Lambdan säätö ei toimi
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
Lambdan säätö ei toimi
Tarttis apua et mistä lähtis etsimään vikaa ku lambdan säätö ei pelitä... Auto on 1.6 CVH Sierra vm. 1990 eli yksipisteruutana. Mittaillu oon kovasti lambdan signaalia ja se jumittaa siellä 0,84V paikkeilla ja ei säädä kuten pitäis. (kanttiaallon tilalta tulee suoraa viivaa). Auto käy siis rikkaalla matalilla kierroksilla. Lambda reagoi hetkellisesti kaasun polkemiseen, mutta siihenpä se jääki. Eli anturi kyl reagoi jäännöshappeen, joten viallinen lambda anturi on kai poissuljettu vaihtoehto..? Osaako joku sanoa onko EEC-IV:ssä joku vikasietotila tai vastaava, joka käyttäis kiinteää lambda-arvoa? Vai missähän vika mahdollisesti vois olla? Merkkiliikkeessä ei osattu neuvoa ku liian "vanha" auto kuulemma on...
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
Joo ei uus lambda auttanu mitään.... samalla lailla käy seosten. Onko Oulusta ketään jolla ois samanlainen 1.6 CVH Sierra, jos ois kokeillu siitä Ecua et mitä sanoo? Vahvasti alan epäillä että Ecussa jotain häikkää sen säädön kans.
- Siitä se ajatus sit lähti... -
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
Se ecu on juu kanssa yks vaihtoehto. Itellä näytti korpparissa kanssa toinen lambda kokoajan jotain 2000mV. Lopulta huomasin, että näytti samaa vaikka otti lambdan irti ja mittasi ecussa kiinni olevasta johdosta. Eli hyppäsi jännite jostain siihen johtoon.
Putsasin ecusta hapettumat pois ja muistaakseni alko pelamaan.
Oletko koittanut mitata pelkkää lambda-anturia?
Eli Johto irti ja auto käyntiin ja siitä lambdananturin liittimestä mittailet. Senhän pitäisi antaa itsessään se 0,4V tyhjäkäynnillä... Tietty jos on toi em. vika niin ecu säätää sitä kokoajan päin helv....ä vaikka ei olisi koko lambdaa kiinni.
Putsasin ecusta hapettumat pois ja muistaakseni alko pelamaan.
Oletko koittanut mitata pelkkää lambda-anturia?
Eli Johto irti ja auto käyntiin ja siitä lambdananturin liittimestä mittailet. Senhän pitäisi antaa itsessään se 0,4V tyhjäkäynnillä... Tietty jos on toi em. vika niin ecu säätää sitä kokoajan päin helv....ä vaikka ei olisi koko lambdaa kiinni.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
Millasella mittauksella sää sen 2000mV sait? Lambdan signaali ja auton maa? Oliko siinäki 4-johtoinen lambda? Joo, oon mitannu pelkkää anturia ja antaa kyl signaalia sen mukaan, että onko laiha vai rikas... Sit ku sen anturin kytkee kii ja mittaa ecun päästä niin ei tapahdu säätöä... antaa vaan melko tasasesti 0,84V. Täytyy kokeilla viel katkoa piuhat Ecun päästä ja vetää lambdalle hyppylangat... sulkee pois sit sen et johtosarjas olis jotain häikkää.
- Siitä se ajatus sit lähti... -
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
- lakritsimies
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
- Paikkakunta: Muhos
Noni, tänään tuli sit hyppylangoitettua se lambda... ja ei mitään vaikutusta. Eli kyl alan kallistua siihen et ECU tykänny kyttyrää ku lambda oli alunperin kytketty väärin (maa ja signaali väärinpäin). Ja lambda on "vain" vajaa 2v vanha et ei se nyt pitäis olla ihan loppu. Tosin rikkaalla ajo kyl on saattanu pilata sen... No nyt käytettyä ECUa metsästämään...
- Siitä se ajatus sit lähti... -
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)