ohc sierra
ohc sierra
moro!mulla on 2.0i ohc sierra..miten lisää tehoa ilman turboa suhtkot halvalla..?auttaako bensanpaineen nostaminen mitään?suuttimien vaihto?
Haku löytyy ylhäältä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: ohc sierra
Ei millään pahalla, mutta ei olisi pahitteeksi tehdä vähän "tutkimustyötä" auton virittämisestä enne kuin rupeaa kyselemään. Kuten tuossa jo ehdotettiin, foorumin haulla löytyy tuo sama kysymys varmaan moneen kertaan.jon20 kirjoitti:moro!mulla on 2.0i ohc sierra..miten lisää tehoa ilman turboa suhtkot halvalla..?auttaako bensanpaineen nostaminen mitään?suuttimien vaihto?
Ja perusteista löytyy juttua netistä vaikka kuinka.
Vastaan nyt tuohon kysykykseesi: halvalla et saa juurikaan tehoa. Nuo esittämäsi menetelmät eivät vaikuta mihinkään muuhun kuin bensan kulutukseen. Bensapainetta nostamalla hieman ja säätämällä sytkää pikkasen aikaisemmalla, voi saada jotain marginaalista parannusta, mutta tuskin sellaista, mikä oikeasti näkyisi esim. kellola mitaten.
Bensanpainetta nostamalla saat lisää bensaa menemään koneeseen. Siitä nyt ei vaan yksinään ole mitään hyötyä. Päin vastoin. Karstoittaa vaan ja kulutus kasvaa. Ruiskun ohjelma on tehty niin, että se rikastaa seosta siitä osakaasun vastaavasta kun poljinta painaa enemmän. Se onko se "riittävän" rikkaalla on sitten toinen asia ja sitä tuo paineen nosto voisi hieman korjata.
Pakosarjan vaihto parempaan, ei sekään tuo juurikaan lisää tehoa yksinään. Ja se ei edes ole kovin halpaa, jos uuden ostat. Pelkän nokan vaihto ei tuo kauheasti tuloksia, jos puristuksia ei samalla nosta jne.
Eli teeppä ensin hieman tutkimusta ja kerro sitten mikä on "halvalla" ja miten paljon tehoa pitäisi saada. Jos vaatimukset on 30hv n. 100-150e, niin unohda.
Paas tonne ylös hakuun vaikka sana vapaavirtaussuodatin...semmosta mäkin oon joskus miettiny, kovasti porukka on niistä täälläkin riidelly, enpä tiedä sitten...foorumin ulkopuolella eräs forttikuski sanoo näin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0016729100

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0016729100

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
"tehoa tulee jopa 10-12hv lisää"
Joissain jenkki raseissa, joissa on täysin alimitoitetut ilmanputsarit verrattuna mootorin kokoon, tuo saattaa pitääkkin paikkansa.
Jos katselee tuota OHC:n imusysteemiä, niin eiköhän se suurin virtausta vastustava paikka ole se ilmamäärän mittari (siis ruiskuissa). Eli veikkailisin kyllä, että pelkällä putsarin vaihdolla ei saavuteta mitään muuta kuin huonompi epäouhtauksien suodatus, joka puolestaa aiheuttaa moottorin nopeampaa kulumista jne. jne.
Tämä (valitettavasti) pitää paikkansa monelle muullekkin vakio autolle. Dynossa noita hevosia tuskin näkyy.
http://www.sportcompactcarweb.com/proje ... index.html
Tuossa mielestäni aika hyvä artikkeli, jossa vaparista kaivetaan yllättävän paljon hevosia lisää kajoamatta moottoriin. Tuossa saivat ilmanputsari muutoksella 3-5hv lisää, joka on jo varsin paljon. Tosin vaihtoivat koko vakio putsari systeemin pois. Sierran tapauksessa systeemiin imetään jo kylmää ilmaa lokarista ja isoin kuristus tulee ilmamäärämittarista, eli systeemin muuttaminen vaatisi ruiskun vaihtamisen sellaiseen, joka ei mittaria tarvitse.
Jos jotain haluaa tehdä ja rohkeus riittää, niin suosittelen lukemaan netistä kansien porttaamiseen liittyvää materiaalia, hommaamaan yhden kannen harjoittelua varten ja sitten porttaamaan kannet ja lopuksi käyttämään koneistamolla höylättävänä, puristuksen nostamiseksi. Tämä olisi muuten hyvä tehdä lohkosta, höyläämällä sen verran, että saa männän dekkitasoon. Tosin vaatii toki paljon isompaa projekti. Tuohon menee rahaa koneistamolle luokkaa 50e + tiivisteet ja muut uusittavat osat + mahdolliset työkalut (kovametalliterät ovat aika kalliita). Harjoittelukanen saa varmaan joltain ilmaiseksi, ei tarvise olla edes OHC kansi.
Nokan vaihtamalla ja nostamalla puristuksia vielä lisää (sopiviksi nokalle) saisi sitten lisää tehoa, mutta nokat ovat aika kalliita.
Joissain jenkki raseissa, joissa on täysin alimitoitetut ilmanputsarit verrattuna mootorin kokoon, tuo saattaa pitääkkin paikkansa.
Jos katselee tuota OHC:n imusysteemiä, niin eiköhän se suurin virtausta vastustava paikka ole se ilmamäärän mittari (siis ruiskuissa). Eli veikkailisin kyllä, että pelkällä putsarin vaihdolla ei saavuteta mitään muuta kuin huonompi epäouhtauksien suodatus, joka puolestaa aiheuttaa moottorin nopeampaa kulumista jne. jne.
Tämä (valitettavasti) pitää paikkansa monelle muullekkin vakio autolle. Dynossa noita hevosia tuskin näkyy.
http://www.sportcompactcarweb.com/proje ... index.html
Tuossa mielestäni aika hyvä artikkeli, jossa vaparista kaivetaan yllättävän paljon hevosia lisää kajoamatta moottoriin. Tuossa saivat ilmanputsari muutoksella 3-5hv lisää, joka on jo varsin paljon. Tosin vaihtoivat koko vakio putsari systeemin pois. Sierran tapauksessa systeemiin imetään jo kylmää ilmaa lokarista ja isoin kuristus tulee ilmamäärämittarista, eli systeemin muuttaminen vaatisi ruiskun vaihtamisen sellaiseen, joka ei mittaria tarvitse.
Jos jotain haluaa tehdä ja rohkeus riittää, niin suosittelen lukemaan netistä kansien porttaamiseen liittyvää materiaalia, hommaamaan yhden kannen harjoittelua varten ja sitten porttaamaan kannet ja lopuksi käyttämään koneistamolla höylättävänä, puristuksen nostamiseksi. Tämä olisi muuten hyvä tehdä lohkosta, höyläämällä sen verran, että saa männän dekkitasoon. Tosin vaatii toki paljon isompaa projekti. Tuohon menee rahaa koneistamolle luokkaa 50e + tiivisteet ja muut uusittavat osat + mahdolliset työkalut (kovametalliterät ovat aika kalliita). Harjoittelukanen saa varmaan joltain ilmaiseksi, ei tarvise olla edes OHC kansi.
Nokan vaihtamalla ja nostamalla puristuksia vielä lisää (sopiviksi nokalle) saisi sitten lisää tehoa, mutta nokat ovat aika kalliita.
Joopati joo, kun tota em. sanaa(vapaavirtaussuodatin) vähän enemmän surffailee ja googlettaa, niin se näkyykin olleen pari vuotta sitten jo puheenaiheena vakioautoihin, eli tehonlisäystä ei löydy. Ja ellei usko niin voi ottaa koko ilmanputsarin pois ja heittää pienen koelenkin, että se siitä... 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon