TCI Focuksen hehkutus toimii satunnaisesti? (sökö pumppu)
TCI Focuksen hehkutus toimii satunnaisesti? (sökö pumppu)
Isännällä on tullut -00 focukseen sellainen vika että se hehkuttaa vain kylmällä koneella. Eli jos kone on vähänkin lämmin hehkutus ei toimi ja käyntiin lähtö on sahaamista. Tutkin vikaa yleismittarin kanssa ja löysin syyn. Hehkun releelle tulee kyllä +ohjaus, mutta - on myös jonkin ohjauksen perässä ja siihen ei tule eloa kun kone on lämmin. Eli kun tuosta releen ohjauksen - navasta vetää piuhan akun - napaan niin alkaa hehkutus kunhan virrat on päällä. + ohjaus kuitenkin tulee ilmeisesti aina kun virrat ovat päällä tai auto käynnissä.
Nyt tein sellaisen kötöstyksen että ohjaamossa on nappi josta tuon hehkutuksen saa pakotettua päälle. Eli akusta menee piuha katkaisijan kautta releen - ohjaukseen. Lisäksi vielä merkkivalo kiinni suoraan johdossa josta menee virta hehkuille eli näkee koska hehkutus toimii oikeasti.
Sellainen ihmeellisyys on vielä ilmennyt tuota valoa seuratessa että kun kone on osittain lämmin auto ei itse hehkuta käynnistys vaiheessa, mutta kun moottori käynnistyy alkaa jonkinlainen jälki hehkutus joka kestää n5sekunttia.
Eikä tässä vielä kaikki. Tutulla on ollut täysin samanlainen vika jo ainakin vuoden päivät. Eli luulisi etteivät nämä ole suomen ainoat kaksi focusta jossa tämä vika on ilmennyt. Kylmällä koneella molemmat hehkuttaa normaalisti ja lähtevät kuin palmun alta käyntiin. Hieman lämpimällä koneella hehkutusta ei tapahdu ja pitää sahata käyntiin. Kunnolla lämmenneellä koneella käynnistys onnistuu ilman hehkutustakin.
Vika testerissä ei kostunut muuta kuin isolla laskulla. Toiseen autoon on vaihdettu kannen päässä oleva lämpöanturi ja sillä ei ollut mitään merkitystä. Sen anturin perässä on ainakin lämpömittari ja varmaan moottorin ohjauskin.
Moottorin ohjauksesta johtuvalta vialta tämä tuntuisi, mutta miten on mahdollista että kylmähehkutus ja jälkihehku pelaavat. Mikähän tuon olisi yhtäkkiä hajoittanut? Ideoita? Taitaa olla talon viimeinen foordi.
Kyseessä 99 TCI ja 2000 TCI focukset. Molemmilla rullattu n200tkm
Nyt tein sellaisen kötöstyksen että ohjaamossa on nappi josta tuon hehkutuksen saa pakotettua päälle. Eli akusta menee piuha katkaisijan kautta releen - ohjaukseen. Lisäksi vielä merkkivalo kiinni suoraan johdossa josta menee virta hehkuille eli näkee koska hehkutus toimii oikeasti.
Sellainen ihmeellisyys on vielä ilmennyt tuota valoa seuratessa että kun kone on osittain lämmin auto ei itse hehkuta käynnistys vaiheessa, mutta kun moottori käynnistyy alkaa jonkinlainen jälki hehkutus joka kestää n5sekunttia.
Eikä tässä vielä kaikki. Tutulla on ollut täysin samanlainen vika jo ainakin vuoden päivät. Eli luulisi etteivät nämä ole suomen ainoat kaksi focusta jossa tämä vika on ilmennyt. Kylmällä koneella molemmat hehkuttaa normaalisti ja lähtevät kuin palmun alta käyntiin. Hieman lämpimällä koneella hehkutusta ei tapahdu ja pitää sahata käyntiin. Kunnolla lämmenneellä koneella käynnistys onnistuu ilman hehkutustakin.
Vika testerissä ei kostunut muuta kuin isolla laskulla. Toiseen autoon on vaihdettu kannen päässä oleva lämpöanturi ja sillä ei ollut mitään merkitystä. Sen anturin perässä on ainakin lämpömittari ja varmaan moottorin ohjauskin.
