Zetec kestävyys
Zetec kestävyys
Sellainen informaatio mielessä lähestyn zetecistejä, että kysyisin paljonko zetec 1.8 16venttiilinen kestää ajaa kilometreissä? Itsellä tuollainen farkku mondeossa -97. En löytänyt tuota infoa, joten kysyn nyt näin. Kiitoksia.
Itellä on 283 000 km. Öljyä kuluu mun ajoilla n. 1L / 7000 km/8 kk. Ohivuodot oli 264 000 km kohdalla välillä 10-18%, eli ei vielä mitään hätää. Kyllä useimmilla Zeteceillä mennään reilusti 300 tkm ilman isompia remontteja. Eli ihan normikone kyseessä kestävyyden suhteen. Yksilöissä on eroja, mutta niin aina.
305tkm pyörähtää kohta kun käyn ideparkissa. hyvin kulkee mitä vähän kilkattaa
Öljyä menee semmosta 0,5l / 1000km.
Öljy pysyy kirkkaana.
Bensaa 7-9l / 100km
Pakokaasuarvot heittämällä läpi.
Tehot ainakin pers'tuntumalla ihan kunnossa.
Seetit "uudelleen muotoiltu",iso kaasuläppäkotelo,kannesta iso siivu pois joten en tiedä tuoko noi tehoa mutta tallessa tuntuu olevan
Yksi kansiremontti tehty, pakovenat sekä seetit ihan palanu. nyt kunnossa ja pitoja riittää. Siis ei vuoda.

Öljyä menee semmosta 0,5l / 1000km.
Öljy pysyy kirkkaana.
Bensaa 7-9l / 100km
Pakokaasuarvot heittämällä läpi.
Tehot ainakin pers'tuntumalla ihan kunnossa.
Seetit "uudelleen muotoiltu",iso kaasuläppäkotelo,kannesta iso siivu pois joten en tiedä tuoko noi tehoa mutta tallessa tuntuu olevan

Yksi kansiremontti tehty, pakovenat sekä seetit ihan palanu. nyt kunnossa ja pitoja riittää. Siis ei vuoda.
Mondeo Mk1
zetec kyllä kestää..varsinkin 99 vm mustakoppaset zetecit. Zeteccien aatelistoa, ne mustakoppaset mekaaniset venttiilit omaavat zetec miehet ovat parhaissa sijoissa (=
Omassa on harmaa, eli hydrauliset nostajat. Ei ole vielä oikein ongelmaa ollut. mk1 mallin dohc koneissa olen nähnyt paljon huonoja työstöjä tehtaan jäljiltä. Hydraulisilla nostajilla monasti pakovenat jumii. Yleinsä ford suosittelee että kone ajetaan lämpimäks, koska muuten sinne jää hieman ylipainetta, jonka joskus huomaa käynnistyksessä, että ei oikein lähde joskus aivan kangertelematta käyntiin..varsinkin jos ajaa lyhyviä matkoja, niin varmasti tulee huomaamaan kuukausittain jotain pieniä alku kankeutta starttauksen jälkeen.
Riippuu käyttäjästä, mutta kyllä näillä zeteceillä hyvin pärjää kilometrienkin kannalta. Muistaa vain öljyjä vaihella ja silloin tällöin pesee koneen myös sisältä, niin pysyy kone hyvässä kunnossa
Omassa on harmaa, eli hydrauliset nostajat. Ei ole vielä oikein ongelmaa ollut. mk1 mallin dohc koneissa olen nähnyt paljon huonoja työstöjä tehtaan jäljiltä. Hydraulisilla nostajilla monasti pakovenat jumii. Yleinsä ford suosittelee että kone ajetaan lämpimäks, koska muuten sinne jää hieman ylipainetta, jonka joskus huomaa käynnistyksessä, että ei oikein lähde joskus aivan kangertelematta käyntiin..varsinkin jos ajaa lyhyviä matkoja, niin varmasti tulee huomaamaan kuukausittain jotain pieniä alku kankeutta starttauksen jälkeen.
Riippuu käyttäjästä, mutta kyllä näillä zeteceillä hyvin pärjää kilometrienkin kannalta. Muistaa vain öljyjä vaihella ja silloin tällöin pesee koneen myös sisältä, niin pysyy kone hyvässä kunnossa
Ford Mondeo 1.8 -97
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
Tästä tulikin mieleeni, että minulla olisi yksi ylimääräinen mustalla venttiilikopalla varustettu 1,6-litrainen Zetec ilman apulaitteita ja antureita. Ongelmana on se, että kone on rikki eikä minulla ole aavistustakaan mikä siinä on rikki. Voi olla jotain vakavaa tai sitten ei. Minulle se on ylimääräinen, joten voisin vaikka myydä sen. Pitäisi vain keksiä sille ensin jokin hinta. Koska en tiedä mikä siinä on rikki, en kehtaa pyytää siitä suurta summaa. Mikähän olisi sopiva hinta tuollaiselle?Mondi kirjoitti:zetec kyllä kestää..varsinkin 99 vm mustakoppaset zetecit. Zeteccien aatelistoa, ne mustakoppaset mekaaniset venttiilit omaavat zetec miehet ovat parhaissa sijoissa (=
(En ole vielä edes avannut konetta, joten minulla ei ole mitään hajua sen kunnosta. Sytytystulpat siinä on paikallaan, joista ehkä selviäisi jotain. Jakopään hihna siinä on paikallaan ja vaikuttaa hyväkuntoiselta, joten kone tuskin on ainakaan jakopään rikkoontumiseen hajonnut.)
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Ongelma on siinä, että en tiedä edes sitä. Olen pelastanut kyseisen koneen metalliromuksi joutumiselta. Luulisi, että siitä pystyisi kuitenkin jotain osia hyödyntämään. Mikä olisi "rehellinen" hintapyyntö tuollaiselle koneelle, joka on täysi arvoitus? Minulla ei ole juuri nyt aikaa ruveta purkamaan ja selvittämään mitä kone on syönyt.Mondi kirjoitti:mikä siinä oli oireena ?
mustakoppasessa on mekaaniset nostimet ja niitä kuuluu söönnöllisesti huoltovälein säätää
Kone on käsittääkseni peräisin Escortista (varmaankin -99:stä), mutta tästäkään minulla ei ole täyttä varmuutta.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
no jos viasta ei ole tietoa, niin voi olla, että myydessä ei saa sitä hintaa mitä pyytää. Jos vika oisi tiedossa, niin voisit pyytää enemmänkin.
Toimivan koneen hinta on siinä 600-1500€ välillä, koska kyse mustakoppasesta koneesta. Jos vikaa ei tiedossa, niin ei huippuhintaa kukaan suostu tarjoamaan. Riippuu myös koneen kilometreistä. Jos koneessa ei huoltokirjaa tai kilometrilukemaa tiedossa.¨
Niin 400€ voi olla tarjoukset. Jos joku laittotarkotukseen ostaa niin voi tarjota hyvin, mutta jos joku haluaa ihan tehokasta konetta, niin 1500€ löytää jo isompaa konetta.
Eli koita vaan rohkeesti jotain isompaa hintaa aluksi, koska kyse mustakoppasesta koneesta. Purkaamolla mustakoppanen kansi maksaa 150-300€ väliltä. Joten arvioi vaikka osien kunnon mukaan hinta ja vertaile netistä ja laita mustakoppasen hinta lisä siihen hintaan (=
Toimivan koneen hinta on siinä 600-1500€ välillä, koska kyse mustakoppasesta koneesta. Jos vikaa ei tiedossa, niin ei huippuhintaa kukaan suostu tarjoamaan. Riippuu myös koneen kilometreistä. Jos koneessa ei huoltokirjaa tai kilometrilukemaa tiedossa.¨
Niin 400€ voi olla tarjoukset. Jos joku laittotarkotukseen ostaa niin voi tarjota hyvin, mutta jos joku haluaa ihan tehokasta konetta, niin 1500€ löytää jo isompaa konetta.
Eli koita vaan rohkeesti jotain isompaa hintaa aluksi, koska kyse mustakoppasesta koneesta. Purkaamolla mustakoppanen kansi maksaa 150-300€ väliltä. Joten arvioi vaikka osien kunnon mukaan hinta ja vertaile netistä ja laita mustakoppasen hinta lisä siihen hintaan (=
Ford Mondeo 1.8 -97
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23 Syys 2007 20:03
zetecissä ei omassa tallissa venttiilien irrotus olekkaan niin rattoisaa puuhaa. Todella ahtaat tilat ja pitää hieman muokata venttiilin puristinta jotta saa sieltä kuopastaan irti, jos meinaa kunnon kansi remonttia tehdä. Uusilla osilla melkein 1300€ pelkät osat maksaa jos haluaa zetecin pahenevan nakutuksen saaha poikke
Ford Mondeo 1.8 -97
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
*Ford Sierra 2.0 OHC -90 MYYDÄÄN OSINA*
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 10 Joulu 2007 18:35
Re: Zetec kestävyys
Itselläni on 2.0 zetec mondeo-96 ajettu 362 000 ja vielä pelittää hienosti ja jaksaa vetää meidän vaunuakin hyvin...umerli kirjoitti:Sellainen informaatio mielessä lähestyn zetecistejä, että kysyisin paljonko zetec 1.8 16venttiilinen kestää ajaa kilometreissä? Itsellä tuollainen farkku mondeossa -97. En löytänyt tuota infoa, joten kysyn nyt näin. Kiitoksia.

Re: Zetec kestävyys
Ei siis huolta huomisesta. Mä vaan ihmettelen, miksi jotkut kehtaa valittaa Fordin huonoudesta. Meidän monikkomondeo näyttää suihkivan mainiosti reilussa 200 tkm:ssä, vaikka ilmeisesti jokin pakkasnestevuoto on, maistamalla testasin. Siis sellaista pientä vuotoa tullut öljynvaihtojen väillä. Ei mitään lätäkköä auton alla... liekö vesipumpussa vai missä vika. Jos jotain ideoita, niin niitä otetaan vastaan, mutta aloitan nyt kiertämään mitä löytyy palstalta..
Re: Zetec kestävyys
Kuinkakohan paha homma on vaihtaa Zetecin kansi, jossa on valmiit ventiilit paikoillaan?
Onko jotain, mitä pitää muistaa?
Onko jotain, mitä pitää muistaa?
Re: Zetec kestävyys
Jostain mulla Zetec sylkee jäähdytysnestettä vaihdelaatikon päälle. En ole ehtinyt selvitellä asiaa, mutta tuskin se vakavaa on, kun kerran viikossa lisää hieman vettä. Letkuliittimet tietty tarkistettu. Kun tuo ei ole jatkuvaa, niin voi olla, että matalissa lämpötiloissa joku tiiviste vähän vuotaa. Termostaattikoteloa epäilisin.
Kai Ford on tehnyt valinnan kestävyydeen puolesta ja tinkinyt muissa ominaisuuksissa.
Vähän negatiivinen asia on kuitenkin polttoaineen kulutus. Ei 1.6 moottori saisi reilu 8 litraa sekalaisella ajolla viedä (verrattuna vaikka japseihin). Ja verrattuna muihin autovalmistajiin, niin monilla on 10-20 heppaa enemmän (siinä 100:n pintaan tai vähän yli), kuitenkin samoilla ominaisuuksilla: 1.6L, 16V, ruisku.umerli kirjoitti:Mä vaan ihmettelen, miksi jotkut kehtaa valittaa Fordin huonoudesta.
Kai Ford on tehnyt valinnan kestävyydeen puolesta ja tinkinyt muissa ominaisuuksissa.
Olen kuullut, että moottoria ei saisi pestä. Kuulemma riski päästä vettä väärään paikkaan. Kai noita useimmat painepesurilla pesee? Itse joskus kevyesti CRC Motor cleanerilla suihkuttelen päältäpäin.Mondi kirjoitti:Muistaa vain öljyjä vaihella ja silloin tällöin pesee koneen myös sisältä, niin pysyy kone hyvässä kunnossa
Re: Zetec kestävyys
NO jaa, aika paljon on kuljettajasta kiinni paljonko se kulutus loppujen lopuksi on. Mulla vie 6.5-7.5 litraa satkulla sigun kärry, riippuen siitä paljonko kaupunkipyöritystä tulee.Patrik28 kirjoitti:Vähän negatiivinen asia on kuitenkin polttoaineen kulutus. Ei 1.6 moottori saisi reilu 8 litraa sekalaisella ajolla viedä (verrattuna vaikka japseihin).

Kerran kun ihan tosissaan yritin korkeeta kulutusta, ajoin tyyliin kaasu ja jarru pohjassa niin kulutus oli aika tasan 10 l / 100 km.
Rengaspaineet, ennakointi, huollot, "oikea" vaihtaminen; kaikista näistä se pikkuhiljaa kasautuu...
ex: Mondeo farkku, 1.8 -99.
Re: Zetec kestävyys
Mitä katselin foorumeita, niin Zetec 1.8 moottori toimii kuulemma paremmin kuin 1.6, mitä polttoainekulutukseen tulee. Vikojakin olisi vähemmän, tiedä sitten (IC mainitsikin 1.6:n venttiiliviat). Kyllähän nuo moottorit eroavat muutenkin kuin kuutiotilavuudeltaan. Siksi ei ihan suoraan voi verrata.
