td mondeo
td mondeo
olisiko kellään tietoa tosta sähköisestä ennakonsäätimestä.se toimii kyllä kun pistää auton käymään ja kierrokset on n.800 mutta kun painaa ensimmäisen kerran kaasua se lopettaa toimintansa ja kierrokset jää n.1200.aikaisemminhan se vispas edestakaisin kun paino kaasua.koneen lämmöillä ei ole merkitystä.niin ja autohan on mondeo td -97 endura de
Itsekkin pähkäilen saman asian tiimoilla, minulla kuitenkin toimii vielä suht hyvin.
Pitää vain ennen ohituksia kokeilla onko vetoja jos ei niin kytkin pohjaan antaa tippua tyhjäkäynnille ja taas pedaalia niin veto löytyy.
Ilmamäärämittarin olen mitannut yleismittarilla eli pitäis toimia mutta en ole ennakonsäätö solenoidia ehtinyt vielä tutkimaan.
Lieneekö se kuitenkin servo eli se portaattomasti säätäisi ennakkoa vai onko kirjaimellisesti solenoidi eli ON/OFF tyyppinen?
Kolme johtoa siihen menee ja Autodatan antamat arvot kohdallaan mutta jumitteleeko se vai mitä en tiedä.
Vaikea alkaa tutkimaan muuten kuin ford huollossa, kun en ole saanut vielä selville luotettavasti minkä kaapelin ja ohjelmiston hommaisi jotta voisi katsoa suoraan OBD pistokkeesta. Pystyneekö katsomaan muuta kuin vikamuistin?
Pitää vain ennen ohituksia kokeilla onko vetoja jos ei niin kytkin pohjaan antaa tippua tyhjäkäynnille ja taas pedaalia niin veto löytyy.
Ilmamäärämittarin olen mitannut yleismittarilla eli pitäis toimia mutta en ole ennakonsäätö solenoidia ehtinyt vielä tutkimaan.
Lieneekö se kuitenkin servo eli se portaattomasti säätäisi ennakkoa vai onko kirjaimellisesti solenoidi eli ON/OFF tyyppinen?
Kolme johtoa siihen menee ja Autodatan antamat arvot kohdallaan mutta jumitteleeko se vai mitä en tiedä.
Vaikea alkaa tutkimaan muuten kuin ford huollossa, kun en ole saanut vielä selville luotettavasti minkä kaapelin ja ohjelmiston hommaisi jotta voisi katsoa suoraan OBD pistokkeesta. Pystyneekö katsomaan muuta kuin vikamuistin?
Fix Or Repair Daily
Kolme piuhaa menee kaasuvivun asentotunnistimeen mötikkä kaasuvivun akselin päällä.
Kaksi ohutta piuhaa menee sammutus solenoidille.
Kolme piuhaa ennakonsäädin solenoidille varmaankin +12V, maajohto ja takaisinkytkennän johto eli tunnistaa missä asennossa solenoidi on.
Ilmamäärämittarin johdon jos otat pois paikoiltaan tällöin ei mielestäni ennakonsäätö enää toimi ollenkaan.
Moottori kyllä toimii ilmankin sitä mutta kun ennakko ei enää säädy, veto on kuin kuminauhaa venyttäisi. Ruiskutus ennakko jää tällöin myöhäiselle ja savutus kasvaa.
Tämä malliversio kun ei elektronisesti tietääkseni voi muuttaa muuta kuin ennakonsäätöä, joka säätyy juurikin ilmamäärämittarilta tulevan signaalin perusteella.
Perusennakko voitaisiin kylläkin säätää huippukierrosten mukaan jolloin järjestelmää ei tarvittaisi mutta tyhjäkäynnillä ääni olisi kuin takoisi pajavasaralla kanteen. Se siitä pehmeästä käyntiäänestä.
Kaksi ohutta piuhaa menee sammutus solenoidille.
Kolme piuhaa ennakonsäädin solenoidille varmaankin +12V, maajohto ja takaisinkytkennän johto eli tunnistaa missä asennossa solenoidi on.
Ilmamäärämittarin johdon jos otat pois paikoiltaan tällöin ei mielestäni ennakonsäätö enää toimi ollenkaan.
Moottori kyllä toimii ilmankin sitä mutta kun ennakko ei enää säädy, veto on kuin kuminauhaa venyttäisi. Ruiskutus ennakko jää tällöin myöhäiselle ja savutus kasvaa.
Tämä malliversio kun ei elektronisesti tietääkseni voi muuttaa muuta kuin ennakonsäätöä, joka säätyy juurikin ilmamäärämittarilta tulevan signaalin perusteella.
Perusennakko voitaisiin kylläkin säätää huippukierrosten mukaan jolloin järjestelmää ei tarvittaisi mutta tyhjäkäynnillä ääni olisi kuin takoisi pajavasaralla kanteen. Se siitä pehmeästä käyntiäänestä.
Fix Or Repair Daily
Oliko se varnasti ennakonsäätömoottori jota kokeilitte?
Yhteen ruiskusuuttimeen menee kahdella johdolla jokin anturi?
Toimintaperiaatetta en tiedä mutta lieneekö tekemisissä myös ruiskutusajoituksen kanssa.
Sanoin kampi tai nokka-akselin asentotunnistin täytyisi etsiä.
Lämpötila anturitkin saattavat vaikuttaa asiaan.
Kaikki edellä mainitut jos varmuudella kunnossa niin sitten kai se ohjausyksikössä se vika? Toivottavasti ei
Ensiviikolla pitänee tutkiskella itse asiaa voimallisemmin omasta koslasta, koska aiemmin ei ole aikaa riittävästi liiennyt.
Tietenkin jos varmuudella tietäisi millä laitteella/johdoilla voisi viat todeta OBD pistokkeesta olisi hankinnanarvoinen jutska. Fordilla töpselissä käyttö kun kustantaa sen 75€. Vaihtavat sen perusteella ilmamäärämittarin ja ennakkomoottorin 150€ + 250€ ja edelleenkään ei toimisi
Yhteen ruiskusuuttimeen menee kahdella johdolla jokin anturi?
Toimintaperiaatetta en tiedä mutta lieneekö tekemisissä myös ruiskutusajoituksen kanssa.
Sanoin kampi tai nokka-akselin asentotunnistin täytyisi etsiä.
Lämpötila anturitkin saattavat vaikuttaa asiaan.
Kaikki edellä mainitut jos varmuudella kunnossa niin sitten kai se ohjausyksikössä se vika? Toivottavasti ei

Ensiviikolla pitänee tutkiskella itse asiaa voimallisemmin omasta koslasta, koska aiemmin ei ole aikaa riittävästi liiennyt.
Tietenkin jos varmuudella tietäisi millä laitteella/johdoilla voisi viat todeta OBD pistokkeesta olisi hankinnanarvoinen jutska. Fordilla töpselissä käyttö kun kustantaa sen 75€. Vaihtavat sen perusteella ilmamäärämittarin ja ennakkomoottorin 150€ + 250€ ja edelleenkään ei toimisi

Fix Or Repair Daily
no niin homma nytkähti hiukan eteenpäin.sain kytkentäkaavion ja muuta paperia.vaikuttas siltä että kaasuvivuntunnistin on sökö vastusarvo pitäis olla maksimissaan 5000 ohmia ja mulla oli jotain 140000 ohmia.täytyy huomenna kysellä uutta osaa jostain niin ja se kampiaksen asentotunnistin on sielä alapuolella
eihän semmosta tunnistinta mistään tunnu saavan ja sit ne viä sano niillä dieselkorjaamoilla että se ei ohjaa kun pakokaasujen takasinkierrätystä.en tiä sitten mikä on totuus mut muuta en enää keksi mikä tossa on vialla.täytyy laittaa tonne ostetaan palstalle ilmo jos jollain sattuis oleen semmonen ylimääräinen.
Olen kuullut että tdci yhteipaineruiskupumput ei kestä kuin 100 000km, mutta nyt kyseessä jakajapumppu luukkaan malleja.
Ainakin minulla vika on sen tyyppinen ettei ole pelkästään kulumisesta johtuva vaan kiukuttelee satunnaisesti.
Ilmamäärämittarin johdon pois ottamalla terävinveto katoaa tyystin mutta ei sen jälkeen kyllä kiukuttelekkaan.
Pitää napata se asentotunnistin irtaalleen ja katsoa onko se mekaaninen vai toimiiko se induktiivisesti.
Voi hyvinkin pitää paikkaansa ettei asentotunnistimella ole mitään tekemistä ajoituksensäädön kanssa. Volskissakin oli samantyyppinen alipaineella toimiva kytkin pumpunakselilla, joka ohjasi pakokaasunkierrätystä.
Mikään ei kuitenkaan ole varmaa ennen kuin toisin todistetaan, joten jatketaan rassailua.
PS: tämäkin topikki pitäisi saada pian jatkumaan "Olen tänään iloinen koska......."
Ainakin minulla vika on sen tyyppinen ettei ole pelkästään kulumisesta johtuva vaan kiukuttelee satunnaisesti.
Ilmamäärämittarin johdon pois ottamalla terävinveto katoaa tyystin mutta ei sen jälkeen kyllä kiukuttelekkaan.
Pitää napata se asentotunnistin irtaalleen ja katsoa onko se mekaaninen vai toimiiko se induktiivisesti.
Voi hyvinkin pitää paikkaansa ettei asentotunnistimella ole mitään tekemistä ajoituksensäädön kanssa. Volskissakin oli samantyyppinen alipaineella toimiva kytkin pumpunakselilla, joka ohjasi pakokaasunkierrätystä.
Mikään ei kuitenkaan ole varmaa ennen kuin toisin todistetaan, joten jatketaan rassailua.

PS: tämäkin topikki pitäisi saada pian jatkumaan "Olen tänään iloinen koska......."
Fix Or Repair Daily
No niin otin sitten sen asentotunnistimen irtaalleen ja se vaikuttaa normaalilta potentiometriltä.
Kävin ajamassa koelenkin ja perstuntumalta voi sanoa ei vaikutusta vikaan.
Asentotunnistimen täytyy kuitenkin toimia jotensakin oikein koska jos asentotunnistin on irti niin tyhjäkäynti jää yli 1100kier/min.
Tämä johtuu siitä että tyhjäkäynnin säätömoottori ei palauta pumpunpäällä olevaa vipua vaan jää vetäneeksi.
Tyhjäkäynninsäätömoottori jos kerran sijaitsee akun alla niin ennakonsäätö solenoidi on silloin ruiskuputkienpuoleisessa päädyssä kannen alla.
Tähän solenoidiin menee kolme johtoa pumpunpäädyssä ja epäilen että vika on siellä.
Kävin ajamassa koelenkin ja perstuntumalta voi sanoa ei vaikutusta vikaan.
Asentotunnistimen täytyy kuitenkin toimia jotensakin oikein koska jos asentotunnistin on irti niin tyhjäkäynti jää yli 1100kier/min.
Tämä johtuu siitä että tyhjäkäynnin säätömoottori ei palauta pumpunpäällä olevaa vipua vaan jää vetäneeksi.
Tyhjäkäynninsäätömoottori jos kerran sijaitsee akun alla niin ennakonsäätö solenoidi on silloin ruiskuputkienpuoleisessa päädyssä kannen alla.
Tähän solenoidiin menee kolme johtoa pumpunpäädyssä ja epäilen että vika on siellä.
Fix Or Repair Daily
asentotunnistin on irti niin tyhjäkäynti jää yli 1100kier/min.
Tämä johtuu siitä että tyhjäkäynnin säätömoottori ei palauta pumpunpäällä olevaa vipua vaan jää vetäneeksi.
juurikin näin mulla käy mutta mulla on tietenkin asentotunnistin paikollaan
eli vika on siinä.käänsin siitä vaijerista löysiä että sain kierrokset putoamaan normaaliin mutta nyt käy jotenkin erilailla.täytyy säätää takasin se kun saan ton osan jostain.
mikä ongelma sulla olikaan?
Tämä johtuu siitä että tyhjäkäynnin säätömoottori ei palauta pumpunpäällä olevaa vipua vaan jää vetäneeksi.
juurikin näin mulla käy mutta mulla on tietenkin asentotunnistin paikollaan
eli vika on siinä.käänsin siitä vaijerista löysiä että sain kierrokset putoamaan normaaliin mutta nyt käy jotenkin erilailla.täytyy säätää takasin se kun saan ton osan jostain.
mikä ongelma sulla olikaan?
Minun kotterossa välillä veto häviää eli välillä kiihtyy terävästi välillä sitten on kuin ei turboa olisi ollenkaan.
Ahtopaineet kuitenkin nousee joten ennakonsäädössä välillä jokin vika tms.
Kannattaa merkata tunnistimen paikka rungossa ja koettaa puhdistaa alapuolenkautta elektroniikan puhdistus aineella.
Ahtopaineet kuitenkin nousee joten ennakonsäädössä välillä jokin vika tms.
Kannattaa merkata tunnistimen paikka rungossa ja koettaa puhdistaa alapuolenkautta elektroniikan puhdistus aineella.
Fix Or Repair Daily
Jokapäiväisestä viasta on kysymys ja epäilen että jos vika on päällä pakokaasutestissä, niin hylky tulee.
Toisaalta vika pitää saada pois koska ohituksien tekemiset ovat hieman hankalia.
Vika on kyllä sitä tyyppiä että normaalissa matka-ajossa suurinosa kuljettajista ei tulisi vikaa koskaan huomaamaan, mutta ei tässä vielä niin pappoja olla
Toisaalta vika pitää saada pois koska ohituksien tekemiset ovat hieman hankalia.
Vika on kyllä sitä tyyppiä että normaalissa matka-ajossa suurinosa kuljettajista ei tulisi vikaa koskaan huomaamaan, mutta ei tässä vielä niin pappoja olla

Fix Or Repair Daily
yks dieselkorjaaja sano että jos ennakonsäätösolenoidi on rikki niin tyhjäkäynti on huono ja voimasavua tulee reilusti.jos ilmamäärämittari on likaien tai rikki niin sehän vie tehot,mutta sen sää oot vissiin putsannu.noi on ilkeitä vikoja mikkä ei jää "päälle".ootko tarkistanut sen johdon mikä menee sinne yhdelle suuttimelle mulla itellä se oli hinkannut itsensä puhki ja se otti maihin ja se aiheutti nykimistä ja tehottomuutta
Suuttimenanturin johdon pitäisi olla ehyt ja anturinkin toimia, koska jos liittimen avaa niin silloin moottorin käynti menee epätasaiseksi.
Tyhjäkäynti on kyllä kokoajan pelannut moitteettomasti.
Voimansavua kyllä tulee tuplasti kun vika on päällä, joten takana tulevan voi savustaa jos ajaa liian lähellä.
Tänään pitää alkaa taas vääntämään ensitöikseen imu ja pakosarjan tiivisteet uusiksi ja tutkaista johdotukset liittimineen uudelleen.
Tyhjäkäynti on kyllä kokoajan pelannut moitteettomasti.
Voimansavua kyllä tulee tuplasti kun vika on päällä, joten takana tulevan voi savustaa jos ajaa liian lähellä.

Tänään pitää alkaa taas vääntämään ensitöikseen imu ja pakosarjan tiivisteet uusiksi ja tutkaista johdotukset liittimineen uudelleen.
Fix Or Repair Daily
Oletteko tarkistaneet turbon kumiliitokset
Omassa autossa oli vastaavia vikoja:
-Tyhjäkäynti yli 1100 rpm, jolloin hylättiin S-järven katsastusasemalla
-Välillä jopa kiihtyi, mutta meno oli kuminauhamaista ja tukkoista.
Yritettiin pumpun säätöä pumppuhuollossa, mutta tuloksetta. Säätöön ei ollut vastetta.
Kesällä kävin läpi liitoksia ja huomasin että turbolta ruiskupumpulle tuleva alipaineputken turbon puoleinen kumitutti pyöri sormilla.
Pumpun ohjauksen paine karkasi. Kumi osat ovat varsin kuumassa paikassa ja alkuperäinen jousikiristin on varsin kyseenalainen.
Kokeilin kiristää tuloksetta, mutta korvasin koko putken kumiliitoksineen 6mm alipaine letkulla. Samalla kannatti uusia hukkaportin ohjauksen paineletku. Mainitut viat korjautuivat sillä.
Tämän jälkeen pumppu vastasi säätöön.
-Tyhjäkäynti yli 1100 rpm, jolloin hylättiin S-järven katsastusasemalla

-Välillä jopa kiihtyi, mutta meno oli kuminauhamaista ja tukkoista.
Yritettiin pumpun säätöä pumppuhuollossa, mutta tuloksetta. Säätöön ei ollut vastetta.
Kesällä kävin läpi liitoksia ja huomasin että turbolta ruiskupumpulle tuleva alipaineputken turbon puoleinen kumitutti pyöri sormilla.

Kokeilin kiristää tuloksetta, mutta korvasin koko putken kumiliitoksineen 6mm alipaine letkulla. Samalla kannatti uusia hukkaportin ohjauksen paineletku. Mainitut viat korjautuivat sillä.
Tämän jälkeen pumppu vastasi säätöön.

_____________________________________
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
No joo putket on uusittu ahtopainetta on koska 600€ korjaus tehty turboon.
Ahtopainemittari tuli asennettua ensimmäiseksi vian ilmaannuttua joten se puoli kunnossa.
Vika ilmeisesti kuitenkin dieselpumpussa, joko mekaaninen kuluminen on tehnyt tehtävänsä tai pumpussa oleva ennakonsäätö solenoidi rikki.
Pumpunkorjaaminen tulee maksamaan varovaisesti arvioiden ainakin 1000€, joten laitan aiheesta lisää tietoa kunhan ensin viisastun vian suhteen.
Ahtopainemittari tuli asennettua ensimmäiseksi vian ilmaannuttua joten se puoli kunnossa.
Vika ilmeisesti kuitenkin dieselpumpussa, joko mekaaninen kuluminen on tehnyt tehtävänsä tai pumpussa oleva ennakonsäätö solenoidi rikki.
Pumpunkorjaaminen tulee maksamaan varovaisesti arvioiden ainakin 1000€, joten laitan aiheesta lisää tietoa kunhan ensin viisastun vian suhteen.
Fix Or Repair Daily
Solenoidi
Minulla kokeiltiin dieselhuollossa tuon solenoidin vaihdolla, mutta siitä ei ollut apua. Vaihto ei ole kovinkaan kummoinen homma TI-mieheltä, ainostaan johdon joutuu uittamaan alkuperäisen johtosarjan sekaan ja laittamaan pistokkeeseen pinnit oikeaan paikkaan. Vaatii vain huolellisuutta ja kärsivällisyyttä. (ei kannata yrittää tupakkalakossa)
Alla olevasta osoitteesta voi tilata tuon solenoidin kohtuuhintaan. Suomesta osa on melkoisesti kalliimpi.
http://cgi.ebay.com/FORD-MONDEO-ADVANCE ... dZViewItem
Oletko tarkistanut, onko pumpun kyljessä olevassa painekellossa kalvo ehyt?
Alla olevasta osoitteesta voi tilata tuon solenoidin kohtuuhintaan. Suomesta osa on melkoisesti kalliimpi.
http://cgi.ebay.com/FORD-MONDEO-ADVANCE ... dZViewItem
Oletko tarkistanut, onko pumpun kyljessä olevassa painekellossa kalvo ehyt?
_____________________________________
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
Toinen ostospaikka ennakonsäätimelle
Tuon polun sivulta ensimmäinen on tyyppinumeron mukaan sama tosin merkiltään ei ole alkuperäinen Delphi.
http://cgi.ebay.com/Advance-Actuators-F ... dZViewItem
Kohtuuhintainen kokeilu, tosin kokeiltua osaa ei voi palauttaa.
http://cgi.ebay.com/Advance-Actuators-F ... dZViewItem
Kohtuuhintainen kokeilu, tosin kokeiltua osaa ei voi palauttaa.

_____________________________________
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
Kalvo on ehyt.
Ei ole ihan helppo vaihdettava tuo ennakonsäätö solenoidi kun joutuu irroittamaan pumpun jotta saa näkyviin.
Pumpunpäässä nimittäin kansi joka on laitettu kiinni samallatavalla kuin rattilukonkehys. Murtopultit joista katkeaa kannat pois kiristettäessä.
Kyseinen solenoidi maksaa fordilla noin 250€
KORJAUS EDELLISEEN kävin siten vaidattamassa dieselpajalla ennakonsäätö solenoidin ja kyseinen osa on siin pumpun kyljessä näkyvillä.
Kävin koeajulla uudella solenoidilla ja todennäköistä että vika on korjaantunut .
Hintaa olivaan hieman enenpi kuin ulkomailla 300€, sama delphin osa taitaa olla kyseessä
Pumpunpäädyssä oleva osa joka on kannenalla on sammutussolenoidi, jonka vaihto vaatii pumpun irroittamisen.
Melekein jokapäivä oppii jotain uutta
Ei ole ihan helppo vaihdettava tuo ennakonsäätö solenoidi kun joutuu irroittamaan pumpun jotta saa näkyviin.
Pumpunpäässä nimittäin kansi joka on laitettu kiinni samallatavalla kuin rattilukonkehys. Murtopultit joista katkeaa kannat pois kiristettäessä.

Kyseinen solenoidi maksaa fordilla noin 250€
KORJAUS EDELLISEEN kävin siten vaidattamassa dieselpajalla ennakonsäätö solenoidin ja kyseinen osa on siin pumpun kyljessä näkyvillä.
Kävin koeajulla uudella solenoidilla ja todennäköistä että vika on korjaantunut .

Hintaa olivaan hieman enenpi kuin ulkomailla 300€, sama delphin osa taitaa olla kyseessä

Pumpunpäädyssä oleva osa joka on kannenalla on sammutussolenoidi, jonka vaihto vaatii pumpun irroittamisen.

Melekein jokapäivä oppii jotain uutta

Fix Or Repair Daily
Pääasia että tuli kuntoon
Dieselpajojen ammattitaidolla on kyllä hintansa, mutta tarpeen tullen siitä kannattaa maksaa. Varaosilla tosin laskutetaan huimia summia ja tähän pajat ja yksittäiset varaosaliikkeet eivät ole osallisia.
Jos tilannetta pystyy ennakoimaan esim. jarruremonttia suunnitellessa voi säästää hyvän rahan tilaamalla osat Euroopasta. Varsinkin tuon toisen autoni osalta hintaerot ovat merkittävät. Neljän jarrulevyn, palojen ja käsijarrukenkien rahtikulut Saksasta olivat vain 19,90 eur.

Jos tilannetta pystyy ennakoimaan esim. jarruremonttia suunnitellessa voi säästää hyvän rahan tilaamalla osat Euroopasta. Varsinkin tuon toisen autoni osalta hintaerot ovat merkittävät. Neljän jarrulevyn, palojen ja käsijarrukenkien rahtikulut Saksasta olivat vain 19,90 eur.

_____________________________________
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
MFG RiteCo
Mondeo 1.8 TD STW MK2
BMW 525 TDS E39
Re: Toinen ostospaikka ennakonsäätimelle
Tilasinpa tuolta solenoidin tänään...RiteCo kirjoitti:Tuon polun sivulta ensimmäinen on tyyppinumeron mukaan sama tosin merkiltään ei ole alkuperäinen Delphi.
http://cgi.ebay.com/Advance-Actuators-F ... dZViewItem
Kohtuuhintainen kokeilu, tosin kokeiltua osaa ei voi palauttaa.
Eskossa samanlaista vaivaa, kokeillaan ekaks tällä...jahka tulee.
Heti tuli ainakin kuittaus, että lähtee postiin tänään.
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74