loppuu mielenkiinto tähän harrastukseen. Näkeekö siitä akusta jostain kilvestä että minkä ikäinen se on, tuon historiasta kun en ihan tiedä ja olen toinen omistaja, auto on vm2021.
No, jos 2h latausta riittää saamaan akun "täyteen" 10A virralla, onhan se akku aika huonossa kunnossa varmaankin. En tietä akun kokoa, mutta varmaan joku 45ah? Tuosta vois arvella, että akun kapasiteetti tällä hetkellä on 40-50% jopa alle. Pakkasella tuo vain laskee, aika isosti jopa. 20 pakkasella akun kapasiteetti on vajaa 50%

Tuo ctek varmaan mittaa akun jännitteen, samanhan voi itsekin mitata jos on yleismittari. Ne akuthan huononee siten, että se napajännite madaltuu mitä huonommassa kunnossa akku on. Eikä se jännite siitä nouse vaikka kuinka lataa. Latauksen jälkeen voi hetken näyttää isompaa arvoa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 26 Tammi 2025 14:24
Kirjoittaja Jartsu
Tarkistin tuon akun valmistuspäivän siitä akunnavasta ja näyttäisi olevan alkuperäinen akku vuodelta 21, eli vaihtoon menee ja eipä tässä sen enempää tätä kannata vatvoa. 45ah:n akkuhan tuo on.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 26 Tammi 2025 15:26
Kirjoittaja KugaPHEV
Kannattaa kysyä akkuliikkeestä samalla alkuperäistä isompikapasiteettisempi akku sen mukaan miten ison saavat mahtumaan.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 26 Tammi 2025 16:40
Kirjoittaja focst
Niin iso akku tilalle kun mahtuu ja AGM niin kestää vähän paremmin.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 27 Tammi 2025 19:45
Kirjoittaja Jartsu
Merkkiliikkeessa vaihdettu uusi 50ah ford logoilla oleva agm akku.. ja arvatkaapa hintaa...

350€, josta 40€ irroitus&kiinnitys, 48€ ohjelmointi, 262€ akku

kuulemma pitää päivittää autosta ohjelmistot kun vaihdetaan alkuperäisen lyijyakun tilalle agm akku, ladataan eritavalla??(bullshit) :?:
vähän ihmettelin asiaa mutta eipä sitä sen enempää selitetty, toki vartan 54ah lyijyakku netistä 99€, pidä vanhaohjelmisto lyijyakulle, resetoi bms, ja jos tuo nyt sitten vuoden kestää vähemmän aikaa kuin agm niin noh.. en nyt kuitenkaan jaksa lähteä takuun alaisen auton kanssa itse kikkailemaan, vaikka kaverilla olisi forscanikin kyllä ollut.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nistysakku

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 29 Tammi 2025 10:54
Kirjoittaja Jeipii
Jartsu kirjoitti: 27 Tammi 2025 19:45 Merkkiliikkeessa vaihdettu uusi 50ah ford logoilla oleva agm akku.. ja arvatkaapa hintaa...

350€, josta 40€ irroitus&kiinnitys, 48€ ohjelmointi, 262€ akku

kuulemma pitää päivittää autosta ohjelmistot kun vaihdetaan alkuperäisen lyijyakun tilalle agm akku, ladataan eritavalla??(bullshit) :?:
vähän ihmettelin asiaa mutta eipä sitä sen enempää selitetty, toki vartan 54ah lyijyakku netistä 99€, pidä vanhaohjelmisto lyijyakulle, resetoi bms, ja jos tuo nyt sitten vuoden kestää vähemmän aikaa kuin agm niin noh.. en nyt kuitenkaan jaksa lähteä takuun alaisen auton kanssa itse kikkailemaan, vaikka kaverilla olisi forscanikin kyllä ollut.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nistysakku
Onpa kallis 🤔 Taidan vahvasti harkita että vaihdan akun itse ainakin sitten kun auton takuu on ummessa. YouTubesta löytyy muistaakseni ohjeet. Siellä ei tosin näy miten se akkutyyppi ohjelmoidaan.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 29 Tammi 2025 13:31
Kirjoittaja KugaPHEV
Kannattaa toki kysyä hinta akkuliikkeestäkin.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 29 Tammi 2025 19:20
Kirjoittaja Jartsu
Nämä väitti että ohjelmisto pitää päivittää tuota agm:n latausta varten, joten voi olla että ei onnistu akkutyypin vaihto jollain forscannilla, mutta en minä näistä tiedä, voihan nuo ihan vaan reilusti juksatakin ja peloitella

