
Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01
Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01
Eli mistä kiristetään vasemman puolen käsijarruvaijeri jotta se ottaisi paremmin kiinni?(katastus mies ei tykänny kun ei ottanu kunnolla) Farmari 2001 mondeossa kone on 2.5l V6.......Jos saisi kuvia se olisi plussaa mutta jos ei niin kertokaa mistä? otin jo takarenkaan pois ja luulin että sieltä saa kiristettyä? 

Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Ahaa...
Oikea puoli otti kyllä hyvin kiinni......Palat näyttää kyllä hyviltäanon kirjoitti:Jarrupalojen vaihtoa kannatais harkita.

Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
ELI....
Näissä ei pysty kiristämään vaijerilla vaan vain ja ainoastaan vaihtamalla jarrupalat alkaa toimimaan???anon kirjoitti:Siinä on automaatti kiristys,automaattina toimii käsijarru sitä käyttämällä
jarrupalat menee lähemmäs jarrulevyä.
Ymmärsinkö oikein

Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Varmasti.....
Ai yhdestäkään autosta ei saa käsijarrua kiristettyä niin että se toimii......JUST NÄINtupu kirjoitti:Vaijeria kiristämällä ei saa käsijarrua kuntoon, yhdestäkään autosta. joko satulassa oleva käsijarruvintta jumissa, palat jumissa tai vaijeri ei liiku.




Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Kysymys oli....
Nyt oli Kysymys siitä että mistä sitä käsijarru vaijeria saa kiristettyä jotta se ottaisi paremmin kiinni? Koska palat näyttää Hyviltä ja viellä niitä ei kannattaisi vaihtaa, myöhemmin ehkä. 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Re: Varmasti.....
Jos vaijeri on liian kireällä, niin automaattisäätö ei toimi! ensin pitää olla perusasiat kunnossa, ennen kuin ruvetaan vaijeria kiristämään. vaijeria kiristämällä saadaan se käsijarru varmasti toimimattomaksi. ensin herkistellään satulat ja vintat, ja kas kummaa, sehän alkas toimimaan vaijerin säätöön koskematta...crashline kirjoitti: Ai yhdestäkään autosta ei saa käsijarrua kiristettyä niin että se toimii......JUST NÄIN![]()
![]()
![]()
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
totaalisen käsi jarru
Jos kahva nousee melkein puoleen väliin ennen kuin vivut satuloissa alkaa likkua sun täytyy tosiaankin saada vaijereita lyhennettyä ja se tapahtuu seuraavasti. Keskikonsoli on kiinni kuudella ruuvilla, kolmella kyynärnojalaatikon pohjasta, yhdellä tuhkakupin alta ja kahdella keulasta jotka löytyy, kun irrottaa sivumuovit jotka tulee jalkatilasta. Nuo muovit irtoaa takapäästä varovasti vääntämällä. Konsolia kannattaa kohottaa takapäästään vain sen verran, että takapenkiltä näkee kahvan juureen. Kiekossa johon vaijeri tulee pohjan läpi on ulkokehällä kierrejousi joka kiristyessään kahvaa nostettaessa ottaa kiekon mukaansa ja vetää vaijeria. Jousen stoppari on kahvan kiinnityshaarukassaan kahvan takapuolella ja kahvan oikealla puolella. Stoppari on pitkässä reiässä joten se on suunniteltu selvästikin säädettäväksi mutta on kuitenkin niitattu kiinni, itsekään en saanut sitä liukumaan reiässään mutta väänsin sitä vain ylöspäin. Nyt jousi kiristyy kiekon ympärille hiukan aikaisemmin ja ottaa sen mukaansa. Kahvasta katosi löysät alusta eikä se enää nouse kiinni kyynärtukeen ja tietty jarrut alkoi pureen hyvin. Mielestäni systeemi olisi manuaalisäätöisenä toimintavarmempi ja selkeämpi huoltaa/korjata. Nyjyautot nyt vaan tehdään niin vaikeiksi tee-se-itse miehille ettei niitä vain kukaan vahingossakaan osaa ruuvailla.
WAU.....
Outlivingin ensimmäinen bostaus tällä Foorumilla ja heti asian tuntevaa ja tietävää kommenttia ja aivan selkeästi asiaan perehtynyttä tietoutta
Iso peukku hänelle 8)
Näin se homma etenee........


Näin se homma etenee........

Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
jebulis,...
Vaihdoin Uudet Levyt taakse ja samalla ne palat myös MUTTA nyt laahailee hieman???
Mikäköhän siellä oikein mättää?
Mikäköhän siellä oikein mättää?

Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Re: totaalisen käsi jarru
Onko laahaamiseen syynä käsijarru vai käyttöjarrut? Jos käsijarrun vipu satulassa ei palaudu stoppariinsa niin se laahaa, jos vivut palautuvat kunnolla niin käyttöjarrut laahaa. Se palautinjousen geometria on kyllä ihan hanurista siinä satulan käsijarruvivussa , ei yksinkertaisesti riitä voima palauttaan jos hiukankin jostain jumittaa Täällä foorumilla oli jossain tosi hyvä linkki sylintereiden aukaisua ja puhd./tiivisteen vaihtoa varten hyvien kuvien kera. Itsekin puhdistin, rasvasin ja vaihdoin tiivisteet yhteen sylinteriin mutta päädyin kuitenkin myöhemmin vaihtamaan molemmat satulat tarvikeliikkeestä vaihto-osana saataviin satuloihin a 150 e/kpl. Jos kiinnostaa ja osaamista löytyy niin varmasti sylintereiden puhdistus, rasvaus ja tiivisteiden vaihto auttaa asiaan. Jos käsijarrun vivut satuloissa liikkuvat hyvin vaijerin ollessa irti ja kuitenkaan ei palauta vaijerin ollessa paikoillaan niin syytä pitää silloin hakea tietty niistä vaijereista.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: totaalisen käsi jarru
Katsastusmies meinasi, että Mondeossa nousee käsijarruvipu liian ylös. Jarruista itsestään ei sanonut mitään. Eli tällä ohjeella säätämään? Kyseessä -1.8 bensakone vuosimallia 2002.outliving kirjoitti:Jos kahva nousee melkein puoleen väliin ennen kuin vivut satuloissa alkaa likkua sun täytyy tosiaankin saada vaijereita lyhennettyä ja se tapahtuu seuraavasti. Keskikonsoli on kiinni kuudella ruuvilla, kolmella kyynärnojalaatikon pohjasta, yhdellä tuhkakupin alta ja kahdella keulasta jotka löytyy, kun irrottaa sivumuovit jotka tulee jalkatilasta. Nuo muovit irtoaa takapäästä varovasti vääntämällä. Konsolia kannattaa kohottaa takapäästään vain sen verran, että takapenkiltä näkee kahvan juureen. Kiekossa johon vaijeri tulee pohjan läpi on ulkokehällä kierrejousi joka kiristyessään kahvaa nostettaessa ottaa kiekon mukaansa ja vetää vaijeria. Jousen stoppari on kahvan kiinnityshaarukassaan kahvan takapuolella ja kahvan oikealla puolella. Stoppari on pitkässä reiässä joten se on suunniteltu selvästikin säädettäväksi mutta on kuitenkin niitattu kiinni, itsekään en saanut sitä liukumaan reiässään mutta väänsin sitä vain ylöspäin. Nyt jousi kiristyy kiekon ympärille hiukan aikaisemmin ja ottaa sen mukaansa. Kahvasta katosi löysät alusta eikä se enää nouse kiinni kyynärtukeen ja tietty jarrut alkoi pureen hyvin. Mielestäni systeemi olisi manuaalisäätöisenä toimintavarmempi ja selkeämpi huoltaa/korjata. Nyjyautot nyt vaan tehdään niin vaikeiksi tee-se-itse miehille ettei niitä vain kukaan vahingossakaan osaa ruuvailla.
Auton alla ei siis ole mitään mutteria tai kierretankoa, mistä kiristettäisiin?
Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01
Kahvan nouseminen ei mondeossa ole hylkäys peruste katsastuksessa jos jarru pitää. Ja taitaa olla melko tyypillistä että noissa automaatti säätö kahvoissa se nousee melko ylös. Ei toinna ressata sen enempää sitä.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01
Alunperin automaatti säätöinen.. mutta on saatavilla myös manuaali säätöinen kahva joka säädetään auton alta..mahdoton sanoa päällepäin kumpi kahva on paikallaan..muistaakseni automaatti korvaantuu manuaali kahvalla jos on jouduttu vaihtamaan joskus..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01
Ei hylätty tuon käsijarrukahvan takia, mutta korjauskehotus siitä tuli. Samoin kuin takavilkun polttimon väristä, joka on haalistunut.
Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?
Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?
Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01
Yleensä tuo jarruletkun kiertymä tulee asennusvirheestä, eli jarrusatulaa on käytetty irti ja takaisin laittaessa sitä on tullut pyöräytettyä. Jos jarruletku asettuu oikeaan asentoon pienellä pukkauksella, niin mikä ettei. Yleensä se kiertymä vaan estää sitä asettumasta oikeaan asentoon.smertani kirjoitti:Ei hylätty tuon käsijarrukahvan takia, mutta korjauskehotus siitä tuli. Samoin kuin takavilkun polttimon väristä, joka on haalistunut.
Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?
Sen automaattisäätöinen käsijarrukahva on useimmiten mahdollista korjata ihan toimivaksi, jos viitseliäisyyttä riittää. Ne on vaan vanhemmiten semmoisia rimpuloita, että niistä täytyy saada ne väljyydet ja jumitukset pois. Kunnolla toimiessaan ei se kahva nouse kovin ylös.