Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Nyt alko ideat loppumaan. Mondeon jäädyttimen tuuletin ei tahdo millään lähteä toimimaan mikäli joutuu ajelemaan kaupungissa ja tämän vuoksi lämmöt nousee. Maantieajossa lämmöt pysyy ihan OK.
Uusia osia autossa on lämpöanturi sekä termari, mutta niiden vaihdosta ei ole ollut mitään apua. Tuuletin on testattu suoralla virralla ja se toimi. Seuraavaksi epäilyni kohdistuvat tuulettimen releen, mutta uusi osa maksaa Ford-liikkessä about 70 euroa, enkä ostaisi kyseistä osaa ennenkö olen täysin varma, että vanha on todellakin rikki (tullut ostettua jo ihan tarpeeks "merkki"-osia).
Onko kenelläkään ideoita mitä asian kanssa kannattaisi tehdä vai onko se vain liikkeeseen ja uusi osa käteen?
mikä vuosimalli on kyseessä? Ja kuinka korkealle lämmöt mittarissa nousee? Itsellä kun on lämmöt noussu usein melkein sinne punaselle asti eikä silti ala puhallin käymään. Mutta kun kattoo vikakoodit niin tuuletin pyörii vähän aikaa ihan normaalisti eikä vikaakaan löydy mistään... Eli kuinka korkeilla lämmöillä sen tuulettimen pitäisi alkaa pyörimään?
Vuosimalli on -94. Lämpöjä en ole uskaltanut päästää punaiselle asti, koska yksi kansiremontti kyllä riittää. Jatkoin tuon releen testaamista ja näyttäisi sille, että releen kantaan tulee virrat ihan oikein ja rele näyttäisi toimivan kun siihen kytkee virrat, mutta releessä näyttäisi olevan yksi ylimäärinen antura, joka näyttäisi lähtevän ECU:le (ohjekirjan mukaan Engine Management), joka ilmeisesti toimii releen herätevirtana?! Tai sitten olen ihan hakoteillä
Vai meniskö siitä eculle päin joku tieto flektin toiminnasta???
Onko se ylimääränen nasta siis kelassa vai kärjessä???
Oletko varmasti vaihtanut oikean anturin? Yleensä esim.syylärin kyljessä on oma anturi flektille. Moottorin lämpötila-anturi taas on jossain vesipumpun nurkilla.
En kyllä kyseisestä mallista juuri tiedä.
TeRoK kirjoitti:
Oletko varmasti vaihtanut oikean anturin? Yleensä esim.syylärin kyljessä on oma anturi flektille. Moottorin lämpötila-anturi taas on jossain vesipumpun nurkilla.
En kyllä kyseisestä mallista juuri tiedä.
Molemmat anturit ovat termostaatikotelossa. Mittarin anturi on kotelon alapuolella ja ECUlle tietoa syöttävä anturi on se päälimmäinen.
Tarkastapas sen toiminta koko lämpötila-alueella yleismittarilla. Vastusarvot löytyvät täältä forumistakin, jos ei, niin Haynesin korjausoppaasta ainakin. (En muista ulkoa... )
Tämä kuulostaa siltä, että tuo anturi ei anna ECUlle oikeaa tietoa ja siitä syystä ECU ei kytke tuuletinta päälle.
johtaja kirjoitti:Nyt alko ideat loppumaan. Mondeon jäädyttimen tuuletin ei tahdo millään lähteä toimimaan mikäli joutuu ajelemaan kaupungissa ja tämän vuoksi lämmöt nousee. Maantieajossa lämmöt pysyy ihan OK.
Uusia osia autossa on lämpöanturi sekä termari, mutta niiden vaihdosta ei ole ollut mitään apua. Tuuletin on testattu suoralla virralla ja se toimi. Seuraavaksi epäilyni kohdistuvat tuulettimen releen, mutta uusi osa maksaa Ford-liikkessä about 70 euroa, enkä ostaisi kyseistä osaa ennenkö olen täysin varma, että vanha on todellakin rikki (tullut ostettua jo ihan tarpeeks "merkki"-osia).
Onko kenelläkään ideoita mitä asian kanssa kannattaisi tehdä vai onko se vain liikkeeseen ja uusi osa käteen?
Jos suinkin saat vikaa selville niin kerro ihmeessä. Mulla nimittäin on aivan sama tauti omassa kulkupelissä. Ja jopa samat osat vaihdettuna (hain purkaamolta tuulettimen releen, kun ei löytynyt kivitilan hyllystä. On ilmeisesti harvakseltaan ostettu osa....) (ilmeisesti mulla on sitten kaksi risaa relettä... )
johtaja kirjoitti:Nyt alko ideat loppumaan. Mondeon jäädyttimen tuuletin ei tahdo millään lähteä toimimaan mikäli joutuu ajelemaan kaupungissa ja tämän vuoksi lämmöt nousee. Maantieajossa lämmöt pysyy ihan OK.
Uusia osia autossa on lämpöanturi sekä termari, mutta niiden vaihdosta ei ole ollut mitään apua. Tuuletin on testattu suoralla virralla ja se toimi. Seuraavaksi epäilyni kohdistuvat tuulettimen releen, mutta uusi osa maksaa Ford-liikkessä about 70 euroa, enkä ostaisi kyseistä osaa ennenkö olen täysin varma, että vanha on todellakin rikki (tullut ostettua jo ihan tarpeeks "merkki"-osia).
Onko kenelläkään ideoita mitä asian kanssa kannattaisi tehdä vai onko se vain liikkeeseen ja uusi osa käteen?
Mahtaisko tohon auttaa vesipumpun vaihto. Omassa autossa auttoi.
Foortti on nyt myyty pois, joten asia ei ole enää ongelma.
Silti veikkaisin, että Japin veikkaus oli oikein. Termostaattikotelon päällä oli vielä yksi anturi, jota en sitten vaihtanut ja tämä näyttäisi syöttävän tarvittavat tiedot ECU:lle, joten tosi vahvasti epäilisin, että vika oli sitten siinä.
Anturi antoi mitatessa n 18Kohmia, ja lämmetessään laski. Eli kait tuo on kunnossa...
Korjausoppaasta vilkaisin jotta puhaltimen pitäisi lähteä päälle "vasta" 100:ssa asteessa (tuntuu aika korkealta arvolta, noin niinku) joten oisko tuo sitten kilo-ohmin luokkaa vastus silloin? Voiko anturitietoa "huijata" laittamalla sopivan vastuksen rinnalle? Menisikö puhallin aiemmin päälle?
Omassa Montikassa oli sama vika. Siitä oli rele lauennut ja flekti pyöri aina ku oli virrat päällä. Edellinen omistaja oli sit näppäränä kaverina napannu flektin piuhan irti. Uus rele paikalleen ja piuhat kiinni, toimii. Näin mulla.