Escort 1.8D pitkä starttaus
Escort 1.8D pitkä starttaus
Ostin joku aika sitten diesel escortin. Sillä on aika tuskaista startata pakkasella pitkän seisomisen jälkeen. -18 lähtee ilman lämmitystä, mutta saa startata n. 30sek ja usein kovalla pakkasella useampaan otteeseen..
Muutaman asteen pakkasella kylmäkäynnistys kuulostaa tältä: hehku *2 ihihihibromhihihibrombrombromhihihihibrombrombromihihihihihi
broooombroombrooombrombrombrommmmmm, käyntiin lähdön jälkeen käy muutaman sekunnin ihan kuin kolmella.
Jos autolle antaa starttipilottia, niin se lähtee kertapieraisulla käyntiin, kovalla pakkasella saa pilotinkin voimalla sahata n. 10sek.
Lohkolämmitin ei toimi, joten kaikki startit ovat kylmäkäynnistyksiä. Hehkut mitattu, kaikissa sama vastus. Hehkuille tulee virtaa ja hehkurele naksahtaa jälkihehkun päätteeksi. Ei syö öljyä tai vettä.
Vaihdettu polttoainesuodatin, kaikki kudosletkut suuttimien välistä, polttoaineputki käsipumpun ja jakajapumpun väliltä (tämän putken mukana tuli myös uusi takaisku tai tasausventtiili)
Polttoaineputkissa ei silmämääräisesti näytä olevan mitään vikaa. Jos pumpun tuloputken irrottaa, niin sieltä tulee pitkänkin seisomisen jälkeen ainetta. Käyntiinlähdön jälkeen ei ole mitään ongelmia ja kaikki lämpimänä käynnistykset / käynnistykset muutamien tuntien seisomisen jälkeen tapahtuvat parissa sekunnissa. Kylmäkäynnistyvyyteen ei vaikuta vaikka auto olisi ollut yön laturissa ja akku varmasti aivan täysi.
Mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
Onko kukaan vaihtanut vakiohehkujen tilalle tehokkaampia? Jos on niin mistä autosta?
Tiedän, että nämä pelit eivät ole minkään kylmäkäynnistyjän maineessa, mutta kiinnostaisi saada auto käynnistymään niin ettei tarvitsisi turhaan sahata ja rasittaa starttia.
Muutaman asteen pakkasella kylmäkäynnistys kuulostaa tältä: hehku *2 ihihihibromhihihibrombrombromhihihihibrombrombromihihihihihi
broooombroombrooombrombrombrommmmmm, käyntiin lähdön jälkeen käy muutaman sekunnin ihan kuin kolmella.
Jos autolle antaa starttipilottia, niin se lähtee kertapieraisulla käyntiin, kovalla pakkasella saa pilotinkin voimalla sahata n. 10sek.
Lohkolämmitin ei toimi, joten kaikki startit ovat kylmäkäynnistyksiä. Hehkut mitattu, kaikissa sama vastus. Hehkuille tulee virtaa ja hehkurele naksahtaa jälkihehkun päätteeksi. Ei syö öljyä tai vettä.
Vaihdettu polttoainesuodatin, kaikki kudosletkut suuttimien välistä, polttoaineputki käsipumpun ja jakajapumpun väliltä (tämän putken mukana tuli myös uusi takaisku tai tasausventtiili)
Polttoaineputkissa ei silmämääräisesti näytä olevan mitään vikaa. Jos pumpun tuloputken irrottaa, niin sieltä tulee pitkänkin seisomisen jälkeen ainetta. Käyntiinlähdön jälkeen ei ole mitään ongelmia ja kaikki lämpimänä käynnistykset / käynnistykset muutamien tuntien seisomisen jälkeen tapahtuvat parissa sekunnissa. Kylmäkäynnistyvyyteen ei vaikuta vaikka auto olisi ollut yön laturissa ja akku varmasti aivan täysi.
Mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
Onko kukaan vaihtanut vakiohehkujen tilalle tehokkaampia? Jos on niin mistä autosta?
Tiedän, että nämä pelit eivät ole minkään kylmäkäynnistyjän maineessa, mutta kiinnostaisi saada auto käynnistymään niin ettei tarvitsisi turhaan sahata ja rasittaa starttia.
Vanhan foorumin puolella oli muistaakseni asiasta keskustelua. Kylmänä startti ei jaksa pyörittää tarpeeksi nopeasti ja siitä johtuu että syöttöpumppu ei kehitä riittävän suurta painetta että suuttimet avautuisi. Oikaiskoon se jolla perempi muisti kuin minulla. Startin pyöritys nopeuteen vaikuttaa ratkaisevasti akun kunto.
Kannatan lämmittimen vaihtoa, säästää moottoria. Eikä näytä olevan kovin vaikea vaihtaa.Taitaa olla helpoin kun hankit ehjän lohkolämppärin elementin Wink ja vaihdat sen Smile
Citroen Xsara Break HDi -00
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
Jep lohkolämmitimen vaihto on mielessä, mutta ei viitsisi enää tänä keväänä vaihtaa sitä. Vaihdan sen kyllä ennen syksyä.Megado kirjoitti:Taitaa olla helpoin kun hankit ehjän lohkolämppärin elementinja vaihdat sen
Mitenkäs jos auto joutuu seisomaan paikassa jossa ei ole lämmitystä, onko mitään konstia auttaa tätä käynnistystä (muu kuin ilmaputken irtiotto ja starttipilotin suihkautus). Toisinsanoen saada auto käynnistymään nopeammalla starttauksella.
Kovalla pakkasella tuo startin pyöriminen kuulostaa aika paljon hitaammalta kuin nyt keväällä. Mittautan akun syksyllä, tosin tuntuu että siinä olisi tehot tallella, sillä tosi pitkään se jaksaa pakkasellakin starttia pyöritellä.
Juu tuo on liian tuttu lause, vaihdan sen sitten myöhemmin, eli sitten kun on taas tarve eli -15c pakkasta ja sormet ja järki jäässä kun taivasalla vaihtelee pilkko pimeässä sytkärin valossatomiix kirjoitti:Jep lohkolämmitimen vaihto on mielessä, mutta ei viitsisi enää tänä keväänä vaihtaa sitä. Vaihdan sen kyllä ennen syksyä.


-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Miten vaihdon tarpeessa olevat suuttimet pystyy diagnosoimaan? Onko muitakin oireita kuin heikko käyntiinlähtö? Vaikuttaako suuttimet kulutukseen? Tällä hetkellä kulutus pyörii siinä 5.4 - 5.9 lukemissa, mikä ei mielestäni hirveältä kuulosta.ZyaS kirjoitti:suuttimet vaihtoon.
tiedän tiedän että on kallista turha siitä on vinkua, mutta autoilu on![]()
Onko suuttimien vaihdossa muuta huomioitavaa kuin kovat polttoainepaineet ja täytyykö niitä ilmata vai ilmautuuko ne kun laittaa auton käyntiin?
Autoilu on kallista, sen tiedän ja autoa vaihtamalla viat vain vaihtuvat. Käynnistymistä lukuunottamatta auto toimii loistavasti ja edelliset omistajat ovat muistaneet huollattaa autoa säännöllisesti. En oikein haluaisi osia turhaan vaihtaa, kun suuttimet on reilu 50e ja hehkut siihen saman verran päälle. Tähän kun lisätään vielä lohkolämmitin 60e ja jo teetetty jakopää ja vesipumppuhuolto 330e niin alkaa hirvittämään. Hyvänä puolena tuossa autossa on tilava konehuone, joten pystyy aika hyvin itsekin korjailemaan.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
- Paikkakunta: laihia
itselläni mondeo td 98 oli ongelmia kylmäkäynnistyksessä aina kunnes laitoin 72ah(uusi) akun tilalle mersun(yöööök) 88ah akun(uusi). akun korkeus ja leveys on sama mutta n.8cm pidempi. mahtuu sinne ja hehkun johtoa joutu jatkaan n.5cm tai vaihtamaan kokonaan se piuha. ei tartte käyttää lämmitintä vaikka olis-20! joskaan se e i ole varmaan ihan terveellistä...
