Turbo Fiesta
Turbo Fiesta
Ajattelin aloittaa tämmöisen brojektin. Aloitetaan tästä. Auto hankittiin miedän perheeseen kakkos autoksi koska emäntä meni jatkamaan opintojaan ja minä jäin 1 vuotiaan tytön kanssa koti isäksi eikä ollut tarkoitus neljän seinän sisällä napottaa päiviä. Homma lähti käyntiin vitsistä kun joku murjas tallilla et " ei sulla oo käyny mielessä turbottaa tota paskaa". Ja siitä se sitten lähti. Turboksi on hankittu jo KKK (lähtöisin tdi volkkarista ei tarkempaa tietoa) jossa ei vesikiertoa ole ollenkaan. Jatkan juttua sitä mukaa kun homma etenee ja syntyy käsittämättömän typeriä ideoita ja kysymyksiä tulee mieleen .
Mikähän Fiesta on kyseessä? Ja onko se tarkotus katsastaakin?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Turbo Fiesta
Fiesta on vm -84 katsastuksesta en ole vielä aivan varma. Todennäköisesti en katsasta turbolle mutta nähtäväksi jää. Budjetti on tarkoitus pitää niin pienenä kuin mahdollista. Eli vaihtokaupoilla ja yleensä jos kavereilla on joutilasta/käypästä osaa koetan kikkailla ne Fordiin. Tarkoituksena oli kokeilla kuinka tuo vekotin toimii jos laittaa kaasarin ennen turboa. Olen kuullut että ei toimisi juuri kuinkaan mutta en ole kuullut kyllä kenenkään kokeilleen henkilökohtaisesti. Tarkoitus oli laittaa sivu-imukaasutin jollaisia on käytetty esim. Saab, Volvo, merkiltään muistaakseni Bierburg (jotenkin noin eikösse kirjoiteta). Kaasarin lupasi kaveri järjestää kuhan saa aikaiseksi varastoaan kaiveltua. Laipat turboon teen itse/vuokranantajan avustuksella. Pakosarjan meinasin toteuttaa kuta kuinkin näin. Orkkis pakosarja kun muuttuu pelti putkeksi heti kavennus kappale joka muuttaa pitken yhdeksi. heti perään parikappaletta ysikymppi kurveja ja pätkä suoraa. Näin saan turbon pakosarjan päälle. Lisää juttua kuhan saan funtsittua ja kateltua miten homman teen.
Re: Turbo Fiesta
Ile82 kirjoitti:Tarkoituksena oli kokeilla kuinka tuo vekotin toimii jos laittaa kaasarin ennen turboa. Olen kuullut että ei toimisi juuri kuinkaan mutta en ole kuullut kyllä kenenkään kokeilleen henkilökohtaisesti.
jossain joku oli jostain vehkeestä sellasen tehny, ja vakuutti että se toimii. kuviakin oli, mutta en tähän hätään löytäny mistään.
höpöteli jostain kaasarin kuristamisesta, ja ongelmista miten systeemi toimii pienillä kierroksilla.
projektissa oli kuulemma vaan puuhaamisen ilo, ja enemmän haittaa kun hyötyä...

Focus 1.0 edition a6 2017
Juu löysin kyseisen Renault mallin on malli merkinnältään 5 GT turbo. Aika sekavan näköinen kone huone (ranskalaiseen tyyliin). Taitaa olla vähän liikaa letkuu ja pitkee mun tajuntaan tommonen rakentaa. Mut kokeillaan jotenkin muuten.
Audi 80 -87
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96
uli uli
Ei muuta voi sanoa että onnea yritykselle! Näyttää ainakin mielenkiintoselta projektilta joita ei ainakaan joka päivä tuu vastaan 8)
Sierra 2,0ohari tic (rojekti)
Escort 2,0 Mk1
Pajero Tdi
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=6262
Escort 2,0 Mk1
Pajero Tdi
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=6262
Mutta säästä sitten VAIN semmoisissa paikoissa missä se kannattaa.. minusta ei kannata lähteä tekemään ahdettua konetta jos siinä koneessa meinaa säästellä hölmöissä paikoissa. mutta kyllä sitä edullisesti saa tehtyä pomminkin kestävän turbotekniikan kunhan tietää mitä osia käyttää.
kone vain palasiksi ja siitä sitten katselemaan mitä osaa käyttää missäkin. älä ainakaan mene unohtamaan tämän rakentelemista, odottelen innolla tulevaa.
kone vain palasiksi ja siitä sitten katselemaan mitä osaa käyttää missäkin. älä ainakaan mene unohtamaan tämän rakentelemista, odottelen innolla tulevaa.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Konetta ei ruveta vielä tässä vaiheessa aukomaan (budjetti rajoittaa). Tarkoitus ei ollu ottaa mitään järkyttäviä tosta irti ainakaan vielä koska kyse on todellakin perheen pakollisesta kakkos autosta. Ahtoja olen ajatellut aluksi noin 0.5 baria korkeintaan. Koska koneen olisi hyvä kestää tonne huhti-toukokuun vaihteeseen kunnes ei ole enää toiselle autolle niin paljon käyttöä. Sen jälkeen kun muija pääsee koulusta eroon sitten on aikaa tehdä fiestalle mitä vaan. Koneita on tällä hetkellä tässä ihan lähistöllä muutamia tiedossa jos nyt sattuu että tuo pannu poikii tai nälkä kasvaa syödessä. Kuten yleensä on käynyt.
Audi 80 -87
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Jäätyy toi imupuolella oleva kaasari suht helposti...
Toimivaksi todettu turbo systeemi oli kaverin 1.1 Fiestassa 15v sitten.
Vakio 1.1 valencia, RHB 5 Ihi, vakio VV kaasari paineistettuna omalla paikallaan, 0.5bar ahtoja, pelasi hienosti.
Seuraavaan versioon tuli 2 kurkkuseksi muutettu imusarja 32Dat Weberillä, sama Ihi mutta 1.5 bar ahtoja, MSD 6 AL sytkä, cooleri, RST:n laatikko ja sintteri kytkin. Tosin kaverin mielestä toi lukollinen laatikko oli huti kun paremmin ryntäsi omalla lootalla.
Muutoksista huolimatta auto oli ympärivuotisessa käytössä, tais tulla satku tauluun ahdettuna.
Itelläkin on käynyt ajoittain sama ajatus mielessä, kun on työmatka vessana sopivan ikäinen 1.1 Fiesta ja olis kaikki tarvittavat romppeetkin nurkissa.
Taidan kuitenkin syventyä ahdetun Boa Sierran leimaamiseen ja vanhakoppasen turbo Eskon saattamiseen ens kesäksi liikennöitävään kuntoon...
Toimivaksi todettu turbo systeemi oli kaverin 1.1 Fiestassa 15v sitten.
Vakio 1.1 valencia, RHB 5 Ihi, vakio VV kaasari paineistettuna omalla paikallaan, 0.5bar ahtoja, pelasi hienosti.
Seuraavaan versioon tuli 2 kurkkuseksi muutettu imusarja 32Dat Weberillä, sama Ihi mutta 1.5 bar ahtoja, MSD 6 AL sytkä, cooleri, RST:n laatikko ja sintteri kytkin. Tosin kaverin mielestä toi lukollinen laatikko oli huti kun paremmin ryntäsi omalla lootalla.
Muutoksista huolimatta auto oli ympärivuotisessa käytössä, tais tulla satku tauluun ahdettuna.
Itelläkin on käynyt ajoittain sama ajatus mielessä, kun on työmatka vessana sopivan ikäinen 1.1 Fiesta ja olis kaikki tarvittavat romppeetkin nurkissa.
Taidan kuitenkin syventyä ahdetun Boa Sierran leimaamiseen ja vanhakoppasen turbo Eskon saattamiseen ens kesäksi liikennöitävään kuntoon...
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re:
Joko tää on tulilla??Ile82 kirjoitti:Homma etenee kaasari on nyt etitty ja raahattu tallille nyt pitäs tehdä taas vaihteeks muutamia laippoja että pääsis pikku hiljaa noita palikoita tonne autoonkin pistää. Katellaan homma etenee nopeemminkun uskalsin toivoo.
Omaan työmatka Fiestaan tuli Ihi laitettua. Kilolla menee kohtuullisesti...
Toisaalta, tekeillä on toinen kone ruiskulla, isommalla turbolla jne.
2 kilolla menee varmaan paremmin..
Re: Turbo Fiesta
Homma alkaa olla kasassa. Muutoksia sen verran tuli matkan mukana että kaasariksi päätyi 1.0 fiestan yks kurkkunen. Kaasarin paineistamisen kanssa tuli ongelmia jotka saatiin kuitenkin ratkaistua. Paine puolelta laitettiin letku joka menee kohokammioon. letkussa on T-haara jossa on kiinni takaiskuventtiili. Virranjakajan alipaine letkun nappasin irti ja laitoin menemään mittarille. Peli kulkee ja liikkuukin aika iloisesti tosin kahden päivän ajelujen jälkeen on huomattu että kakkua pitää saada koneen huomattavasti enempi kun nyt käy hiukka laihalla. 1 ja 2 vaihteen vetää läpi ilman mitään tuskaa, mutta isommilla pykälillä alkaa keitto loppua kesken. Ei jaksa kulkea ahdoilla ollenkaan muuten toimii ilman mitään kummempia oireita. Homma onnistui omasta mielestäni odotetuista vastoinkäymisistä huolimatta liiankin helposti. Budjetti on mielestäni ollut kohallaan kun homaan varasin noin 500€ ja tähän mennessä on rahaa kulunut noin 300€. Tuli todistettua monelle ihmiselle että pienelläkin rahalla pääsee turbo-auton makuun. Ahtoja koneelle ollaan annettu 0.6 bar kun ei olla saatu putoamaan alemmas vaikka ollaan koitetti vaikka mimmosta temppua. Todennäköisesti hukka portti on jollain lailla jumissa. Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä ja hengessä mukana olosta.
PS: Auto on joka päiväisessä ajossa.
PS: Auto on joka päiväisessä ajossa.
Audi 80 -87
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96