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 29 Tammi 2025 20:24
Kirjoittaja Jeipii
Jartsu kirjoitti: 29 Tammi 2025 19:20 Nämä väitti että ohjelmisto pitää päivittää tuota agm:n latausta varten, joten voi olla että ei onnistu akkutyypin vaihto jollain forscannilla, mutta en minä näistä tiedä, voihan nuo ihan vaan reilusti juksatakin ja peloitella
On se mahdollista että pitää päivittää. Käsittääkseni siellä Forscanilla tutkiessa siellä ei ole vaihtoehtona AGM-akkua joten ihan mahdollista että semmosen specsit pitää sinne autolle päivittää.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 30 Tammi 2025 17:26
Kirjoittaja mmhh
Tyhmähkö kysymys: mitenkäs nelivetoisen HEV-Kugan moottori, onko siinä odotettavissa samaa ongelmaa, kuin 1-litraisissa (ehkä myös 1.5l..?) Ecoboosteissa? Eli tämä skenaario, jossa öljypumpun hihna hapertuu ja siitä irtoaa paloja tms. Ja onko Kugassa ketjukone, vai hihnalla?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 30 Tammi 2025 18:35
Kirjoittaja Jeipii
mmhh kirjoitti: 30 Tammi 2025 17:26 Tyhmähkö kysymys: mitenkäs nelivetoisen HEV-Kugan moottori, onko siinä odotettavissa samaa ongelmaa, kuin 1-litraisissa (ehkä myös 1.5l..?) Ecoboosteissa? Eli tämä skenaario, jossa öljypumpun hihna hapertuu ja siitä irtoaa paloja tms. Ja onko Kugassa ketjukone, vai hihnalla?
Nelivetoinen HEV Kuga on tietääkseni Kevythybridi jossa on sama 2,5 litrainen vapaasti hengittävä bensakone kuin lataushybridissä. Kone on ketjulla ja ei sisällä mm turboa lainkaan. Vaihteistona on myös sama E-cvt molemmissa autoissa. Sitä en tiedä miten 2019 vuotta vanhemmissa Kugissa nuo voimalinjat menee. Niissä voi hyvinkin olla öljykylpyisellä jakohihnalla varustettu moottori.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 30 Tammi 2025 19:44
Kirjoittaja focst
Jeipii kirjoitti: 30 Tammi 2025 18:35
mmhh kirjoitti: 30 Tammi 2025 17:26 Tyhmähkö kysymys: mitenkäs nelivetoisen HEV-Kugan moottori, onko siinä odotettavissa samaa ongelmaa, kuin 1-litraisissa (ehkä myös 1.5l..?) Ecoboosteissa? Eli tämä skenaario, jossa öljypumpun hihna hapertuu ja siitä irtoaa paloja tms. Ja onko Kugassa ketjukone, vai hihnalla?
Nelivetoinen HEV Kuga on tietääkseni Kevythybridi jossa on sama 2,5 litrainen vapaasti hengittävä bensakone kuin lataushybridissä. Kone on ketjulla ja ei sisällä mm turboa lainkaan. Vaihteistona on myös sama E-cvt molemmissa autoissa. Sitä en tiedä miten 2019 vuotta vanhemmissa Kugissa nuo voimalinjat menee. Niissä voi hyvinkin olla öljykylpyisellä jakohihnalla varustettu moottori.
Näissä koneissa jakopää ja öljypumppu ketjulla. Myös vanhemmissa 2.5 litrasissa.