Zetecin öljyistä
Zetecin öljyistä
Olen ihan uusi tällä saitilla.
Tulikohan mokattua kun vaihdatutin Fiestaan Mobil 1 5W50 öljyt?
Zetec vaatisikin omat öljynsä 5W30
Uskaltaako noilla Mobil 1-öljyillä ajella seuraavaan öljynvaihtoon asti,
vai onko niistä haittaa koneelle?
Tulikohan mokattua kun vaihdatutin Fiestaan Mobil 1 5W50 öljyt?
Zetec vaatisikin omat öljynsä 5W30
Uskaltaako noilla Mobil 1-öljyillä ajella seuraavaan öljynvaihtoon asti,
vai onko niistä haittaa koneelle?
Voi olla että ... raksuttaa... 5-40 olisi ollut parempi... noi -50 öljyt on väljiin peleihin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Itse varmaankin vaihtaisin oikeisiin öljyihin
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Öljykeskustelu osa_(n+1)
Piti oikein käydä lukemassa kirjallisuutta uudestaan kun tästä näyttää olevan kaikenlaisia lausuntoja.
On ihmetyttänyt jo pitemmän aikaa kun kaikki täällä(kin) tuntuvat olevan sitä mieltä että kun öljy on esim. 5W-40 ja sitten vaihtaa 5W-50 niin se olisi jotenkin lämpimässä ongelmallista...litkumpaa taikka jotain sinnepäin.
Se mikä tässä ei mene jakeluun on se että tuossa merkinnässä 5W-40 on kaksi osaa.
Tämä perustuu oletukselle että viskositeetti muuttuu suunnilleen lineaarisesti tuolla välillä (-35C -> +100C) jolloin missään välissä se ei ole pienempi kuin tuossa ylä-lämmössä ja näin ollen parasviskositeettialue on koko ajan moottorissa käytössä.
Muuten, indeksien 30 ja 50 käyttöviskositeettien (+100C) ylä- ja alaraja erot ovat todella lähellä toisiaan. 30 yläraja on 12.5 ja 50 alaraja on 16.3, maksimiero äärien välillä on sitten suunnilleen kaksinkertainen (9.3 - 21.9).
Linkkejä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/ ... osity.html
On ihmetyttänyt jo pitemmän aikaa kun kaikki täällä(kin) tuntuvat olevan sitä mieltä että kun öljy on esim. 5W-40 ja sitten vaihtaa 5W-50 niin se olisi jotenkin lämpimässä ongelmallista...litkumpaa taikka jotain sinnepäin.
Se mikä tässä ei mene jakeluun on se että tuossa merkinnässä 5W-40 on kaksi osaa.
- 5W Joka on tarkoitettu kylmälle päälle, pienempi luku parempi AINA ja ilmaisee pumpattavuuden ja standardoidun maksimiviskositeetin tuon lukeman osoittamassa lämpötilassa. 0W:n pumpattavuus mitataan -35C:ssa sekä kylmäkäynnistysnopeuden (min 3250rpm) standardikokeessa.
40 on tarkoitettu kuumalle päälle (~100 Celsius) ja ilmaisee viskositeetin olevan tietyissa rajoissa tässä lämpötilassa. Suurempi numero indikoi suurempaa viskositeettiä ko. lämmössä.
Tästä syystä uskoisin Voortin rajoittaneen Zetec öljyn xW-30 lukemaan, kuitenkin hieman ihmettelen mitä sitten tapahtuu kylmäkäynnistyksessä jolloin viskositeetti on suurempi. Kaippa moottorin välykset sitten ovat suuremmat kylmänä...
Tämä perustuu oletukselle että viskositeetti muuttuu suunnilleen lineaarisesti tuolla välillä (-35C -> +100C) jolloin missään välissä se ei ole pienempi kuin tuossa ylä-lämmössä ja näin ollen parasviskositeettialue on koko ajan moottorissa käytössä.
Muuten, indeksien 30 ja 50 käyttöviskositeettien (+100C) ylä- ja alaraja erot ovat todella lähellä toisiaan. 30 yläraja on 12.5 ja 50 alaraja on 16.3, maksimiero äärien välillä on sitten suunnilleen kaksinkertainen (9.3 - 21.9).
Linkkejä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/ ... osity.html
-M
Mä en noista teknisistä spekseistä ja eroista tiedä mitään, mutta kyllä useimmat autokorjaamotkin laittaa Voorteihin just tota 5-30 jota niihin suositellaan ja muihin sitten 'mitä vaan' vaikka niihinkin varmasti suosituksensa löytyy. Joten kyllä toi Fordin vaatimustaso kai johonkin todelliseen perustuu kun sitä jopa yleensä noudatetaan toisin kuin useimpien muitten merkkien kohdalla.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Samaa kertoi minulle eräs entinen Fordin asentaja. Koneen osat on kuulemma pinnoitettu jollakin erikoismateriaalilla, jonka tarkoituksena on vähentää polttoaineenkulutusta. Sen takia öljyn viskositeettiakin tärkeämpää on käyttää nimenomaan tuota ACEA A1/B1 luokan öljyä, joka on juuri tuollaisille koneille. Pahinta mitä Zetecille hänen mukaansa voi tehdä, on laittaa moottoriin täyssynteettiset, 0-luokan öljyt.
On kuulemma melkoisen monta puolimoottoria vaihtanut noihin autoihin, kun isännät on ajellu aikansa täyssynteettisillä...
On kuulemma melkoisen monta puolimoottoria vaihtanut noihin autoihin, kun isännät on ajellu aikansa täyssynteettisillä...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45