Moottorin ohjauksesta johtuvalta vialta tämä tuntuisi, mutta miten on mahdollista että kylmähehkutus ja jälkihehku pelaavat. Mikähän tuon olisi yhtäkkiä hajoittanut? Ideoita? Taitaa olla talon viimeinen foordi.
Kyseessä 99 TCI ja 2000 TCI focukset. Molemmilla rullattu n200tkm
Viimeksi muokannut Masaman, 20 Touko 2007 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
no... kyllä mullakin hehkun valo vilahtaa, vaan ei sitä voi sanoa et hehkuttaa. -5 asteen jälkeen se varsinaisesti hehkuttaa, hehkutus aika tuolloin 3 sek. olen käynnistänyt autoni pakkasaamuina suoraan, eli en käytä virtoja päällä ja samallai eli heti käynnistyy ja käy tasaisesti. onko sit fordeissa kylmä käynnistys ongelmia, olen käynnistänyt omani tdci:in -32 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä ongelmitta, hyvin lähti ja kävi tasaisesti.
focus tdci centennial-03
Vanhaa tekniikkaahan tuo TCI on. Sama jakajapumpullinen diesel kuin wanhassa mondeossa. Pumpun ohjaus vain on sähköistetty. Tosiaankaan nykyaikaiset suorasuihkutuksella olevat korkeapaine dieselit eivät paljon hehkutusta kaipaa.
Hehkureleen ohjaus tulee moottorinohjaimelta. Mitään erillistä ajastin relettä ei ole. Moottorinohjain päättää hehkutus tarpeen ja sen keston moottorinlämpötilan, ulkolämpötilan? ja muiden tietojen perusteella. Nyt vain pitäisi saada selville mistä kaikesta tuo hehkutuksen ohjaus on riippuvainen.
Hehkureleen ohjaus tulee moottorinohjaimelta. Mitään erillistä ajastin relettä ei ole. Moottorinohjain päättää hehkutus tarpeen ja sen keston moottorinlämpötilan, ulkolämpötilan? ja muiden tietojen perusteella. Nyt vain pitäisi saada selville mistä kaikesta tuo hehkutuksen ohjaus on riippuvainen.
Minun TCI-focus pelaa ihan samaan malliin... Elikkä hehkuttaa vain kylmänä ja jonkinlaisen jälkihehkutuksen antaa käynnistymisen jälkeen.. Tämä jälkihehku on ilmeisesti päästöjen pienentämisen takia. Mutta, minulla romu ei käynnisty kylmänäkään mitenkään erityisen hyvin lämpöisestä koneesta puhumattakaan..
Paljonkohan on uusien hehkujen vastusarvo on.. Mulla on nyt tasaisesti 3.6 ohmia jokaisessa hehkussa ja haynes sanoo että pitäisi olla alle 1 ohmi.. Voisikohan ne olla palaneet kaikki, koska ei ne tunnu lämpenevän yhtään päällepäin vaikka hehkuttaisi kylmää konetta monesti peräkkäin..
Hehkut vaihdettu 30 tkm sitten...
Itse epäilen että tuo hehkutus pelkästään kylmänä on ihan normaalia, mutta käynnistyy huonosti koska suuttimissa / ruiskutuspaineissa on jotakin mätää.. Mulla ainakin savuttaa aika reilusti joka myös viittaisi noihin ongelmiin..
Vielä noista moottoreista, tuohan on kuitenkin suoraruiskutusmoottori korkeapainejakapumpulla... Periaatteessa vastaava kuin volkkarin ensimmäiset TDI motit.. Onko nuo escortin ja mondeonkin koneet suoraruiskutteisia?
Paljonkohan on uusien hehkujen vastusarvo on.. Mulla on nyt tasaisesti 3.6 ohmia jokaisessa hehkussa ja haynes sanoo että pitäisi olla alle 1 ohmi.. Voisikohan ne olla palaneet kaikki, koska ei ne tunnu lämpenevän yhtään päällepäin vaikka hehkuttaisi kylmää konetta monesti peräkkäin..
Hehkut vaihdettu 30 tkm sitten...
Itse epäilen että tuo hehkutus pelkästään kylmänä on ihan normaalia, mutta käynnistyy huonosti koska suuttimissa / ruiskutuspaineissa on jotakin mätää.. Mulla ainakin savuttaa aika reilusti joka myös viittaisi noihin ongelmiin..
Vielä noista moottoreista, tuohan on kuitenkin suoraruiskutusmoottori korkeapainejakapumpulla... Periaatteessa vastaava kuin volkkarin ensimmäiset TDI motit.. Onko nuo escortin ja mondeonkin koneet suoraruiskutteisia?
-Arttu
No niin löytyihän täältä kohtalo toverikin. Hehkut vaihdettiin uusiin. Mittailtua ei tullut, mutta olihan niillä jo 230tkm hehkuteltu. Saatan mitata viikonloppuna mitä näyttää kun mittaa kaikkien hehkujen resistanssi rinnankytkettynä maata vasten.
Onhan focuksissa nuita pumppu ongelmia ollut että sekin voi olla mahdollista että on siitä kiinni. Auto kuitenkin käynnistyy erittäin hyvin niin lämpimänä kuin kylmänä kun napilla hehkuttaa. Pitäisi päästä mittaamaan ehjästä autosta hehkuttaako kone lämpimänä. Tuokin kottura kyllä välissä savuttaa kylmäkäynnistyksissä eli se kyllä taas puoltaisi pumppu/suutin vikaa.
Ilmeisesti escortin ja mondeon koneet ovat samanlaisia suorasuihkuja. Koska korjaamo käsikirja sanoo että moottori on sama lukuun ottamatta sähköistä pumpunohjausta, muita sähkö hienouksia ja muita pikku muutoksia.
Onhan focuksissa nuita pumppu ongelmia ollut että sekin voi olla mahdollista että on siitä kiinni. Auto kuitenkin käynnistyy erittäin hyvin niin lämpimänä kuin kylmänä kun napilla hehkuttaa. Pitäisi päästä mittaamaan ehjästä autosta hehkuttaako kone lämpimänä. Tuokin kottura kyllä välissä savuttaa kylmäkäynnistyksissä eli se kyllä taas puoltaisi pumppu/suutin vikaa.
Ilmeisesti escortin ja mondeon koneet ovat samanlaisia suorasuihkuja. Koska korjaamo käsikirja sanoo että moottori on sama lukuun ottamatta sähköistä pumpunohjausta, muita sähkö hienouksia ja muita pikku muutoksia.
no.no! escorteissa ei ole koskaan ollut suoraruiskuja, tuli vasta focukseen. tci on eka suoraruisku, sit tuli tddi ja tdci. Te voitte kyllä pakkohehkuttaa muutenkin kuin nappi kytkennällä, tapahtuu niin et virrat autoon, hekun valo vilahtaa, älkää startatko vaan antakaa virran olla päällä ja laskekaa kolmeen, sit startatkaa. auto hehkuttaa vaikka valo ei pala, sen huomaatte kun seuraatte mittariston valoja, kun virrat ovat päällä aikansa noin 5 sek mittaristo kirkastuu, tällöin hehkutus loppuu,
nyt viimeistään auto käyntiin. Hehkut lämpiää niin kärjestä et ne ei lämpiä ulospäin. mut noi käynnistys ongelmat häviää yleensä moottori ohjaimen päivityksellä, näin ainaskin mulla.
nyt viimeistään auto käyntiin. Hehkut lämpiää niin kärjestä et ne ei lämpiä ulospäin. mut noi käynnistys ongelmat häviää yleensä moottori ohjaimen päivityksellä, näin ainaskin mulla.
focus tdci centennial-03
[quote="hautju"]no.no! escorteissa ei ole koskaan ollut suoraruiskuja, tuli vasta focukseen. tci on eka suoraruisku, sit tuli tddi ja tdci.
mitä eroa on tci / tddi -koneilla - että kumpikohan oma diesel on? malli 09/99
- moniko on muuten akun jo vaihtanut ? tossa olen miettinyt että kuinkahan kiusaantunut tuo akku on kaikkiaan kun eberissäkin on kellosarja ja sitä on käytetty talvisin ahkerasti...
mitä eroa on tci / tddi -koneilla - että kumpikohan oma diesel on? malli 09/99
- moniko on muuten akun jo vaihtanut ? tossa olen miettinyt että kuinkahan kiusaantunut tuo akku on kaikkiaan kun eberissäkin on kellosarja ja sitä on käytetty talvisin ahkerasti...
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Mites artulla kävi? Joko olet hehkut vaihtanut.
Täällä ollaan ajeltu nappihehkulla, mutta siltikkään käyntiinlähtö ei ole aina aivan rehellistä. Eli epäilykset alkavat kääntyä suuttimiin. Voi kai ne olla nuilla kilometreillä paskana FOORDISTA.
Mitään tietoa mitä uudet maksaa? Vai voiko vanhat korjata?
Täällä ollaan ajeltu nappihehkulla, mutta siltikkään käyntiinlähtö ei ole aina aivan rehellistä. Eli epäilykset alkavat kääntyä suuttimiin. Voi kai ne olla nuilla kilometreillä paskana FOORDISTA.
Mitään tietoa mitä uudet maksaa? Vai voiko vanhat korjata?
En vaihtanut hehkuja vaan akun, ja tilanne korjautui huomattavasti. Ilmeisesti hehkut ei lämmenneet kunnolla akun antaessa virtaa ulos nihkeästi.. Akku ei testerillä päässyt lähellekkään kunnossa olevaa..
Muutenkin, kelien kylmettyä on käyntiinlähtö parantunut ja hehkuajat pidentyneet.. Ehkä tuossa minun romussa on jotakin feelua koneen lämpötila-anturissa ( eli antaa "lämpimämpiä" vastusarvoja arvoja kuin todellisuudessa onkaan) Mutta, enpä ole nyt jaksanut enempää perehtyä kun käynnistyy kuitenkin kohtuullisesti...
Eipä ole mulla tietoa suuttimien hinnoista..Mullakin ois ilmeisesti suutinremppa edessä kun savuttaa aika mukavasti kun antaa possua ja K-arvokin oli viime katsastuksessa 2.9.. Ja kilometrejähän on takana vaivaiset 225 tkm...
Muutenkin, kelien kylmettyä on käyntiinlähtö parantunut ja hehkuajat pidentyneet.. Ehkä tuossa minun romussa on jotakin feelua koneen lämpötila-anturissa ( eli antaa "lämpimämpiä" vastusarvoja arvoja kuin todellisuudessa onkaan) Mutta, enpä ole nyt jaksanut enempää perehtyä kun käynnistyy kuitenkin kohtuullisesti...
Eipä ole mulla tietoa suuttimien hinnoista..Mullakin ois ilmeisesti suutinremppa edessä kun savuttaa aika mukavasti kun antaa possua ja K-arvokin oli viime katsastuksessa 2.9.. Ja kilometrejähän on takana vaivaiset 225 tkm...
-Arttu
Vihdoinkin monien vaiheiden jälkeen vika saatiin selville ja nyt auto toimii hyvin.
Irtonainen ruiskutuspumppu lähetettiin rovaniemelle pr-dieseliin tutkittavaksi ja korjattavaksi. En nyt muista mitä kaikkea sieltä oli rikki, mutta ainakin mäntä oli sökö, asento anturi ja joitain muitakin antureita. Ehjätty pumppu paikoilleen ja nyt toimii kuin uutena. Lähtee käyntiin avainta heilauttamalla ja kaasuun vastaavuus aivan eri luokkaa kuin ennen. Eli suosittelen muitakin joilla on ongelmia kääntymään ammattitaitoisen diesel korjaamon puoleen eikä merkkiliikkeeseen jossa ei tiedetä mistään mitään.
Irtonainen ruiskutuspumppu lähetettiin rovaniemelle pr-dieseliin tutkittavaksi ja korjattavaksi. En nyt muista mitä kaikkea sieltä oli rikki, mutta ainakin mäntä oli sökö, asento anturi ja joitain muitakin antureita. Ehjätty pumppu paikoilleen ja nyt toimii kuin uutena. Lähtee käyntiin avainta heilauttamalla ja kaasuun vastaavuus aivan eri luokkaa kuin ennen. Eli suosittelen muitakin joilla on ongelmia kääntymään ammattitaitoisen diesel korjaamon puoleen eikä merkkiliikkeeseen jossa ei tiedetä mistään mitään.