Jäähdytysnesteet ulostautui koneesta...
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Jäähdytysnesteet ulostautui koneesta...
Eli tultiin eilen veljeltä noin 30 kilsan päästä ja kun pääsin kotipihaan ja sammutin auton niin yhtäkkiä alkoi lorisemaan. Auto oli kumminkin seissyt jo 5 minuuttia niin vähän ihmetyttää miksi ne niin vasta nytten tulee. No siinä sitten ketutus iski päälle ja konepelti auki ja lisää nestettä... No se vuoto loppui pikku hiljaa, mutten uskaltanut ajaa kun kaikki letkun tuntu olevan tyjiä. Vesi pysyi säiliössä mutta lopulta auto hinattiin kaverin talliin. Siellä sitä purin ja oli moottori jakopuolelta ihan märkä. Hankin uuden pumpun ja venakopan tiivisteen koska joku ihana insinööri on taas suunnitellu ton niin ihanasti että joutuu kaikki hihnat jne ottamaan pois edestä ja työskentelytilaa on vaikka muille jakaa. En vielä ole varma että onko sieltä mennyt kannen tiiviste vai pumpun tiiviste kun ne tuntuu olevan siinä samalla kohtaa ja märkää kuraa on ihan tarpeeksi. Kummiskin siinä kun tulpat joutu ottaan irti koneen pyörittämisen takia niin huomasin että ykkös sylinterin mäntä on aivan yhtä puhdas kun tehtaalta tulleet. Onko tämä merkki siitä että jäähdytys nesteet vuotaa ekaan pyttyyn? Myös auto savuttaaa höyryä taukoamatta ja savutus on suht suurta... On se nyt kumma kun ei edes normi ajoa kestä... jatkuvasti lahoo jostain.
EDIT: Niin ja unohdin sanoa että remontti on siis vasta puolivälissä. Eli en ole vielä ottanut pumppua irti. Mutta kaikki muut on jo tehty.
EDIT: Niin ja unohdin sanoa että remontti on siis vasta puolivälissä. Eli en ole vielä ottanut pumppua irti. Mutta kaikki muut on jo tehty.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
kyllä se vanha pumppu vielä toimi mutta tiiviste mennyt... Sitten täytyy jossain vaiheessa vaihtaa se kansipahvi... prkl
No ei se hirveen kallista oo ku motonetissä kävin kyseleen hintoja. Täytyykö muuta vaihtaa kun se kannen tiiviste ja ne kansipultit?
EDIT: Niin ja toi kansipahvi on ollut kauemmin kyllä rikki... koska se on höyryttänyt jo viime vuonna enemmän. Mutta piti vielä kysyä onko siitä mitään haittaa? Viileempi käyntilämpötila ainakin mutta eikös senkin pitäisi vaan olla hyvä asia
No ei se hirveen kallista oo ku motonetissä kävin kyseleen hintoja. Täytyykö muuta vaihtaa kun se kannen tiiviste ja ne kansipultit?
EDIT: Niin ja toi kansipahvi on ollut kauemmin kyllä rikki... koska se on höyryttänyt jo viime vuonna enemmän. Mutta piti vielä kysyä onko siitä mitään haittaa? Viileempi käyntilämpötila ainakin mutta eikös senkin pitäisi vaan olla hyvä asia

