Voiko laittaa muuta öljyä kuin 5w-30. Vm02. 2.0bensa
Voiko laittaa muuta öljyä kuin 5w-30. Vm02. 2.0bensa
onko kukaan laittanut jotain muuta? Autolla ajettu vähän yli sata ja öljyä menee aikaslailla.. Pysyisköhän joku muu paremmin sisällä kun mitä huollossa laitetaan?
Viimeksi muokannut vortson, 30 Syys 2007 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja öljynvaihtovälinä käytät ??? Vähän toista litraa jos joutuu esim. 15 tkm matkalla lisäämään, niin en näkisi, että asialle tarvitsee tehdä yhtikäs mitään. Ihan normaali kulutus. Ei koneessa mitään vikaa ole. Itsellä on kokemusta moottorista, joka kulutti 1L / 1000 km, sille jo tarvitsi tehdä jotain. Jos ei savuta, veto on kohdillaan ja sitä rataa, niin olisin aika huoletta.vortson kirjoitti:Öljyä menee noin toista litraa öljynvaihdon välillä.. Vikaa ei ole tullut selvitettyä mutta todennäköistä on että ainakin kallis vika on.. Sillä vaan aattelin että jos aluks koittais jotain toista öljyä. Muttei viitti laittaa mitään jos ei varmaks tiedä..
Työpaikalla on aika monen merkkisiä autoja ja enemmän sääntö kuin poikkeus on, että joutuu litran-pari lisäämään vaihtovälillä. Silti noilla koneilla tyrkätään menemään 3-500 000 km, yleensä ilman koneen avaamista. Pääasia, että öljyä riittää. Nykykoneiden öljyhävikki tuntuu olevan kasvamaan päin, kysykää vaikka Vw-konsernin tuotteen omistajilta, Toyota-miehiltä ja sitä rataa.
Vaan eipä kai siinä mitään menetä, jos kokeilee jotain muuta merkkiä. Kunhan pysyy valmistajan ohjeistamissa liemissä.
Siis oikeesti, ootko tosissas ? Jos vie litran vajaan 20 000 km matkalla, se on ihan normaalia. Koneen kuuluu vähän viedäkin ja tikullinen vaihtovälillä on ihan ok. Eipä taida tästä olla kyllä tämän enempää kerrottavaa. Ei mitään häikkää. Tosta on vielä hurja matka valmistajan sallimiin arvoihin ja aika moni olis tyytyväinen, jos kuluttaisi vain noin vähän.vortson kirjoitti:Oon vaihdellu vähän alle 20tkm välein. Se 20tkm huoltovälihän on, mutta kai se parempi vähä aikasemmin on aina vaihdella. Ei pölläyttele ja hyvin muuten pelaa.. Ihan mielenkiinnosta olis mukava tietää mikä häikkää mahtaa olla..
Tuon uudemman Mondeoni öljytikku vajenee puoleenväliin 10 tkm vaihtovälillä, joka on mielestäni riittävä Suomen olosuhteissa sanoo huoltoväli mitä tahansa ja lasken sen aivan normaaliksi kulutukseksi. Suhteessa siis sama kuin sinulla.
Vanhempi Mondeoni kuluttaa samaa öljyä n. 1½ litraa semmoisella 7-8000 km vaihtovälillä ja on myös mittausten mukaan mekaanisesti täysin kunnossa, toimii aivan moitteettomasti. Joten siitäkin vähän kontrastia pohdiskeluusi.
Kovaa ajoa vaan.
Niin paitsi, että jos noissa on jotain pinnoitetta käytetty niin kuin joku puhui toisessa topicissa niin saattaa lyhentää aikalailla moottorin ikää kun löy jotain muuta öljyä. Tietty eihän sen niin väliä ole onko mikä viskositeetti yms. kunhan toi laatuvaatimus täyttyy.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Sun tutullas on niin väljä kone, että tulee bensat läpi öljyn sekaan ja öljyn määrä sen kuin lisääntyy
No tosissaan, mun mielestä ok öljynkulutus sun autossa.
5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä.
Mun mielestä se menee niin että mitä vanhempi auto, sitä paksumpaa öljyä sinne kannattaa laittaa. Varsinkin jos on ongelmia huohotuksen kanssa niin paksumpaa öljyä vaan koneeseen. Ei tuo sun autos kyllä niin vanha ole...
Ja kylmänähän ei saa koskaan mitään autoa polkea.
Ja nämä on mun mielepiteitä, ei mitään virallisia totuuksia.

No tosissaan, mun mielestä ok öljynkulutus sun autossa.
5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä.
Mun mielestä se menee niin että mitä vanhempi auto, sitä paksumpaa öljyä sinne kannattaa laittaa. Varsinkin jos on ongelmia huohotuksen kanssa niin paksumpaa öljyä vaan koneeseen. Ei tuo sun autos kyllä niin vanha ole...
Ja kylmänähän ei saa koskaan mitään autoa polkea.
Ja nämä on mun mielepiteitä, ei mitään virallisia totuuksia.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
omassa kossussani 5w-40 pysyy sisällä ja eipä juuri katoa... nyt vaihdoin öljyt ja ihan ylämerkissä oli...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tuo W tarkoittaa viskositeettia kylmänä (miinus asteita) se toinen kertoo paksuuden ajolämpötilassa. 10W ja 5W eivät välttämättä ole yhtään erillaisia kun kone on saatu käyntiin ja hieman lämmennyt.kd kirjoitti:...5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä....
-M
Tuota minäkin mietin kun tuon Skoda-dieselin kesällä vaihdoin. Huolto tehtiin heti hankinnan jälkeen. Nyt on ajettu liki 8000 km ja öljyn pinta on vielä lähes samassa, millin pari ylärajan alapuolella. Kaikkiaan autolla on ajettu 152 tkm. Tässä mallissa öljynvaihtoväli on 50000 km /2 v kun käyttää longlife 2-öljyä.IC kirjoitti:
Nykykoneiden öljyhävikki tuntuu olevan kasvamaan päin, kysykää vaikka Vw-konsernin tuotteen omistajilta
Kuluttaako Fordin dieselit miten öljyä ? Joskus olen kuullut että ooppelin koneet on sille aika persoja.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
^Meinaatko ajaa 50 tkm tai 2v samoilla öljyillä ? Toi on jotain aika uskomatonta toi vaihtoväli... Jonkun verran erään paikallisen liikkeen kanssa asioineena olen tullut siihen tulokseen, että jo 30 tkm samoilla öljyillä, olkoonkin longlife, aiheuttaa aina välillä swarfega-ilmiön. Ai minkä ? No sen, että nesteen juoksevuus on samalla tasolla pois laskiessa. Semmosen periaatepäätöksen tein, että en itselleni osta sellaista vehjettä, joissa on esim. tuota 30 tkm suositusta noudatettu, ainakaan ilman moottoritestiä sun muita. Voipi tulla aina välillä kakkoskäyttäjillä suru puseroon noiden kanssa.
Mutta hyvä, että sulla ennakko-aatteista huolimatta näyttää pelittävän.
Mutta hyvä, että sulla ennakko-aatteista huolimatta näyttää pelittävän.
Joo, kyllä tuo 50 tkm aika huimalta tuntuu. Mutta auto on siis vähän yli 3 v vanha ja siihen on vaihdettu öljyt 3 kertaa.. edellinen omistaja on ajanut 50 tkm vuoteen, meillä jää alle 30 tkm. Jos öljyä kuluisi ja sitä joutuisi lisäämään vaikka 1litra/ 10 tkm niin se olisi sama kuin jos vaihtoväli olisi pienempi mutta ei näy kuluvan ei. Nykyään ei noin pitkää väliä uusissa Skodissakaan ole vaan se on 30 tkm. Ja tässäkin mennään huoltoon ilmaisimen näyttämänä eli voi olla aikaisemminkin. Saas nähdä milloin se sitten tulee.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
- Paikkakunta: Turenki
Tuo öljynkulutusjuttu oli aika mielenkiintoinen. Itselläni on -99 Automaatti 2.0 Zetec ja oston jälkeen vaihdoin öljyt kahteen kertaan. Syynä oli se,että merkkiliike oli aina vain lisännyt
öljyä koneeseen ( huoltoleasing historia) ja ensivaihtoni yhteydessä tuli roppureijästä ulos kuin mustia vanukasklönttejä
. Ajoin uusilla öljyillä varmuudeksi vain 500km ja toistin vaihtotyön. Nyt öljy oli enemmän sellaista kuin 10000 ajon jälkeen ja mittatikusta erotti jopa sen viivan! Vaihdan itse aina autoon öljyt ja vain siihen mittatikun merkkien keskiväliin. Ei ole tarvinnut lisäillä. 10000 välein vaihtotyö suodattimineen Mobil SFE 5W30. Nuo kertomanne öljynlisäykset vaikuttivat erikoisilta ja väkisinkin kävi mielessä paljonko sinne pannuun sitä öljyä huollossa laittavat? Sukulaislikalle laittoivat 1.8 montikkaan merkkiliikkeessä " varmuuden vuoksi" tappiin asti öljyä ja likka valitti kun auto ei oikein jaksannu mennä moottoritiellä. Tarkistin tikusta tilanteen ja lorotin öljyä ropusta vähän pois hieman sikapoljentaa ja johan alko kulkeen. Annoin neuvoksi että ei laitata öljyä kuin puoliväliin merkkejä aina vaihdossa. Ei tarvinnu lisäillä tämän jälkeen ja hyvin on kulkenut. Liika öljy ei ole moottorille hyväksi. 


