
Pari turbo kysymystä
Pari turbo kysymystä
Eli mistä otetaan öljynkierto turbolle ohc koneessa
Ja minkä kokoisesta putkesta ootte vääntäny turbolle pakosarjoja....2 litraseen... Ja miten noita ruisku ohc:n pakokanavia kannattaa/pitää muotoilla....oisko jollain kuvia hyväks hiplatuista pakokanavista...

Re: Pari turbo kysymystä
Öljynpaine-anturilta. T-haara toinen painekellolle ja toinen turbolle. Muista kysymyksistä ei kokemuksia, ne riippuu, mitä tehoja haetaan, mikä turbo jneQtka kirjoitti:Eli mistä otetaan öljynkierto turbolle ohc koneessa![]()

No entä jos kysytään näin päin, että jos teen ulkohalkaisijaltaan 42,4 millisestä putkesta niin onko liian iso... toinen vaihtoehto ois sitten 33,7 millinen.... vaan se taitaa mennä jo melko ahtaaks?
Ja turboksi ois tulossa Holsetin h1a josta ei oo muuta tietoo kun että turbiinipuolen a/r näyttää melko pieneltä 


http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/turbo16.html
tossa olis yks versio vähän keskeneräisenä tosta turbon sarjasta.
putki on ulkoa 50mm ja sisältä 46mm olevaa vesijohto putkea.
pakokanavista vaan ohjurit ohuemmiksi ja kiilan mallisiksi niin päin että kiilan kärki osoittaa pakokanavaan, sitte voi sieltä kanavan yläreunasta ottaa hivenen pois ja tehdä sinne pienet venttiili taskut.
noin suurin piirtein on muokattu omani kansi, aihiona oli 1.6 kansi
tossa olis yks versio vähän keskeneräisenä tosta turbon sarjasta.
putki on ulkoa 50mm ja sisältä 46mm olevaa vesijohto putkea.
pakokanavista vaan ohjurit ohuemmiksi ja kiilan mallisiksi niin päin että kiilan kärki osoittaa pakokanavaan, sitte voi sieltä kanavan yläreunasta ottaa hivenen pois ja tehdä sinne pienet venttiili taskut.
noin suurin piirtein on muokattu omani kansi, aihiona oli 1.6 kansi
Tuolta alla olevasta osoitteesta löytyy kuvaa/vähän tietoa omasta tulevasta turbon pakosarjastani. Tuon sarjan ahdistus ei tuolla varmaan tule vastaan kuin sellaisissa tehoissa mitä ei koskaan ohc motista(ainakaan omasta) tulla saavuttamaan. (veikkailtiin et riittäs toi 48mm putki ainakin 800hv) 

Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jos mulle tämän sanoit... niin kiitos.Qtka kirjoitti:Komean näkönen sarja.... Paljoko tuossa putkessa on seinämä vahvuus....Itellä epäonnistu kaikki taivutus yritykset 38mm putkella joten taidan värkätä siitä 42.4 millisestä, sen taivuttaminen ainakin onnistuu.... Riittääpähän sitten isommalle turbolle jos nälkä kasvaa 8) ...
Eikä ole taivutettu noita, vaan on hitsailtu nippuun valmiista mutkista ja suoranpätkistä. Vedin vain melkoisolla virralla kiinni et sulas varmasti kunnolla ja hion noit saumakohdat.
Seinämävahvuus on 2mm
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
nokka on kentcamsin fr30 ruiskun vääntönokka.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.
luultavasti en tule edes hommaamaan säädettävää nokka pyörää, jos voimaa ei kerran tolla normaalilla löydy ni sitte on jossain muualla vikaa ja jos sillä säädettävällä pyörällä saa jonkun hepan lisää niin en tiedä tartteeko niitä jos ennestäänkin on tarpeeksi.
kiertokanget kevennetty kiillotettu ja tasapainoitettu sama käsittely myös kampiakselilla.
vauhtipyörästä otettu siivu pois.
burtonin korkea paine/suurteho ö-pumppu
suuttimet on vakiot mutta väliaikaisesti kakkua saadaan lisää 2 lisäsuuttimella. rakenteilla on jo imusarja ainakin 8kpl suuttimia voi olla että tulee enemmänkin.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.
luultavasti en tule edes hommaamaan säädettävää nokka pyörää, jos voimaa ei kerran tolla normaalilla löydy ni sitte on jossain muualla vikaa ja jos sillä säädettävällä pyörällä saa jonkun hepan lisää niin en tiedä tartteeko niitä jos ennestäänkin on tarpeeksi.
kiertokanget kevennetty kiillotettu ja tasapainoitettu sama käsittely myös kampiakselilla.
vauhtipyörästä otettu siivu pois.
burtonin korkea paine/suurteho ö-pumppu
suuttimet on vakiot mutta väliaikaisesti kakkua saadaan lisää 2 lisäsuuttimella. rakenteilla on jo imusarja ainakin 8kpl suuttimia voi olla että tulee enemmänkin.
Oletkos laskenut paljonko tulee puristus suhteeksi? Eli nuot on ohc omat k-kanget ja niissä kuuppelin männät? Jää mantä jonku about 3mm kansi tason alle?? Kannattais laskea puristussuhde, ettei vaan jää turhan kovaksi turbolle.evolution kirjoitti:nokka on kentcamsin fr30 ruiskun vääntönokka.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
onko toi fr30 vakio ruiskun nokka...? meinasin vaa, ku eikö virinokkia pidä ajoittaa että ne toimii täydellisesti..., mut ei paljon säädetä ku ei oo säädettävää pyörää 8) mullakin on toi oharin turbotus meneillään ja ajattelin pitää kaiken muun vakiona paitsi männät ja nokka-akselin?? ku noi "vihreät") is suuttimet riittää kuulemma tonne 180-200hp tienoille, ja mulla kun ei oo aikomus ylittää noi luvut ollenkaa! ja toi mun nokka tulee olemaan kc 284!
vain taivas rajaa ku sierralla ajaa!!!
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Puristus suhde vai puristus paine?evolution kirjoitti:puristukset on n.8 kanttahan on muokattu myös
ei oo vakio ruiskun nokka siinä tuskin on yli 12mm nostoa, asteita tossa ei muistaakseni ole paljoa enempää ku vakiossa.
ku tota konetta ei saanu pyörimään ympäri ennen ku jousilautasten alareunasta otettiin 2mm pois ja vena jousia lyhennettiin
Tyypllinen ongelma 1.6 kannesta tehtäessä. Päälle 12mm nostoilla alkaa siis venajouset mennä putkeksi tai retainerit pohjaa. Itse en kyllä olis jousia mennyt lyhentämään koska silloinhan jousien "paine" laskee, ja mahdollisesti voi sakata paljon alemmilla kierroksilla. Paras tapa varmaan olisi ollut hommaa pitempivartiset venat tai jyrsiä jousia syvemmälle kanteen taikka laittaa kuplan venajouset(harva kierre ja riittävän jäykät)
Jos en ihan väärin muista, niin tämän perän kansivelhot tekee kannet niin että venttiillin varsi näkyy 45mm ohjurista. jolloin paikoilleen sopii melkein mikä tahansa nokka(patsi rullanokka päälle 16mm nostoilla tietenkin.).
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille