Uusi Kuga mk3 2020
Re: Uusi Kuga mk3 2020
Tottakai polttomoottorin esilämmitys olisi suotava että öljyt olisivat notkeammat ja öljypumppu saisi öljyn kiertämään mahdollisimman nopeasti.
Tuskin mikään öljyjä sisältävä polttomoottori erityisesti tykkää kylmistä öljyistä eikä öljyjen voiteluominaisuudet varmastikaan ole parhaimmillaan kylminä.
Tuskin mikään öljyjä sisältävä polttomoottori erityisesti tykkää kylmistä öljyistä eikä öljyjen voiteluominaisuudet varmastikaan ole parhaimmillaan kylminä.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Volvo S60 eFlexFuel -05
Tuo että vaihdepyörylää ei voi kääntää yms.häiriövalot liittyi itsellä siihen 12v akun simahtamiseen talvella 2021 kun se ajoakku oli latauskiellossa ja omat ajot olivat aika lyhyitä kaupunki pyörityksiä. Joten ei silloin tullut tuota 12v akkua laitailtua riittävästi ajamalla eikä myöskään sieltä ajoakun latauksen kautta.Tuo sähköinen esilämmitys saisi jotenkin lämmittää myös moottoria sillä itseä kyllä viime talvenakin "hiukan" hirvitti kun moottorin laittoi 30 asteen pakkasessa kylmänä pyörimään.Hyvin tuo kylläkin starttasi kovimmillakin pakkasilla.
Jos autossa ei ole uusimpia softia sisällä niin lähtöaikojen käyttäminen on saanut satunnaisesti auton jotenkin perätilaan. Itse sain sen kerran aikaan. Eli auto oli ajastettu lähtöön, sanotaan vaikka kello 15, ja autolle mennessä kaikki vaikutti muuten normaalilta mutta startatessa tuli kolmiot tauluun ja kehote pysähtyä välittömästi vaikka ei oltu edes liikkeellä. Ainut mikä auttoi, oli laittaa ovet kiinni hetkeksi ja uusi yritys. Sitten taas kaikki toimi. Tämä kävi kerran, etäkäynnistyksellä tätä ei ole tapahtunut. Lopetin lähtöaikojen käytön siihen.
Mitä kylmäkäynnistykseen tulee, toki se aina parempi on jos öljyt ovat lämpimämmät. Hybridi kuitenkin käynnistetään vähän eri tavalla. Eli järeä sähkömotti kiihdyttää polttomoottorin ensin pyörimään, mutta kipinää ja bensaa aletaan antamaan vasta kun öljynpaineet ovat nousseet. Tuollainen matalaviritteinen semi-iso-lohko ilman ahdinta varmaankin sietää ihan kohtuullisesti kylmäkäynnistyksiä ilman lämmitystä. Jokainen tekee mitä haluaa mutta itse en tuosta murehdi.
Mitä kylmäkäynnistykseen tulee, toki se aina parempi on jos öljyt ovat lämpimämmät. Hybridi kuitenkin käynnistetään vähän eri tavalla. Eli järeä sähkömotti kiihdyttää polttomoottorin ensin pyörimään, mutta kipinää ja bensaa aletaan antamaan vasta kun öljynpaineet ovat nousseet. Tuollainen matalaviritteinen semi-iso-lohko ilman ahdinta varmaankin sietää ihan kohtuullisesti kylmäkäynnistyksiä ilman lämmitystä. Jokainen tekee mitä haluaa mutta itse en tuosta murehdi.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Mulla Kuga phevissä kaikki päivitykset asennettu. Lähtöajan asettaminen toimii käytännössä aina vaikka äppi saattaa sanoa että sen tiedon välittäminen autolle olisi epäonnistunut. Olen laittanut niin että lähtöaika on sama koko viikolle eli kaikki päivät valittuna ja sitten illalla vaan laitan aina seuraavan päivän lähtöajan. Joskus laitan lähtöajan 15 min ennen todellista lähtöaikaa ja sitten kun auto on sen 15 min lämmittänyt itseään laitan vielä uudelleen lähtöajan 15 min eteenpäin. Näin tuo vekotin lämmittää sisätiloja 30 min.