Liittyikö Lapazu se Mondeon käynnistymättömyys myös laiskasti pyörittävään starttiin? Itselläni myös kokemuksia tuosta 1.8TD:n huonosta käynnistyvyydestä ja selvästi merkillepantavaa on juuri tuo startti. Olen myös kuullut puhuttavan, että se olisi alimitoitettu ja asiaan voisi auttaa kuulemma ruiskuennakon pieni hienosäätö. Omassa Eskossani (-98 ) on kylläkin sähkömoottorilla boksin kautta säätyvä ennakko, että tiedä sitten miten se tapahtuu. Kaverin Esko (-96) lähtee kuin palmun alta vaikka olisi mitä pakkasta. Eikä sillä edes ole lohkolämppäriä. On vielä lisäksi saksanmalli.
No sehän on kumma jollei edes uudella akulla lähde. Omani on kyllä aina lähtenyt käyntiin lopulta, mutta "konkkaamalla". Lupailee ensin ja sitten käynnistyy rytkyttäen, niin että pahaa tekee ja parin sekunnin päästä käy ihan nätisti. On vaan viimeaikoina tullut mietittyä, että mitäpä tuolle voisi tehdä. Voisihan vaikka kysellä siitä ennakonsäätöhommasta, mutta sitä ennen täytyy ainakin tutkia, miksi konehuoneessa tuoksuu nafta. Vaikeuttaa ainakin käynnistystä, jos jossain vuotaa. Ja sitten voisi kokeilla tuota akunvaihtoa, niinkuin riisseli rules mainitsi.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
- Paikkakunta: laihia
suosittelen todella sitä akun vaihtoa 72->88ah. toimi ainaskin omassa mondeossa(98), mutta escorttista en tiiä sillä ostin "ruttutukusta" -97 escon ja se takkuaa... sai sahata n.1min sitte tärähtää käyntiin savujen kera. joku fatipää oli säätäny pumpusta ennakkoa ku kylmäkäynnistyssolenoidi oli lakannu toimimasta
vaihdoin sen ja säädin ennakot. ja nyt ei tarrtte ku sahata sen 15s. Kertokaa mikä se musta mötikkä ennen suodatinta??? tästä vehkeestä sekin otettu pois käytöstä... voisko vaikuttaa käyntiinlähtöön???

käynnistys
no niin mul -98 td mondeo, tässäkin varmaan edellinen omistaja sit laittanu / laitattanu 88Ah:n akun. Roikka oli talvel rikki ja sen kerran oli pakkasta -17C ja auto pari päivää ajamatta
, mut lähdettävä oli kauniimpaa osapuoltaa viemään kouluun.
No hehkutti paljon paljon normaalia pitempään, mut käynnisty kun palmun alta (hyvin). Tämä oli tietenki hyvä
, öljyt 5w-30 mobil fe.
Mut kaverikin hävitti td escortin viime kesänä ja ongelmana oli juuri toi käynnistys eli jokin ihme juttu niis vissiin tulee vai ? Iskeekö se viirus sit tähän munkin pelin joskus ???

No hehkutti paljon paljon normaalia pitempään, mut käynnisty kun palmun alta (hyvin). Tämä oli tietenki hyvä

Mut kaverikin hävitti td escortin viime kesänä ja ongelmana oli juuri toi käynnistys eli jokin ihme juttu niis vissiin tulee vai ? Iskeekö se viirus sit tähän munkin pelin joskus ???
Tarkoitat varmaan sellaista mötikkää mihin menee polttoaineputki ja sähköjohto ja siitä lähtee polttoaineputki suodattimelle ja käsipumpulle. Fordin varaosamyyjä kertoi, että se olisi polttoaineen esilämmitys.riisseli rules kirjoitti: Kertokaa mikä se musta mötikkä ennen suodatinta??? tästä vehkeestä sekin otettu pois käytöstä... voisko vaikuttaa käyntiinlähtöön???
Jos ei meinaa oikein lähtiä käyntiin, niin kokeile aamulla, kun auto on seissyt yön yli, että saako suodatin jalan käsipumpulla painettua yhtään kertaa nappia pohjaan, jos saa nii silloin vuotaa suodatinjalalta ilmaa ja paineet laskee.. toinen mahdollisuus kokeilla tuo ilmojen saanti on ottaa suodatin jalalta pumpulle menevä letku irti ja korvata se kirkkaalla letkulla sitte auto käyntiin, ja kattoo vetääkö ilmoja sekaan..
toinen mikä vaikuttaa, niin on nakutus tunnistin, vaikuttaa kylmänä käynnistymiseen.. luonnollisesti oot jo hehkut mitannut yms. startin liian matala pyörimisnopeus on vain huhua... akun kunnolla on merkitystä erittäin paljon, tarttee täyden jännitteen... ni ja meillä on testattu, että kunnossa oleva TD lähtee ominavuin käyntiin -25 asteeseen asti..
toinen mikä vaikuttaa, niin on nakutus tunnistin, vaikuttaa kylmänä käynnistymiseen.. luonnollisesti oot jo hehkut mitannut yms. startin liian matala pyörimisnopeus on vain huhua... akun kunnolla on merkitystä erittäin paljon, tarttee täyden jännitteen... ni ja meillä on testattu, että kunnossa oleva TD lähtee ominavuin käyntiin -25 asteeseen asti..
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
- Paikkakunta: laihia
niin vielä.... kertokaa missä vika ku pumpun päällä oleva toinen vipu(ajoitus?) ei liiku kaasua polkiessa???? siitä menee vaijeri termostaattikoteloon. vuosimalli on -97. itselläni 98 mondeo jossa uudemman mallin pumppu siinä liikkuu! vai onko niin että sen ei tarvitse liikkua kaasua painaessa tässä escorttissa,eli liikkuu vain kylmäkäynnityksessä???
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
- Paikkakunta: laihia
mutta siis uudemmassa pumpussa se liikkuu kaasun mukana. Ei siis tarvi liikkuu täs vanhemmassa. hyvä ku rupee homma selvenemään. enää ei tartte sahata ku 4sek! mutta tuntuu kyllä liian pitkältä ajalta, vai? kaikki puhuu käsipumpusta jotta repii sieltä ilmaa.... mutta ku tos vehkees ei oo sitä!! mihin hittoon se on ajan kans kadonnu... kyllä oli kiva saada se käyntiin suodattimen vaihdon jälkeen... mistä muualta vois saada ilmaa??
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 04 Huhti 2005 16:31
- Paikkakunta: laihia
Joskus aikaa sitten kun ostin 1,8TD escon joka ei tahtonut lähteä kylmänä käyntii, niin siihen vaihdettiin Foorttilla joku vahapatruuna(tai joku muu vaha hässäkkä...??) niin se ainakin silloin auttoi käynnistyvyyteen.
En sitten jaksanut tarkemmin perehtyä asiaan, kun ei itse sitä tarvinnut maksaakkaan, kun auton myynyt liike sen maksoi.
En sitten jaksanut tarkemmin perehtyä asiaan, kun ei itse sitä tarvinnut maksaakkaan, kun auton myynyt liike sen maksoi.
Kaverin escortissa oli samoja oireita, vikana oli hehkuaikarele!
Citroen Xsara Break HDi -00
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693
http://tankkaus.com/index2.php?page=randcar&nr=32693