Lambdan säätö ei toimi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Lambdan säätö ei toimi

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Tarttis apua et mistä lähtis etsimään vikaa ku lambdan säätö ei pelitä... Auto on 1.6 CVH Sierra vm. 1990 eli yksipisteruutana. Mittaillu oon kovasti lambdan signaalia ja se jumittaa siellä 0,84V paikkeilla ja ei säädä kuten pitäis. (kanttiaallon tilalta tulee suoraa viivaa). Auto käy siis rikkaalla matalilla kierroksilla. Lambda reagoi hetkellisesti kaasun polkemiseen, mutta siihenpä se jääki. Eli anturi kyl reagoi jäännöshappeen, joten viallinen lambda anturi on kai poissuljettu vaihtoehto..? Osaako joku sanoa onko EEC-IV:ssä joku vikasietotila tai vastaava, joka käyttäis kiinteää lambda-arvoa? Vai missähän vika mahdollisesti vois olla? Merkkiliikkeessä ei osattu neuvoa ku liian "vanha" auto kuulemma on...
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Taitaa vain lambda-anturi olla ehtoopuolella. ja pian myös kattikin.
2.9i
Feel The Difference.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Juu, no se tuntuu kummalta et anturi kyl reagoi et ei se pimeänä oo... ECU ei vaan tee minkäänlaista säätötyötä... Mut eihän tuo hirveän kallis kokeilu oo jos Biltemasta uuden anturin hakis.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Lambda-anturi "vanhenee" öljystä ja muusta paskasta. toiminta hidastuu tai loppuu kokonaan.
2.9i
Feel The Difference.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Onkelmana siis on ettei se lamda säädy... lambda-anturi siis antaa signaalia ECU:lle et mikä on tilanne, mut ECU ei tee mitään. Vai siis voiko toiki johtua jotenki viallisesta anturista?
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No juuri siitä anturista varmaan johtuu kun näyttää kokoajan samaa lukemaa vaikka ecu säätäisikin seoksia. Menee rikkaalle kun lambda ei anna tietoa, että nyt on hyvä. Ei tartte enempää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Täytyypä hakea uus lambada-anturi ja testata sil sit josko alkais seokset säätyä kohdalleen niin ehkä tulevaisuuden katsastuksestaki menee läpi ainaki päästöjen osalta.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Joo ei uus lambda auttanu mitään.... samalla lailla käy seosten. Onko Oulusta ketään jolla ois samanlainen 1.6 CVH Sierra, jos ois kokeillu siitä Ecua et mitä sanoo? Vahvasti alan epäillä että Ecussa jotain häikkää sen säädön kans.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
sanpsa
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Joulu 2006 17:42

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

Toimiiko lämpömittari? Lambda ei ilmeisesti huomioida ennekuin kone on lämmin. Tai onko kaikki johdot ehjät/kiinni varmasti.
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Ainoat lämpömittarit on jäähdytysnesteen lämpömittari ja imuilman lämpötila-anturi... ja ne kaiken järjen mukaan toimii kyl.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Se ecu on juu kanssa yks vaihtoehto. Itellä näytti korpparissa kanssa toinen lambda kokoajan jotain 2000mV. Lopulta huomasin, että näytti samaa vaikka otti lambdan irti ja mittasi ecussa kiinni olevasta johdosta. Eli hyppäsi jännite jostain siihen johtoon.
Putsasin ecusta hapettumat pois ja muistaakseni alko pelamaan.
Oletko koittanut mitata pelkkää lambda-anturia?
Eli Johto irti ja auto käyntiin ja siitä lambdananturin liittimestä mittailet. Senhän pitäisi antaa itsessään se 0,4V tyhjäkäynnillä... Tietty jos on toi em. vika niin ecu säätää sitä kokoajan päin helv....ä vaikka ei olisi koko lambdaa kiinni.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Millasella mittauksella sää sen 2000mV sait? Lambdan signaali ja auton maa? Oliko siinäki 4-johtoinen lambda? Joo, oon mitannu pelkkää anturia ja antaa kyl signaalia sen mukaan, että onko laiha vai rikas... Sit ku sen anturin kytkee kii ja mittaa ecun päästä niin ei tapahdu säätöä... antaa vaan melko tasasesti 0,84V. Täytyy kokeilla viel katkoa piuhat Ecun päästä ja vetää lambdalle hyppylangat... sulkee pois sit sen et johtosarjas olis jotain häikkää.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo oliskohan ollu auton runkoa vasten.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Noni, tänään tuli sit hyppylangoitettua se lambda... ja ei mitään vaikutusta. Eli kyl alan kallistua siihen et ECU tykänny kyttyrää ku lambda oli alunperin kytketty väärin (maa ja signaali väärinpäin). Ja lambda on "vain" vajaa 2v vanha et ei se nyt pitäis olla ihan loppu. Tosin rikkaalla ajo kyl on saattanu pilata sen... No nyt käytettyä ECUa metsästämään...
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Vastaa Viestiin