Itse kokeilin hommaa ja yritykseksi jäi!
Rälläkkä, porakone ym. tarpeet oli kaivettu esille niittejä varten. Pyörä pois ja hommiin! Mutteri lähti pois ihan leikiten, mutta siihen homma tyssäsikin.
Se pitkää pulttia(storx) en saanut irti millään. Ja se käsittääkseni pitää ottaa kokonaan pois, ennen kun niittien poraamisen jälkeen vanha nivel "tipahtaa pois".
Kertokaahan millä ilveellä olette sen pultin saaneet irti?!?! Vois kokeilla toiselle puolelle vaihtaa itse.
Muutenkin, jos jollakulla olisi kokemusta asiasta, niin olisi hienoa kuulla käytännönläheinen raportti, miten homma sujui alusta loppuun.
Alapallonivel vm. 2000 Mondeoon
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Alapallonivel vm. 2000 Mondeoon
siis saitko siitä torx-pultista mutterin pois mutta pultti ei tule ulos? jos näin niin mulla oli sama homma mk2 montussa. sain sen pultin pois takomalla siihen pultin päähän kaljapullon kokoisella rautakiilalla koska tarvittiin massaa iskuun. crc:tä ja iskuja tarvittava määrä niin pultti irtoaa (ainakin mulla) ja varo ihmeessä ABS-sensoria kun mätkit!!! taiteilin itse saksitunkista ja sorkkaraudasta "ulosvääntäjän" pallonivelen ulossaantia varten. oli nääs hieman tiukassa! katson onko kuvia tallella rempasta. ainakin "ulosvääntäjän" periaate selviää kuvasta paremmin!appmoj kirjoitti:Itse kokeilin hommaa ja yritykseksi jäi!
Rälläkkä, porakone ym. tarpeet oli kaivettu esille niittejä varten. Pyörä pois ja hommiin! Mutteri lähti pois ihan leikiten, mutta siihen homma tyssäsikin.
Se pitkää pulttia(storx) en saanut irti millään. Ja se käsittääkseni pitää ottaa kokonaan pois, ennen kun niittien poraamisen jälkeen vanha nivel "tipahtaa pois".
Kertokaahan millä ilveellä olette sen pultin saaneet irti?!?! Vois kokeilla toiselle puolelle vaihtaa itse.
Muutenkin, jos jollakulla olisi kokemusta asiasta, niin olisi hienoa kuulla käytännönläheinen raportti, miten homma sujui alusta loppuun.
Minä en ainakaan tuota ymmärrä 
Siis kumpaa vuosikertaa? mk2 vai 3?
Escortin alapallonivel oli ainakin tukivarressa kiinni kahdella niitillä. Motorcraftin uusien pallonivelien (fiestan) mukana tuli ohjeet että niittiin keskelle 3mm reikä läpi asti pylväsporakoneella ja sitten 8 mm kuvun keskelle. Mitoista en oo varma. Ja ensin pistepuikolla alotuskohta tietenkin.
Ruuvipenkissä isolla taltalla ja moskalla/lekalla/vasaralla kuvut irti ja sitten sopivan kokosella tampilla (7,5mm?)niitti irti. Oli aika lujassa. Sitten vaan alapallo irti tukivarresta ja uus paikoilleen pulteilla.
Pitkällä pultilla tarkotat ilmeisesti sitä poikittain pallonivelen uraan tulevaa kiinnityspulttia? Ei se escossa lujassa ollu. Oisko ruostunu kiinni? Vaikka vettä ja fairyä jos ei muuta. Luulis lyömällä lähtevän jos ei muuten. Voihan sitä alapalloa kokeilla lyödä ylöspäin.
Eikö navassa oo uraa mistä sitä kiinnitystä voi levittää että alapallo lähtee paremmin irti. Niin ainakin kaikissa muissa autoissa mitä on tullu rassattua.
Ja sitten fordilta uus pultti kun laitat tukivarren takas.
Taistele!

Siis kumpaa vuosikertaa? mk2 vai 3?
Escortin alapallonivel oli ainakin tukivarressa kiinni kahdella niitillä. Motorcraftin uusien pallonivelien (fiestan) mukana tuli ohjeet että niittiin keskelle 3mm reikä läpi asti pylväsporakoneella ja sitten 8 mm kuvun keskelle. Mitoista en oo varma. Ja ensin pistepuikolla alotuskohta tietenkin.
Ruuvipenkissä isolla taltalla ja moskalla/lekalla/vasaralla kuvut irti ja sitten sopivan kokosella tampilla (7,5mm?)niitti irti. Oli aika lujassa. Sitten vaan alapallo irti tukivarresta ja uus paikoilleen pulteilla.
Pitkällä pultilla tarkotat ilmeisesti sitä poikittain pallonivelen uraan tulevaa kiinnityspulttia? Ei se escossa lujassa ollu. Oisko ruostunu kiinni? Vaikka vettä ja fairyä jos ei muuta. Luulis lyömällä lähtevän jos ei muuten. Voihan sitä alapalloa kokeilla lyödä ylöspäin.
Eikö navassa oo uraa mistä sitä kiinnitystä voi levittää että alapallo lähtee paremmin irti. Niin ainakin kaikissa muissa autoissa mitä on tullu rassattua.
Ja sitten fordilta uus pultti kun laitat tukivarren takas.
Taistele!
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Se pultti lähtee per*eleellisellä paukutuksella irti. Monesti joutunu tappelemaan saman seikan kanssa.
Luulen että pultti jää siksi piukkaan, koska se napa hässäkän ura/hahlo vääntää pultin reiän kieroksi. Tuntuu, että se helppaa kun vääntää meisselillä/taltalla koloa isommaksi ja ottaa isomman lekan.
Mitä isompi vika sen isompi leka..
Uuden pultin hinta tais olla parin euron kintaalla merkkiliikkeestä.
Luulen että pultti jää siksi piukkaan, koska se napa hässäkän ura/hahlo vääntää pultin reiän kieroksi. Tuntuu, että se helppaa kun vääntää meisselillä/taltalla koloa isommaksi ja ottaa isomman lekan.
Mitä isompi vika sen isompi leka..
Uuden pultin hinta tais olla parin euron kintaalla merkkiliikkeestä.
ite tuli tapeltua samaisten pulttejen kans viime kesänä. paukutettiin lekalla, lämmitettiin, uitettiin crc:ssä ja vaikka mitä. vasta sitten kun haettiin naapurista vähän paineilmavasaraa apuun, niin irtos. ja silläkin sai paukuttaa hetken! kun laitat uudet paikalleen, niin jotain asennusrasvaa väliin niin jatkossa onnistuu irrotuskin sitten ehkä helpommin.