2.0 OHC is sierran viritys
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38
2.0 OHC is sierran viritys
Olen ajatellut laittaa is sierraan marteliuksen peltipakosrjan ja saman valmistajan 2,5" putkiston. Jos jollain on kokemusta mahdollisesta tehonlisäyksestä is:ässä peltisatsilla ja putkistolla niin kertokaa. Asiasta tietävät suositteletteko mukaan kannen laskua ja kireämpää nokkaa. tarviiko silloin venttiileille tehdä mitään? Vai kannattaako koko kantta edes laskea mahdollista turbotusta joskus tulevaisuudessa ajatellen. itse arvelisin nokalla peltisatsilla ja putkistolla tulevan noin 10hv lisää.. Onko liian toiveikasta?
takaveto sen olla pitää
Kantta nyt kannattaa muokata jos meinaat yli 10heppaa tehonlisäystä saavassi...jo pekällä kannen muokkauksella saa ihan kivasti tehoja irti mukaanlukien peltisarjan ja putkiston, sekä virinokan. Ilman kannen muokkausta turha odottaa kovin suuria teho-eroja vakioon verrattuna.
Ja jos turbotusta harkitset, niin hommaa sitävarten vaan eri kansi sitten jo.
Eli jostaki ohc:stä vaa kannen hommaat sitä varten... toista voit sitten käyttää vaparikoneessa.
MUtta tee miten tykkäät ja miten kukkaro antaa periksi.



Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
- Paikkakunta: Imatra
Vaihdoin omaan isössöön just ton marteliuksen 2.5" putkiston
ja peltisatsin ja voin sanoa et äänet koveni mut tehot ei...
Sitten otin kannen työn alle ja nokan.
134 nokka + kannen työstö+ bensapaineiden korotus +
vapaavirtausputsari.
Jos veikkaisin 20hp lisää vois olla aika lähellä.
Väännöt parani jonnin verran.
Polttoainettakin menee kivasti...
Huiput 203 GPS:llä.
3.92 perä
ja peltisatsin ja voin sanoa et äänet koveni mut tehot ei...
Sitten otin kannen työn alle ja nokan.
134 nokka + kannen työstö+ bensapaineiden korotus +
vapaavirtausputsari.
Jos veikkaisin 20hp lisää vois olla aika lähellä.
Väännöt parani jonnin verran.
Polttoainettakin menee kivasti...
Huiput 203 GPS:llä.
3.92 perä
Ittelle vaihdoin peltisatsin ja loppuputken,litteä vaimennin ja
efektorin viimeiseksi,alavääntö parani kyllä ihan niin että huomaa.
2-tuumasta alusta loppuun,ei muita muutoksia.
Ei nyt mitään mahdottomia tietenkään voinut tulla
mutta kulkee paljon kevyemmin.
Pers-dynon perusteella 10-15 heppaa parannusta
ja desibelejä varmaan 15-20 lisää
Varsinainen Shake,rattle and.....
efektorin viimeiseksi,alavääntö parani kyllä ihan niin että huomaa.
2-tuumasta alusta loppuun,ei muita muutoksia.
Ei nyt mitään mahdottomia tietenkään voinut tulla
mutta kulkee paljon kevyemmin.
Pers-dynon perusteella 10-15 heppaa parannusta
ja desibelejä varmaan 15-20 lisää

Varsinainen Shake,rattle and.....

ei sieltä mitään junia t...
omassa oli peltisarja + tehoputki, kansitehty hieman kireämpi nokka, vapaavirtaussuodatin, bensan paineensäädin ja karalalla säätö ja tehot niin suuret kuin 140 hv / 180nm ja rahaa paloi tosi paljon. Et vaparia aika vaikea virittää ite oisin saanut rahoilla cossun koneen 

Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38
2.0 OHC is sierran viritys
Minkälaisia kannenmuokkauksia olette tehneet nokka-akselin vaihdon lisäksi ja mistä paikasta kannattaa tiedustella näitä jyrkempiä nokkia, onko venttiilinjousien vaihto suotavaa? Paljonko Oli Kirjoittajalla SierraIS86 noussut bensansyönti kerrottujen viritystoimenpiteiden myötä? Onko kaikkien 2 litran OHC moottoreiden kannet muuten samanlaiset?
takaveto sen olla pitää
IS-kannen kanavat on erilaiset, löytyy suuttimien kolot ja kanavien muoto on aavistuksen virtausystävällisempi kuin kaasarimallin kannessa. Nokkakeppi kannattaa ostaa sarjana, jossa tulee sitten ne jäykemmät jouset jos on tarpeen. Ruiskun kanssa ei tosin voi juurikaan siitä siihen tarkoitetusta miedosta virinokasta jyrkempää enää laittaa, jos haluaa, että vakio-ohjaus pysyy kartalla. Nokkia löytyy Piper Camsilta ja Kent Camsilta, myyjiä Suomessa on mm. Lautamäki Motorsport ja Rally Race.
Kaikista paras vaihtoehto on antaa jonkun ammattilaisen virtauspenkin kanssa tehdä kanavat ja vaikka sovittaa se nokka-akselikin, niin tulee ne venttiilikoneiston geometriatkin kerrasta oikein. Voin varauksetta omasta kokemuksesta suositella J. Kosusta, hintaa voi tosin tulla, mutta tietotaito ja jälkikin on sen mukaista sitten.
Kaikista paras vaihtoehto on antaa jonkun ammattilaisen virtauspenkin kanssa tehdä kanavat ja vaikka sovittaa se nokka-akselikin, niin tulee ne venttiilikoneiston geometriatkin kerrasta oikein. Voin varauksetta omasta kokemuksesta suositella J. Kosusta, hintaa voi tosin tulla, mutta tietotaito ja jälkikin on sen mukaista sitten.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38
2.0 OHC is sierran viritys
Kannattaako putkistoksi valita 2,5" martelius vai 2" simons? Simons maksaa freetechics.fi:ssä satasen enemmän mitä martelius, Jos joku osaa neuvoa niin kertokaa toki kumpaa suosittelette hankittavaksi?
takaveto sen olla pitää
itekki aiemmin aattelin tota, mutta kun en omista hitsauslaitteita, niin annoin olla ja menetin raht marteluksen putkistoon.janzamar kirjoitti:Mä ostin motonetistä putkea ja pari mutkaa + pöntöt.
Peltisatsi käytettynä 50 euroa,loppuihin meni jotain satkun verran
eli suht halpa pakoputki.

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Ei oo mullakaan hitsauslaitteita/taitoakaan.
Romiksella laitettiin nippuun,mulla ei mitään noita klemmariliitoksia vastaan,helpompi vaan purkaa jos tarvetta jostain kumman syystä.
Hitsatuksi tuli kumminkin noi kannattimet ja akselinylitys..
ja efektori sinne viimeiseksi.
Heti alussa katkes 2 kpl pinnapultteja lohkoon..teetti jonkun verran ylimäärästä työtä
,mutta siellähän on.
Kaipa se ylimääränen tappelu oli sitä "harrastamista"
Romiksella laitettiin nippuun,mulla ei mitään noita klemmariliitoksia vastaan,helpompi vaan purkaa jos tarvetta jostain kumman syystä.
Hitsatuksi tuli kumminkin noi kannattimet ja akselinylitys..
ja efektori sinne viimeiseksi.
Heti alussa katkes 2 kpl pinnapultteja lohkoon..teetti jonkun verran ylimäärästä työtä

Kaipa se ylimääränen tappelu oli sitä "harrastamista"

ei sieltä mitään junia t...
sehän kuuluu asiaanjanzamar kirjoitti: Kaipa se ylimääränen tappelu oli sitä "harrastamista"

Itellä olis taitoa, mutta laitteet vaa puuttuu.... jos olis laitteet niin tekisin vaikka mitä.. kunnon puskurit sierraan, nii saa rauhassa ajella mehtojen, teerien ja jänisten päälle tiellä jos sattuu kohalle.

