Mondeo EI nyi enää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Mondeo EI nyi enää

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Eli oireena oli nykytys ja vedon heikkeneminen 3500rpm jälkeen kunnes lähellä 5000rpm kone "heräsi" uudelleen ja veti OK. MAF-piuha irti lievensi oiretta -> uusi MAF pelasi ½vuotta OK. Nyt paheni taas, vaihdoin tulpat & johdot kun oli vaihtoväli täynnä -> ei vaikutusta. Sain sitten viimeinkin aikaan inspiraation tutustua tuonne konehuoneen saloihin. Kävin kaikki mahdolliset liittimet läpi-> ei vaikutusta.

Wanhoja topicceja selanneena nyppäsin lopulta EGR-venttiililtä alipaineletkun irti ja tulppasin. Koeajolla löytyi uusi auto :shock: kone veti puhtaasti läpi koko kierrosalueen ja kierroksilla potkua löytyi reilusti lisää 8)

Tuli tuhlattua taas aikaa turhaan. Tuli tuo EGR jo aikoinaan noista 6,2D vaneista turhana poistettua (joojoo, yksi mänty pelastuu auton elinaikana kun typen oksidien määrä pienenee palotilan lämmön laskiessa) hitto mikä pain in the ass koko härdelli.

Vinkkinä kaikille nykimisongelmasta kärsiville: tuo EGR on helppo ottaa pois käytöstä ja testata auttoiko. Itsellä ainakin pisteet kasvoi kun vaimon auto pelaa taas OK... :D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä laitoin vaimon autolle "sokean" tiivisteen niin ei edes vahingossa tule otettua sitä käyttöön eikä aukea varmasti itsestään! :D Katsastuksessa OK joten ei kait isoa merkitystä tuolla? :roll:
DMR
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Tammi 2006 22:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja DMR »

Katsoin paremmaksi jatkaa vanhaa keskustelua kuin aloittaa uuden.

Mistä tuo EGR löytyy? Oma Mondeo on ruvennut nykiä kylmänä ja pitää se kai tuokin katsoa samalla. Myös samanlaista puhdittomuutta on havaittavissa kuin Ompulla.
- Juho
-95 Mondeo CLX 1.8
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Avatar
cologne
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Helmi 2005 09:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cologne »

Itse tulppasin tuon eikä mitään vaikutusta.
Auto nykii edelleen kylmänä, mutta talvena kylmänä ei ole ongelmia :shock:
sitten on myös pieni nykiminen tasakaasulla, silloin tällöin kuten myös voiman puute kiihdytyksessä, tyhjäkäynti on tasainen joka lämpötilassa.
Mutta kun ottaa MAFin pois niin on ihan uusi auto ei nyi eikä pärise.
Mutta en tiedä sitten miten kylmänä toimii kun maffia ei ole

mikähän tossa mahtaa olla
Fix Or Repair Daily !
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Vaihda tai puhdista MAF.

Piuhan irroittamisella ei ole sanottavaa vaikutusta, itse ajoin 2v piuha irti ja kaikki pelasi. Katsastukset ja kaikki puhtaasti läpi.

Tietokoneboksi ohittaa toimimattomat anturat asettamalla ns default asetukset --> ei optimaali ohjaus mutta toimii.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Avatar
cologne
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Helmi 2005 09:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cologne »

MAF on pesty ei vaikutusta.
Fix Or Repair Daily !
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo 1.8 CLX -97 STW
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Tarkoittaa vain että MAF on kaput eli vaihda se uuteen.
Voit tietenkin mitata resistanssin ja verrata sitä ohjearvoihin, siten varmistat notta et osta uutta turhaan.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Tag
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Maalis 2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Tag »

Voihan se vika olla jossain muussakin anturissa, kuten on mainittu, ecu menee perustilaan jos jokin ei jollain tapaa toimi. Siinä ei paljon hyödytä maffin piuhoja irrotella..

Tosin jos oletetaan, että vika on ainoastaan maffissa, auton pitäis toimia paremmin ilman sitä. Vikakoodien luku!
-93 1.8
Monteeo
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Tag kirjoitti:Voihan se vika olla jossain muussakin anturissa, kuten on mainittu, ecu menee perustilaan jos jokin ei jollain tapaa toimi. Siinä ei paljon hyödytä maffin piuhoja irrotella..

Tosin jos oletetaan, että vika on ainoastaan maffissa, auton pitäis toimia paremmin ilman sitä. Vikakoodien luku!
Ja tähän lisänä että MAF anturaa ei siinä Fordin omassa tarkistussekvenssissä tarkisteta mitenkään.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Noissakin on kyllä vissiin eroja ecujen välillä.
Just oli xrissasen kanssa juttua kun käyttäytyy eri cossu scorpiot erilailla kun nyppii antureita irti.

Mun esim. sammuu laakista kun ottaa maf johdon irti kun taas jotkut on puhuneet, että käynti vaan paranee.
Sitte taas joitain muita antureita irrotettaessa sammuilee porukalla autot kun taas mulla ei tapahdu mitään.
Tohon boa koneen yhteyteenkin on kuitenkin 4 eri ecua eli ilmeisesti diagnostiikka ohjelmat on erilaisia.
Ja löytyyhän toi maf anturin vika ihan vikakoodi listastakin. :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin