Mondeo 2.0 TDCI käynti/savuongelmaa
Mondeo 2.0 TDCI käynti/savuongelmaa
Tuommoisen löysin haulla, mutta en vastauksia.
viewtopic.php?t=3083&highlight=2+0+tdci
Kokeillaan uudella aiheella ja eri tarinalla:
Mondeossa 130hv -02 dieselissä oireita
Asiat jotka tähän ongelmaan liittyvät:
- Auto kävi 160tkm huollossa -> öljyt suodattimet ym. peruskamaa
- viikko edellisestä raskaassa kuormituksessa (kilpa-auto kärryllä, mäkinen pieni tie) syttyi moottorin häiriövalo, ei poistunut nollaamalla (obd2 käsikapula)
- Voortin testeri ilmoitti, että sylinteri 4 yli nakutusrajan, kalibroi/säädä suuttimet -> moottorin päältä suuttimien numerosarjat koneeseen -> ok ja vikakoodi ei tullut takaisin ja remppamies sanoi kaikki OK.
- Nyt kuitenkin savuttamisongelmaa ilmassa sekä tuntuu, ettei tehoja ole tarpeeksi (ei koskaan kait ole, mutta...)
- auto nykii tasakaasulla ajettaessa juuri suurimman väännön alueella
Olisiko paikallaan vaihtaa tuo sylinterin 4 suutin kokonaan? Vai onko pelättävissä jotain suurempaa... Suuttimetkin tuntuivat olevan hinnoissaan, 300 e/kpl...
viewtopic.php?t=3083&highlight=2+0+tdci
Kokeillaan uudella aiheella ja eri tarinalla:
Mondeossa 130hv -02 dieselissä oireita
Asiat jotka tähän ongelmaan liittyvät:
- Auto kävi 160tkm huollossa -> öljyt suodattimet ym. peruskamaa
- viikko edellisestä raskaassa kuormituksessa (kilpa-auto kärryllä, mäkinen pieni tie) syttyi moottorin häiriövalo, ei poistunut nollaamalla (obd2 käsikapula)
- Voortin testeri ilmoitti, että sylinteri 4 yli nakutusrajan, kalibroi/säädä suuttimet -> moottorin päältä suuttimien numerosarjat koneeseen -> ok ja vikakoodi ei tullut takaisin ja remppamies sanoi kaikki OK.
- Nyt kuitenkin savuttamisongelmaa ilmassa sekä tuntuu, ettei tehoja ole tarpeeksi (ei koskaan kait ole, mutta...)
- auto nykii tasakaasulla ajettaessa juuri suurimman väännön alueella
Olisiko paikallaan vaihtaa tuo sylinterin 4 suutin kokonaan? Vai onko pelättävissä jotain suurempaa... Suuttimetkin tuntuivat olevan hinnoissaan, 300 e/kpl...
Täytyy kertoilla tarinaa lisää, etenkin kun homma voiton puolella:
(onpahan jollekkin apua jos vaikka olisi samoja murhehia)
- Yksi suutin sökö -> vaihdettu
- EGR nyt tulpattu
edelleen tehon puutetta, mutta nykimisongelma poistui -> tarkempaa tutkiskelua -> turbon putki halki... Niin siisti halkeama, ettei heti huomannut.
- Nyt pelaa ja woima tallella.
(onpahan jollekkin apua jos vaikka olisi samoja murhehia)
- Yksi suutin sökö -> vaihdettu
- EGR nyt tulpattu
edelleen tehon puutetta, mutta nykimisongelma poistui -> tarkempaa tutkiskelua -> turbon putki halki... Niin siisti halkeama, ettei heti huomannut.
- Nyt pelaa ja woima tallella.
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Tuo on metka juttu näköjään näissä turbodieseleissä, nimittäin tuo turbon putken halkeaminen / katkeaminen. Omassa Focuksessani oli nimittäin sama vika ja putken vaihdolla vedot korjaantuivat osittain. Parasta olisi teettää turbolle huolto, mutta sille tuntuu kertyvän hintaa siinä 300 - 1000 euroa, joten ei himota mahdottomasti...
