Moro!
Tarkoituksena olisi vaihtaa kardaanin tukilaakeri -92 dohc sierraan (mt75).
Miten ton kardaanin "katkaisu" hoituu, jotta tukilaakerin voisi vaihtaa?
Kardaanin keskiristinivelessä ei näyttäisi olevan mitään mutteria. Sensijaan tukilaakerista vaihdelaatikkoon päin on jonkinmatkaa booreja näkösällä ja sitten jonkin sortin "kuppimutteri" kardaanin ympärillä.
Jostain on jäänyt mieleen, että mt75 laatikolliseen sierraan ei vaihdelaatikon puoleista kuminiveltä voi erikseen vaihtaa johtuen tasapainotuksesta. Motonetissa näyttäis kuitenkin olevan myynnissä ko. kuminivel. Ilmeisesti olen ymmärtänyt tasapainotus -asian väärin?
Tukilaakerin vaihto dohc -sierraan
Tukilaakerin vaihto dohc -sierraan
Viimeksi muokannut supaukko, 01 Touko 2007 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tukilaakeri tuli vaihdettua:
- kardaanissa oleva "kuppimutteri" irti
- kardaanin asennon merkkaaminen
- kardaani osiksi kevyellä nykäisyllä
- tukilaakerin "ulompi suojalevy" irti
- lukkorengas pois
- tukilaakeri irti ulosvetäjällä
- uusi laakeri tilalle käänteisessä järjestyksessä
Tukilaakerin vaihdon varsinainen syy ei (..tietenkään) hävinnyt eli "jyrinä" 60km/h kovemmilla nopeuksilla. Pyöränlaakerit olen vaihdellut hiljattain ja kardaanin ristinivelet tuntuivat näin maallikon käteen ihan ok:lta.
Seuraavaksi sitten vaihdellaan kalliimpia osia eli vetoakseleita, perämurikka jne...
- kardaanissa oleva "kuppimutteri" irti
- kardaanin asennon merkkaaminen
- kardaani osiksi kevyellä nykäisyllä
- tukilaakerin "ulompi suojalevy" irti
- lukkorengas pois
- tukilaakeri irti ulosvetäjällä
- uusi laakeri tilalle käänteisessä järjestyksessä
Tukilaakerin vaihdon varsinainen syy ei (..tietenkään) hävinnyt eli "jyrinä" 60km/h kovemmilla nopeuksilla. Pyöränlaakerit olen vaihdellut hiljattain ja kardaanin ristinivelet tuntuivat näin maallikon käteen ihan ok:lta.
Seuraavaksi sitten vaihdellaan kalliimpia osia eli vetoakseleita, perämurikka jne...