Se imeminen riippuu myös koneen kierrosnopeudesta. Yleensä suurempi kone käy samassa nopeudessa huomattavasti pienemmillä kierroksilla kuin pienempi (jonka täytyy kiertää että yleensäkin jaksaa vetää) Välitykset autoissa kun ovat aina koneen mukaan.jaska74 kirjoitti: tätä just meinasin.
koulussa opetettiin että litra bensaa ja 14kiloa (huom kiloa, ei litraa) ilmaa on optimaalinen suhde. ja luulis että suurempi kone imasee ne puolta nopeammin, eli kulutus ois myös puolet isompi.
ei mahu jakeluun...
tuskin moni 2 litrainen kulkee sataa 1800 kierroksella... (tai edes jaksasi kulkea)
samoin myös kaasun asento vaikuttaa imettävän ilman määrään.
myös tyhjäkäyntikulutuksen erotkaan eivät ole niin dramaattisia mm. siksi että useampisylinterinen voi käydä tasaista tyhjäkäyntiä selvästi pienemmillä kierroksilla kuin vähemmän sylintereitä (ja tilavuutta) omaava moottori.