No tässäkin ketjussa on kyllä väitteitä, että liimattava kumi sopisi paikalleen. Itsekin kyllä näyttäisi siltä, ettei tulisi pysymään paikallaan.
Oletteko muuten silikonia laittaneet enää noihin suojakumeihin? Pysyykö hyvin ilmankin?
No tässäkin ketjussa on kyllä väitteitä, että liimattava kumi sopisi paikalleen. Itsekin kyllä näyttäisi siltä, ettei tulisi pysymään paikallaan.
Oletko muuten tietoinen, että Alfamerin Focus MK1-raamattu ohjeistaa naputtelemaan sen stefan kolonsa pohjaan saakka? Niin se siis pitäisi ohjeen mukaan tehdä, mutta me ei kyllä niin tehty, vaan siihen aika tasalle nakuteltiin se. Paremminkin on mietitty, olisiko se pitänyt olla huomattavasti syvemmällä. Vasen, huonompi puoli kuitenkin pitää ja se on vuotanut ennen ja oli sen tiivistekolon reuna siitä alusta jopa klommolla jonkun paska-asentajan jäljiltä, mikä varoen viilattiin suoraksi.yritäedes kirjoitti: 18 Huhti 2026 13:56 Ps. Yksi mahdollisuus vuotavalle vetarin stefalle on, että stefa on mennyt liian syvälle pesäänsä tai jäänyt liian ulos. Stefan täytyy sattua nivelen akselin paksummalle osalle.
Se se täytyy olla yksi harvoista mahdollisuuksista. Siinähän pitäisi olla joku muovisuojus siinä oikeanpuoleisessa vetarin stefassa mukana. Se muovilärpäke vetäistään sitten pois, kun akseli on paikallaan. Ehkä juuri stefan suojaamista varten se muovilärpäke siinä pitäisi olla, mutta eihän sitä lärpäkettä taida muun kuin alkuperäisen stefan mukana tulla.duckworth kirjoitti: 19 Huhti 2026 11:05 Tasalle mä oon aina Focuksessa laittanu, mutta varovaisuudella meinasin että eihän stefan tullut pienintäkään painaumaa asentaessa? Mulla erääseen toisen merkkiseen auton jäi ihan olematon lommo ja alkoi pari vuoden päästä jo hikoilemaan tasauspyörästöö pitkin.
Vetaria lootaan asentaessa ei mun mielestä saa stefaa, tai en oo saanu, vahingoitettua, mutta meinasin sitä itse stefaa laatikkoon asentaessa eli ei tarvii ku yks liian kova (eli höyhenen kevyestä himpun rajumpi) kopsu vasaralla ja stefan kylkeen saattaa jäädä lommo. En toki tiedä onko näin nyt käynyt, mutta itsellä tollanen kämmi pääs sattuun kolme vuotta takaperinRENNIE kirjoitti: 19 Huhti 2026 12:38Se se täytyy olla yksi harvoista mahdollisuuksista. Siinähän pitäisi olla joku muovisuojus siinä oikeanpuoleisessa vetarin stefassa mukana. Se muovilärpäke vetäistään sitten pois, kun akseli on paikallaan. Ehkä juuri stefan suojaamista varten se muovilärpäke siinä pitäisi olla, mutta eihän sitä lärpäkettä taida muun kuin alkuperäisen stefan mukana tulla.duckworth kirjoitti: 19 Huhti 2026 11:05 Tasalle mä oon aina Focuksessa laittanu, mutta varovaisuudella meinasin että eihän stefan tullut pienintäkään painaumaa asentaessa? Mulla erääseen toisen merkkiseen auton jäi ihan olematon lommo ja alkoi pari vuoden päästä jo hikoilemaan tasauspyörästöö pitkin.
Se oikeanpuoleinen on sanalla sanoen hieman ongelmallinen, kun se suora osuus akselista on niin pitkä, niin sen joutuu melkein väkisin vinossa runnomaan paikalleen. Periaatteessa se varmaan pysty vääntämään stefan hieman vinoon tai kuten sanot, tehdä jonkinlaisen painuman stefan teräsrunkoon. Pitänee nyt ohjeen mukaan hieman löysätä iskarin yläpään skruuvia 5 kierrosta, jotta pyörännapa saataisiin kunnolla pois tieltä ja se vetoakseli saataisiin suorassa menemään paikalleen.