Testailin infrapunalämpömittarilla että mitä tuossa autossa tapahtuu kun se lämmittää sisätiloja lähtöaika asetuksen avulla. Ilmeisesti tuossa on joku pieni jäähdytysnestekierto jonka sähkölämmitin lämmittää ja joka lämmittää sitten sisätiloja. Jäähdytysnestesäiliön nesteet ei lämpene eikä bensamoottorikaan tunnu lämpenevän.
Kun auton sitten käynnistää ja jos/kun se höräyttää bensakoneen käyntiin bensakone rupeaa lämpenemään varsin nopeasti ainakin jos ei ole kauhean paljon pakkasta. Tällöin ilmeisesti jokin venttiili tjsp aukeaa ja se jo lämmitetty jäähdytysneste rupeaa kiertämään isompaa reittiä mikä menee myös jäähdytysnestesäiliön ja moottorin kautta. Väittäisin että tuo bensakone lämpiää aika äkkiä suht lämpimäksi. Tosin en tiedä miten tosi kovilla pakkasilla sitten käy. Silloin varmaan kestää pidempään. Täytyy mittailla lisää asioita ja katsoa saanko OBD portin kautta dataa että miten esim korkeajänniteakku lämpenee kun sen läpi menee virtaa tai sitä ladataan. Käsittääkseni tuossa lähtöaika moodissa se lämmitykseen käytetty virta menee latausportista korkeajänniteakkuun ja sieltä sähkölämmittimeen joka sitten lämmittää kabiinia.
Testailin infrapunalämpömittarilla että mitä tuossa autossa tapahtuu kun se lämmittää sisätiloja lähtöaika asetuksen avulla. Ilmeisesti tuossa on joku pieni jäähdytysnestekierto jonka sähkölämmitin lämmittää ja joka lämmittää sitten sisätiloja. Jäähdytysnestesäiliön nesteet ei lämpene eikä bensamoottorikaan tunnu lämpenevän.
Kun auton sitten käynnistää ja jos/kun se höräyttää bensakoneen käyntiin bensakone rupeaa lämpenemään varsin nopeasti ainakin jos ei ole kauhean paljon pakkasta. Tällöin ilmeisesti jokin venttiili tjsp aukeaa ja se jo lämmitetty jäähdytysneste rupeaa kiertämään isompaa reittiä mikä menee myös jäähdytysnestesäiliön ja moottorin kautta. Väittäisin että tuo bensakone lämpiää aika äkkiä suht lämpimäksi. Tosin en tiedä miten tosi kovilla pakkasilla sitten käy. Silloin varmaan kestää pidempään. Täytyy mittailla lisää asioita ja katsoa saanko OBD portin kautta dataa että miten esim korkeajänniteakku lämpenee kun sen läpi menee virtaa tai sitä ladataan. Käsittääkseni tuossa lähtöaika moodissa se lämmitykseen käytetty virta menee latausportista korkeajänniteakkuun ja sieltä sähkölämmittimeen joka sitten lämmittää kabiinia.
Itsekin kokeilin aikoinaan tuota ajastettua lähtöaikaa mutta minusta se ei kyllä kunnolla lämmittänyt auton sisätiloja.Sen jälkeen olen aina laittanut esilämmityksen suoraan puhelimesta toimimaan ja tuo 5 min aika riittää omassa käytössä lämmittämään sisätiloja vielä n.10 pakkasasteessa.Joskus olen nostanut ajan 10min:iin sitä kovemmilla pakkasilla.Samoilla auton lämmityksen säädöillä tuo suora esilämmitys on paljon tehokkaamman tuntuista verrattuna tuohon ajastettuun lähtöaikaan.Pyrin tekemään tuon esilämmityksen aina sähköllä jos vaan mahdollista.
Eli laitat siis auton käyntiin ? Mulla hörähtää melkein aina tuolloin myös bensakone käyntiin. Lämpenee kyllä tehokkaasti kosla ja menee penkinlämmittimet sun muut päälle.hessuko kirjoitti: ↑16 Joulu 2024 08:44 Itsekin kokeilin aikoinaan tuota ajastettua lähtöaikaa mutta minusta se ei kyllä kunnolla lämmittänyt auton sisätiloja.Sen jälkeen olen aina laittanut esilämmityksen suoraan puhelimesta toimimaan ja tuo 5 min aika riittää omassa käytössä lämmittämään sisätiloja vielä n.10 pakkasasteessa.Joskus olen nostanut ajan 10min:iin sitä kovemmilla pakkasilla.Samoilla auton lämmityksen säädöillä tuo suora esilämmitys on paljon tehokkaamman tuntuista verrattuna tuohon ajastettuun lähtöaikaan.Pyrin tekemään tuon esilämmityksen aina sähköllä jos vaan mahdollista.
Onko niin että jos autolla on viimeksi ajettu sähköllä se käyntiin laittaminen valitsee yleensä käynnistää auton sähkömoodiin vai hörähtääkö toi bensakone käyntiin silloin kun sitä huvittaa ? Mulla on kaikki päivitykset tehty autoon ainakin Fordin sivuston mukaan jossa voi hakea auton vin-koodilla päivitystiedot.
Jos autossa on täysi sähköajotila valittuna ja sammutat auton tuossa tilassa niin esim.seuraavana aamuna kun laitan fordpassista auton etäkäynnistyksen(on sama kuin esilämmitys)päälle niin tämä tapahtuu sähköllä.Toimii joko siten että latausjohto on autossa kiinni tai ilman johtoa jos ajoakussa on riittävästi varausta.Jos johto on kiinni alkaa auto ladata samalla uudestaan sitä ajoakkua.Sitten voin ajaa suoraan sähköllä jos haluan mutta sehän vaihtaa helposti bensalle jos innostuu liikaa kaasuttelemaan.
Pakkasta nyt 22 astetta ja sähköllä tapahtui Kugan 5minuutin esilämmitys vielä nytkin.Fordpassista suoraan päälle ,ajoakku täynnä ja latausjohto irti."Käskin" vaimon laittaa auton heti sportille kun lähti ajamaan sillä.(enpä tiedä oliko tässä tapauksessa oikeastaan mitään järkeä tehdä tuo esilämmitys sähköllä kun tuon pakkasen takia on nyt järkevämpää ajella mahdollisimman paljon bensalla jotta sitä lämmintä riittää auton sisällä)No pääsi kuitenkin liikkeelle ilman 5min tyhjäkäyntiä bensalla.
Mulla on esilämmitys laitettu 15 min ajaksi. En tiedä onko sillä vaikutusta siihen höräyttääkö auto koneen käyntiin vai ei. Hyvä tietää että sen sähköisen lämmityksen saa tuolla tavalla "pakotettua" päälle.hessuko kirjoitti: ↑17 Joulu 2024 07:14 Jos autossa on täysi sähköajotila valittuna ja sammutat auton tuossa tilassa niin esim.seuraavana aamuna kun laitan fordpassista auton etäkäynnistyksen(on sama kuin esilämmitys)päälle niin tämä tapahtuu sähköllä.Toimii joko siten että latausjohto on autossa kiinni tai ilman johtoa jos ajoakussa on riittävästi varausta.Jos johto on kiinni alkaa auto ladata samalla uudestaan sitä ajoakkua.Sitten voin ajaa suoraan sähköllä jos haluan mutta sehän vaihtaa helposti bensalle jos innostuu liikaa kaasuttelemaan.
Meillä se on ollut yleensä 5min tai joskus jos on pitkään kovaa pakkasta tiedossa olen nostanut sen 10 minuuttiin.Tuota 15min en muistaakseni ole pitänyt milloinkaan päällä.Muistaakseni jouduin sen viime talvena pitämään 10 minuutissa kun tuo esilämmitys tapahtui silloin melkein aina bensalla. Minusta vaan tuolla sähköllä tuo esilämmitys tapahtuu aika paljon nopeammin/tehokkaammin kuin bensalla.
Onpa älytöntä säätämistä noiden lämppärien kans,
onneksi en laittanu tuota plugari-Kugaa!
Katelleenpa rauhassa toimivaa voortin mallia.
Onko 4wd KUGA Hybridissä toimiva systeemi?
Ellei vaihdeta jo Skodan 4wd sähköautoihin?
onneksi en laittanu tuota plugari-Kugaa!
Katelleenpa rauhassa toimivaa voortin mallia.
Onko 4wd KUGA Hybridissä toimiva systeemi?
