vauhtipyörän kevennys
vauhtipyörän kevennys
elikkäs ois tuomonen 1,6 ohc sierra niin osa varmaan tietää minkalainen voimanpesä se on niiin ossooko kukkaan sanoa että onko vauhtipyörän kevennyksestä paljoo hyötyä, että onko työn arvosta, onko kokemuksia kellään?
Re: vauhtipyörän kevennys
Se perus viritys on ehkä kannatavin eli heität vaan sen 2.0 oharin sinne ni siitä o hyvä alottaa....sierraohc89 kirjoitti:elikkäs ois tuomonen 1,6 ohc sierra niin osa varmaan tietää minkalainen voimanpesä se on niiin ossooko kukkaan sanoa että onko vauhtipyörän kevennyksestä paljoo hyötyä, että onko työn arvosta, onko kokemuksia kellään?
Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
Siis kyllä se vauhtipyörän kevennys siis oikeasti lisää tehoa, tai itse asiassa siis vääntöä, joka näkyy pyörille. Tehohan on vääntö * kierrosnopeus. Vääntö taas syntyy mäntien aiheuttamasta voimasta kampiakselin kaulaakohtaan, jolloin se pyörii.TVR kirjoitti:Vauhtipyörän kevennys lisää tehoa jos mitataan moottorin kiihtyvyyttä, kuten moni dyno sen mittaa.
Väännön kanssa kevennyksellä ei ole mitään tekemistä.
Mutta ns. stumppausta (kone sammuu herkästi) pienillä (1500-2000) kierroksilla, kytkintä luistattaessa saattaa alkaa esiintyä, riippuu kuinka keveän vauhtipyörästä tekee.
Itselläni esim. 3,3kg alumiini vauhtipyörä OHC:ssa, sen keveämpää on jo vaikea tehdä.
Mutta jos vakio vauhtipyörää (valurauta) alkaa keventää niin kohtuus kaikessa, siitä saattaa tulla "sirpale pommi" jos liikaa ahnehtii materiaalia pois.
Nyt kun sitä vauhtipyörää keventää, sen hitausmomentti pienenee.
Lasketaan (esim.): J = mr^2. Tuosta nyt näkee sen, että mitä kauempana massa on keskeltä, sitä suurempi momentti.
Edelleen hitausmomentti kytkeytyy systeemmin kaavan M = Ja kautta, missä M on vaikuttava momentti ja a on kulmakiihtyvyys. Eli toisin sanoen jos halutaan ratkaista kulmakiihtyvyys a, saadaan a = M/J.
Mikä nyt siis tarkoittaa sitä, että hitausmomentin ollessa pienempi kiihtyvyys on suurempi, koska moottorin tuottama vääntö M pysyy vakiona. (vakiona siis laskun suhteen, oikeasti muuttuu kierrosluvun mukaan)
Ylläoleva voitaisi siis käsittää myös vääntömomentin kasvuna, koska sellaisena se näkyy auton kiihtyvyyteen. Voima ei siis oikeasti lisäänny, mutta sitä vastustavat voimat pienenevät.
MUTTA. Jos nyt miettiin sen vauhtipyörän massaa verrattuna koko voimansiirtoketjuun, sen keventäminen kilolla parilla ei tunnu juuri missään. Vaihde vapaalla kone saattaa ottaa kierroksia herkemmin, siinä tuo näkyy. Joidenkin mittausten perusteella vaikutusta on myös 1. ja 2. vaihteilla, mutta mitä isompi vaihde sitä mitättömämpi vaikutus on.
Kisamoottorissa kevennys on ihan perusteltua, koska halutaan kaikki irti ja otetaan sieltä mistä mahdollista. Normaali katukäytössä, vakio moottorilla, ei varmaankaan ole eroa, ainoa että ajettavuus voi kärsiä. Kuten TVR kirjoitti. Tämä siksi, että jos se kiekko ottaa kierroksia helpommin, se myöskin hidastuu nopeammin ja tämä taas näkyy "väännön puutteena", kuten se yleensä tulkitaan.
Kyllä. Kyllä niiden hitausmomentti vaikuttaa voimalinjassa siinä missä vauhtipyöränkin. Kannattaa huomata tosin se, että siinä on vaihteisto ja perävälitys välissä, jonka kokonaisvälitys on aina keventävä, siis se vääntömomentti, joka pyörälle näkyy ja mitä pyörän hitausmomentti vastustaa, on suurempi kuin kampiakselin päässä.Poude kirjoitti:
Luetaanko pyörät pyöriviin massoihin? Eli onko aluvanteet viriviriosia
Kevyemmillä vanteilla on myös ajettavuuteen vaikutus, koska vanne ja rengas ovat jousittamattomia massoja ja niitä pyritään minimoimaan. Tosin tuon vaikutusta normaaliajossa on turha lähteä arvailemaan.
Jos jostain vielä löytää 2.3i 16v Dohc koneen uutena halvalla niin sellainen =)
Yhteenaikaa tuota konetta sai laatikon kanssa 800e mutta ei enää.
Yhteenaikaa tuota konetta sai laatikon kanssa 800e mutta ei enää.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: vauhtipyörän kevennys
En kehdannu uuttakaan alottaa niin jatketaan tänne...
Mistä kohdilta tuosta vauhtipyörästä kannattaa tavaraa sorvata pois?
Kuvia http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cmpe+j ... otain.html
Saapi vaikka paintilla merkata ja pistää sähköpostiin
jani_jokinen86@hotmail.com
Mistä kohdilta tuosta vauhtipyörästä kannattaa tavaraa sorvata pois?
Kuvia http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cmpe+j ... otain.html
Saapi vaikka paintilla merkata ja pistää sähköpostiin
jani_jokinen86@hotmail.com
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.