En nyt oikein pysynyt mukana tuossa kuvauksessa. Sitä vetoakselia ei saa paikalleen kuin suorassa, runnomista ei tarvita. Korkeintaan hieman naputtelua jotta menee mahdollisen lukkorenkaan ohi pohjaan.RENNIE kirjoitti: 19 Huhti 2026 12:38Se se täytyy olla yksi harvoista mahdollisuuksista. Siinähän pitäisi olla joku muovisuojus siinä oikeanpuoleisessa vetarin stefassa mukana. Se muovilärpäke vetäistään sitten pois, kun akseli on paikallaan. Ehkä juuri stefan suojaamista varten se muovilärpäke siinä pitäisi olla, mutta eihän sitä lärpäkettä taida muun kuin alkuperäisen stefan mukana tulla.duckworth kirjoitti: 19 Huhti 2026 11:05 Tasalle mä oon aina Focuksessa laittanu, mutta varovaisuudella meinasin että eihän stefan tullut pienintäkään painaumaa asentaessa? Mulla erääseen toisen merkkiseen auton jäi ihan olematon lommo ja alkoi pari vuoden päästä jo hikoilemaan tasauspyörästöö pitkin.
Se oikeanpuoleinen on sanalla sanoen hieman ongelmallinen, kun se suora osuus akselista on niin pitkä, niin sen joutuu melkein väkisin vinossa runnomaan paikalleen. Periaatteessa se varmaan pysty vääntämään stefan hieman vinoon tai kuten sanot, tehdä jonkinlaisen painuman stefan teräsrunkoon. Pitänee nyt ohjeen mukaan hieman löysätä iskarin yläpään skruuvia 5 kierrosta, jotta pyörännapa saataisiin kunnolla pois tieltä ja se vetoakseli saataisiin suorassa menemään paikalleen.
Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Huhti 2026 12:44En nyt oikein pysynyt mukana tuossa kuvauksessa. Sitä vetoakselia ei saa paikalleen kuin suorassa, runnomista ei tarvita. Korkeintaan hieman naputtelua jotta menee mahdollisen lukkorenkaan ohi pohjaan.RENNIE kirjoitti: 19 Huhti 2026 12:38
Se se täytyy olla yksi harvoista mahdollisuuksista. Siinähän pitäisi olla joku muovisuojus siinä oikeanpuoleisessa vetarin stefassa mukana. Se muovilärpäke vetäistään sitten pois, kun akseli on paikallaan. Ehkä juuri stefan suojaamista varten se muovilärpäke siinä pitäisi olla, mutta eihän sitä lärpäkettä taida muun kuin alkuperäisen stefan mukana tulla.
Toiseksi, mitä irroitettavaa muovisuojusta joka pitää ottaa pois, tarkoitat?

Tuossa on noudatettu sitä ohjetta, että stefa pitää asentaa aivan pintaan. Mutta sehän voikin olla virheellinen tieto. Mitäpä jos stefat laittaisikin esim. noin parin millin syvyyteen mitattuna tuosta akselinreiän tasosta?yritäedes kirjoitti: 21 Huhti 2026 19:02 Toinen suojakumi on vain huonompaa laatua kuin toinen. Noin niille käy; vaikka eihän tuo vielä rikki ole, mutta sinnepäin matkalla.
Stefa tosiaan vuotaa. Kuvassa voi vain näyttää siltä, vai onko stefan huuli aivan koneistetun alueen reunassa? Uusi stefa vähän syvemmälle?
En kyllä itse asiassa enää muista. Mutta ei ainakaan naputtelemalla eri puolilta. Ehkä siinä oli joku metalliholkki, millä naputeltiin paikalleen.duckworth kirjoitti: 21 Huhti 2026 20:00 Tuota noin.. millä metodilla stefa(t) asennettiin lootaan alunperin? Pikkuhiljaa eri puolilta naputtelemalla vai hylsyllä jota iskettiin? Näyttää jotenki oudosti että ois painautunu tosta seinämältä, vai johtaako kuva harhaan...
Mietin vaan just jos holkilla tms. asensitte että eihän paine tullut stefan seinämään tai liian keskelle pelkästään? Ulkoreunaan kun pitäis mielellään saada paine ettei mee lommolle stefan seinämä.RENNIE kirjoitti: 22 Huhti 2026 09:36En kyllä itse asiassa enää muista. Mutta ei ainakaan naputtelemalla eri puolilta. Ehkä siinä oli joku metalliholkki, millä naputeltiin paikalleen.duckworth kirjoitti: 21 Huhti 2026 20:00 Tuota noin.. millä metodilla stefa(t) asennettiin lootaan alunperin? Pikkuhiljaa eri puolilta naputtelemalla vai hylsyllä jota iskettiin? Näyttää jotenki oudosti että ois painautunu tosta seinämältä, vai johtaako kuva harhaan...
Varaosanumeron mukaan sama tiiviste molemmille puolille mutta tuo toinen on tosiaan lutussa. Tiivisteen kuten laakerinkin asennuksessa aina voima kehälle sopivalla holkilla.duckworth kirjoitti: 22 Huhti 2026 10:43Mietin vaan just jos holkilla tms. asensitte että eihän paine tullut stefan seinämään tai liian keskelle pelkästään? Ulkoreunaan kun pitäis mielellään saada paine ettei mee lommolle stefan seinämä.RENNIE kirjoitti: 22 Huhti 2026 09:36
En kyllä itse asiassa enää muista. Mutta ei ainakaan naputtelemalla eri puolilta. Ehkä siinä oli joku metalliholkki, millä naputeltiin paikalleen.
Korjauksena; tossa taitaa olla vaan apparinpuolen stefa kahdesta eri kuvakulmastaTaunusautomaatti kirjoitti: 22 Huhti 2026 21:46 Mahtaako nuo kuvat vaan hämätä vai onko nuo molemmat stefat vähän vinossa/lommolla....
Hylsy ollut vähän liian pieni?
Juu, no ei löytynyt ruostumattomia mistään, niin sama laittaa nämä pannat, koska pihditkin tuli hankittua. Lujaan ne kyllä kiristää, ettei se siitä pitäisi olla. Voi laittaa samalla sen silikonin väliin, eihän se iso homma ole, kun kuitenkin pitää ottaa se vetari ruuvipenkkiin.Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Huhti 2026 08:39 Mondeoissa oli ainakin 2000 luvun alkupuolella ongelmia vetoakselinkumien reunojen vuotamisen kanssa ja niissä käytettiin tiivisteainetta parantamaan tilannetta. Lieneekö ollut sitten samaa tuossa fokkerissakin.
Nuo on vähän heikkovoimaisia nuo kiristyspannat. Tilalle ruuvikiristeinen putkiklemmari niin pysyy.
En nyt enää muista, miksi alkupään Focuksissa rasvaa tuli suojakumista ulos. Velipojalla esim. kävi niin.RENNIE kirjoitti: 24 Huhti 2026 07:27 Eli vasemmassa se se muovilärpäke tulisi mukana, mutta ei sillä nyt ole väliä.
Mutta siihen olisi hyvä saada tietää, miten teillä on sisemmät suojakumit pysyneet vuotamatta? Oletteko panneet tiivistemassaa väliin?
Tässä autossahan oli molemmin puolin sisemmissä suojakumeissa molemmissa päissä tiivistesilikonit ja niin laitoin viime kesänä myös itse. Mutta onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä?
Piukkaan vetään joo....mk4 mondeoon kumia vaihdettaessa tuli vedettyä kiinni noilla paketissa tulleilla pannoilla...ja hankin myös kiristystongit ko pannoille ja vedin kiinni tiukkaan esikiristyksen ja vielä niillä kiristyspihdeillä niin tiukkaan kuin sai.RENNIE kirjoitti: 24 Huhti 2026 11:18 Juu, no ei löytynyt ruostumattomia mistään, niin sama laittaa nämä pannat, koska pihditkin tuli hankittua. Lujaan ne kyllä kiristää, ettei se siitä pitäisi olla. Voi laittaa samalla sen silikonin väliin, eihän se iso homma ole, kun kuitenkin pitää ottaa se vetari ruuvipenkkiin.
Löbrön suojakumi on hankittuna. On kuulemma se The Best suojakumi.yritäedes kirjoitti: 24 Huhti 2026 12:10 Mutta hanki hyvälaatuinen suojakumi. Ei sitä halvinta.Halvin on peruskumia - muutama euro lisää, niin saat NBR- tai neopreenisen.
Juuri näin, varmuuden vuoksi. Kun se se vasta vaatuttaisi, jos TAAS alkaa vuotamaan.yritäedes kirjoitti: 24 Huhti 2026 12:10 Miksi muuten se vasen, vuotamaton stefa täytyy vaihtaa? Varmuuden vuoksi?
Pakko se on luottaa, koska ei niitä rosteriklemmareita mistään saa, enkä jaksa enää odotella päiväkausia nettitilauksia.Taunusautomaatti kirjoitti: 24 Huhti 2026 12:55 Piukkaan vetään joo....mk4 mondeoon kumia vaihdettaessa tuli vedettyä kiinni noilla paketissa tulleilla pannoilla...ja hankin myös kiristystongit ko pannoille ja vedin kiinni tiukkaan esikiristyksen ja vielä niillä kiristyspihdeillä niin tiukkaan kuin sai.
Meni about kk ja vanne rasvassa....
Sitten putsaus, rasvaus ja ruuvikiristeisellä kiinni ja on nyt pysynyt pari vuotta jo.
Muutama aiemmin asennettu vastaava on kyllä pysynyt, mutta kai se on kiinni kumin mitoista yms taivaan kappaleiden asennoista sekä vetarin geometriasta, onko siinä esim niitä kiristimiä varten uraa vaiko sileä.