Ellei vaihdeta jo Skodan 4wd sähköautoihin?
Siis ei oo pakko säätää jossei halua

Tai sit lähtöaika etukäteen asetuksi ja silloin auto lämpenee 5-15 min asetuksista riippuen.
Fordpass appi on ihan paska mutta sen kanssa tulee toimeen kun auto on muuten tosi hyvä... Mut joo ei nää phevit kaikille ole. Silloin voi ostaa vaikka nelivetoisen kevythybridi-Kugan. Eiköhän se lämpene ihan lohkolämmittimellä tai Webastolla perinteiseen tapaan.
Skoda on kyllä yhtä hauska auto kuin aamuinen lautasellinen kaurapuuroa, eli ajaa asian mutta mitään suurempia tunteita ei herätä.
Viimeksi muokannut Jeipii, 17 Joulu 2024 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Awd mallissa niin pieni akku että lämmitys tapahtuu bensalla tai jos on asennuttanut lämpöpaketin niin lohkolämmittimellä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Oikeastaan tämä kuga phev on aika "simppeli" auto kun vaan oppii oikeat käyttötavat .Aina pääset lämpimään autoon jos haluat,esilämmitys suoraan puhelimesta päälle joko sähköllä tai bensalla.Ajot sitten sähköllä 30-55km ja pitemmät reissut bensalla.Fordpassi toimii omassa puhelimessa tosi hyvin.Ajastettu lähtöaika oli aikoinaan ainut mikä aiheutti ongelmia joten enpä sitä ole sen jälkeen käyttänytkään.
Itellä Fordpassin toimivuus on aika vaihtelevaa. Helvetin hidas sillä on aina ollut asettaa lähtöaikoja tai etäkäynnistää, varsinkaan lähtöaikojen kanssa säätöön ei oma kärsivällisyys riitä. No se ei ole ollut iso ongelma, mutta etäkäynnistyksen toimivuus on niin satunnaista että se ärsyttää kunnolla. Nytkin piti lopulta käydä käynnistämässä auto lämpenemään ihan lähihommina, on tämä rankkaa. Epäilen että auto on kodin pihassa mobiiliverkon katvealueella, että auto ei vaan saa riittävän hyvää yhteyttä nettiin. Tosin latauksen tila näkyy aina ok, että en tiedä.
Onko ihmisillä Kuugeli kotipihassa yhdistettynä wifiin? Tai no, en tiedä onko se ylipäänsä ikinä wifissä jos auto ei ole käynnissä
Pitäs olla että automaattipäivitykset toimisi?
Onko ihmisillä Kuugeli kotipihassa yhdistettynä wifiin? Tai no, en tiedä onko se ylipäänsä ikinä wifissä jos auto ei ole käynnissä

Kuga PHEV
Minulla tuo etäkäynnistys on toiminut aina tosi hyvin.Ehkä pari sekuntia ja se menee päälle.Käytin viime kesänä tuota wifiä ja kun illalla laitoin sen tekemään sitä syncin/karttojen päivitystä niin se oli yllättäen aamuun mennessä ne päivittänyt. Minulla auto on pihassa ja se on aika rajoilla että tuo kotiverkko siinä kunnolla toimii.Auton ei tarvitse olla käynnissä.
Mä en tiedä onko tällä väliä, mutta oon laittanut lähtöaika-asetuksen niin että oon ruksinu joka päivän viikosta. Sitten laitan sen lähtöajan vaan siihen mikä se on seuraavana aamuna ja painan tallennusta. Sitten jätän applikaation pyörittelemään animaatiota. 99% tapauksista ajastus onnistuu. Siitä huolimatta että äppi sanoo välillä ettei onnistunut. Auto on kodin wifissä pihalla mutta kuuluvuus on huono.nestori kirjoitti: ↑18 Joulu 2024 08:05 Itellä Fordpassin toimivuus on aika vaihtelevaa. Helvetin hidas sillä on aina ollut asettaa lähtöaikoja tai etäkäynnistää, varsinkaan lähtöaikojen kanssa säätöön ei oma kärsivällisyys riitä. No se ei ole ollut iso ongelma, mutta etäkäynnistyksen toimivuus on niin satunnaista että se ärsyttää kunnolla. Nytkin piti lopulta käydä käynnistämässä auto lämpenemään ihan lähihommina, on tämä rankkaa. Epäilen että auto on kodin pihassa mobiiliverkon katvealueella, että auto ei vaan saa riittävän hyvää yhteyttä nettiin. Tosin latauksen tila näkyy aina ok, että en tiedä.