Focus tuntuu nykivän aina ajoittain ja varsinkin tasakaasulla, olisikohan samaa ongelmaa? Kylmänä näyttäisi savuttavan käynnistettäessä melko reilusti ja jonkin aikaa liikkeelle lähtiessä. Mielenkiintoinen oire tuli myös laittaessani tankkiin tätä polttoainejärjestelmän puhdistusainetta (STP), silloin nykiminen lisääntyi todella rajusti. Ilmiö tuli voimakkaimmin esille kovassa kiihdytyksessä. Nyt auto pelaa taas jotenkin, voimaa tosin saisi olla enemmän tässäkin yksilössä.
Focus tuntuu nykivän aina ajoittain ja varsinkin tasakaasulla, olisikohan samaa ongelmaa? Kylmänä näyttäisi savuttavan käynnistettäessä melko reilusti ja jonkin aikaa liikkeelle lähtiessä. Mielenkiintoinen oire tuli myös laittaessani tankkiin tätä polttoainejärjestelmän puhdistusainetta (STP), silloin nykiminen lisääntyi todella rajusti. Ilmiö tuli voimakkaimmin esille kovassa kiihdytyksessä. Nyt auto pelaa taas jotenkin, voimaa tosin saisi olla enemmän tässäkin yksilössä.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
tuohon miun voortin koneeseen tuo suuttimien "vuototesti" oli hyvin yksinkertainen homma, aikaa meni ½h. Tökättiin suuttimien kylkeen (paluu? joku liitos kumminkin) 4 mittapulloa, auto käyntiin ja katsottiin paljonko suuttimet vuotaa. Kuulemma noita suuttimia menee nimenomaan TDCI koneista, mondeossa ja transiteissa. Seuraavaksi ajattelin irroittaa imusarjan ja putsata, kun kerran tuli tukittua tuo EGR.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Sama juttu omassa TDCI mondeossa, 4 suutin antaa vikakoodin ja menee vaihtoon =( Minulle kyllä sanoivat hinnaksi 380e..Mese kirjoitti:Täytyy kertoilla tarinaa lisää, etenkin kun homma voiton puolella:
(onpahan jollekkin apua jos vaikka olisi samoja murhehia)
- Yksi suutin sökö -> vaihdettu
- EGR nyt tulpattu
edelleen tehon puutetta, mutta nykimisongelma poistui -> tarkempaa tutkiskelua -> turbon putki halki... Niin siisti halkeama, ettei heti huomannut.
- Nyt pelaa ja woima tallella.

Pakko nostaa wanha aihe, kun on itse aloittanut....
Onko kukaan löytänyt järkevää selitystä seuraavalle:
Kiihdytettäessä lykkää tuon hehkun merkkivalon vilkkumaan... Eli edellisenä kesänä vaihdettiin suutin, mutta ei kai taas... Onko muita selityksiä? Koodi luettu ja viittasi tukkoiseen polttoainesuodattimeen, mutta sekin on uusi...
Onko kukaan löytänyt järkevää selitystä seuraavalle:
Kiihdytettäessä lykkää tuon hehkun merkkivalon vilkkumaan... Eli edellisenä kesänä vaihdettiin suutin, mutta ei kai taas... Onko muita selityksiä? Koodi luettu ja viittasi tukkoiseen polttoainesuodattimeen, mutta sekin on uusi...
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Mulla on nyt kolme suutinta vaihdettu ettäettä.. Silloin kun ensimmäisen vaihtoivat korjaamolle suositeltiin että vaihda muutkin, olis vaan pitänyt uskoa. Nuo on kuitenkin sen 600e pala vaihdettuna, kaikki kun vaihtais kerralla niin säästäis vähän työn hinnassa.Mese kirjoitti:Pakko nostaa wanha aihe, kun on itse aloittanut....
Onko kukaan löytänyt järkevää selitystä seuraavalle:
Kiihdytettäessä lykkää tuon hehkun merkkivalon vilkkumaan... Eli edellisenä kesänä vaihdettiin suutin, mutta ei kai taas... Onko muita selityksiä? Koodi luettu ja viittasi tukkoiseen polttoainesuodattimeen, mutta sekin on uusi...
Hetkonen..siis vikakoodi ei tullutkaan nyt nakutusarvon ylityksestä? erikoinen juttu..silloin tuskin vika on tuo suutin.
Ihan mielenkiinnosta, minkä verran tuo sun monni on rullattu?
EDIT: mitattiinko sulla ruiskun paineet? Ettei vika olis siellä päässä..
ja kyllä muuten vaikuttaa. vanhanmallin dieselissä ei niinkään tarkkaa, mutta uudemmassa on.. mulle on kerrottu että tdci mondeoon saa muistaakseni pelkästään merkkiliikkeestä neljä eri karkeuksista suodatinta jotka kaikki sopivat paikalleen, jos on liian harva suodatin pääsee epäpuhtauksia läpi ja seurauksena suutinvaurio näissä tän päivän hienoissa vehkeissä.focst kirjoitti:pa pumppu todennäköisesti ei se suodatin nyt niin paljon vaikuta...
Mistäs kohtaa tuota 2.0 TDCI konetta se EGR löytyy ja onnistuuko EGR irroitus helposti? Aiheuttaakohan tulppaaminen vikakoodia?Mese kirjoitti: - EGR nyt tulpattu
Laitoitko vaan levyn väliin että kaasu ei pääse EGR:llä?
Itsellä sen verran uusi tuttavuus tämä mondeo että ei tuo EGR:n paikkakaan ole selvillä.
2.0 TDCI Mondeo
Antaakohan rikkinäinen pa-suutin vikakoodia 
Itsellä tuli tänään mondeoon seuraavat oireet:
- Tehoja hukassa vääntöalueella.
- Savuttaa oikein kunnolla yli 2000 kierroksilla
- Konehuoneesta kuuluu sellainen hassu resonoiva ääni vänkärin puolelta ja aika kovasti kun kierrokset 2000-4000
- Polttoaineensyönti kasvoi maantieajossa 3-4 litraa/100km
Tuommoiset havainnot tuli tehtyä tänään kun ajelin työreissua. Nyt illalla scan toolilla lukaisin vikakoodit ja ei ollut yhtään. MAF arvo näytti olevan ok lukemissa. Turbon paineet 100kpa -250kpa välillä tyhjäkäynti - max kaasu vedätys.
Varmaan on suutin vikaa jos ne ei anna vikakoodia mutta nyt ei vielä voi tietää. EGR on tosta tulpattu joten ei siitä pitäs olla. Katselin turbon imuletkun niin näytti kyllä ehjältä.
Hyviä arvauksia/vinkkejä? Huomenna pitää soitella wetterille.

Itsellä tuli tänään mondeoon seuraavat oireet:
- Tehoja hukassa vääntöalueella.
- Savuttaa oikein kunnolla yli 2000 kierroksilla
- Konehuoneesta kuuluu sellainen hassu resonoiva ääni vänkärin puolelta ja aika kovasti kun kierrokset 2000-4000
- Polttoaineensyönti kasvoi maantieajossa 3-4 litraa/100km
Tuommoiset havainnot tuli tehtyä tänään kun ajelin työreissua. Nyt illalla scan toolilla lukaisin vikakoodit ja ei ollut yhtään. MAF arvo näytti olevan ok lukemissa. Turbon paineet 100kpa -250kpa välillä tyhjäkäynti - max kaasu vedätys.
Varmaan on suutin vikaa jos ne ei anna vikakoodia mutta nyt ei vielä voi tietää. EGR on tosta tulpattu joten ei siitä pitäs olla. Katselin turbon imuletkun niin näytti kyllä ehjältä.
Hyviä arvauksia/vinkkejä? Huomenna pitää soitella wetterille.
2.0 TDCI Mondeo
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Tutun kuuloista...omassa on suutinta vaihdettu aina noiden oireiden jälkeen..Laakkanen kirjoitti:Antaakohan rikkinäinen pa-suutin vikakoodia
Itsellä tuli tänään mondeoon seuraavat oireet:
- Tehoja hukassa vääntöalueella.
- Savuttaa oikein kunnolla yli 2000 kierroksilla
- Konehuoneesta kuuluu sellainen hassu resonoiva ääni vänkärin puolelta ja aika kovasti kun kierrokset 2000-4000
- Polttoaineensyönti kasvoi maantieajossa 3-4 litraa/100km
Tuommoiset havainnot tuli tehtyä tänään kun ajelin työreissua. Nyt illalla scan toolilla lukaisin vikakoodit ja ei ollut yhtään. MAF arvo näytti olevan ok lukemissa. Turbon paineet 100kpa -250kpa välillä tyhjäkäynti - max kaasu vedätys.
Varmaan on suutin vikaa jos ne ei anna vikakoodia mutta nyt ei vielä voi tietää. EGR on tosta tulpattu joten ei siitä pitäs olla. Katselin turbon imuletkun niin näytti kyllä ehjältä.
Hyviä arvauksia/vinkkejä? Huomenna pitää soitella wetterille.

Niinpä, suuttimia sökönä. Sitten vielä tarkistettava onko pa-suodattimessa metallia. Maanantaina pitää soitella liikeeseen josta tuon ostin että saavat osallistua kustannuksiin.pikku-matti kirjoitti: Tutun kuuloista...omassa on suutinta vaihdettu aina noiden oireiden jälkeen..
Jospa se ois jo ensiviikolla taas ajossa.
Tuli tuossa mieleen että vois tehdä vaikka sellaisen ryhmäkantelun kuluttujaviraston kautta fordin maahantuojalle että saisivat laskee noiden suuttimien hinnan murto-osaan nykyisestä kun niitä kerran kuulostaa menevän kuin saippuaa. Eli haiskahtaa tyyppivialta jos kerran pa-pumpusta pinnoite irtoaa.
muokkaus:
Niin oikeastaan maahantuoja sais maksaa kaikki korjaukset joissa rikkoituminen johtuu pa-pumpun pinnoitteen irtoamisesta eli materiaaliviasta.
2.0 TDCI Mondeo
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Niin vaihdettiinko sulla nyt suuttimia? Laitappa viestiä kun olet auton hakenut että tuliko kuntoon..Laakkanen kirjoitti:Jaahans, kävipä sitten ehkä hyvin. Taisivat wetterillä keksiä tuon suutin vian kun eivät muuta löytäneet.
Sitten löysivät halkeaman ahtopaineputkesta ja nyt väittävät että kaikki käyntiongelmat ovat siitä. Saapas nähdä että onko näin kunhan auton käyn hakemassa.
Tänään jo sain auton takaisin ja nelossuuttimen ero muihin oli niin pieni että ei kuulemma kannata vielä vaihtaa ja sopii minulle. Olipas sekin saakeli taas marmoritiskireissu, tutkivat vikaa 180 eskon edestä, sitten mittasivat ohivuodon ja putsasivat EGR:n josta meni 100 eskoo. Sitten vielä tuo putki ja sen vaihto niin 150 eskoo. Jotenkin taas tuntuu että vitu mitä ryöstämistä. Sekin tanan töiden vastaanottaja niin sellainen puusilmä ettei toista.pikku-matti kirjoitti: Niin vaihdettiinko sulla nyt suuttimia? Laitappa viestiä kun olet auton hakenut että tuliko kuntoon..
Perjantaina aamulla vein auton niin sanoin että lukaisin edellisenä iltana vikakoodit ja niitä ei ollut. Tänään kun kävin hakemassa auton niin äijä mulle kertoo miten he laittoivat sellaisen laitteen autoon kiinni ja tarkastivat onko vikakoodeja. Hitto kun meinasin vetää hernepussin nenään, sitten kun se sanoi että putsasivat EGR:n, kysyin onko se umpilaippa vielä siellä. Se katsoi silmät suurena että mitä minä puhun. Selitin sille sitten niin se kysyi miksi siinä sellainen on. Silloin tuntui että aivoton apina on siinä minun edessä joka lukee autodatan sivuja ku piru raamattua. Aikoi sitten asennuskaverilta kysellä huomenna sitä laippaa. Pitää varmaan soitella vielä ja kysellä sen laipan perään.
Kyllä taas tuli todistettua että itse pitäs kaikki tehdä, vaan kun ei ehdi.
Vähän jo helpottaa vitutus......
2.0 TDCI Mondeo
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01