Ford Orion 1.4I CL-AFF/2400, päästöt ja vaihteisto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
orionisti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Kesä 2007 21:30

Ford Orion 1.4I CL-AFF/2400, päästöt ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja orionisti »

Eli ongelmia tuli katsastuksessa, kun orion ei ollut tarpeeksi ympäristöystävällinen HC-pitoisuuden kanssa. Tässä arvot tältä ja edelliseltä vuodelta jos siitä olisi jotain apua ongelman ratkaisemisessa.

2006 (hyväksytty)
arvot: mitattu/sallittu Joutokäynti ja yli 2000 1/min
CO-pitoisuus 0,09/0,50 0,16/0,30
HC-pitoisuus 95/100 74/100
Lambda-arvo -/- 1,02/0,97-1,03
CO2-pitoisuus 14,80/- 14,60/-
O2-pitoisuus 0,70/5,00 0,71/5,00

2007 (hylätty)
arvot: mitattu/sallittu Joutokäynti ja yli 2000 1/min
CO-pitoisuus 0,03/0,50 0,22/0,30
HC-pitoisuus 126/100 89/100
Lambda-arvo -/- 1,00/0,97-1,03
CO2-pitoisuus 15,20/- 15,00/-
O2-pitoisuus 0,21/5,00 0,27/5,00

--

Ja sitten vaihteistoon. Talvella ilmeni erikoinen vika, kun pakkasilla vaihteet jäätyivät ja ei pystynyt vaihtamaan vaihteita, vian epäillään johtuvan vaihteiston öljyistä mihin on päässyt sekoittumaan vettä (öljy oli hieman harmaata mössöä). Kysymys kuuluukin, miten nuo öljyt saa vaihdettua ja miten saa varmistettua, ettei ensi talvena sama ongelma toistu?
orionisti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Kesä 2007 21:30

Viesti Kirjoittaja orionisti »

Eikö kenelläkään ole mitään hajua?
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

orionisti kirjoitti:Eikö kenelläkään ole mitään hajua?
Päästöihin en ota nyt kantaa, mutta vaihteistoöljyn vaihdosta pari sanaa. Jos vaihteistossasi on pohjatulppa, niin sitten homman kanssa ei pitäisi olla suuria vaikeuksia. Jos ei ole, niin joudut imemään öljyn tarkistusreiästä. Kaikkea et saa imettyä, mutta jos saat vaikka pari litraakin imettyä, niin öljyn luulisi puhdistuvan niin paljon, että ensi talvena toimii kunnolla. Ennen vaihtoa kannattaa ajaa vaihteisto kuumaksi.

Kannattaa myös kysyä paljonko jokin korjaamo velottaisi vaihteistoöljyn vaihdosta, ja sopiiko se budjettiisi.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No ton laatikon 'tarkistusreijästä' ei saa kyl imettyä just mitään, reikä kun on pystyseinässä ja letku menee näinollen vaakasuoraan laatikkoon. Jonkun verran öljyä saa pois kun ottaa siitä täyttöreijästä vähän alempana olevan tapin (muutama cm pitkä) irti, mutta eniten öljyä tulee pois kun irroittaa vetarin. Vetarin irroittamalla sieltä saa jonkun vajaa pari litraa pois, ja sen kun tekee pari kertaa niin suurin osa lienee vaihtunut.

Tota lootaa vaan ei ole tarkoitettu sellaiseksi että öjyjä vaihdellaan. Vähän pistää kyllä ihmettyttämään että mistä sinne on edes vettä öljyn sekaan joutunut?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Foortimies
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Helmi 2005 13:37

Viesti Kirjoittaja Foortimies »

Kyllä juuri semmosesta tarkistusreiästä ne kaikista ulos imetään jos ei laskuproppua ole, tarvitaan letku (itsellä metallinen) jossa sopiva 90 asteen mutka alaspäin jotta letku yltää pohjalle. Imuun käytän itse vanhaa rasvaprässiä jolla saa vetäistyä n.0,5l kerralla. Mutta ei ne öljynvaihto paikoissakaan tuosta vaihdosta paljon veloita (täälläpäin n.10e) Tosin oljyjen hinnat ei ihan olen näitö tokmanni hintoja...
Ford Sierra 2.0 Is -89
Ford Escort 1.6 STW -97
Ford Mondeo 1.8 GLX -93
orionisti
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Kesä 2007 21:30

Viesti Kirjoittaja orionisti »

Päästöt korjaantui tankkaamalla pari tankillista 98:a, tulppien vaihtamisella ja käyttämällä jotain korjaamon suosittelemaa puhdistusainetta bensassa :)
Öljyt vielä tuottaa päänvaivaa... Saatiin vaihdettua öljyt pienellä kikkailulla, mutta nyt tuo Orhi haluaa vuotaa sitä jostain oikein urakalla :(
Vastaa Viestiin