Eurooppalaisia edellä,en tiedä nykytilanteesta sitten.
Siellä niitä autoja kumminkin on hiukkasen eri mittakaavassa
ja asukastiheyskin on omaa luokkaansa suurkaupungeissa..
ilmansaasteet on varmasti tiedossa

Jaa kui? Kai sitä voi kalju olla nuorempanakin. Mulla kyllä ihan omasta tahdosta, luonto ei ole tukkaa vieny vaikka jo melkein kolmekymppiä lasissa...henu kirjoitti: Tästä voidaan päätellä että olet noin 70 wee eläkeläinen![]()
noh noh...on ne jenkit vaan hyvän kuulosia/näkösiä
No onhan nuita järkisyitä. Monenlaisiakin. Pari esimerkkiä: Mikäli haluat urheilullisen auton, niin camaro tai firebird vaikkapa jos näkö miellyttää. Ylläpito on pikkuisen paljon halvempaa kuin vaikkapa zeta nissanin/supran yms, koska gm:n laitteissa on jenkkien aika perus koneet johin ei palikka paljoa maksa. jaappanilaisesta taas jos jotain poikii niin sepä sitten kustantaa, koska samaa perusmoottoria ei ole kovinkaan paljoa myyty, erikoispalikka maksaa ja hankittavuus on vaikeampaa, ei se polttoaine ole ainoa kulu. Lisäksi usa kasit ovat useimmiten varsin huolettomia juurikin tilavuutensa ja siihennähden alhaisen viritysasteen vuoksi. Huoltokulut näinollen myös edullisemmat kautta linjan.peeoo kirjoitti:ison jenkkiveekasin jylinä ja vääntö on kyllä kieltämättä aika mahtavaa ja moottorit varmaan kestäviäkin(?) mutta mitään järkisyytä ei jenkkiauton hommaamiseen ei taida olla.Käytännöllisyyspuolta ja tiloja etenkin vanhemmissa jenkeissä saattaa olla ja onhan isot koneet todella hyviä tuning-aihioita mitäpä sitä kieltämään.
Edellämainittu caprice farkku tarjosi aika maksimaalista mukavuutta. Nykyinen seiska bmw pystyy juurikin samaan muttei paljoa parempaan. varusteita seiskassa vähän enempi ja parempi äänentoisto, ehkä vähän hiljaisempi. ei kapraissin kasi ollut meluisa, ainakaan sisälle. Vääntöä toki seiskan kuutosessa on juurikin automaatille tarpeeksi. mitään kahdenlitran koneita automaagin kanssa ei ole järkevää harkita ainakaan isommassa autossa. se kun on vain niin ettei pikkumoottorista millään järkevällä konstilla saada samanlaista koko kierrosalueen kattavaa momenttia.Ares kirjoitti: Mitä noihin moottoreihin tulee, niin kyllä nuo euro v8 on huomattavasti hiljaisempia, kun sitä mukavuutta nyt hehkutetaan. Vääntöä niissä riittää kyllä jokaiselle ei voi jenkkimies yhtään haukkua. Kutoskoneisissakin löytyy jo vääntöä niin raakasti melkein tyhjäkäynniltä ja nyt puhutaan vapareista. Onhan siinä tietysti fiilistä että pellin alla pauhaa meluisa kasi, mutta itse olen alkanut kauhistella kaikkia ylimääräisiä ääniä ja haluan autoltani maximaalista mukavuutta.
Itsellä on harrastevehkeenä GM:n tuote 350:llä kasikoneella ja kulutus on matkajossa siis noin 9 litraa satasella.jaska74 kirjoitti:verrataanko sitten vaikka el caminon 305 konetta ja sierran dokkia.
el kamalassa 5 litraa ja 145 heppaa
sierrassa kaks ja 120.
lähinnä sitä ihmettelen että miten noin erikokoiset moottorit voi mennä samalla bensamäärällä sata kilsaa. luulis että isompi moottori tarvii enemmän jotta seokset pysyy kohdillaan
tätä just meinasin.Mika72 kirjoitti:Itsellä on harrastevehkeenä GM:n tuote 350:llä kasikoneella ja kulutus on matkajossa siis noin 9 litraa satasella.
Astro 170 heppaa ja tuo 1800 kiloa..?jaska74 kirjoitti:140 heppasessa 2500kg painavassa autossa tuskin pidetään läppää kiinni muualla kun liikennevaloissa...