En mäkään kumia polta, mutta normaalissa, tasaisessa ajossa kakkosautolla, Sunnylla (1.6 mpi) pääsee liki kuuteen litraan. Alle 7 litran ei pääse escortilla millään, vaikka lähes suoraa tietä kokeiltiin. Kaupunkiajossa molemmila menee n. 1L enemmän, jälkimmäisellä ehkä 1,5L
En mäkään kumia polta, mutta normaalissa, tasaisessa ajossa kakkosautolla, Sunnylla (1.6 mpi) pääsee liki kuuteen litraan. Alle 7 litran ei pääse escortilla millään, vaikka lähes suoraa tietä kokeiltiin. Kaupunkiajossa molemmila menee n. 1L enemmän, jälkimmäisellä ehkä 1,5L
Viimeksi muokannut Patrik28, 09 Elo 2008 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Zetec kestävyys
En tiedä miten naiset ajaa, mutta meillä emäntä ajelee aina litran-puoltoista pienemmällä kulutuksella kuin minä.. 1.8 16v escortilla se heitti kotkan reissun keskikulutuksella 5,8 litraa sadalle, että ei mun mielestä ainakaan kovin janoinen ollut meidän esco.. Itse en saanut kertaakaan menemään yli kahdeksaa litraa, emäntä päästeli aina sillä jollain 7,3 paikkeilla nurkissa.. Vertailun vuoksi nykyinen 2 litran mondeo vie n. 10.5 samassa ajossa 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Zetec kestävyys
Meillä 1.6 ja siinä 100 heppaa!Patrik28 kirjoitti:Jostain mulla Zetec sylkee jäähdytysnestettä vaihdelaatikon päälle. En ole ehtinyt selvitellä asiaa, mutta tuskin se vakavaa on, kun kerran viikossa lisää hieman vettä. Letkuliittimet tietty tarkistettu. Kun tuo ei ole jatkuvaa, niin voi olla, että matalissa lämpötiloissa joku tiiviste vähän vuotaa. Termostaattikoteloa epäilisin.
Vähän negatiivinen asia on kuitenkin polttoaineen kulutus. Ei 1.6 moottori saisi reilu 8 litraa sekalaisella ajolla viedä (verrattuna vaikka japseihin). Ja verrattuna muihin autovalmistajiin, niin monilla on 10-20 heppaa enemmän (siinä 100:n pintaan tai vähän yli), kuitenkin samoilla ominaisuuksilla: 1.6L, 16V, ruisku.
Kai Ford on tehnyt valinnan kestävyydeen puolesta ja tinkinyt muissa ominaisuuksissa.
Olen kuullut, että moottoria ei saisi pestä. Kuulemma riski päästä vettä väärään paikkaan. Kai noita useimmat painepesurilla pesee? Itse joskus kevyesti CRC Motor cleanerilla suihkuttelen päältäpäin.
Kulutus maantiellä reilu 6 ja sekalaisella reilu 7!

Re: Zetec kestävyys
Ilmeisesti uudemmassa, mustakantisessa Zetec:issä on joitain muutoksia tehty. Liekö monipisteruiskutus tms? (Vanhempaa 1.6 hopeakantista ei ole kuin 90hv:n mallisena)Monteonisti kirjoitti: Meillä 1.6 ja siinä 100 heppaa!
Kulutus maantiellä reilu 6 ja sekalaisella reilu 7!
Kuitenkin, esim. Nissanin 1.6 mpi moottorissa oli 100hv jo 80/90-luvun taitteessa ja kulutus liki litran alhaisempi.
Re: Zetec kestävyys
Vanhassa ja uudessa zetecissa monipisteruisku. Fordimpa 1.6 ruiskukoneessapa oli jo 80-luvun puolivälin tienoilla 105 hepokaista!!Patrik28 kirjoitti: Ilmeisesti uudemmassa, mustakantisessa Zetec:issä on joitain muutoksia tehty. Liekö monipisteruiskutus tms? (Vanhempaa 1.6 hopeakantista ei ole kuin 90hv:n mallisena)
Kuitenkin, esim. Nissanin 1.6 mpi moottorissa oli 100hv jo 80/90-luvun taitteessa ja kulutus liki litran alhaisempi.

Aiheeseen, oman focuksen 1.6 100hv zetec syö tasaisessa matka-ajossa 6.1-6.3l/100km, keskinopeus jotain vähän vajaa 90km/h. Sekalaisessa pyörityksessä 7-8l/100km.
Kuga PHEV