Viime talvena ostin farkku-Mondeon johon olen kovasti tyytyväinen. Alusta asti moottorin lämpötilamittari on jäänyt aivan normaalin alarajalle. Oletin vian olevan mittarissa tai sen anturissa, koska sisälle on riittänyt lämpöä. Nyt olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että kulutus tuntuu olevan melko korkea - yli 10 l./100 km maantiellä nätisti ajaen. Lisäksi veto loppuu viitosvaihteella 2000 rpm:ssä ja palaa 2500 rpm:ssä. Moottori myös murisee herkästi jos kaasua painaa ko tapauksessa - vaikka vain varovasti. Onko kyseessä ominaisuus vai vika?
Olisiko vika kuitenkin termostaatissa tai sen anturissa ja kone käy liian kylmänä? Mitä tämän tarkistaminen ja mahdollinen korjaaminen maksaa?
Kiitoksia vinkeistä jo näin etukäteen.
Jaakko
Mondeo -96 1.8 moottori alilämpöinen?
Re: Mondeo -96 1.8 moottori alilämpöinen?
Uskoisin vian olevan termostaatissa. Mondeon lämmityslaite antaa lämpöä aika hyvin, vaikka koneen lämmöt eivät ole riittävät. Termostaatti maksaa Motonetissä 8 euroa ja kumitiiviste sille 2 euroa - yhteensä 10 euroa. Itse pystynet sen vaihtamaan. Letkujen klemmareita ei käsittääkseni tarvitse irrottaa, vaan ruuvaat vain termostaattikotelon kolme pulttia auki, ja termostaatti tulee näkyviin.jsaare kirjoitti:Olisiko vika kuitenkin termostaatissa tai sen anturissa ja kone käy liian kylmänä? Mitä tämän tarkistaminen ja mahdollinen korjaaminen maksaa?
Moottorin "murinaan" en ota kantaa. Voipi olla, että lämpöjen noustessa koneen käyntiäänikin paranee ja bensankulutus laskee.
Itse vaihdoin Escorttiini Motonetistä ostetun termostaatin ja olen ollut tyytyväinen. Lämmöt pysyvät kaikissa olosuhteissa nyt erinomaisen sopivina. Termari sattui sillä kerralla olemaan joku "Quinton Haskell" tai jotain vastaavaa. En enää muista tarkasti. Toimii joka tapauksessa hyvin.
--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92