Oikea takajarru jyrisee renkaiden vaihdon jälkeen?
Oikea takajarru jyrisee renkaiden vaihdon jälkeen?
-87 orionissa oli ostaessa jokainen rengas erilainen, joten hankin käytettynä toisen rengassarjan -91 escortin vanteilla. Vanhat renkaat takaa irrotettuani huomasin jarrurumpujen olevan kovin ruosteiset, joten harjasin pintaruosteen pois teräsharjalla. Samalla kaivoin bensatankin päältä ja reunoilta sinne märkänä kertyneen hiekan, jota oli kuivunut n. 2cm paksuiseksi köntiksi. Uudet renkaat alle ja hakemaan ilmaa, jolloin huomasin tuon oikean takajarrun pitävän ääntä jarruttaessa! Tällaista ongelmaa ei ennen ollut. Jarrulla hidastaessa (vaikka 60 -> 40) kuuluu metallinen laahaava ääni. 20 -> 0 hidastaessa jarru jyrisee. Vaihdoin jo vanhat kumit vanteineen alle, mutta ääni ei poistunut. Ajaessa ääntä ei kuulu. Ajon jälkeen oikea takavanne on kuuma.
Mistä lähdetään etsimään vikaa?
Mistä lähdetään etsimään vikaa?
Ford Escort 1.4 CL 5D -87
Tätä ajattelin itsekin ensimmäisenä. Alfamerin korjausoppaan mukaan rummun takapuolella on tulppa jonka kautta voi tarkistaa jarrukengän.. pääsisiköhän tuolta puhaltamaan paskat pois.. Ainakin vanhassa Lada 1200L:ssä jarrurummuissa oli 2 reikää jotka oli tarkoitettu helpottamaan rummun avausta.. märällä kelillä kosteus pääsi sitten näistä reijistä jarruihin jolloin ne pitivät samanlaista ääntä kuin Orion nyt, mutta Fordin jarrurummuissa en moisia reikiä nähnyt, mutta kaipa sinne jostain välistä hiekkapöly pääsee.Mataz kirjoitti:vähän ehkä kaukaa haettua, mutta oisko sitä kurapaskaa päässy jostain sinne rummun sisään...
Laakerista ei ole tälläkertaa kyse, laakerin äänen olen oppinut jo tunnistamaan, avokin orioniin on vaihdettu, ja edellisessä -91 pommi orionissa oli myös vaihtoa vaille.
Ja peltivanteilla on molemmat sarjat, mutta en niitä silti uskalla vasaralla alkaa hakkaamaan, lähtee maalit ja tulee lommoja, meikäläisen tuurilla menee vielä tasapainotus sekaisin ja alkaa tärisemään

Viimeksi muokannut Quintrix, 26 Elo 2007 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Escort 1.4 CL 5D -87
Ehkä, ehkä en, kun on tuo peukalo keskellä otsaaanttij80 kirjoitti:kerkiät sen rummun avaa nopeemmin ja kasaan saati alkaa leikkii ilman kanssa. rengas pois ja rumpu pois ja siinä on kohtalo taikka yksi syy vähemmän hakee vikaa.

Ford Escort 1.4 CL 5D -87
Nyt se sitten jumittaa oikein kunnolla kun on useampi päivä satanut. Tänään joutunut kahdesti lähtemään ajoon ja molemmilla kerroilla ja molemmilla kerroilla tuo takapyörä ei ole alussa pyörinyt peruuttaessa, heti kun lähdetään eteenpäin niin pyörä pyörii.. Työt vaan aiheuttaa sen ettei ennen klo 22 ehdi tekemään autolle mitään.. Tallipaikkaa kun ei ole niin ulkona pimeässä on heikompi töitä tehdä.. varsinkaan sateella
Toivotaan että edes viikonloppuna olisi jompi kumpi päivä vapaa niin pääsisi korjaamaan.

Ford Escort 1.4 CL 5D -87
Pitänee hakea jarrukengät ja sylinterit valmiiksi ja viikonloppuna vaihtaa molemmille puolille samalla. Näyttää nimittäin siltä että viikonloppukin menee muutoin töissä, paitsi sunnuntaina pääsee jo klo 16, joten sen jälkeen ehtii jos vain kelit sallii.lapazu kirjoitti:Itelle on nuo rempat sattuneet ajoituksen puolesta joskus tosi huonosti; usein tulee ylläreitä ja tarttee käydä putkasta osia ostamassa. Löydäpä sitten Sunnuntaina avoin varaosapulju...
Vinkkinä siis: tee remppaa putiikkien auki ollessa niin auto on pois liikenteestä mahd. vähän.
PS. Jumittamisen aiheuttajana on lienee ollut eilinen lukkojarrutus kun edellä ajava pysähtyi keskelle tietä syyttä / elettäkään tekemättä.
Ford Escort 1.4 CL 5D -87
Nyt on vaihdettu taakse molemminpuolin uudet jarrukengät, jarrusylinterit ja kaikki jouset. Aikaa meni ensikertalaisella 6 tuntia, mutta nyt toimivat oikein hienosti
Vikoja oli:
Jarrusylinteri jumissa takapuolelta (aiheutti renkaan lukkiutumisen peruutettaessa)
Sekä etupuolella olevasta jarrukengästä oli hihna kokonaan irronnut

Vikoja oli:
Jarrusylinteri jumissa takapuolelta (aiheutti renkaan lukkiutumisen peruutettaessa)
Sekä etupuolella olevasta jarrukengästä oli hihna kokonaan irronnut

Ford Escort 1.4 CL 5D -87
Hienoa, nyt kun pääsit jarrujen kanssa vauhtiin, niin kattelitko samalla takajarruputkien kuntoa...ne on tän ikäsissä autoissa tiensä päässä ellei niitä ole jo kertaalleen vaihettu...Bilteman kataloogikin tietää kertoa, että putket kannattaa vaihtaa samalla, kun jarrusylinterit...Quintrix kirjoitti:Nyt on vaihdettu taakse molemminpuolin uudet jarrukengät, jarrusylinterit ja kaikki jouset. Aikaa meni ensikertalaisella 6 tuntia, mutta nyt toimivat oikein hienosti![]()

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Ilmeisesti on joskus vaihdettu kun jarruputket oli ihan terveen näköisettursas kirjoitti: Hienoa, nyt kun pääsit jarrujen kanssa vauhtiin, niin kattelitko samalla takajarruputkien kuntoa...ne on tän ikäsissä autoissa tiensä päässä ellei niitä ole jo kertaalleen vaihettu...Bilteman kataloogikin tietää kertoa, että putket kannattaa vaihtaa samalla, kun jarrusylinterit...

Ford Escort 1.4 CL 5D -87