Sierran lämmöt vikaa[kierrokset ylös lämmöt alas]

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Sierran lämmöt vikaa[kierrokset ylös lämmöt alas]

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Eli 2.0i dohc -92 elää omaa elämäänsä lämpöjen kanssa.
ensin oli ongelmana lämpöjen nousu ja heittely. Vaihdettuani nesteet, termostaatin, flektinkytkimen ja korjattuani yhden maadoituksen sain lämmöt kuriin, ok. Lämmöt tuntuvat tosin nousevan hieman hitaammin kuin ennen, siirtyminen yli 100km/h nopeuteen saa lämmöt laskemaan aivan turhan alas. Lämmöt siis pysyy kurissa hyvin niin kauan kun nopeus on alle 100km/h. Ei pysty ymmärtämään miksi laskevat niin rajusti nopeuden noustessa?
Voiko Motonetistä ostamassani termostaatissa(88astetta) olla ongelmaa, ei sulkeudu kunnolla, eihän sitä kovin väärin voi edes asentaa?
Flektin toiminnan kanssa on ollut runsaasti ongelmia, mutta luulen että ne loppuivat saatuani maadoituksen kuntoon. Tästä asiasta kysäisen vielä myöhemmin, kunhan pääsen takaisin auton luokse.
Viimeksi muokannut _Niko, 21 Marras 2007 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Vastaava ongelma oli itellä motonetin termarin kanssa. Lämmöt ei noussu riittävän nopeesti ja nopeuden noustessa lähti tippumaan. Koskaan ei noussu edes puoleen väliin asteikkoa, ehkä kolmasosan max. Kesti noin viikon ja sen jälkeen jumittikin sitten auki, eikä lämmöt noussu enää senkään vertaa. Hain kivitilalta orkkiksen, niin nyt pelannut vuoden ilman ongelmia. Hintaakin tais olla jopa euron enempi tuolla orkkiksella. Ja asteetkin eri: motonet 87 (tai 88, en muista) orkkis 92. Kivitilalta sanoivat myös, että 87 on liian "kylmä" ja pitäisi olla tuo 92. Siinäkin osasyy varmasti ongelmiin, mutta kertoo omaa kieltään se termarin viiden päivän elinkaarikin... :?

Eli vaihda sinne kuumempi termostaatti ja mielellään orkkis tai laadukas tarvike. Luulis korjaantuvan tuolla.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Mataz kirjoitti: Eli vaihda sinne kuumempi termostaatti ja mielellään orkkis tai laadukas tarvike. Luulis korjaantuvan tuolla.
Sierran dohc moottoriin ei kyllä kannata mennä mitään kuumempaa termostaattia vaihtamaan, kyllä se 88 asteinen pitäisi riittää. Mutta kannattaa tosiaan hakea jostain alkuperäinen niin toimii paremmin.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Ok, noista riesan moteista ei oo niin tietoo mut oletin että kuuluis olla vähän kuumempi. :)
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Eli herttoniemen vemixiin matka käy? Vai mistä hyvä laatuista termaria itähelsingistä päin lähden etsimään?
Mitkä ovat noin muuten olleet hyväksi osoittautuneita varaosakauppoja?
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Onko lämmöt sillon kohillaan kun normaali maantieajossa se mittari on maksimissaan siin "M":än kohalla? En saa lämpöjä nousee oikeestaa mitenkää ees siihe puoleen väliin vaik vähän kenkiiki.
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Minulla lämmöt ovat normaalisti O ja R välissä, moottoritiellä tippuu jonnekin M tienoille ja hivenen alemmaksikin.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Eiköhän nyrkkisääntönä vois pitää, että lämmöt on normaalit kun mittari on suunnillee puolessa välissä asteikkoa... :roll: Ja sillähän se on helppo kokeilla että vääntää lämppärin täysille ja kokeilee tuleeko kuumaa vai haaleeta.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Joo kyllähän se puoliväli aika normaali on, dohccilaisessa ehkä pikkuisen alempana. Itselläni sierra nostaa ensin kylmäkäynnistyksen jälkeen lämmöt ensin sinne O:n paikkeille ja sitten termarin auettua mittari tipahtaa siihen R kirjaimen seuduille.

