Escort mk5, kytkin tuntuu erikoiselta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Escort mk5, kytkin tuntuu erikoiselta

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Escorttini kytkinpoljin tuntuu kummalliselta. Se naksahtelee aina silloin tällöin ja joskus harvemmin se ottaa vastaan niin, että ei meinaa painua alas ja sitten painuu rytinällä ja paukahduksella. Kytkinpoljin tulee myös todella ylös, ennen kuin kytkin ottaa kiinni.

Muuten Escorttini kytkin toimii yllättävän hienosti (siis todella pehmeästi). Kytkin on erittäin "helppo" ajaa, ainakin kun ajaa hiljaa. Vertailukohtana kerron, että ajoin sunnuntaina uutta Honda Civiciä (1.8 bensa). Siinä tuntui olevan paljon hankalampi kytkin. En meinannut millään pystyä ajamaan nykimättä. Muuten Civic tuntui mainiolta.

Onko Escorttini kytkin itsessään loppu vai onko vain automaattisäätö rikki? Miten voisi luotettavimmin ja yksinkertaisimmin selvittää, mikä tuossa on rikki / menossa rikki?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Taitaa automaattisäätömokkula sanoa sopimuksensa irti! :roll:
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Taitaa automaattisäätömokkula sanoa sopimuksensa irti! :roll:
Mitä enemmän asiaa yritän selvittää, niin sitä enemmän siltä se alkaa tuntua. Kytkintä en ainakaan luistamaan saa millään. Muistelen, että joulun alla kun kuskasin hieman pikkujouluporukkaa ylikuormalla, minulla oli silloin jo "naksumisongelma". En silloinkaan missään tilanteessa saanut kytkintä luistamaan enää kytkinpolkimen nostettua.

Tuntuu kuin automaattisäätömekanismissa olisi yksi hammas poikki. Täytyy kai kokeilla ensin säätömekanismin korjaussarjaa. Se ei tosiaan Motonetissä paljoa maksa.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mulla oli -92 1.8 Esko ja siinä ei ollut ongelmia kytkimen kans kuin aluksi pakkasella ja se johtui laatikon öljyistä, ohuemmat auttoi! :D
Ostaessani oli kilsoja 150tkm ja vaihtaessani 250tkm ja tosiaan ilman kytkinongelmia ja muitakaan mitä en itse osannut laittaa! 8)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Mulla oli -92 1.8 Esko ja siinä ei ollut ongelmia kytkimen kans kuin aluksi pakkasella ja se johtui laatikon öljyistä, ohuemmat auttoi! :D
Ostaessani oli kilsoja 150tkm ja vaihtaessani 250tkm ja tosiaan ilman kytkinongelmia ja muitakaan mitä en itse osannut laittaa! 8)
Mielenkiintoista, mutta suoritin viikonloppuna Escorttiini vaihteistoöljyn imuvaihdon. Laitoin synteettistä Mobil SHC 75W-90 -öljyä, joka on melko kallista ainetta. Laitoin lisäksi pienen lorauksen X1R-lisäainetta, joka ei ymmärtääkseni vaikuta öljyn viskositeettiin eikä sisällä synkronointirenkaita syövyttäviä aineita. En tiedä, onko ihan puhtaasti plasebosta kyse, mutta tuntuu kuin vaihteisto ja kytkin pelaisivat nyt paremmin. Kytkinpoljin napsuu edelleen, mutta muuten tuntuma on erinomaisen hyvä. Hidashan tuo IB5-vaihteisto on, mutta luulen, että ei se ole uutenakaan ollut tämän parempi.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin