Pari turbo kysymystä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Pari turbo kysymystä

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Eli mistä otetaan öljynkierto turbolle ohc koneessa :roll: Ja minkä kokoisesta putkesta ootte vääntäny turbolle pakosarjoja....2 litraseen... Ja miten noita ruisku ohc:n pakokanavia kannattaa/pitää muotoilla....oisko jollain kuvia hyväks hiplatuista pakokanavista...
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Pari turbo kysymystä

Viesti Kirjoittaja overboost »

Qtka kirjoitti:Eli mistä otetaan öljynkierto turbolle ohc koneessa :roll:
Öljynpaine-anturilta. T-haara toinen painekellolle ja toinen turbolle. Muista kysymyksistä ei kokemuksia, ne riippuu, mitä tehoja haetaan, mikä turbo jne :wink:
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

No entä jos kysytään näin päin, että jos teen ulkohalkaisijaltaan 42,4 millisestä putkesta niin onko liian iso... toinen vaihtoehto ois sitten 33,7 millinen.... vaan se taitaa mennä jo melko ahtaaks? :roll: Ja turboksi ois tulossa Holsetin h1a josta ei oo muuta tietoo kun että turbiinipuolen a/r näyttää melko pieneltä :?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

jos sen pakosarjan tekis sisähalkasijaltaan vähän isommasta kun pakokanava on. niin ei pidäis ainakaan haitatta virtausta, eikä tuu suurta tilavuutta ennen turbo :arrow: turbo viive kasvaa käsittääkseni.(mitä kauemmin pakokaasun virtaus kestää sylinteristä turboon.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Riippuu minkälaista konetta on tekemässä. Cossusta on penkitetty yli 450 36mm sarjalla.
gti golo palloilija
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/turbo16.html

tossa olis yks versio vähän keskeneräisenä tosta turbon sarjasta.
putki on ulkoa 50mm ja sisältä 46mm olevaa vesijohto putkea.

pakokanavista vaan ohjurit ohuemmiksi ja kiilan mallisiksi niin päin että kiilan kärki osoittaa pakokanavaan, sitte voi sieltä kanavan yläreunasta ottaa hivenen pois ja tehdä sinne pienet venttiili taskut.
noin suurin piirtein on muokattu omani kansi, aihiona oli 1.6 kansi
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Aika tukevan kokosta tuo putki.... minkälainen ahdin tuohon on tulossa ja paljoko pitäs heppoja irrota?
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Tuolta alla olevasta osoitteesta löytyy kuvaa/vähän tietoa omasta tulevasta turbon pakosarjastani. Tuon sarjan ahdistus ei tuolla varmaan tule vastaan kuin sellaisissa tehoissa mitä ei koskaan ohc motista(ainakaan omasta) tulla saavuttamaan. (veikkailtiin et riittäs toi 48mm putki ainakin 800hv) :D
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Komean näkönen sarja.... Paljoko tuossa putkessa on seinämä vahvuus....Itellä epäonnistu kaikki taivutus yritykset 38mm putkella joten taidan värkätä siitä 42.4 millisestä, sen taivuttaminen ainakin onnistuu.... Riittääpähän sitten isommalle turbolle jos nälkä kasvaa 8) ...
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Hanki valmiita käyriä ja hitsaa pakosarja niistä kasaan. Harvemmilla taivutuskoneilla saat tarpeeksi jyrkkiä mutkia pakosarjaan ja yleensä niillä menee putki samalla lyttyyn.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

tehosta ei mitään arviota tähän väliin tulee niin paljon ku saadaan irti.

sieltä kotisivun galleriasta pitäis löytyä kuvakin tosta turbosta mikä siinä on kiinni mutta joka tapauksessa se on holsetin tekemä
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

evolutionilta kysyisin vaan että miks oot tehny 1.6kannesta??
kun siinä on pienempi palotila, pienempi pakoventtiili(kanava?)
eiks iS:n kansi ois ollu parempi tehä??
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Qtka kirjoitti:Komean näkönen sarja.... Paljoko tuossa putkessa on seinämä vahvuus....Itellä epäonnistu kaikki taivutus yritykset 38mm putkella joten taidan värkätä siitä 42.4 millisestä, sen taivuttaminen ainakin onnistuu.... Riittääpähän sitten isommalle turbolle jos nälkä kasvaa 8) ...
Jos mulle tämän sanoit... niin kiitos.
Eikä ole taivutettu noita, vaan on hitsailtu nippuun valmiista mutkista ja suoranpätkistä. Vedin vain melkoisolla virralla kiinni et sulas varmasti kunnolla ja hion noit saumakohdat.

Seinämävahvuus on 2mm
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

kerroppas evolution kokoonpanostasi muilta osin ku noi mahlen takomännät :D käytätkö "vakiosiittimiä" ja mitä nenää käytät... 8) ajattelin vaa ku huomasin noista sun projekti kuvista että nokkapyörä on vakio, siitä päättelin että ei oo varmaankaa kisanokkaa... :lol:
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

nokka on kentcamsin fr30 ruiskun vääntönokka.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.

luultavasti en tule edes hommaamaan säädettävää nokka pyörää, jos voimaa ei kerran tolla normaalilla löydy ni sitte on jossain muualla vikaa ja jos sillä säädettävällä pyörällä saa jonkun hepan lisää niin en tiedä tartteeko niitä jos ennestäänkin on tarpeeksi.

kiertokanget kevennetty kiillotettu ja tasapainoitettu sama käsittely myös kampiakselilla.
vauhtipyörästä otettu siivu pois.
burtonin korkea paine/suurteho ö-pumppu

suuttimet on vakiot mutta väliaikaisesti kakkua saadaan lisää 2 lisäsuuttimella. rakenteilla on jo imusarja ainakin 8kpl suuttimia voi olla että tulee enemmänkin.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

evolution kirjoitti:nokka on kentcamsin fr30 ruiskun vääntönokka.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.
Oletkos laskenut paljonko tulee puristus suhteeksi? Eli nuot on ohc omat k-kanget ja niissä kuuppelin männät? Jää mantä jonku about 3mm kansi tason alle?? Kannattais laskea puristussuhde, ettei vaan jää turhan kovaksi turbolle.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

onko toi fr30 vakio ruiskun nokka...? meinasin vaa, ku eikö virinokkia pidä ajoittaa että ne toimii täydellisesti..., mut ei paljon säädetä ku ei oo säädettävää pyörää 8) mullakin on toi oharin turbotus meneillään ja ajattelin pitää kaiken muun vakiona paitsi männät ja nokka-akselin?? ku noi "vihreät") is suuttimet riittää kuulemma tonne 180-200hp tienoille, ja mulla kun ei oo aikomus ylittää noi luvut ollenkaa! ja toi mun nokka tulee olemaan kc 284!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

KC 274:llä heräis vähän alempaa.
ford86
Viestit: 103
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:45

Viesti Kirjoittaja ford86 »

voi olla joo! mul on toi ihi rhb6, ja tuolla kc 284 riittäis kuulemma koko turbon teho alueen, se mitä se antaa...?! siitä 2000-6500rpm..., tiedä sit?!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

puristukset on n.8 kanttahan on muokattu myös

ei oo vakio ruiskun nokka siinä tuskin on yli 12mm nostoa, asteita tossa ei muistaakseni ole paljoa enempää ku vakiossa.

ku tota konetta ei saanu pyörimään ympäri ennen ku jousilautasten alareunasta otettiin 2mm pois ja vena jousia lyhennettiin
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

evolution kirjoitti:puristukset on n.8 kanttahan on muokattu myös

ei oo vakio ruiskun nokka siinä tuskin on yli 12mm nostoa, asteita tossa ei muistaakseni ole paljoa enempää ku vakiossa.

ku tota konetta ei saanu pyörimään ympäri ennen ku jousilautasten alareunasta otettiin 2mm pois ja vena jousia lyhennettiin
Puristus suhde vai puristus paine?

Tyypllinen ongelma 1.6 kannesta tehtäessä. Päälle 12mm nostoilla alkaa siis venajouset mennä putkeksi tai retainerit pohjaa. Itse en kyllä olis jousia mennyt lyhentämään koska silloinhan jousien "paine" laskee, ja mahdollisesti voi sakata paljon alemmilla kierroksilla. Paras tapa varmaan olisi ollut hommaa pitempivartiset venat tai jyrsiä jousia syvemmälle kanteen taikka laittaa kuplan venajouset(harva kierre ja riittävän jäykät)

Jos en ihan väärin muista, niin tämän perän kansivelhot tekee kannet niin että venttiillin varsi näkyy 45mm ohjurista. jolloin paikoilleen sopii melkein mikä tahansa nokka(patsi rullanokka päälle 16mm nostoilla tietenkin.).
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
t5
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:27

Viesti Kirjoittaja t5 »

Ford 86:selle laskennallisesti is suuttimet ei todellaakaan riitä 180-200hv jos bosch 0280 150 219 167cm3/min.2,5bar.
Old ford never die they just go faster.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

juu ei riitä noi suuttimet tolla bensan paineella,noilla tehoilla,mutta vois nippanappa rittää ku nostat painetta tai sit laitat yhen samankokosen lisäsuuttimen toimiin painekytkimellä.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

nii eikä mitään kuplan vakio jousia sitten. ei kestä hirveemmin kierrätellä yli 4500rpm:n :shock:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

taitaa olla aivan sama tossa mulla onko jousista otettu pois ku tota ei tartte kierrättää ihan mahottomia sen perusteella mitä sain tänään ajelluks.

toi sanomani on puristus suhde.

haluaisin tietää millä lasket puristus paineen koneesta :?:
Vastaa Viestiin