Mutta sierran lämpömittareiden antureissakin on ollut myös paljon vikoja ainakin itselläni, alunperin näytti sierran mittari myös vain vähän yli sen valkoisen kohdan yläreunaa ja joskus M kirjaimen kohtaa, mutta kun vaihdoin uuden anturin niin mittarikin alkoi näyttää normaalilukemia!
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

_Niko kirjoitti:Minulla lämmöt ovat normaalisti O ja R välissä, moottoritiellä tippuu jonnekin M tienoille ja hivenen alemmaksikin.
sama täällä
Focus 1.0 edition a6 2017
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Ei kyllä ole kauhean hyvä tilanne jos tälläsella +10 asteen säällä lämpötila ei pysy normaalina. Mitä sitten kun onkin -20? Elikkä käyn hakemassa kunnon termostaatin ja asennan sen, voisihan sitä harkita lämpömittarin anturinkin vaihtoa samalla, tuskin se paljon maksaa.
Mites noi jäähdytysjärjestelmän ilmaukset olette hoitaneet, onko jotain vippaskonstia? Korjauskirjakaan ei antanut muuta kuin letkujen puristelua.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

_Niko kirjoitti: Mites noi jäähdytysjärjestelmän ilmaukset olette hoitaneet, onko jotain vippaskonstia? Korjauskirjakaan ei antanut muuta kuin letkujen puristelua.
Keula mahdollisimman ylös ja siinä paisunta säiliön korkki auki puristella niitä letkuja, auto tietysti kokoajan käynnissä :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Eli takana viikonlopun mittainen tutkimus, johon kuului ajo mökille motonetin termarilla, termostaatin vaihto alkuperäiseen ja ajo kotio.

Selvenyämiseksi sierran lämpötilamittari:

punaviiva
N
O
R
M
"Kylmää"

Menomatkalla Lämmöt hieman koholla, noin O yläreunassa, siirryttäessä moottoritielle lämmöt laski M tietämille/alalaitaan.

Kun termostaatti oli vaihdettu ajelua mökkitiellä, lämmöt pysyivät O ylälaidalla, jos räppäili nousi siitä hieman. Matka ajossa lämmöt pysyivät aika tasaisesti O ylälaidalla, tällöin vauhtia 70-100km/h. Kun taas päästiin moottoritielle lämmöt tippuivat R ja M väliin, siten että olivat kuitenkin lähempänä R. Lämmöt nousi heti kun nopeus tippui 100km/h.
Lämmöt olivat siis paljon tasaisemmmat ja eivät laskeneet moottoritiellä niin alas kuin ennen termostaatin vaihtoa.

Muutama havainto: Kun olin ajanut mökkitiellä moottorin reilusti lämpimäksi syyläriä kokeillessani se ei ollut lämmin alhaalta ollenkaan, mutta polttavan kuuma ylhäältä. Tukossa? Selittäisi miksi lämmöt ovat yläkanttiin kun nopeus on alle 120km/h Auttaisiko jäähdyts järjestelmän puhdistus aine?
Voisiko se vaikuttaa asiaaan että olen vaihtanut jäähdyttäjän nesteet "punaisiin", tosin lämmöt nousivat ennenkin liian korkealle. Lämpötilamittarin anturia en ole vielä vaihtanut, sen vaihtaminen ainakin toisi varmuuden lämpötilojen oikeellisuudesta. Johonkin hämmionkiin anturin toiminnassa viittaisi se että lämmöt tipahti pysähdyttäessä risteykseen ja siitä reilusti kiihdyttäessä noin O yläläidasta O ja R väliin.
Flekti ei toimi vieläkään mutta siitä lisää myöhemmin.
eepe89
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Touko 2007 21:44

Viesti Kirjoittaja eepe89 »

mites oot säätäny flektin?
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Flekti ei toimi. Flekti anturi on vaihdettu, mutta ei auta. Anturille ei tule kunnolla virtaa, yleensä virtaa tulee noin 6v. Jos anturille menevälle johdolle tökki 12v niin flekti käynnistyy. flektin maadoituskin oli pahana, se on korjattu.
Epäselvää settiä aamuisin.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mulla ei tuolle O:lle asti nouse kun kesällä ruuhkassa seisoessa.
ajaessa aina pyörii tuossa R:n molemmin puolin
Focus 1.0 edition a6 2017
juzze
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Elo 2006 21:31
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juzze »

mulla kans meinaa lämmöt olla tos r:n paikkeilla, joskus jopa alle, ja termari 92c:tä ja vaihdettu kesällä ku meinas jumia auki ja kiinni.. entä pitäskö sierran olla lämmin talvella? vm.90.
akomu
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Syys 2007 21:09

Viesti Kirjoittaja akomu »

Itellä -98 escortin kanssa lämpöongelmia. Kone melkein keitti, kun jäähdytysnesteet olivat kadonneet lähes kokonaan. Kannentiiviste meni vaihtoon ja siinä sivussa tulpat ja tietysti öljyt. Samalla hajottivat aiemmin toimineen lämpömittarin, eikä hievahtanutkaan enää.
Vein takuuhuoltoon ja mittari nousi normaalisti puolen välin tienoille huollosta pois ajettaessa. Sen ajon jälkeen on nyt viikko - puoltoista ajettu ja hyvä, että lämmöt nousee edes normiasteikon alapäähän (usein jää alle normaaliasteikonkin! mittarissa on hiukan varaa ennen kuin asteikko alkaa ja se kyllä siis nousee, mutta ei paljoa). Yleensä ajoa tulee kerralla n. 10km, josta suurinosa moottoritietä, joten kai tuon pitäisi nousta jo tuossa sinne puoleen väliin? Korkeintaan on käynyt nyt tuolla L:n ja A:n välissä, eli ei edes kolmasosaa normaalitaulukosta.

Onko jotain keinoa selvittää kotikonstein, onko termostaatissa vikaa? Ainahan tuo mittarikin voi taas oikkuilla. Lämmintä kyllä puhaltaa kiitettävästi, jos sillä nyt jotain merkitystä on. Mites muuten asennus? Oma tietotaso autojen kohdalla on 0, joten onnistuuko itse miten helposti? Ilmeisesti on sen verran halpa osa kuitenkin, että jos tuon saisi itse asennettua, niin olisi halpa kokeilu.

<lisätty>
Joo, eiköhän tuo termostaatti ole, kun bensaa syönyt järjettömästi. Jotain 13l/100km ajon ollessa pääosin kaupunkiajoa ja tuota motaria. Pitääpä käydä ostamassa uus termari ja koittaa asentaa se omin voimin.
Viimeksi muokannut akomu, 23 Loka 2007 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

juzze kirjoitti: entä pitäskö sierran olla lämmin talvella? vm.90.
kyllä ainakin mulla puhkuu ihan kuumaa ilmaa, tosin aika kauan kestää lämmetä
Focus 1.0 edition a6 2017
juzze
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Elo 2006 21:31
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juzze »

jaska74 kirjoitti: kyllä ainakin mulla puhkuu ihan kuumaa ilmaa, tosin aika kauan kestää lämmetä
mulla on nyt näillä keleillä 5-10c sillee et ku lämmöt nousee "normaaliin"(r ja m väliin vaihtelevasti joskus o:hon) nii pitää ajaa noin 30min ainaki ennenku tarvii ees kuvitella laittaa lämpöä pienemmälle, ja viime talven oli lämmöt täysillä koko talven lukuunottamatta jäärata seikkailuja
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

johtunee kuulemma siitä että ainakin dohc:ssä on suomen oloihin liian suuri syylari. pahvi nokalla auttaa kuulemma asiaa, ja ajattelin itse koittaa sitä enstalvena.

onkos muilla dohc:n omistajilla se maski ihan läpivirtaava? itsellä on siinä ainakin joku tehtaan peitelevy takapuolella
Focus 1.0 edition a6 2017
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Niissä kaikissa kuuluu olla se maskin takana oleva levy ja sehän on muovihitsattu parilla pisteellä kiinnikin. Jos ottaa pois niin voi olla ettei lämpeä enää niin hyvin.

Ei se jäähdytin ole liian suuri eikä liian pieni vaan aivan oikean kokoinen. 30 asteen pakkasellakin sierrassa on sauna sillon kun kaikki on kunnossa. Eikä myöskään pidä itsellään keittää silti kesällä. Ne flektit vain pitää olla kunnossa. Yleensä moottorit on jumissa tai anturivikaa kun ei lähde pyörimään.

Vikaa saa alkaa etsimään jos ei muutaman kilometrin ajon jälkeen puhalla kuumaa(kunnon pakkasellakin!).
Monia syitäkin löytyy sitten: termostaatti, lämppärin kenno tukossa, kannentiiviste vuotaa, kansi halki tai ilmaa järjestelmässä.
Ensimmäiset toimenpiteet on varmaankin puhdistaa järjestelmä kaikesta paskasta ja sitten asentaa Ford motorcraftin termari eikä mitää muita romuja.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Ares kirjoitti:Ei se jäähdytin ole liian suuri eikä liian pieni vaan aivan oikean kokoinen. 30 asteen pakkasellakin sierrassa on sauna sillon kun kaikki on kunnossa. .
juu saunahan se tosiaan on talvella, mutta saunan lämmitys kestää kohtuuttomasti...
Focus 1.0 edition a6 2017
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Eli yksinkertainen kysymys. Jos ajatte vaikka 10km tai niin että lämmöt on nousseet ihan mukavasti, onko syylari koko alueeltaan kuuma/ lämmin? Minulla tuntuu olevan vain yläosa lkuuma ja koko alaosa aivan "kylmä"? Ja samalla lämmöt nousee turhan korkealle, Jollei lasketa moottori tie nopeutta, jossa lämmöt taas laskee.
Siis onko syylari niin tukossa, että ei pysty luovuttamaan lämpöä tarpeeksi. kun vasta moottoritie nopeudessa?
Toisaalta tänään jarruja sisään ajaessa lämmöt pysyivät O ja N välissä, kuitenkin lähempänä N. Sissään ajon loputtua palasi taas O ylänurkille.

Jonkun verran flektin söhköjä mitattuani olen päätynyt siihen että jossain johdoissa on tai liittimissä on siinä määrin vikaa, että flektin anturilta mitattuna ei tule tarpeeksi virtaa. Kahteen kohtaan tulee noin 6volttia joskus vähemmän. Kahdessa kohdassa on muistaakseni maa.

Yksi juttu vielä, En viitsi uutta topickia tehdä. Auto Vetää suoraan ajaessa häiritsevästi oikealle. Häviäisikö vika nelipyörä suuntauksella? Missä päin Nelipyöräsuuntaus kannattaisi teettää, kun itse asustelen itähelsingissä.

PS. No omapahan puuhaa tuon sieraimen kanssa, on siinä niin paljon pientä laittamista. Käyttöauto on vaan niin pirun huono kohde isommille remonteille, kun sen pitäisi olla koko ajan kunnossa.
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Lämpömittarin anturi vaihdettu mustasta vihreään, eli siihen mikä kuuluu olla vuosimallin mukaan.
Lämmöt pysyy aika hyvin keskellä PAITSI, kun kierrokset nousevat korkealle 3500-> niin lämpömittari alkaa tippumaan. Kun kierrokset taas laskevat niin lämmöt palailee pikkuhiljaa takaisin normaaleihin lukemiin.
Mikäs voisi vaivata, nyt ei kyllä ole yhtään aavistusta enää...
Sierra DOHC is -92
Vastaa Viestiin