2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Ja käykö tähän cosworthin vetonivelet? Jos ei käy, niin mitä eroa niissä on?

Kiitos jo etukäteen.
Avatar
Boss429
Viestit: 28
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:18
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Boss429 »

7". Vetonivelistä en tiedä. Tai 4wd cossusta varmaan sopii kun on sama perä :)
´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´90 Sierra 2.0 GL
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Nelikko cossun taka-akseliston osat käy tuon XR:n kaverina.
Vetarin laippojen pulttijako on pienemmällä kehällä kuin 2wd cossun vetareissa.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

perä

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Siis 4WD cossussa on "vain" 7" perä?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: perä

Viesti Kirjoittaja henu »

ohc205 kirjoitti:Siis 4WD cossussa on "vain" 7" perä?
Kyllä.
duckworth
Viestit: 3730
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Täältähän löytyikin sopiva topicci, joten kysäisen vaan sellaista että käykö nuo 4WD cossun ja XR4x4:n perät/akselistot ihan perus Mk1 sierraan? Jostakin olen kuullut ettei 2WD cossun perä käy kun se on7,5"? Kiinnostaa vaan sen takia kun mielisin joskus saadaa sierraan lukkoperän ja levyt takse.. 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

duckworth kirjoitti:Täältähän löytyikin sopiva topicci, joten kysäisen vaan sellaista että käykö nuo 4WD cossun ja XR4x4:n perät/akselistot ihan perus Mk1 sierraan? Jostakin olen kuullut ettei 2WD cossun perä käy kun se on7,5"? Kiinnostaa vaan sen takia kun mielisin joskus saadaa sierraan lukkoperän ja levyt takse.. 8)
Sopii kun vaihtaa sen apurungon ja tukivarret.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3730
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Aksu kirjoitti: Sopii kun vaihtaa sen apurungon ja tukivarret.
Siis joutuuko tuon XR4x4:kin vaihtaan apurungon, eikös se 7" ihan niinku tuo sierran orkkis murikka?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

duckworth kirjoitti: Siis joutuuko tuon XR4x4:kin vaihtaan apurungon, eikös se 7" ihan niinku tuo sierran orkkis murikka?
Sori meni ajatus hieman sekaisin.
Eli XR4x4/4wd cossun perät käy suoraan tavallisen 7" perien kanssa paikoilleen. Normi vetareihin verrattuna kiinitys vain on pulteilla vetarin tynkiin kun normaali sierroissa yleensä on sisään painettavat vetarit.
2wd:n perän kanssa joutuu vaihtamaan apurungon+tukivarret.(tai kaivamaan sitä vetarin reikää isommaksi)
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

cosworth taka-apurunko

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Niissä scorpioissa, joissa on 7,5" perä on sama taka-apurunko kuin "siipicossussa".
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: cosworth taka-apurunko

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Niissä scorpioissa, joissa on 7,5" perä on sama taka-apurunko kuin "siipicossussa".
Mitäs eroa noissa sitten on ? Meinaan vaan kun tuon siiven takapää puree jokseenkin aivan toisella tavalla kiinni radalla kuin sedaneissa.
+350 ei viellä irroita takapäätä Ahveniston varikko kummulla kunnolla.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

taka-apurunko

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Siis mitä eroa on siipicossun ja sedan 2WD cossun taka-akselistolla vai? sitäkö tarkoitit? Vaiko eroa scorpioon nähden?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: taka-apurunko

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Siis mitä eroa on siipicossun ja sedan 2WD cossun taka-akselistolla vai? sitäkö tarkoitit? Vaiko eroa scorpioon nähden?
No vaikka noinkin , mutta lähinnä tuo mitä eroa siipicossun(+7,5"scorpio) / takaveto cossun apurungolla.
Itellä ollut rakennettuja vehkeitä joissa ollut sedanin 2wd & 4wd cossun taka-akseleita samalla alustalla kuin nyt siipi. Eikä yksikään edellisistä ole ollut näin tiehen kiinni "pureva" kun tuo siipi on.
Yhdelläkään edellisistä ei ole pystynyt vetämään radalla samallalailla kuin tuolla ettei perä lähde irti. Enkä usko että se siipi vaikuttaa noissa nopeuksissa(n.100km/h) viellä noin radikaalisti auton käytökseen.
Käytössä on kuitenkin reilut 50hv enemmän kuin ohc laitteitten aikana.
Ainut ettei tuolla ole viitsinyt vetää aivan yhtä rajoille kuin noilla perus sierroilla jostain kumman syystä.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

taka-apurunko

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Selvittelin vähän asiaa:

Siipicossussa ja 2wd cossussa on sama taka-apurunko kuin 7,5"scorpiossa.

Nelivetoisessa on kaiketi sama kuin kuin XR4x4i;ssä.

Kallistuksen vakaaja sen sijaan on erilainen: Siipicossussa se on pitempi ja tulee päistään kiinni alatukivarsien ulkolaitaan.

Sedan-cossussa kallistuksenvakaaja on lyhyempi ja tulee kiinni alatukivarsien sisälaitaan. (scorpiossa on kovasti samannäköinen).

Käsittääkseni takasiiven aiheuttama downforce alkaa näkymään havaittavasti 120km/h jälkeen.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Camberit ja kallistuksen vakaajat niihin pitoihin vaikuttaa suurimmaksi osaksi. Vaikka alusta olisi hyvä niin eipä riesat kovin hyviä vielä sillon ole. Omien kokemuksien mukaan puskee aika kovasti ja tämän saa sitten korjattua paksummalla takavakaajalla ja sillä että korjaa staattiset camberit suorempaan.
Mielellään niin että perä irtoaa hiukan joten pitää olla kulmat sellaset että etupäässä on enemmän negatiivistä. Toki säädetään takapäästä pystympään...
Takapään säädöt on tietysti niin että vinkutat sisäpään apurungon pultin reiän isommaksi ja isot prikat molemmin puolin ja säätöön ja hitsaa prikat vaan kiinni niin pysyy. Ittellä on pysynyt hitsaamatta, mutta sitte kun auto menee säätöön niin näytetään miggiä vähän prikoille.

Jos ei halua säätöjä tehdä niin persusta pitää jättää hiukan korkeemmalle ja laittaa lineaariset jouset.
duckworth
Viestit: 3730
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Voimansiirto ratkaisu?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eli oon kyselly tuolla projekti- topicissa, asiasta muttei ole kuulunut vastausta, niin kysäisen täältä...
Kestääkö tuo nelikon perä minkälaisia tehoja/vääntöjä, jos otetaan huomioon ettei ajella millään orkkis rengastuksella? Oletetaan että lopullinen teho tavoite on +350hp. Vai onko jo edellä mainistussa tavoitteessa tarpeellista käyttää 7,5" perää??
Sellaista on tullut kuultua myös, että Sierran takapyörät ovat jotenkin "vinossa" tuolla tavalla --->

/----\
ja kysynkin, auttaako nelikon taka-akseliston vaihto asiaan?

PS. Tuonne olis helpoin vastata suoraan, niin saan muitakin neuvoja asiaan. :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Joku asiantuntija joskus sanoi että tämä nelivedon perä oisi kestävämpi, koska siinä on planeettapyörästö tasauspyörästössä. Tai sitten käsitin ihan väärin. Onko muilla tietoa?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Kahteen sedaniin vaihtanut cos 4wd:n taka-akseliston ja ainakin noissa on takapään pyörän kulmat ovat parantuneet (samoilla jousilla).
4Wd:n murikka(cos) kyllä kestää viellä tuon 350hv. Tuosta on puhuttu että olisi muka kestävämpi kuin 7,5" mutta mitään todistetta ei tuolle tiedolle ole.
Yhden xr4x4:n murikan repäisin kappaleiksi (tosin oli emännän mällipelistä, joka oli saanut kohtuullisen kovan tällin voimansiirto linjassa,valurauta kytkinkoppa kokomatkalta revennyt :? )
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tästä asiasta on tosiaan vaikea löytää varmaa tietoa.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Cosesc
Viestit: 37
Liittynyt: 24 Kesä 2007 20:33
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja Cosesc »

Sisuskaluiltaan molemmat perät (cossu sierra 2wd/4wd/scorpio cossu ainakin) sisältää normaalin tasauspyörästön lisäksi viskolukon. 7,5" murikka menee 7" paikalle muokkaamalla hiukan toisen puolen ylempää perän kiinnikettä. 7,5" tais olla 12mm leveämpi kuin 7". 7,5" kestää enemmän tehoa kuin 7", onhan jo lautaspyörä huomattavasti vankempaa tekoa. Yleisin vaurio kummassakin perätyypissä on tasauspyörästön ristitapin katkeaminen tai kiinnileikkautuminen. Scorpion vetarin nivel sama 100mm kuin 4wd cosworthissa, 2wd cosworthissa 108mm nivel.
Ford sierra RS cosworth grA, full spec
Ford sierra cosworth 4x4 grA, full spec
Ford sierra cosworth 4x4/2wd r/SS
MB 814 huoltoauto
Team sponsored by KENDALL motor oil
duckworth
Viestit: 3730
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Cosesc kirjoitti:7,5" kestää enemmän tehoa kuin 7", onhan jo lautaspyörä huomattavasti vankempaa tekoa.
Näin vähän arvelinkin, mutta kyllä tuo 7" perä (4WD cosan) käy meikäläisen tehotavoitteisiin näin aluksi... 8)
Viimeksi muokannut duckworth, 24 Tammi 2008 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: 2,8 XR4x4i vm -86 perä, onko 7" vai 7,5"?

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kiitoksia tiedosta.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Vastaa Viestiin