Ohje:Escort 1.8 TD jakohihnan vaihto
Ohje:Escort 1.8 TD jakohihnan vaihto
Vaihdoin juuri omaan td escoon jakohihnan, aika helppo homma kun asiaan panetui ja ei hätäillyt.
1. Irroita; oikea etupyörä, paisuntasäiliö/ohjaustehostimen säiliö---->ei tarvitse irroittaa letkuja vaan nosta säiliöt moottorin päälle.
2. Irroita jakohihnan koppa; muistaakseni 6 kpl ruuveja ja yksi klipsi. Kopan alaosa mahtuu irtoamaan vasta myöhemmin kun olet saanut moniurahihnan pyörän irti.
3. Irroita laturin/ohj.tehostimen moniurahihna
4. Irroita kampiakselista moniurahihnan pyörä, 4 kpl 10 mm pultteja, käytä hyvää hylsyä tai muuten pulttien päät entiset. Itse "lukitsin" koneen siten, että laitoin vaihteen päälle ja pyörännavan mutteriin 32 mm hylsy ja räikkä jatkovarrella joka pysähtyy tallin lattiaan. Tämä siis sen takia että sai nuo em. 4 pulttia auki.
5. Moniurahihnan pyörä lähti helposti irti kun pultit oli auki, siten että sorkkaraudalla kampesin urahihnanpyörän ja lohkon välistä...ole varovainen ettei ko. pyörä vaurioidu.
6. Etsi nokkahihnan päässä olevan hammaspyörän alta kohdistus reikä ja kun löydät kohdistusreiät nokka-akselin hammaspyörästä ja kannesta, niin asenna n. 6 mm metallitappi siihen esim. poranterä.
7. Varmuuden vuoksi merkkaa myös esim. tussilla nokkahihnan kohta ja kampiakselin kohta, jos ne jostain syystä liikahtaa.
8. Irroita kiristin ja pieni ohjainhammaspyörä..hihna tipahtaa syliin, varo ettei kiristimen jousi pomppaa metsään..
9. Uusi hihna tilalle, pieni hammaspyörä kiinni ja kiristimen asennus...asenna kiristin siten, että ekana hihnan ympäri sitten jousi ja sitten kiinni pienellä ruuvilla lohkoon. Lopuksi 13 mm pultti siten että pultti tulee noin puoleen väliin kiristimen rullaa.
10. Tarkasta että omat tekemäsi kohdistusmerkit on kohdillaan. Ota pois metallitappi nokkakselin päästä.Pyöritä konetta kampiakselin päästä räikällä muutama kierros, jotta varmistut että jako on ok eli männät ei ota venttiileihin.
11. Jos kone pyörii ok, varmuuskiristä kaikki pultit(älä kierrä jengoja paskax) Tässä vaiheessa voit startata koneen käyntiin. Jos kaikki ok, eiku kasaamaan loput osat ja taas mennään pari vuotta.
Itellä osat maksoi 60 egee ja vaihdossa meni n. 4 tuntia, eli kannatti tehdä syyslomalla vähä remppaa. Tosin vanha hihna ei ollu vielä juurikaan huonon näköinen,ehken viel ois 30-50 tkm menny hyvin. Ite ajoin 75 tkm hihnalla. Eli jo 15 tkm yli suosituksen.
1. Irroita; oikea etupyörä, paisuntasäiliö/ohjaustehostimen säiliö---->ei tarvitse irroittaa letkuja vaan nosta säiliöt moottorin päälle.
2. Irroita jakohihnan koppa; muistaakseni 6 kpl ruuveja ja yksi klipsi. Kopan alaosa mahtuu irtoamaan vasta myöhemmin kun olet saanut moniurahihnan pyörän irti.
3. Irroita laturin/ohj.tehostimen moniurahihna
4. Irroita kampiakselista moniurahihnan pyörä, 4 kpl 10 mm pultteja, käytä hyvää hylsyä tai muuten pulttien päät entiset. Itse "lukitsin" koneen siten, että laitoin vaihteen päälle ja pyörännavan mutteriin 32 mm hylsy ja räikkä jatkovarrella joka pysähtyy tallin lattiaan. Tämä siis sen takia että sai nuo em. 4 pulttia auki.
5. Moniurahihnan pyörä lähti helposti irti kun pultit oli auki, siten että sorkkaraudalla kampesin urahihnanpyörän ja lohkon välistä...ole varovainen ettei ko. pyörä vaurioidu.
6. Etsi nokkahihnan päässä olevan hammaspyörän alta kohdistus reikä ja kun löydät kohdistusreiät nokka-akselin hammaspyörästä ja kannesta, niin asenna n. 6 mm metallitappi siihen esim. poranterä.
7. Varmuuden vuoksi merkkaa myös esim. tussilla nokkahihnan kohta ja kampiakselin kohta, jos ne jostain syystä liikahtaa.
8. Irroita kiristin ja pieni ohjainhammaspyörä..hihna tipahtaa syliin, varo ettei kiristimen jousi pomppaa metsään..
9. Uusi hihna tilalle, pieni hammaspyörä kiinni ja kiristimen asennus...asenna kiristin siten, että ekana hihnan ympäri sitten jousi ja sitten kiinni pienellä ruuvilla lohkoon. Lopuksi 13 mm pultti siten että pultti tulee noin puoleen väliin kiristimen rullaa.
