mondeon tyhjä käynti?? mikä vikana kertokaa apua
-
rauta
mondeon tyhjä käynti?? mikä vikana kertokaa apua
tyhjäkäyntiventtiili rikki/likainen. pistä hakuun "tyhjäkäyntiventtiili" niin löytyy lisää tietoa.
jos lontoota osaat niin tuolta:
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html
ja sieltä "Idle Speed Control Valve"
jos lontoota osaat niin tuolta:
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html
ja sieltä "Idle Speed Control Valve"
Re: mondeon tyhjä käynti?? mikä vikana kertokaa apua
rauta kirjoitti: mitkä on vakio kerrokset?????tietoa voi laittaa säököpostiin antti-81@hotmail.com
Tyhjäkäynti 800rpm, rullatessa 1100
Mondeo Mk1
Menee varmaan saman aiheen alle... ongelma on seuraava:
- Tyhjäkäynti on "normaali" siellä n. tonnin paikkeilla.
- kaupunkiajossa kun painaa kytkimen pohjaan nostaa moottori jostain syystä kierrokset n.3t kierrokseen. Välillä laskee ne heti takaisin, välillä pitää kierrokset ylhäällä siihen asti kun nostaa kytkintä.
- Auto on siis vm.2000 ST200 Monttu
MISSÄ VIKA??? Jos vika on joko tyhjäkäyntiventtiilissa tai alipaineen T-liittimessä, voisiko joku kertoa missä nuo sijaitsee? ei nimittäin harmainta aavistusta.
Kiitos jo etukäteen
- Tyhjäkäynti on "normaali" siellä n. tonnin paikkeilla.
- kaupunkiajossa kun painaa kytkimen pohjaan nostaa moottori jostain syystä kierrokset n.3t kierrokseen. Välillä laskee ne heti takaisin, välillä pitää kierrokset ylhäällä siihen asti kun nostaa kytkintä.
- Auto on siis vm.2000 ST200 Monttu
MISSÄ VIKA??? Jos vika on joko tyhjäkäyntiventtiilissa tai alipaineen T-liittimessä, voisiko joku kertoa missä nuo sijaitsee? ei nimittäin harmainta aavistusta.
Kiitos jo etukäteen
Olen kyllä. Ja olen lukemani perusteella 90% varma että kyseessä on tuo tyhjäkäyntiventtiili ja että sen puhdistaminen jeesaisi. Tässä toivonkin apua tuon venttiilin paikallistamiseen koska mun tiedoilla se saattaa sijaita vaikka takakontissa.
ELI: Minkähän näköisiä nuo tyhjäkäyntiventtiili ja T-liitin ovat? ja ennenkaikkeä, missä ne sijaitsevat?
Kiits!
ELI: Minkähän näköisiä nuo tyhjäkäyntiventtiili ja T-liitin ovat? ja ennenkaikkeä, missä ne sijaitsevat?
Kiits!
Jokos TeRoK:lla on sama ongelma ratkennu?
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ol%20valve Tuossa jo annetussa linkissä on kuva siitä tyhjäkäyntiventtiilistä. Sijainti ja asento riippuu hieman moottorista. V6:ssa se on edestä katsottuna moottorin vasemmalla puolella. Imusarjaan tuo liittynee kaikissa koneissa, että siltä pohjalta sitä voi lähteä etsimään. Takakontissa sen ei olejoopi kirjoitti:ELI: Minkähän näköisiä nuo tyhjäkäyntiventtiili ja T-liitin ovat? ja ennenkaikkeä, missä ne sijaitsevat?
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
No ei se venttiili aina imusarjassa ole mutta toki siitä letku sinne menee
Entisessä escossa tyhjäkäyntiventtiili oli ilmanputsarikotelon kannessa.
Mondeosta venttiilin irrottaminen ja puhdistaminen (tai sen yrittäminen) ihan simppeli homma. Töpseli irti ja ilmaletku irti ja kaks pulttia irti ja venttiili on jo kourassa.
Venttiili todennäköisesti ihan musta sisältä. Jarrujen puhdistusaineella kannattanee kokeilla puhdistusta. Sillä tuntuu kaikki paska lähtevän. Viimeksi irrottelin autoon pinttyneitä suola- ja maanteipaskoja 8)
Ja egr kannattanee tukkia sokealla tiivisteellä. Mulla on nyt egr:n tiiviste. Ois tarkotus tekasta rosterista (AISI 301, 0,8mm). Pitäsköhän siihen jotain tiivisteliimaa laittaa asennettaessa?
Entisessä escossa tyhjäkäyntiventtiili oli ilmanputsarikotelon kannessa.
Mondeosta venttiilin irrottaminen ja puhdistaminen (tai sen yrittäminen) ihan simppeli homma. Töpseli irti ja ilmaletku irti ja kaks pulttia irti ja venttiili on jo kourassa.
Venttiili todennäköisesti ihan musta sisältä. Jarrujen puhdistusaineella kannattanee kokeilla puhdistusta. Sillä tuntuu kaikki paska lähtevän. Viimeksi irrottelin autoon pinttyneitä suola- ja maanteipaskoja 8)
Ja egr kannattanee tukkia sokealla tiivisteellä. Mulla on nyt egr:n tiiviste. Ois tarkotus tekasta rosterista (AISI 301, 0,8mm). Pitäsköhän siihen jotain tiivisteliimaa laittaa asennettaessa?
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Vai pitäskö haponkestävästä tehdä 
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
-
Monteonisti
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Haluaisiko vielä joku selventää että mikä se noista linkin laitoksista on? Kun ei ole hajuakaan mikä se on englanniksi (joku valve maalaisjärjellä). Katsottiin broidin kanssa eilen ja broidi oli löytävinään se edestäkatsottuna moottorin oikealta puolelta. Sellainen että venttiilin ulos saamiseksi täytyisi se etummainen suojamuovi ottaa irti. Löydettiinköhän me joku ihan muu osaSeppo kirjoitti:
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ol%20valve Tuossa jo annetussa linkissä on kuva siitä tyhjäkäyntiventtiilistä. Sijainti ja asento riippuu hieman moottorista. V6:ssa se on edestä katsottuna moottorin vasemmalla puolella.
Kiits avusta!!
Oisko vaikka Idle speed control valve tai jotain sinne päin.
Edestä katottuna venttiili on koneen takana imusarjassa ja vieläpä oikealla (kuljettajan) puolella.
Lähtee irti irrottamalla siihen menevä ilmaletku joka on klemmarilla kiinni. Irtoaa kenties ruuvimeisselillä tai 7mm hylsyllä/lenkillä ym. Sitten tietty töpseli irti myös. Sitten ite venttiili lähtee kun irrottaa kaks pulttia (vaiko mutteria).
ps. Löytykö oikeat jarrupalat?
Siinäpä ois venttiili punasella ympyröitynä
Edestä katottuna venttiili on koneen takana imusarjassa ja vieläpä oikealla (kuljettajan) puolella.
Lähtee irti irrottamalla siihen menevä ilmaletku joka on klemmarilla kiinni. Irtoaa kenties ruuvimeisselillä tai 7mm hylsyllä/lenkillä ym. Sitten tietty töpseli irti myös. Sitten ite venttiili lähtee kun irrottaa kaks pulttia (vaiko mutteria).
ps. Löytykö oikeat jarrupalat?
Siinäpä ois venttiili punasella ympyröitynä
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Kerro vaan vapaasti omat ajatuksetki.Monteonisti kirjoitti:Onko?
Lähempää otettua kuvaa en löytäny mutta tuossa näkyy konehuoneen layout aika hyvin. Ei oo hirveesti ihmisille apua kyseisen venttiilin etsintään jos on kuva pelkästä venttiilistä
Punaisen rinkulan vasemmalla puolella egr-venttiili.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Noniin... battle continues. Eli vieläkin nostaa kierroksia kytkintä painaessa.
Otin tyhjäkäyntiventtiilin irti ja vaihdoin sen paperitiivisteen uuteen (vanha oli todella rispaantunut). Venttiili oli sisältä ihan puhdas mutta huljutin sen silti pesubensassa ja huomasin erään asian: Siinä venttiilissä on kyljessä sellainen pieni sormenpään kokoinen tappi jonka päässä on metallinen hattu. Kun kuivasin venttiiliä paineilmalla, tuli sisällä ollutta nestettä pois siitä hatusta. En tiedä kuuluuko näin olla vai kuuluisiko sen olla tiivis?
Venttiilin päästä lähtee johtoja sellaisessa "suojapussissa". se pussi oli noin 5cm päästä venttiilistä rispaantunut auki ja yhden johdon (taisi olla vihreä) kuori oli hieman auennut. En usko/tiedä onko tällä mitään merkitystä mutta vetäisin siihen sähköteipin suojaksi.
Entä miten sitten se alipaineen T-liitin. Voisiko vika olla nyt sitten siinä? Viitsiikö joku havainnollistaa missä se on, ja minkä näköinen se mahtaa olla niin tiedän mikä osa pitäisi vaihtaa.
Suur kiitos taas kaikille vastaaville avusta... Josko jossain vaiheessa voisi ajella kunnossa olevalla autolla.
Otin tyhjäkäyntiventtiilin irti ja vaihdoin sen paperitiivisteen uuteen (vanha oli todella rispaantunut). Venttiili oli sisältä ihan puhdas mutta huljutin sen silti pesubensassa ja huomasin erään asian: Siinä venttiilissä on kyljessä sellainen pieni sormenpään kokoinen tappi jonka päässä on metallinen hattu. Kun kuivasin venttiiliä paineilmalla, tuli sisällä ollutta nestettä pois siitä hatusta. En tiedä kuuluuko näin olla vai kuuluisiko sen olla tiivis?
Venttiilin päästä lähtee johtoja sellaisessa "suojapussissa". se pussi oli noin 5cm päästä venttiilistä rispaantunut auki ja yhden johdon (taisi olla vihreä) kuori oli hieman auennut. En usko/tiedä onko tällä mitään merkitystä mutta vetäisin siihen sähköteipin suojaksi.
Entä miten sitten se alipaineen T-liitin. Voisiko vika olla nyt sitten siinä? Viitsiikö joku havainnollistaa missä se on, ja minkä näköinen se mahtaa olla niin tiedän mikä osa pitäisi vaihtaa.
Suur kiitos taas kaikille vastaaville avusta... Josko jossain vaiheessa voisi ajella kunnossa olevalla autolla.
Joo kyllä mulla tuli kuntoon.
Kato nyt piruuttas se kaasuvaijerin kunto kaasuläppäkotelon päästä. Se tulee ainakin mulla vähän kulmassa ulos kuorestaan ja oli pärsääntyny lähes poikki. Ja säikeet menee kuoren väliin jumittaen kaasua.
Imusarjahan kannattaa kanssa irrottaa ja putsata ne toisioläpät ja kanavat...
Mutta jos se tyhjäkäynti venttiilin läytäminenkin tuotti noin paljon päänvaivaa niin saattaa olla parempi jättää tekemättä

Kato nyt piruuttas se kaasuvaijerin kunto kaasuläppäkotelon päästä. Se tulee ainakin mulla vähän kulmassa ulos kuorestaan ja oli pärsääntyny lähes poikki. Ja säikeet menee kuoren väliin jumittaen kaasua.
Imusarjahan kannattaa kanssa irrottaa ja putsata ne toisioläpät ja kanavat...
Mutta jos se tyhjäkäynti venttiilin läytäminenkin tuotti noin paljon päänvaivaa niin saattaa olla parempi jättää tekemättä
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vika ei kyllä ole kaasuvaijerissa koska kaasun asennolla ei ole mitään tekemistä kierrosten nousun kanssa. Kierrokset nousee silloin kun painaa kytkintä.TeRoK kirjoitti:Kato nyt piruuttas se kaasuvaijerin kunto kaasuläppäkotelon päästä. Se tulee ainakin mulla vähän kulmassa ulos kuorestaan ja oli pärsääntyny lähes poikki. Ja säikeet menee kuoren väliin jumittaen kaasua.
Imusarjahan kannattaa kanssa irrottaa ja putsata ne toisioläpät ja kanavat...
Eli voisiko se tyhjäkäyntiventtiili olla paskana? Lähinnä että tarvitseeko sen "hatun" olla tiivis (puhuin tästä viime postissani)? Koska jos sen täytyy olla tiivis... on vika siinä. Entä sitten se T-liitin? Mikä? Missä se on?
Kyllähän mä sen tyhjäkäyntiventtiilin löysin heti kun joku sen mulle sieltä konehuoneen puolelta osoitti
Antakaa jotain apuja... en kuitenkaan viitsisi maksaa korjaamolle jos tämä kuitenkin on joku ihan itse suht helposti korjattavissa oleva juttu.
Suur kiitos jo etukäteen!!!
No et sitten edes suostu tarkistamaan sitä vaijeria? Ei se kaasun asennosta riipukkaan kun poljin saattaa kyllä nousta ihan ylös, koska vaijeri joustaa, mutta kaasuläpän päästä vaijeri jää jumiin. Sen näkee kyllä helposti siitä kohtaa mistä vaijeri tulee ulos kuorestaan.
Eihän se vika ihan välttämättä siinä ole, mutta vikakuvaus on ainakin täysin samanlainen kuin mulla oli.