No ei se kyllä pidemmän päälle hyvää tee ja kulutus saattaa nousta jonninverran epätäydellisen palamisen johdosta sekä tehoja uupua
Haiseeko pakokaasu sellaiselle makealle eli glykolille/pakkasnesteelle
Äipän Carinasta meni myös vesipumppu ja työnsi ajossa vedet pihalle, vaihdettiin onneksi vain se pumppu eikä muuta mennyt
Joku 40tkm niin meni uudelleen se pumppu mutta onneksi tuli huomattua pihassa. Ei vuotanut ajossa/käynnissä ollessaan mutta kun sammutti niin laski lorinalla kaikki ulos
Tuossahan on vaarana että kun kuuma kone ja sammuttaa niin vesi häviää. Silloin moottorin tuottama lämpö ei pääse veden kautta jäähtymään ja saattaa juurikin polttaa tiivisteen yms
Haiseeko pakokaasu sellaiselle makealle eli glykolille/pakkasnesteelle
Äipän Carinasta meni myös vesipumppu ja työnsi ajossa vedet pihalle, vaihdettiin onneksi vain se pumppu eikä muuta mennyt
Joku 40tkm niin meni uudelleen se pumppu mutta onneksi tuli huomattua pihassa. Ei vuotanut ajossa/käynnissä ollessaan mutta kun sammutti niin laski lorinalla kaikki ulos
Tuossahan on vaarana että kun kuuma kone ja sammuttaa niin vesi häviää. Silloin moottorin tuottama lämpö ei pääse veden kautta jäähtymään ja saattaa juurikin polttaa tiivisteen yms
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
No miulla kävi ihan samanlailla että vedet tuli pihalle omassa pihassa kun siinä asentelin uutta sisäpuhallnta. Nyt on pumppu vaihdettu ja vähän se uus pumppu inisee ja oli ainakin nihkeempi pyörittää kun vanha, mutta eiköhän se kuulu aina uusiin osiin. Vanhassa oli mennyt se tiiviste ihan palasiksi ja siinä hinapyörän akselissa oli vähän väliää.
siihen ei taida löytyä vastausta, että onko se kansi halki vai onko se tiiviste mennyt. Ilman että ottaa kannen irti. Ja kansikin täytyy varmaan viedä johonkin testiin kun eihän niitä hiushalkeamia silmällä näe?
siihen ei taida löytyä vastausta, että onko se kansi halki vai onko se tiiviste mennyt. Ilman että ottaa kannen irti. Ja kansikin täytyy varmaan viedä johonkin testiin kun eihän niitä hiushalkeamia silmällä näe?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tuleepi "juoru reijästä" eli pumpun vaihto on tiedossa...Monteonisti kirjoitti:Vaimon ekkerissä vuotaa pumpun tiiviste tai laakeri, mutta tosi vähään, siis kuukauden välein joutuu nestettä hieman lisään, mutta onko tiiviste vai laakeri?
Se on tehty sillai et kun laakeri kuluu niin alkaa valuttaan et osaa vaihtaa ajoissa.
Mondeo -94 2.0 Si
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
Nyt alkaa kyllä menemään hermot. Kone vuotaa nyt enemmän kun ennen pumpun vaihtoa. Nyt saa kokoajan vahtia jäähdytys nesteitä. 100 kilsaa niin varmasti tippuu nesteet alle minimin. Ihan mieletön kulutus... täyty olla 5 litran pönikkä kokoajan mukana. Termarikotelo oli ongelma jo vuosi sitten. JA vihdoin sain sen pitämään kun vaihdoin ja lisäsin pari omatekemää tiivistettä sinne. Nytten ei vuoda sieltä vaan mistä? koska koko kone on jäähdytys neste sotkussa pumpun takia eikä läikkää jää auton seistessä niin mikä siellä nyt vie? Kannen tiiviste/kansi on varmaankin mennyt niinkun ylempänä epäillään, mutta auto nyt ei höyrytä paljoakaan sen enempää, kuin muutkaan autot. eikä tyhjäkäynnissä tai käynnistäessä ole mitään ongelmaa, joten ei voi vuotaa hirveitä määriä palotilaan. Myöskään öljyihin ei nesteet vuoda, koska pinta ei ole noussut mihinkään ja venakopan korkissa ei ole vaahtoa. Alkaa pikkasen jo turhauttaan kun vuosi toisensaperään nää jäähdytys nesteet vuotaa aina jostain välistä... Ei voi olla oikeasti näin vaikeata, kun painettakin järjestelmässä on vain pieniä määriä.
BTW: Kun vaihdoin pumpun, tuli sen mukana metallinen tiiviste. Olisiko tähän pitänyt pistää vielä jotain tiiviste massaa tjsp.? Minä vaan öljysin sen rasvalla.
BTW: Kun vaihdoin pumpun, tuli sen mukana metallinen tiiviste. Olisiko tähän pitänyt pistää vielä jotain tiiviste massaa tjsp.? Minä vaan öljysin sen rasvalla.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
-94 mondeo 2 litrasella padalla.ironlake kirjoitti:Mistähän autosta mahtaa olla kyse??
EDIT: Kävin tossa kokeileen netistä lukemaani neuvoo, että käytä 1 minuutin ajan konetta ja sammuta. Jos letkut kovettuu tai kun avaa korkin ja on painetta niin kansipahvi tai kansi vuotaa. No eipähän ollut painetta. Vasta kun oli 2 minuuttia käyny, niin sitten huomas ihan pienen sihahduksen avattaessa. Mutta 5min. jälkeen painetta oli jo niin että huomas kun korkin otti pois. Ilmeisesti vuoto ei ole kovin suuri ja vaikka kierrätän konetta paikallaan enemmänkin, siis läpästä käsin jolloin näen paisuntasäiliön, niin eipähän sinne koskaan ole kuplia tullut. Pinta vaan nousee ja laskee hitusen kierrosten mukaan.
ton kansipahvin vuodon pystyy toteemaan sellasella testillä. lyövät semmosen purnukan paisuntasäiliön päälle ja käyttävät hetken ja kaasuttelevat. jos on pahvi halki (->menee pakokaasua nesteen sekaan) niin purkissa oleva aine muuttaa väriään. pitäs olla aika 100-varma testi, ja luulis löytyvän varmasti kaikilta vähänkin paremmin varustetuilta korjaamoilta. itse teetin semmoisen varmuuden vuoksi, kun vaihdatin vesipumpun escorttiin. hintaa testillä oli tietty aika suolaset 30e... :/ mutta tulipahan tarkistettua, pahvi ehjä testin perusteella ja nestettäkään ei oo syöny sen jälkee, että pumpussahan se vika sitten oli. onneks. 
vähän OT, mutta jos nestettä rupes kuluun enemmän pumpun vaihdon jälkeen, niin kyllä melkeen epäilisin että siinä pumpun vaihdossa on menny joku pieleen... joku liitos löysä tai tiiviste unohtunut.
eikä tuo välttämättä olis ensimmäinen uusi vesipumppu joka vuotaa jo valmiiks...

vähän OT, mutta jos nestettä rupes kuluun enemmän pumpun vaihdon jälkeen, niin kyllä melkeen epäilisin että siinä pumpun vaihdossa on menny joku pieleen... joku liitos löysä tai tiiviste unohtunut.

-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
No olen siitä kyllä aika varma että sitä vettä menee palotilaan ja toisinpäin. Mutta Ainakin yksi positiivinen yllätys tässä on parin viikon aikana tullut. Juuri ennen pumpun hajoamista kulutus tippui 11 litrasta sinne 7.7 litraan matka ajossa. Joten sen takia nyt ei ole enään savutellut. En tiedä mikä syy oli mutta ainakin toimii. vuoden oon jo tapellut ton kulutuksen kanssa löytämättä syytä ja nyt yhtäkkiä se korjaantui :S Mutta tossa tuli 130 kilsan matkalla laitettua noin litra jääh. nestettä lisää. Että sitä hukkuu ja tosi paljon johonkin . sekin pumppu on vaan niin vaikea tarkistaa kun ne muovit ovat edessä eikä saa ilman pyörien pois ottoa tietää vuotaako se. Täytyy kait heittää tossa pahvi auton alle kun tulee seuraavan kerran liikenteestä jos vaikka tiputtais pari tippaa alleen.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Minä "hätäpäissäni" laitoin Monteon vesipumpun tiivisteen väärin, siis jotenkin liikahti asennuksessa ja vuoti, onneksi uusi asennus piti!
Siis Eskon "reikä" vuotaa ja ounastelee laakerivauriota?
Ajettu kylläkin vasta reilut 250tkm, mutta heikko on kait!
Mondeosta meni tosin reilu 200tkm pumppu laakista ja siksi epäilyttää alkaan vaihtaan kun hieman laskee alleen, siis pari desiä kuukaudessa, mutta pakko kait kunhan ilmat lämpiää!

Siis Eskon "reikä" vuotaa ja ounastelee laakerivauriota?

Ajettu kylläkin vasta reilut 250tkm, mutta heikko on kait!
Mondeosta meni tosin reilu 200tkm pumppu laakista ja siksi epäilyttää alkaan vaihtaan kun hieman laskee alleen, siis pari desiä kuukaudessa, mutta pakko kait kunhan ilmat lämpiää!

-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35
No nyt lakkasi itsestään syömästä sitä nestettä. Vhdoin voi ajaa niin ettei tartte jatkuvasti pysähdellä lisäämään. ihan vähän pinta tippuu mutta huomattavasti hitaanpaa kuin viimeksi. Vaikea uskoa että siellä järjestelmässä olisi ollut vaan ilmaa ja olisi kestänyt näin kauan ilmata toi järjestelmä. mielestäni sinne on mennyt tota nestettä jo enemmän kun ohje kirjassa lukee :S No ihan sama. Nytpähän toimii.. Ainakin hetken. Kansipahvi sitten kesän lämpiminä päivinä vaihtoon 

No niin tässä onkin sopiva topicci jatkaa..Homman nimi on se että käytin autoa (sierra ohc kaasari 2.0) ainakin 20 min, lämmöt nousi mittarin mukaan puoleen väliin ja kone kävi tarpeeksi hyvin, sammutin sitten koneen ja kurkkasin varmuuden vuoksi pellin alle, no sieltähän kuului pienta sihinää ja tiputusta p3rkele! Paljastui että vettä vuosi letku joka tulee lämppärin kennolta kaasarille, siis kaasarin päästä. Koneelle olen tässä aikaisemmin tehnyt kansi/jakopään täydellisen rempan, mutta termarille laitoin itse puukolla leikellyn tiivisteen, joka tuli muutaman millin sisään..Kysymys siis vihdoinkin kuuluu että voiko tuo muutaman millin heitto termarin tiivisteessä vaikuttaa lämpöihin ja tuohon vuotoonkin (kuitenkin)?, ja että voiko vika tosiaan olla kaasarille menevässä vesi letkussa vai siinä kaasarissa olevassa liittimessä?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Niin että onko kenelläkään näkemystä asiaan vai pitäiskö laittaa suosiosta tilaukseen termarin uusi "oikeanlainen" tiiviste?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Eikö muutaman millin heitto termarin tiivisteessä vaikuta siis lämpötilaan, ja toisekseen onko tuo lämpötila pahasti kohollaan kun viisari on mittarin asteikon keskellä? Ja voisko tuo "pieni" vuoto sitten aiheuttaa lämpenemistä?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-EDIT- No tuo ryypyn tuloletku on vielä hakusessa, mutta termarin tiivistestä kysyn vaan että tuleeko se tarra/liima- puoli kantta vai termaria vasten??
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER