Mittasin eberin osien arvot n. 25celsius huonelämpötilassa. Sain tällaiset tulokset halvalla yleismittarilla (omien johtojen resistanssi 0,7ohm):
Rivin lopussa suluissa valmistajan ilmoittamat ohjearvot.
Hehku: 1,3 ohm (noin 0,9 ohm)
Liekkianturi: 1094 ohm (20celsius - 30celsius: 1062 - 1097 ohm)
Lämpötila-anturi, siniset johdot, 'ylempi': 10,0 k-ohm (20celsius - 30celsius: 12,48 - 8,06 k-ohm)
Ylikuumenemisanturi, punaiset johdot, 'alempi': 10,3 k-ohm (20celsius - 30celsius: 12,48 - 8,06 k-ohm)
Annostelupumppu: 10 ohm (noin 20 ohm)
Lisäksi paloilmapuhallin lähti pyörimään vanhalla 8,7v 9V-patterilla. Ruskea johdin maa.
Eli aika lähellä ohjearvoja nuo tulokset ovat, paitsi annostelupumppu. Julkaisin tulokset ohjearvoineen, josko jollekin muulle olisi jatkossa hyötyä.
Palopesää en päässyt tutkimaan, kun en saanut kannen kahta ristipääruuvia auki, kun ovat hapettuneet tosi pahasti kiinni.
Vika voi oikeastaan olla enää:
- annostelupumppu / kontaktit (olivat hapettuneet)
- ohjausmoduuli hajalla
- ulkolämpötila-anturi irti / toimimaton / kontaktit
- jumiutunut liian monen käynnistysyrityksen takia (eri ketjussa mainittu, että vikakoodit nollautuu, kun akunkenkä tarpeeksi kauan irti?).
MUOKATTU:
Lähtihän ne ruuvit kun näytti meisseliä vasaran kanssa. Palopesä ehjä ja aika siisti, ei ollut kovin nokinen. Puhdistin sen silti. Hyvä aine puhdistukseen on uuninpuhdistusvaahto, kunhan huuhtelee lopuksi reilulla vedellä.
Lämpötila-, ylikuumenemis- ja liekkianturit testasin vielä, että lämmitin niitä. Ohjearvojen mukaisesti seurasivat lämpötilan muutokseen.
MUOKATTU 2:
Tuli kokeiltua pa-annostelupumpun toiminta. Annoin virtaa auton akusta pitkillä johdoilla. Kun kytkee virtaan, niin napsahtaen vetää kiinni. Kun räpsii vuorotellen 12V-0V-12V-0V-jne... niin pumppaa löpöä. Eli pumppu toimii ja 9,7ohm verran vastustaa.
Pumpun uros-liittimessä on ohjuri-lovi. Loven puolelta katsottuna vasen napa on maa ja oikea on +12v. Ainakin minun eberiltä annostelupumpulle menevistä johdoista harmaa=maa ja vihreä=12v.
Mondeo 2004 tdci:n eberi
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia
Pa-pumppu on ok, minulla oli juuri samat arvot ja toimii.
Nyt vaan annat ohjauksen mustaan ja siniseen niin näet mitä tapahtuu.
Ja tietenkin käyttösähkö paksumpiin johtoihin.
Minulla oli pa-pumpun liitin irti vaikka se näytti olevan paikallaan.
Joku korin pultti painoi sen aina pois paikoiltaan, ja oli vaikea huomata.
Minä kokeilin eberiä ihan pöydällä ja syötin vaan sähköä akusta.
Pöydällä aikapaljon helpompaa.
Otti virtaa käynnistyksessä noin 11A joten harva virta-lähde riittää.
Nyt vaan annat ohjauksen mustaan ja siniseen niin näet mitä tapahtuu.
Ja tietenkin käyttösähkö paksumpiin johtoihin.
Minulla oli pa-pumpun liitin irti vaikka se näytti olevan paikallaan.
Joku korin pultti painoi sen aina pois paikoiltaan, ja oli vaikea huomata.
Minä kokeilin eberiä ihan pöydällä ja syötin vaan sähköä akusta.
Pöydällä aikapaljon helpompaa.
Otti virtaa käynnistyksessä noin 11A joten harva virta-lähde riittää.
Mondeo 2.0TDCi 130hv -04
Seat Cordoba 1.9TDi -01
Seat Cordoba 1.9TDi -01
On annostelupumppu kiinni autossa. Eikös sen pidä olla kiinni ennen kuin eberi starttaa? Joten vaikea pöydällä testata.Markuskekalinen kirjoitti:Pa-pumppu on ok, minulla oli juuri samat arvot ja toimii.
Nyt vaan annat ohjauksen mustaan ja siniseen niin näet mitä tapahtuu.
Ja tietenkin käyttösähkö paksumpiin johtoihin.
Minulla oli pa-pumpun liitin irti vaikka se näytti olevan paikallaan.
Joku korin pultti painoi sen aina pois paikoiltaan, ja oli vaikea huomata.
Minä kokeilin eberiä ihan pöydällä ja syötin vaan sähköä akusta.
Pöydällä aikapaljon helpompaa.
Otti virtaa käynnistyksessä noin 11A joten harva virta-lähde riittää.
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 25 Heinä 2007 09:57
- Paikkakunta: Multia