Dohc sierran turbotus
Dohc sierran turbotus
Eli pitäis saada tollasesta sierrasta vähän enemmän tehoo irti ja olisin kiinnostunu asiasta että mites ton sais turbotettuu.. mitäs kaikkee pitää huomioida???
riippuu paljonko tehoa haluat..puristuksia pitää saaha tiputettua ainakin...esim toiset männät.. kannen tiiviste vaihtoon, moottorin ohjausta pitäs saaha säädettyä että pelaa ahdoilla,isommat suuttimet jää varmaa aika äkkii pieneks..kytkin varmaa antautuu aika nopeest joten paremman kytkimen toden näkösest joudut vaihtaa.. halvemmaksi tulee jos vaihdat siihe ohc:n ja lyöt siihe turbon kylkeen..:)mutta rahaa saa kyllä menee siihenki...
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
kampura ja kiertokanget kannattaa myös uusia, että kestää ja pitäähän se ahdinki valita sopivan kokoseks. kalliiksi tulee.
ja jos vähäpäästönen, niin ei kannata ruveta.
ja jos vähäpäästönen, niin ei kannata ruveta.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Laita 2.3 16v alta 2000e tehdasuusi motti ja siihen sitten rs2000 vakio nokat niin poweria pitäisi löytyä jo 160hp ja siihen vielä sitten peltisarjaa jne niin eiköhän sieltä se 170hp pitäisi löytyä. Kestävä, halpa, helppo toisinkuin mikään turbo vehje.
Toki niitä saa 2.0 16v, mutta eipä taida mottia saada niin halvalla että kannattaisi ostaa.
Toki niitä saa 2.0 16v, mutta eipä taida mottia saada niin halvalla että kannattaisi ostaa.
no vähän kun tutkit sivustoa, niin eiköhän se sieltä selviätomipee kirjoitti:^Onko noita ihan yleisesti saatavan jostain liikkeestä tjsp? Maahantuojaa yms?
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Pahoittelen että tällälailla tulen kuokkimaan toisen keskusteluun.
Mutta itelläni on 1,6 ohc Sierra vm.90. Jossa on luonnollisesti aika laiska pannu,mutta kyllä silläkin ehtii "pois alta" ja ohikin pääsee,kun sen on oppinut. 8)
Mutta ei siitä pääse mihinkään että lisää tehoja kovasti kaipailen.
Miten suuri projekti siihen olisi laittaa turbo-ahdin?
Ja millaisia ahtopaineita tuon kokoinen kone ylipäätänsä kestää,ja mitä kaikkia kilkkeitä pitää vaihtaa että homman saa toimimaan.
Mitään kiihdytys-autoa en ole rakentamassa,mutta lisää poweria silti etsin ja ei oiken ole rahaa ostaa toistakaan autoa,vielä kun tuo hyvin kukkuu.
Ja jonkinlaisia hinta-arvioita haluaisin kuulla,tietysti mahdollisimman edullisesti vieläpä...
Ja entä paperi-sota?
Rekisteriotteessa ei ole mainittu kohdassa "Teho/Effect" mitään,eli kuinka vapaat kädet tuo mahdollistaa,jos sillä nyt mitään merkitystä asiaan on.
Mutta itelläni on 1,6 ohc Sierra vm.90. Jossa on luonnollisesti aika laiska pannu,mutta kyllä silläkin ehtii "pois alta" ja ohikin pääsee,kun sen on oppinut. 8)
Mutta ei siitä pääse mihinkään että lisää tehoja kovasti kaipailen.
Miten suuri projekti siihen olisi laittaa turbo-ahdin?
Ja millaisia ahtopaineita tuon kokoinen kone ylipäätänsä kestää,ja mitä kaikkia kilkkeitä pitää vaihtaa että homman saa toimimaan.
Mitään kiihdytys-autoa en ole rakentamassa,mutta lisää poweria silti etsin ja ei oiken ole rahaa ostaa toistakaan autoa,vielä kun tuo hyvin kukkuu.

Ja jonkinlaisia hinta-arvioita haluaisin kuulla,tietysti mahdollisimman edullisesti vieläpä...
Ja entä paperi-sota?
Rekisteriotteessa ei ole mainittu kohdassa "Teho/Effect" mitään,eli kuinka vapaat kädet tuo mahdollistaa,jos sillä nyt mitään merkitystä asiaan on.
<FORD>
Jos konetta rupeat turbottamaan, niin kannattaa ensiksi laskea puristuksia riittävästi turbolle sopiviksi. Ja sitten hommata se ahdin, uusia koneesta männät, kietarit ja kampiakseli sekä laakerit(huom. kestävät). Ja kannattaa se kytkinkin hommata uus, sintterikytkin niin ainakin pitää. Lisäksi olisi suotavaa, että hitsaat perän lukkoon, koska ei ole mielekästä ajella vakioperällä turbo-autolla. Tai sitte hommaat jostaki lukkoperän. Toki muitaki juttuja joutuu tekemää...hommata sopiva välijäähytin turbolle ja sitte letkut ja sun muut. Ja rakentaa MegaSquirt säätelemää moottoritoimintoja ja turboa. 8)
Sitte ku homma on valmis ja kone toimii, niin eiku penkittämään pienillä paineilla että saat auton turboluville.
Ja ainakin kaksilitraisen jarrut tarvii laittaa että sais 1.6:sen turboluville.
Sitte tehokkaampi bensapumppu ja öljypumppu ja ehkä öljynlauhdutinkin olisi suotavaa hankkia.
Aiheesta taitaa olla myös valmiita topikkeja, joissa asia tulee selville.
Ja turbottaminen ei ole halpaa, ainakin jos haluaa koneesta kestävän ja jokseenkin tehokkaan.
Ja kyllähän 1,6:nen kestää vaikka 2bar paineet, jos se vain rakennetaan kestämään.
Sitte ku homma on valmis ja kone toimii, niin eiku penkittämään pienillä paineilla että saat auton turboluville.
Ja ainakin kaksilitraisen jarrut tarvii laittaa että sais 1.6:sen turboluville.
Sitte tehokkaampi bensapumppu ja öljypumppu ja ehkä öljynlauhdutinkin olisi suotavaa hankkia.
Aiheesta taitaa olla myös valmiita topikkeja, joissa asia tulee selville.
Ja turbottaminen ei ole halpaa, ainakin jos haluaa koneesta kestävän ja jokseenkin tehokkaan.
Ja kyllähän 1,6:nen kestää vaikka 2bar paineet, jos se vain rakennetaan kestämään.

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Ja halvemmalla jos haluaa päästä, niin hommaa tuohon sen perinteisen stocmannin turbosarjan... Niitä löytyy kohtuu edukkaasti mädäntyneistä raadoista, esim. itse myin just vuosi takaperin kyseisellä tekniikalla varustetun farkku sierran hintaan 250€... Ja hevoset tuolla sarjalla nousee vakio ahdoilla reiluun sataan kaakkiin... Eli varteen otettavana ratkaisuna olis myös 2.0 vapari ohc:n vaihto keulille
....
Stocka turbon järkevyydestä ja kestävyydestä liikkuu toki monia mielipiteitä, mutta jos jokapäiväiseen ajoon on tulossa eikä todellakaan aio kokoaika lusikka pohjassa päästellä, niin on varsin edullinen ja kestävä ratkaisu
... Siinä heikoimpana lenkkinä lienee kansi pahvi, joka on siis vakiota paksumpi---> laskee puristukset
...

Stocka turbon järkevyydestä ja kestävyydestä liikkuu toki monia mielipiteitä, mutta jos jokapäiväiseen ajoon on tulossa eikä todellakaan aio kokoaika lusikka pohjassa päästellä, niin on varsin edullinen ja kestävä ratkaisu


Niin ja unohin tossa sanoa, että turbopakosarja sitte pitää hommata tai tehä, miellumin suunnittelee eka.
Itse olisin ainaki vaparikoneen kannalla...kakslitranen oo hoo cee vaa keulille ja sitä virittelemään vaparina vaan, siitäki saa aika paljon tehoa ulos ku tekee kunnolla.
Mutta toisaalta turbottaminenkaan ei oo huono vaihtoehto
Rahaahan menee molempiin kiitettävästi, että ihan miten valitsee....tosin se rahan meno on kyllä aika pitkälti siitä kiinni paljon hevosia tahtoo koneesta ulos ja miten kestävää tekee

Itse olisin ainaki vaparikoneen kannalla...kakslitranen oo hoo cee vaa keulille ja sitä virittelemään vaparina vaan, siitäki saa aika paljon tehoa ulos ku tekee kunnolla.
Mutta toisaalta turbottaminenkaan ei oo huono vaihtoehto

Rahaahan menee molempiin kiitettävästi, että ihan miten valitsee....tosin se rahan meno on kyllä aika pitkälti siitä kiinni paljon hevosia tahtoo koneesta ulos ja miten kestävää tekee

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Onko todellakin "edulliseen" käyttöön rakenneltava turbovehje tuon kaiken tavaran ja työn alla vai onko tämä nyt ääritapaus, jossa haetaan maksimitehoja? Heitän oman esimerkkini tähän. Jos tahon 2.0 doch sierrasta (105hv vakiona) vaikkapa 40hv lisätehoa ja ahtopaineita 0,5 paikkeilla, niin tarvitseeko sen tekemiseen tuota kaikkea? Tottahan toki tulee olemaan kalliita heppoja, mutta mikäpä ei nykypäivänä maksaisi.Mr_Who kirjoitti:Jos konetta rupeat turbottamaan, niin kannattaa ensiksi laskea puristuksia riittävästi turbolle sopiviksi. Ja sitten hommata se ahdin, uusia koneesta männät, kietarit ja kampiakseli sekä laakerit(huom. kestävät). Ja kannattaa se kytkinkin hommata uus, sintterikytkin niin ainakin pitää. Lisäksi olisi suotavaa, että hitsaat perän lukkoon, koska ei ole mielekästä ajella vakioperällä turbo-autolla. Tai sitte hommaat jostaki lukkoperän. Toki muitaki juttuja joutuu tekemää...hommata sopiva välijäähytin turbolle ja sitte letkut ja sun muut. Ja rakentaa MegaSquirt säätelemää moottoritoimintoja ja turboa. 8)
Sitte ku homma on valmis ja kone toimii, niin eiku penkittämään pienillä paineilla että saat auton turboluville.
Ja ainakin kaksilitraisen jarrut tarvii laittaa että sais 1.6:sen turboluville.
Sitte tehokkaampi bensapumppu ja öljypumppu ja ehkä öljynlauhdutinkin olisi suotavaa hankkia.
Aiheesta taitaa olla myös valmiita topikkeja, joissa asia tulee selville.
Ja turbottaminen ei ole halpaa, ainakin jos haluaa koneesta kestävän ja jokseenkin tehokkaan.
Ja kyllähän 1,6:nen kestää vaikka 2bar paineet, jos se vain rakennetaan kestämään.
Se on vähä vaikee mennä sanomaan mitä kannattaa uusia ja jättää uusimatta...tietysti kannattaa uusia osia kestävämmiksi, niin ainakin kestää ja sehän ei halpaa ole tietenkään. Se "ääritapaus" on vissii sillon, ku uusitaan kaikki laatukamaksi ja ajellaan yli baarin paineilla, jos ei enmmän. 
Ainakin nyt männät ja kietari uusiks, mitä osissa kannattas vähittäis tapauksessa uusia. Vakiokytkin saattaa sitte luistaa jos ei sitä uusi pitävämpään.
ja kyllä luulisin että tulee enemmän tehon lisäykseksi ku 40hv 0.5bar paineilla, ei itellä kuitenkaa oo omakohtasta kokemusta noista sit.
Mutta oma mielipide olisi asiaan se, että uusis mahdollisimman paljon niin ainaki kestäs.
Ja sen megasquirtin joutuu jokatapauksessa rakentamaa siihe sit.

Ainakin nyt männät ja kietari uusiks, mitä osissa kannattas vähittäis tapauksessa uusia. Vakiokytkin saattaa sitte luistaa jos ei sitä uusi pitävämpään.
ja kyllä luulisin että tulee enemmän tehon lisäykseksi ku 40hv 0.5bar paineilla, ei itellä kuitenkaa oo omakohtasta kokemusta noista sit.
Mutta oma mielipide olisi asiaan se, että uusis mahdollisimman paljon niin ainaki kestäs.

Ja sen megasquirtin joutuu jokatapauksessa rakentamaa siihe sit.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Hyvin suunniteltu on puoliks tehty, sanotaan 

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Joo, sehän halkeilee jo vakionakin
....ite ainaki suosittelisin että hommaa 2.0 scorpion 16v kannen, sen luulis kestävän paremmin..mitä nyt on ollu puhetta. Ite en ole ko. operaatiota vielä päässyt toteuttamaan, mutta eiköhän seki tule joskus kokeiltua. 


Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
Re: Dohc sierran turbotus
juu juu mahtaakohan toi skorpparin kansi mennä docci sirpan lohkoon??
ei ne kannet kyl mielestäni halkeile jos huolehtii siit ettei lämpee liikaa..
tietty jos ahdot on niin vi***htorin isot niin sitte kyllä.. onhan niitä jotkut turbottanu ja toimii mut tuskin halpaa on. itse aion kyllä kokeilla samaa. sitten jos ei kestä niin ei muuta kuin OHC pannu keulille ja uusi yritys.
ei ne kannet kyl mielestäni halkeile jos huolehtii siit ettei lämpee liikaa..
tietty jos ahdot on niin vi***htorin isot niin sitte kyllä.. onhan niitä jotkut turbottanu ja toimii mut tuskin halpaa on. itse aion kyllä kokeilla samaa. sitten jos ei kestä niin ei muuta kuin OHC pannu keulille ja uusi yritys.
Re: Dohc sierran turbotus
Kansi ongelman syy dohceis on usein toimimattomat/jumittuneet jäähdytys puhaltimet. Mutta siinä mieles toi kannen huonous on totta että jos kerrankin kiehahtaa niin 99% varmuudella kansi halkes. Näitä muutama vuosi sitten hitsailtiin vähintään yks viikos, usein enemmänkin. Että hyvä välijäähdytin ainakin pitää olla jos turbon haluaa.TmHPower kirjoitti:juu juu mahtaakohan toi skorpparin kansi mennä docci sirpan lohkoon??
ei ne kannet kyl mielestäni halkeile jos huolehtii siit ettei lämpee liikaa..
tietty jos ahdot on niin vi***htorin isot niin sitte kyllä.. onhan niitä jotkut turbottanu ja toimii mut tuskin halpaa on. itse aion kyllä kokeilla samaa. sitten jos ei kestä niin ei muuta kuin OHC pannu keulille ja uusi yritys.
Toinen vika on pako-ohjurit. Ne kun ei tahdo pysyä oikealla paikallaan vaan tippuu ja sitten ei enää pysy varrenkummit kiinni ja karstaa tulee. Pahimmas tapaukses jättää venttiilin auki. Seatin ohjureista saa hiomalla tai sorvaamalla tehtyä tiukemmat tai sitten omiin ohjureihin voi sorvata ja asentaa sokan sopivaan kohtaan.
Nokat saattaa myös rajoittaa tehoa. Hydraulisilla nostimilla ne ei oikein rajuja voi olla, eikä oo nokis paljoa hionta varaakaan paitsi tietysti hitsaamalla. Tähän ongelmaan vois ehkäpä holkittaa nostinpesät vaikka cossun mekaanisille nostimille

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Dohc sierran turbotus
terve lähen kyselemään että voinko ns laittaa koristeeksi turbottaa ilman koneen vahvistuksi ja megasquirt eism 0.3 bar ahdoilla ja onko tuo minun sierra 2.0iS imusarjassa lukee efi??
Re: Dohc sierran turbotus
ei ole minun tietääkseni mitään järkeä laittaa koristeeksi turboa. ruisku koneel on jos lukee efi imusarjassa
sierra 90 4x4 tuleva käyttis