Onko ihmisillä Kuugeli kotipihassa yhdistettynä wifiin? Tai no, en tiedä onko se ylipäänsä ikinä wifissä jos auto ei ole käynnissäPitäs olla että automaattipäivitykset toimisi?
Onko kukaan kokeillut ottaa tietoja ulos Kuga phevin obd2-liitännästä? Kiinnostaisi tietää mikä elm327 laite suostuu toimimaan?
Ostin halvan OBD2 elm327 skannerin ja se ei tunnu pelaavan. Ei saa yhteyttä ECU:hun. Car scanner kännykkäapilla kokeilin.
Ostin halvan OBD2 elm327 skannerin ja se ei tunnu pelaavan. Ei saa yhteyttä ECU:hun. Car scanner kännykkäapilla kokeilin.
Onko kukaan päivittänyt Kugaan karttapäivityksiä Wifin kautta ja onko se mahdollista edes (Miten??)
Päivitn SYNC-version muistitikun kautta, mutta karttapäivityspaketti on niin suuri niin mietin, olisiko helpompaa päivittää Wifin kautta (jos mahdollista), niin voisi osissa/pätkissä.
Päivitn SYNC-version muistitikun kautta, mutta karttapäivityspaketti on niin suuri niin mietin, olisiko helpompaa päivittää Wifin kautta (jos mahdollista), niin voisi osissa/pätkissä.
Ainakin aikaisemmat Fordimme ovat vaatineet FORScan-apin käyttöä, muilla ohjelmilla en ole onnistunut saamaan yhteyttä. Muistelen että tuo FORScan on aika ronkeli käytettävästä laitteesta. Valitettavasti en saa tarkistettua millä laitteella yhteys onnistui mutta haulla FORScan löytynee tietoa.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Volvo S60 eFlexFuel -05
Itselläni on halvin mahdollinen ELM327 ja kyllä se parhaiten toimii tuon Car Scannerin kanssa. Kannattaa katkaista kännystä kaikki muut BT-yhteydet ensin esim.SYNC, niin yhteys muodostuu varmemmin. Moottori käynnissä yhdistää mulla nopeiten.
Ootko siis Kuga PHEViin kokeillut vai mihin Fordiin ? Mulla tosiaan sanoo että saa yhteyden ELM327 mini laitteeseen mutta laite ei saa yhteyttä auton ECU:iin.
Se on tuo allekirjoituksen MK5 Mondeo jonka kanssa toimii OK.
Oletko käyttänyt nyt tuota PHEV-profiilia?
https://www.dropbox.com/scl/fi/a0jgniaa ... lu22b&dl=0
Kokeilin useammalla eri profiililla ja auto oli käynnissä koko ajan. Kokeilin myös tuota PHEV profiilia. Onkohan vaan niin että PHEViä varten täytyy ostaa parempi obd-sovitin ja tuo halpa ei käyjanti kirjoitti: ↑24 Joulu 2024 11:19Se on tuo allekirjoituksen MK5 Mondeo jonka kanssa toimii OK.
Oletko käyttänyt nyt tuota PHEV-profiilia?
https://www.dropbox.com/scl/fi/a0jgniaa ... lu22b&dl=0
Sain päivitettyä SYNC3 ohjelmiston Wifin kautta. Käsittääkseni kartat eivät päivittyneet samalla. Nyt olen yrittänyt etsiä että saako ne kartat päivitettyä jostain erikseen. Kun menen Fordin sivustolle ja kirjaudun sisään ja painan "tarkista päivitykset" nappia niin tulee vaan viesti "Havaitsimme virheen. Yritä myöhemmin uudelleen."
Onko kellään käynyt samalla tavalla? Kartat näyttää olevan F9 mulla tällä hetkellä. Lieneekö uudempia edes olemassa?
Onko kellään käynyt samalla tavalla? Kartat näyttää olevan F9 mulla tällä hetkellä. Lieneekö uudempia edes olemassa?