Mondeon kumma pöhinä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Anddi
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Marras 2006 09:02
Paikkakunta: Liminka

Mondeon kumma pöhinä

Viesti Kirjoittaja Anddi »

Moi,

Ostin diesel Mondeon (vm2005, TDDI, 90 hv) alkukesästä käytettynä ja nyt kun ilmat ovat hieman viilentyneet, niin autosta on alkanut kuulua kunnon pöhinä sammuttamisen jälkeen, varsinkin jos ajettu matka ei ole kovin pitkä.

Aluksi luulin, että jonkun kerrostalon ilmastointi se vaan pöhisee parkkipaikalla, mutta nyt olin mökillä ja siellä kuului sama ääni, joka niinkuin latokuivuri puhaltelisi ja huomasin, että "savua" (tai höyryä) tulee auton alta ja pohjasta kuskinpenkin kohdalta löytyi pieni pakoputken näköinen putki josta tuli lämmintä ilmaa.

Voiko tuossa olla joku webasto tms? Kun sisällä ei ole ainakaan mitään mittaria tai kelloa sille.

t. Antti
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005

ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Pappa- igor
Viestit: 78
Liittynyt: 21 Syys 2006 12:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pappa- igor »

eiköhän siellä ole joku polttoaine käyttöinen lisälämmitin... joka pöhistelee hetken vielä sammutuksen jälkeen..
nii- i, voi kun toi puhallin on pieni....
Anddi
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Marras 2006 09:02
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Anddi »

Näin mietin itsekin kun se rupesi pelaamaan vasta kun ilmat kylmeni ja aika joutuin puhaltaa lämmintä ilmaa sisälle vaikka moottorin lämmöt ei olisikaan nousseet.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005

ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Anddi
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Marras 2006 09:02
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Anddi »

Löytyi tälläinen teksti netin syövereistä, josta löytyy ilmeisesti ratkaisu asiaan:

Lisälämmitin
Fordeissa on Eberspächer-merkkinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jota Suomessa edustaa Wihuri Autola. Tarvittaessa lisätietoa suoraan heiltä. Lisälämmitintä tarvitaan, koska dieselmoottori tuottaa nykyisten päästömääräysten vuoksi niin vähän hukkalämpöä, ettei sitä riitä sisätilojen lämmittämiseen.

Nykyisten Mondeoiden mallivuodesta 2001 lähtien sekä Focuksen suurinpiirtein samasta ajasta lähtien lisälämmittimen toimintaperiaate muuttui oleellisesti. Lisälämmitin käynnistyy kun ulkolämpötila on alle +5 astetta C. Impulssin lämmitin saa ulkolämpötila-anturista. Lämpimmällä ilmalla lisälämmitin ei siis toimi. Lisälämmitin lämmittää jäähdytysnesteen ja myös kierrättää sitä, jolloin myös moottori lämpiää. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että lohkolämmitin lämmittää vain lohkoa, eikä ollenkaan jäähdytysnestettä.

Nykyisin lisälämmitin toimii vaikka olisi lohkolämmitin. Tosin parempi tapa saada moottori sekä sisätilat lämpimiksi olisi kelloajastin. Vanhemmissa malleissa yleensä lisälämmitin ei toiminut, mikäli käytettiin lohkolämmitintä (selitys myöhempänä).

Lähdettäessä liikkeelle lisälämmitin siis käynnistyy mikäli ulkolämpötila on alle +5 astetta. Lisälämmitin toimii kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on 85 astetta. Mikäli ajetaan niin kauan, että lämpötila laskee alle 75 asteen, käynnistyy lisälämmitin uudestaan. Esim. moottoritiellä suurilla nopeuksilla ajettaessa lisälämmitin ei toimi, mutta käynnistyy heti kun tullaan taajamaan. Termostaatti avautuu kun lämpötila on 88 astetta. Itse moottorin työlämpötilaa ei ole määritelty. Kun moottori sammutetaan käynnistyy lisälämmittimen jäähdytin ja samalla poltetaan systeemiin jäänyt polttoaine, jotta estettäisiin seuraavalla kerralla käynnistettäessä muutoin mahdollisesti ilmenevä savuttaminen. Joskus putkiin saattaa jäädä polttoainetta, joka palaa pois heti seuraavan kerran käynnistettäessä ja ilmenee pientä savutusta tai hajua.
Ford Mondeo 2.0 TDDi 2005

ex-Ford Mondeo 2.5 V6 2001
ex-Ford Mondeo 1.8TD 1999
ex-Ford Mondeo 2.2 TDCi 2006
ex-Ford Mondeo 2.0i CLX STW 2000
ex-Ford Mondeo 1.6i Sedan 1998
Vastaa Viestiin