10. Tarkasta että omat tekemäsi kohdistusmerkit on kohdillaan. Ota pois metallitappi nokkakselin päästä.Pyöritä konetta kampiakselin päästä räikällä muutama kierros, jotta varmistut että jako on ok eli männät ei ota venttiileihin.
11. Jos kone pyörii ok, varmuuskiristä kaikki pultit(älä kierrä jengoja paskax) Tässä vaiheessa voit startata koneen käyntiin. Jos kaikki ok, eiku kasaamaan loput osat ja taas mennään pari vuotta.
Itellä osat maksoi 60 egee ja vaihdossa meni n. 4 tuntia, eli kannatti tehdä syyslomalla vähä remppaa. Tosin vanha hihna ei ollu vielä juurikaan huonon näköinen,ehken viel ois 30-50 tkm menny hyvin. Ite ajoin 75 tkm hihnalla. Eli jo 15 tkm yli suosituksen.
et tainnu uusia ihan kaikkea sinne jakopäähän tuolla rahalla?
mulla escort TD -96. itse ostin jakoremmin ja pumpun remmin (vai oliko sun yksilössä yhdellä remmillä, näitä kun on sekä-että?), molempien remmien kiristinrullat ja ohjainrullan (näiden vaihto on yhtä tärkeää kun remminkin!), samalla työllä tuli laitettua uusi vesipumppu (vanha olikin jo väljä vaikkei oirehtinyt mitenkään) ja varmuudeksi kampiakselin päähän uusi stefa. reilut 200eur maksoivat nämä osat @ Motonet...
mulla escort TD -96. itse ostin jakoremmin ja pumpun remmin (vai oliko sun yksilössä yhdellä remmillä, näitä kun on sekä-että?), molempien remmien kiristinrullat ja ohjainrullan (näiden vaihto on yhtä tärkeää kun remminkin!), samalla työllä tuli laitettua uusi vesipumppu (vanha olikin jo väljä vaikkei oirehtinyt mitenkään) ja varmuudeksi kampiakselin päähän uusi stefa. reilut 200eur maksoivat nämä osat @ Motonet...
Joo,niin siellä kuulemma on kampiakselilla kolo, mut ei tarvinnu irrottaa starttia ja laturia...ne kun pitäs irrottaa että sen kolon löytää..
Eri hihnalla on pumppu kyllä...en vaihtanu pumpun hihnaa vielä, sen aika on sitten 2 vuoden päästä. Pieni riski kannattaa aina ottaa....se kun ei riko paikkoja jos se hihna menee poikki.
Kiristimen ja ohjainrullan vaihdoin jakohihnaan kyllä.
Eri hihnalla on pumppu kyllä...en vaihtanu pumpun hihnaa vielä, sen aika on sitten 2 vuoden päästä. Pieni riski kannattaa aina ottaa....se kun ei riko paikkoja jos se hihna menee poikki.
Kiristimen ja ohjainrullan vaihdoin jakohihnaan kyllä.
jees. mun autosta ei ollu tietoa koska on mitään viimeks vaihdettu ja toisaalta ei oo varaa ottaa välille jättämisen riskiä (työmatkaa 70km/sivu) joten samalla vaivalla kaikki kuntoon. suosittelen kyllä kaikkia muitakin kotitarveasentajia ennakoimaan sen verran että vaihtaa sinne tosiaan kaikki kerralla ja ainaki vesipumpun lisäksi.. jos vesipumppu kilahtaa on remminvaihtoa vastaava arbeeti edessä myös silloin. kammen stefa ei montaa euroa maksanut lisää ja mulla on muutamassa autossa nyt vuotanut em. stefa joten vaihdettiin tuohon vaikkei vielä vuotanutkaan.
mietipäs mitä se vaihtamaton hihna voi sada aikaan jos se katkeaa ja hyppää jakohihnan sekaan vilistelemään aikas tiivis on se koppa kummankin hihnan asuin koloksi...
.
jännänä ilmiönä voisin kertoo motonetistä ostetun gates/skf jakohihnasarjan ja nyt laitetun contitechin sarjan välilä oli kaksi millä eroa jakohihnan leveydessä ja vajaa puol milliä pumpun hihnassa.
muuten oll kiristimet inan valmistamia molemmissa
nämä siis 1.8td monteooni.
ja vaihon syy vesipumpun vuotaminen

jännänä ilmiönä voisin kertoo motonetistä ostetun gates/skf jakohihnasarjan ja nyt laitetun contitechin sarjan välilä oli kaksi millä eroa jakohihnan leveydessä ja vajaa puol milliä pumpun hihnassa.
muuten oll kiristimet inan valmistamia molemmissa
nämä siis 1.8td monteooni.
ja vaihon syy vesipumpun vuotaminen
rockford mondeo td-95 stw
Re: Ohje:Escort 1.8 TD jakohihnan vaihto
Kohtaan 6. mites muuten nokka kohdistetaan kun ei siinä pyörässä ole mitään reikää ? Meni remmi poikki venttiilin mutkalle ja nokka 3 osaan vaihdoin kannen mutta nyt tarvis neuvoja miten sais pumpun kohdalleen ja nokan. pumpussa on kohdistus reikä mutta nokassa ei entäs kampiakseli ? sen verran on kohdallan että käyntiin lähtee mutta savuaa julmetusti ja ei ota kierroksia kuin viiveellä.