Ostamassa diesel mondeota, apuja/vinkkejä...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Ostamassa diesel mondeota, apuja/vinkkejä...

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Hei!

Haussa olisi diesel mondeo perus käyttöautoksi ja nyt kaipaisin teiltä Mondeon tekniikkaan perehtyneiltä lisätietoja. Lähinnä ole ajatellut noita alkupään -02 mallisia, kilometrejä tietysti on jo takana reilut 200tkm, mutta hinnatkin ovat dieseleiksi kohdillaan. Eli tälläisiä kysymyksiä tuli mieleen:

-mihin varautua noilla lukemilla?
-kumpi moottori kestävämpi TDDi vai TDCi?
-kulutuserot TDDi vs. TDCi?
-onko TDDi hihnalla ja TDCi ketjulla?
-jos tuohon TDCi:hen on vaihdettu kertaallen jo suuttimet, niin palaako ongelma vielä?
-ovatko suutimet kertakäyttötavaraa ja saa varautua noin 2000e:n remppaan jossain vaiheessa jos tuolla meinaa pidempää ajella?
-onko vetonivelongelmaaan saatu mitään ratkaisua? vai pitääkö sitä itse aika ajoin katsella alle, että ovatko suojat paikoillaan? voiko asialle tehdä itse mitään?
-iskarien ja muiden nivelien kestävyys?
-sähköviat?
-paljonkos mondeolla ja mazda kutosella on yhteistä?
-ovethan noihin on jo käytännössä kaikkiin vaihdettu, mistä muualta katselta ruostetta? lokarien alta?
-ensisijaisesti minulla on mielessä sedan malli, mutta miksei viistoperäinenkin, onko näissä ollut mitään ruostuvuuseroja tms?


Kävin tuossa vaan koeajamassa -02 TDCi:tä ja ajoltaan auto oli todella hyvä ja liikkuikin tuolla TDCi:llä iloisesti, melkeimpä liiankin...
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Paljonko ostettaessa kilometrejä?
- Vakuutatko kirjallisesti kilometrilukeman paikkansapitävyyden?
- Onko kolaroitu? Pukkailtu, pökkäilty, jouduttu kolhituksi?
- Katsastuksessa 6/2005 annetut huomautukset?
- Missä katsastettu 6/2005?
- Pakokaasumittauksen mittaustulokset?
- Mitä 100k:n huollossa vaihdettiin tai säädettiin: Jakopään hihna?, venttiilisäädöt?
- Onko käytetty missä huollossa? Säännöllisesti?
- Onko huoltohistoria/Huoltokirja kunnossa?
- Vaihdelaatikon öljyt?
- Milloin uusittu ilmansuodatin, tulpat, tulpan johdot?
- Iskarien kunto? Milloin uusittu, jos uusittu?
- Renkaiden kunto? Milloin ostettu? Paljonko ajettu?
- Ovatko renkaat kuluneet tasaisesti vai epätasaisesti?
- Ovatko talvirenkaat kitkat/nastat?
- Renkaiden koko ja merkit?
- Jarrujen kunto? Milloin vaihdettu palat eteen?
- Ulompien ja sisempien vetonivelien kunto? Onko vaihdettu?
- Pakoputken kunto?
- Sisustan, istuimien kunto?
- Sisämuoviosien kunto? Mattojen kunto?
- Onko tupakoitu/kuljetettu turkiseläimiä?
- Toimiiko ilmastointi, pitääkö meteliä, onko ilmastointiritilät ehjät?
- Maalipinnan kunto fiksaamatta?
- Onko naarmuja maalipinnassa?
- Onko pohjamaaliin/peltiin ulottuvia naarmuja/kiveniskeymiä?
- Onko ruostetta maalipinnassa?
- Onko vahingoitettu, naarmutettu,lommotettu, hitsattu, maalattu, onko lasikuitu/tekometallipaikkauksia?
- Muoviosien kunto; Etu- ja takapuskuri, spoilerit
- Alustan kunto?
- Onko ohjauslaitteet kunnossa, nivelet, suojakumit, hammastanko, ohjausvaihde?
- Onko alustan suojaus kunnossa? Ruostetta?
- Onko alustaa huollettu?
- Onko tuulilasissa/takalasissa/ikkunoissa naarmuja/säröjä?
- Toimiiko rattilukko? Aina?
- Toimiiko tilttaava ratti?
- Toimivatko kaikki turvavyöt?
- Toimiiko ohjaustehostin?
- Milloin vaihdettu moottoriöljy/suodatin?
- Vaihdettiinko vaihdelaatikon öljy 90k:n huollossa vai nyt 100k?
- Milloin tulpat/tulpanjohdot vaihdettu?
- Milloin uusittu virranjakajan kansi/pyörijä?
- Ilmansuodatin uusittu milloin?
- Uusittiinko jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä muutkin hammashihnat?
- Entä vesipumppu?
- Milloin vaihdettu jarruneste, kytkinneste, ohjaustehostimen öljy?
- Milloin viimeksi jäähdytysjärjestelmä on tyhjätty, puhdistettu ja uusi jäähdytysneste
vaihdettu?
- Pakoputkiston kunto? Vuotaako? Onko vaihtotarvetta?
- Moottorin kunto?
- Vaihdelaatikon ja vaihteensiirtimen kunto?
- Kytkimen kunto? Luistaako? Onko säädetty?
- Onko auto kaikinpuolin liikennöintikelpoinen?
- Millainen ajotapa sinulla on kuskina?
- Minkä ikäinen olet? Koulutus ja ammatti, jos ei kysymys ole liian
privaatti : -)
- Jos koeajaisin auton nyt, minkälaiselta auto kuulostaisi? Olisiko ylimääräisiä ääniä?
- Suhinoita? Kitinöitä? Voimakasta moottoriääntä?
- Onko sinulla tiedossa jokin pakosta lähimmän 6kk/5000 kilometrin sisällä tehtävä korjaustoimi tai osan uusiminen? Arvon esim. yli 150?.
- Onko autolla ajettu kilpaa/rallia/Muuten kaskon varassa älyttömästi?
- Ketä ovat M*** O****** ja A***** H*****?
Mondeo Mk1
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Noh..edellisten kysymysten lisäksi voisi ehkä vielä testata kaikkien lukkojen toiminnan, mukaanlukien takaluukku.

Omassa kulkineessa ei oikeastaan muuta ongelmaa ollut..(suuttimien lisäksi ;-) Omaan on nyt 3 vaihdettu, ei viitsinyt kaikkia uusia kerralla. Maksaa 600e pala vaihtoineen.... Tuntuu että aina vaihdon jälkeen on kyllä veto tasaisempaa ja ruutia olisi enemmän, ehkä uudet siis toimivat paremmin kuin kuluneet.

Oma kohta 190tkm rullattu TDCi, kulutus reippaassa ajossa kehä 3 sisällä n. 6.7 l/100km, talvella karvan päälle 7. Matkaa saksasta via balticaa suomeen 2500km muistaakseni 4.3 l/100km eli pieneen keittoon kulkee vaikka ruutia onkin..
jahuht
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2007 07:15

Viesti Kirjoittaja jahuht »

Itse ostin tuossa kuukausi sitten Mondeon 01 - Tddi ajettu 125tkm (sedan).

Kuukauden ja 3000 km:n ajokokemuksen satoa:
- keskuslukko reistailee (joskus haluaa sulkea ovet itsestään myös ajon aikana)
- takaluukun avausnappula ei toimi aina, toisinaan toimii mallikkaasti
- kiihtyvyys ongelmia (ahtopaineanturi vaihdettiin, nyt toimii kuten pitää)
- tddi:ssä jakopää toimii ketjulla (ainakin tässä yksilössä)
- kulutus ajotietokoneen mukaan 6,3 l keskinopeuden ollessa samaisen mukaan 54 km/h. Vähän pidemmällä ajolla olen nyt päässyt 5,5 l / 80km/h (ei mielestäni paha, kun autokin painaa lähemmäs pari tonnia)

foorumilta saatua infoa:
- takalokasuojien kaaret / kynnyskotelot arkoja ruosteelle (googlettamisen mukaan kaarien valmistustapa muuttunut 2001 lähtien (pellit liimataan kuten focuksissa) ja nyt pitäisi kestää paremmin)
- kittisaumat (ovet, konepelti, takaluukku) -> vaihdetaan Fordin laskuun kuulemma jos ilmenee
- vetonivelet -> korjataan kaiketi liimaamalla kummit paikalleen (ongelma ennemminkin talvella kuin kesällä)
- Mondeon tunkki on tarkoitettu vain hätätapauksille, ei kausirenkaiden vaihtoon (eilen katsoin omastani tuota tunkkia ja näytti olevan pistämätön tuollainen saksitunkin näköinen kapine)
Viimeksi muokannut jahuht, 21 Touko 2007 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

jahuht kirjoitti:Itse ostin tuossa kuukausi sitten Mondeon 01 - Tddi ajettu 125tkm (sedan).
..
autokin painaa lähemmäs pari tonnia)
What :shock:
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
jahuht
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2007 07:15

Viesti Kirjoittaja jahuht »

Krisse kirjoitti: What :shock:
siis Mondeo vuosimalli 2001 korimalli sedan ja ajettu 125000 km painoa siis vajaa 2000 kg (jos oikein muistan) :wink:
eki75
Viestit: 46
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:48
Paikkakunta: Keuruu-Karstula

Viesti Kirjoittaja eki75 »

jahuht kirjoitti: siis Mondeo vuosimalli 2001 korimalli sedan ja ajettu 125000 km painoa siis vajaa 2000 kg (jos oikein muistan) :wink:
Jep jep, mullon tuollanen viistoperänen -02 malli ja painoa on 1560.. aika paljon on vuodessa laihtunut.. :roll:


Niin ja ketjun aloittajalle että tsekkaa imusarjan(muovinen) kunto, mulla oli halkeillut alapulttien kohdalta, joten oli kiinni enää yläpuolelta.. :oops:

-Eki
jahuht
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2007 07:15

Viesti Kirjoittaja jahuht »

eki75 kirjoitti: Jep jep, mullon tuollanen viistoperänen -02 malli ja painoa on 1560.. aika paljon on vuodessa laihtunut.. :roll:


Niin ja ketjun aloittajalle että tsekkaa imusarjan(muovinen) kunto, mulla oli halkeillut alapulttien kohdalta, joten oli kiinni enää yläpuolelta.. :oops:

-Eki
Muistin tuon painon tuosta riiselverolapusta jonka sain jossa kokonaismassa 1975 kg, jos ihmetytti.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Laitetaampa kiikarissa olevasta autosta lisätietoja, eli lähemmässä tarkastelussa paljastui seuraavaa:
-vetonivelet sökönä, toinen vuoti, kolahti/helähti nopeammin vaihdettaessa 2 ja 3.vaihteilla
-käsijarru ei ota kunnolla
-etupään iskarit pian vaihtokunnossa

Onko teillä foorumilaisilla tietoa, että missä kilometrimäärässä mm.vesipumppua ja ilmastointia pyörittävä hihna tulisi vaihtaa? Ja pitääkö rattia paikallaan käänneltäessä kuulua pientä sirinää/särinää(ohjaustehostin kääntää pyöriä)? Mittarissa siis reilut 200tkm...
Vastaa Viestiin