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
- Paikkakunta: Imatra
Re: 2.0 OHC is sierran viritys
Unohdin mainita puristusten noston vakiosta noin 10.2:teen.tanarikuski kirjoitti:Minkälaisia kannenmuokkauksia olette tehneet nokka-akselin vaihdon lisäksi ja mistä paikasta kannattaa tiedustella näitä jyrkempiä nokkia, onko venttiilinjousien vaihto suotavaa? Paljonko Oli Kirjoittajalla SierraIS86 noussut bensansyönti kerrottujen viritystoimenpiteiden myötä? Onko kaikkien 2 litran OHC moottoreiden kannet muuten samanlaiset?
Bensaa palaa n 10-12, raskaalla jalalla sit enempi.
Mut yleensä 11 kieppeillä.
Osta nokka tosiaan satsina, suosittelen.
Saat yhteensopivat seuraajat ja venttiilijouset.
Noista vena jousista tuli mieleen et jos joku kumminkin rakentaa jotain budjetti vehettä ni volkkarista löytyy (muistaakseni kupla) jotkut "kisa" jouset jotka ainakin omassa käytössä pelannu hyvin ja koneistajan mukaan pysyy mukana yli 8000rpm asti...
En tarkemmin nyt muista mitkä ne jouset oli mut joku täällä varmaan tietää ku on käsittääkseni kohtuu yleisesti käytetty niitä, hintaa oli noin 30€ sarja niillä jousilla eli aikapaljon halvemmat ku ohariin tarkotetut viri jouset
En tarkemmin nyt muista mitkä ne jouset oli mut joku täällä varmaan tietää ku on käsittääkseni kohtuu yleisesti käytetty niitä, hintaa oli noin 30€ sarja niillä jousilla eli aikapaljon halvemmat ku ohariin tarkotetut viri jouset
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 08 Kesä 2007 11:30
Itsekkin kuulin jotain tuon tapaista että kuplan jouset ois jossain ohc:n kannessa ollut. Jos vaan joku muistaisi tarkemmin millaset jouset ne pitäis olla.
Tuli mieleen hieno idea jos haluaa halvalla virittää konettaan; ottaa vakionokasta ton perusympyrän muun nokan tasalle, eli noin 1mm pois vaikka smirkkelillä tai millä vain ja sitten seuraajan säätäis mahdollisimman ylös jollonka nostoa on enemmän
. Sitten vaan kone käyntiin ja baanalle. Tai sitten vie nokan koneistamolle joka kiskurihintaan hioo sen. Vois ite kokeilla mutta kun ei huvita rikkoa mitään konetta.
Tuli mieleen hieno idea jos haluaa halvalla virittää konettaan; ottaa vakionokasta ton perusympyrän muun nokan tasalle, eli noin 1mm pois vaikka smirkkelillä tai millä vain ja sitten seuraajan säätäis mahdollisimman ylös jollonka nostoa on enemmän

-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
- Paikkakunta: Imatra
Is rajoitinhan nappaa huvin poikki ainakin mulla tuossa 6000 kohdillasierra1988 kirjoitti:Itsekkin kuulin jotain tuon tapaista että kuplan jouset ois jossain ohc:n kannessa ollut. Jos vaan joku muistaisi tarkemmin millaset jouset ne pitäis olla.
Tuli mieleen hieno idea jos haluaa halvalla virittää konettaan; ottaa vakionokasta ton perusympyrän muun nokan tasalle, eli noin 1mm pois vaikka smirkkelillä tai millä vain ja sitten seuraajan säätäis mahdollisimman ylös jollonka nostoa on enemmän. Sitten vaan kone käyntiin ja baanalle. Tai sitten vie nokan koneistamolle joka kiskurihintaan hioo sen. Vois ite kokeilla mutta kun ei huvita rikkoa mitään konetta.

Eli ainakaan tiukemmista jousista ei luulisi olevan kuin haittaa,
koska vakiot ei ainakaan sekoa 6tonnissa.
Mutta koska nokassa on melkein 13mm nostoa niin kaippa ne on
hieman erilaista metallia/seosta...
Tiedän kyllä miten vakionokasta hiotaan viri mutta,
ihanko tosissas oot tuosta smirkeli hommasta...

-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 08 Kesä 2007 11:30
No en aivansierraIS86 kirjoitti: Tiedän kyllä miten vakionokasta hiotaan viri mutta,
ihanko tosissas oot tuosta smirkeli hommasta...


-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
- Paikkakunta: Imatra

Vakiosta hiottu virikeppi vaan tahtoo muuttaa venttiiligeometriaa yleensä huonompaan suuntaan, mutta nokka/seuraaja/jousi-paketeissahan tuo on jo otettu huomioon. Ja venttiilin pituushan on ymmärtääkseni aika tärkeää
olla kohdallaan.
Ja voisihan tuo smirkelin jälki olla aika karkeaa seuraajille, mahtais kulua nokka aikas äkkiä

-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38
OHC sierran viritys
Eli nokkasarjan ku ostaa siihen tulee tarvittavat jouset kepin lisäksi, toimiiko vakionostimet hyvin? Olen kuullut juttua että Foordin kansissa olis imupuolella jonkumoista pykälää elikkä imusarjan sisäreuna menis osittain raudan päälle. Ja eduksi on jos sen viilais pois. Ainaki CVH escortissa semmosta pykälää kuulemma kans on. Ei oo vielä kerenny kovin paljoo nuitten kansien kans värkätä, vaan eiköhän sitä tästä
Löytyskö keltään muuten kaavakuvaa mitä tarkalleen ottaen pitää vakiokepistä hioa että saa sen virikepin, iteltäki löytys pari ylimääräistä akselia, että vois harjoitella.

takaveto sen olla pitää