Ainakin veto päällä kytkintä painettaessa kierrokset nousee, koska kuormahan lähtee silloin pois. Eli vaikka kaasu olisi samassa asennossa niin kierrokset nousee tai laskee kuormituksesta riippuen.
Yksi mahdollisuus on myöskin nämä hienot st200:n "liukumattomat" matot jotka on menee helposti polkimen alarunan väliin ja jättää kaasun päälle.
Kyllä mun mielestä ainakin itellä se tyhjäkäyntiventtiilin hattu vuotaa. Siellähän on jotain huopaakin välissä.
Ja Jos se siitä olisi kiinni niin se oireilisi kyllä kokoajan ja olisi varmasti muitakin ongelmia kuten nykimistä tasakaasulla tms.
Eihän se vika ihan välttämättä siinä ole, mutta vikakuvaus on ainakin täysin samanlainen kuin mulla oli.
Ainakin veto päällä kytkintä painettaessa kierrokset nousee, koska kuormahan lähtee silloin pois. Eli vaikka kaasu olisi samassa asennossa niin kierrokset nousee tai laskee kuormituksesta riippuen.
Yksi mahdollisuus on myöskin nämä hienot st200:n "liukumattomat" matot jotka on menee helposti polkimen alarunan väliin ja jättää kaasun päälle.
Kyllä mun mielestä ainakin itellä se tyhjäkäyntiventtiilin hattu vuotaa. Siellähän on jotain huopaakin välissä.
Ja Jos se siitä olisi kiinni niin se oireilisi kyllä kokoajan ja olisi varmasti muitakin ongelmia kuten nykimistä tasakaasulla tms.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Eipäilen vian oloa tuossa kaasuvaijerissa sen takia että kun ajan normaalisti eteenpäin ja nostan jalan pois kaasulta, tippuu kierrokset alas. Kun sen jälkeen painan kytkimen pohjaan lähtee kierrokset nousemaan sinne 3-4t kierrokseen. Jos vika olisi vaijerissa, eikö kierrokset jäisi päälle vaikka jalan nostaa pois kaasulta?TeRoK kirjoitti:No et sitten edes suostu tarkistamaan sitä vaijeria? Ei se kaasun asennosta riipukkaan kun poljin saattaa kyllä nousta ihan ylös, koska vaijeri joustaa, mutta kaasuläpän päästä vaijeri jää jumiin. Sen näkee kyllä helposti siitä kohtaa mistä vaijeri tulee ulos kuorestaan.
Eihän se vika ihan välttämättä siinä ole, mutta vikakuvaus on ainakin täysin samanlainen kuin mulla oli.
Ainakin veto päällä kytkintä painettaessa kierrokset nousee, koska kuormahan lähtee silloin pois. Eli vaikka kaasu olisi samassa asennossa niin kierrokset nousee tai laskee kuormituksesta riippuen.
Ehkä se nyt täytyy yrittää tarkistaa kun kerran näin sanot
Kohta kuitenkin palaa hihat ja täytyy maksaa ittensä kipeäksi että sen kuntoon saa.
Niin sitä juuri tarkotan, että jos ajat tasasta vauhtia eteenpäin niin moottorin kuormitus pitää kierrokset määrätyssä tasossa eli vääntö ei riitä nostamaan niitä ilman lisäkaasua. Kun lyöt kytkimen pohjaan ja moottorin aiheuttama kuormitus häviää niin kierroksethan nousee vaikka kaasu olisi samassa asennossa. Eli jos vaijeri hirttää eikä siis päästä kaasuläppää ihan kiinni asti niin kierrokset saattaa pysyä kyllä kurissa veto päällä, mutta kytkin pohjassa pomppaa ylös.
En tiedä osasinko selittää asiaa oikeen selkeästi, mutta tämmönen visio mulla asiasta on.
Tuntuuko auto vaihde päällä kaasuun koskematta rullaavan vähän epänormaalin kovaa?
Ite ainakin sillon huomasin, että esim. taajama nopeuksissa ei meinannut päästä tarpeeksi hiljaa kun auto tunki eteenpäin.
En tiedä osasinko selittää asiaa oikeen selkeästi, mutta tämmönen visio mulla asiasta on.
Tuntuuko auto vaihde päällä kaasuun koskematta rullaavan vähän epänormaalin kovaa?
Ite ainakin sillon huomasin, että esim. taajama nopeuksissa ei meinannut päästä tarpeeksi hiljaa kun auto tunki eteenpäin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
...No, tässähän sitä oppii. On vaan vielä ihan sairaan avuton näiden pirssien kanssa. Mutta kyllä mä tämän vielä korjaan prkl vaikka henki menis