Mondeon ilmastoini ei pelaa
Mondeon ilmastoini ei pelaa
Onko aineet karussa vai mikä muu voi mättää, kun kompura ei lyö päälle.
Katkaisija oletettavasti toimii, kun flektit käynnistyy.
Katkaisija oletettavasti toimii, kun flektit käynnistyy.
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Helpoin tapa on mennä huoltoon... ne kyllä kertoo...
Itsekkin pitää viedä foodini täytettäväksi.
Itsekkin pitää viedä foodini täytettäväksi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Missä huollossa käytit? Oikea huolto katsoo ensin aineidenmäärän ja tarvittaessa etsii vikaa muualta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Ratsastetaas tällä kun on samaa asiaa. Siis vääntäkääs nyt ihan rautalangasta kun tuo ilmastointi on minulle uusi asia (omassa autossa).
Merkkivalo syttyy kun nappia painaa ja sammuu jos painaa toisen kerran. Mitään muuta en ole havainnut tapahtuvan.
1. Jos flektit lähtee käyntiin merkkivalon syttyessä niin erottaako sen selvästi? On meinaan lievä kuulovaurio molemmissa korvissa. Saattaa pienempi ääni jäädä kuulematta.
2. Kun ulkoilman lämpötila on jotain 13-16 ºC ja säädin käännetty siniselle niin pitäisikö suuttimista tulla paljonkin viileämpää ilmaa? Nyt en huomaa mitään eroa oli ilmastointi päällä tai ei.
3. En huomannut ohjekirjasta kohtaa mistä nesteet pitäisi tarkistaa, (jos ei tarkoitettu normaalia jäähdytysnestettä).
Aattelin vaan, että jos tuossa on varmasti jotain vikaa niin käynpä liikkeessä valittamassa. Hiukka olis noloa jos tuo onkin ihan normaalia tähän aikaan keväästä tai en vaan osaa käyttää ohjekirjasta huolimatta.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Merkkivalo syttyy kun nappia painaa ja sammuu jos painaa toisen kerran. Mitään muuta en ole havainnut tapahtuvan.
1. Jos flektit lähtee käyntiin merkkivalon syttyessä niin erottaako sen selvästi? On meinaan lievä kuulovaurio molemmissa korvissa. Saattaa pienempi ääni jäädä kuulematta.
2. Kun ulkoilman lämpötila on jotain 13-16 ºC ja säädin käännetty siniselle niin pitäisikö suuttimista tulla paljonkin viileämpää ilmaa? Nyt en huomaa mitään eroa oli ilmastointi päällä tai ei.
3. En huomannut ohjekirjasta kohtaa mistä nesteet pitäisi tarkistaa, (jos ei tarkoitettu normaalia jäähdytysnestettä).
Aattelin vaan, että jos tuossa on varmasti jotain vikaa niin käynpä liikkeessä valittamassa. Hiukka olis noloa jos tuo onkin ihan normaalia tähän aikaan keväästä tai en vaan osaa käyttää ohjekirjasta huolimatta.
Kiitos asiallisista vastauksista.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Re: Mondeon ilmastoini ei pelaa
Taas tuli uutta tietoa. Vaimon Mondeossa ilmastointi pelaa, mutta flektit ei silti herää, toimivat kyllä muutoin tarpeen mukaan. Onko kellään kaaviota miten noita flektejä ohjataan (painekytkimeltä?) niin voi ruveta etsimään.Lucifer74 kirjoitti:Onko aineet karussa vai mikä muu voi mättää, kun kompura ei lyö päälle.
Katkaisija oletettavasti toimii, kun flektit käynnistyy.
Itselle tuli hankittua -98 Esko stw 1,8TD jossa ilmastointi mykkänä. Täytyy viedä painetestiin niin näkee onko vaan aineet huvenneet (tarkastettu 3 vuotta sitten) vai kenno sökö (on tosi aran näköisessä paikassa, pahempi kuin Mondeossa...

Näin taitaa olla. Tuossa kerkesin pienen haun tehdä ja selvisi, että jos aineet on karussa niin kompura ei napsahda päälle, joku suojakytkin estää. Ilmankos sitä ei mistään huomaa kun se ei mene päälleLucifer74 kirjoitti:1: katso konepellin alle jollet kuule. Moottorin ollessa kylmä flektit ei pyöri mutta ilmastoinit päällä pyörii kokoajan 1-nopeudella.
2 ja 3 Ilmastoinnin nesteitä et pysty itse tarkistamaan mistään.
todennäköisesti aineet karkuteillä.

Pitänee käydä liikkeessä näyttämässä, siis siellä mistä tuon ostin. Saavat tulla hieman huollossa vastaan. Silloin oli päivälämpötilat sellaiset, ettei ehjäkään ilmastointi olisi lähtenyt päälle eli ei voinut tarkistaa toimivuutta ostettaessa (etenkään kun en tiennyt siitä just mitään). Koko ajan oppii jotain uutta, jos ei muuta niin sen, että tässä kulkineessa on paljon enemmin osia mitkä voi mennä rikki kuin vanhassa

--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Vahvaa mutua, mutta uudemmissa AC ei toimi jos lämpötila >4C. Ilmastointi on sellanen, että sitä pitää säännöllisesti huoltaa. Laiminlyönnit tottakai kostautuu "uuden" auton ostajalle kun joku pläpi ei ole viittinyt hommaa hoitaa. Itse tarkastutan/täytätän joka vuosi, voi sinisillä silmillä näyttää auton ostajalle dokumentit että homma toimii eikä mitään firabelia.
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
Tarina jatkuu..
Ilmastointihuolto oli tuossa 10. päivä ja hyvin työnti kylmää sen jälkeen.
Kylmäainetta oli ollut systeemissä 130g ja täytön jälkeen 820g. Ilmankos ei toiminut
Painetesti ok. En tiedä mittasivatko yli- vai alipaineen.
Pari päivää sen jälkeen kylmää tuli satunnaisesti ja tänään ei viilentänyt vaikka mitä olisi tehnyt. Kestihän tuota iloa pari päivää
Flekti pyöri kaiken aikaa kun ilmastointi oli päällä. Säännöllisin välein kuului ilmeisesti releen naksahdus minkä olisi pitänyt vetää kompura päälle, mutta tyhjäkäyntikierrokset ei muuttuneet eli moottori ei kuormittunut. Kompura ei siis toimi syystä tai toisesta. Kylmäaineessa on kuulemma väriainetta mikä paljastaa vuotokohdan. Aineet taitaa olla edelleen sisällä kun värejä ei näy ja kompura yrittää käynnistyä, kylmää vaan ei tule kabiiniin.
Ajatuksia tai kommentteja saa heittää aiheeseen liittyen. Onko mitään minkä voi itse tarkistaa ennen kuin vien auton takaisin huoltoon. Kompura on ei-niin helpossa paikassa tutkiskelua varten, mutta pääseekö mistään näkemään pyöriikö se kun käsky käy?
Ilmastointihuolto oli tuossa 10. päivä ja hyvin työnti kylmää sen jälkeen.
Kylmäainetta oli ollut systeemissä 130g ja täytön jälkeen 820g. Ilmankos ei toiminut

Pari päivää sen jälkeen kylmää tuli satunnaisesti ja tänään ei viilentänyt vaikka mitä olisi tehnyt. Kestihän tuota iloa pari päivää

Flekti pyöri kaiken aikaa kun ilmastointi oli päällä. Säännöllisin välein kuului ilmeisesti releen naksahdus minkä olisi pitänyt vetää kompura päälle, mutta tyhjäkäyntikierrokset ei muuttuneet eli moottori ei kuormittunut. Kompura ei siis toimi syystä tai toisesta. Kylmäaineessa on kuulemma väriainetta mikä paljastaa vuotokohdan. Aineet taitaa olla edelleen sisällä kun värejä ei näy ja kompura yrittää käynnistyä, kylmää vaan ei tule kabiiniin.
Ajatuksia tai kommentteja saa heittää aiheeseen liittyen. Onko mitään minkä voi itse tarkistaa ennen kuin vien auton takaisin huoltoon. Kompura on ei-niin helpossa paikassa tutkiskelua varten, mutta pääseekö mistään näkemään pyöriikö se kun käsky käy?
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Väriä et näe silmällä, siihen tarvittiin erikoislamppu. olisko ollut ultraviolettilamppu?
Tosin kuulin juuri että nykyaineilla 10% vuotuinen hävikki on normaalia, eli lisäilemään joutuu.
Missä teit huollon, olisko huollossa täyttöliitin jäänyt auki?
Kompuran päädyn näkee taskulampulla, kun katsoo koneen yläkiinnikkeen vierestä/yläkiinnikkeen reiästä.
Tosin kuulin juuri että nykyaineilla 10% vuotuinen hävikki on normaalia, eli lisäilemään joutuu.
Missä teit huollon, olisko huollossa täyttöliitin jäänyt auki?
Kompuran päädyn näkee taskulampulla, kun katsoo koneen yläkiinnikkeen vierestä/yläkiinnikkeen reiästä.
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Kuulostaa jotenkin tutulta, mutta miksi mainita koko asiasta kun kovin harva huollon asiakas on CSI:llä töissä eli UV-lamppu ei kuulu varustukseen.Lucifer74 kirjoitti:Väriä et näe silmällä, siihen tarvittiin erikoislamppu. olisko ollut ultraviolettilamppu?
Laskeskelin, että noin 15% on hävinnyt per vuosi. Seuraavan huoltosuositus merkattu kahden vuoden päähän. Kaksi päivää on lähempänä huoltoväliäLucifer74 kirjoitti:Tosin kuulin juuri että nykyaineilla 10% vuotuinen hävikki on normaalia, eli lisäilemään joutuu.

Huolto oli auton myyneen liikkeen takuuhommeli. Toyotaa näkyvät myyvän. Huolto suoritettiin kuitin mukaan robinair-laitteella. Ennen huoltoa kun aineet oli karussa niin releet tai ollut muutakaan elonmerkkejä. Joku painekytkin suojelee kompuraa, kuulemma.Lucifer74 kirjoitti:Missä teit huollon, olisko huollossa täyttöliitin jäänyt auki?
Pitääpä ottaa lamppu messiin. Näkeekö siitä siis kompuran akselin mistä voisi päätellä kompuran pyörivän. Jos tuo kevät olis ollut vähän lämpöisempi niin koivuissa olisi kunnon lehdet -> pääsisi tutkailemaan pellin alle ilman naapurien valvovia silmiäLucifer74 kirjoitti:Kompuran päädyn näkee taskulampulla, kun katsoo koneen yläkiinnikkeen vierestä/yläkiinnikkeen reiästä.

--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Sen verran korjausta, että isommissa koneissa joissa näkee suodatinkuivaimen, niin niissä näkee kun aine kiertää järjestelmässä. Kuivaimessa on tarkistus ikkuna. Mutta vuoto pitää olla iso, jotta kohdan löytää silmällä.
Koko hihnapyörä + kompuran pääty näkyy, eli huomaat eron jos kone käy / ei käy. Hihnapyörän ulkokehä pyörii mutta sisäkehä pysyy paikoillaan.
Jollei aineet ole karussa, ja rele naksuu, niin painekytkintä epäilisin..
Koko hihnapyörä + kompuran pääty näkyy, eli huomaat eron jos kone käy / ei käy. Hihnapyörän ulkokehä pyörii mutta sisäkehä pysyy paikoillaan.
Jollei aineet ole karussa, ja rele naksuu, niin painekytkintä epäilisin..

-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Kompura tosiaan näkyy ja naksahduksen myötä koko hihnapyörä lähtee kiepomaan. On vaan taas aineet karanneet niin kovin kylmä ei tule.Toinen huoltokeikka oli tuossa 31. päivä ja tällä kertaa löytyi vuotokohta, "CSI"-laseilla kuulemma. Kun auton edessä nöyränä kumartelee niin etusäleikön välistä näkyy vuotokohta. Moni jo varmaan arvaa missä vika. Kuulostaa tyypilliseltä paikalta. Kunhan uusi lauhdutin löytyy niin kolmas huoltokeikka kenties korjaa vian lopullisesti.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Tuota löytyykö mistään "manuaalia" ilmastoinin vian etsintään? Miten tai mitä arvoja lämpötila anturit pitäisi antaa etc... vai saako noista mitenkään tietoa ulos mitä boxi luulee tai tekee?
Kyseessä sigussa oleva scorpari.
Kyseessä sigussa oleva scorpari.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Mondeon ilmastoini ei pelaa
Jatkuu... Tänään käytin eskon huollossa. Paineita oli ihan hyvin, ainetta tuli takaisin 560gr eli pitäisi toimia täytettiin ohje 740gr -> ei toimi. Magneettikytkimelle ei tule virtaa. Tein ohisyötön -> kompura lähtee päälle ja myös jäähdyttimen puhallin toimii jaksottain kuten pitääkin. Sulakkeet ja liittimet katsottu ei vikaa löytynyt. Ohisyötöllä kompura päällä koko ajan ja kylmää kyllä tulee mutta pitäisihän tuon toimia ihan oikeinkin. Miten tuon puhaltimen säätimen saa purettua niin katsoisi meneekö sieltä virta läpi? Muita ideoita mitä testata?Omppu kirjoitti: Taas tuli uutta tietoa. Vaimon Mondeossa ilmastointi pelaa, mutta flektit ei silti herää, toimivat kyllä muutoin tarpeen mukaan. Onko kellään kaaviota miten noita flektejä ohjataan (painekytkimeltä?) niin voi ruveta etsimään.
Itselle tuli hankittua -98 Esko stw 1,8TD jossa ilmastointi mykkänä. Täytyy viedä painetestiin niin näkee onko vaan aineet huvenneet (tarkastettu 3 vuotta sitten) vai kenno sökö (on tosi aran näköisessä paikassa, pahempi kuin Mondeossa...)

Jatkuu... Tänään huomioitu että moottoritienopeudella ei jaksa syöttää kylmää eli tulee haaleaa suuttimista. Kun pysähtyy niin kohta taas tulee kylmää. Eli sotkeko ohisyöttö systeemin vai jotain vialla? Kuten aiemmin todettu paineet pysyy ja järjestelmässä ainetta riittävästi mutta magneettikytkimelle ei tule virtaa ja virta tulee nyt ohi ohjauspaneelin säätimen eli lyö kompuran päälle kun sytytysvirta kytketään.
Jos siinä on sama sääntö kuin pontikankeitossa eli hiljaa hyvä tulee. Kun kompura pyörii kovaa haipakkaa kaiken aikaa ei aineet ehdi luovuttaa lämpöä lauhduttimen puolella kun uutta tulee putkeen ja matka jatkuu kennolle. Juu, en tiedä, kunhan arvailen.
Oman kulkine kävi huollossa ja sai uuden lauhduttimen ja joku putkenpätkä piti kuulemma myös vaihtaa. Oli hankautunut kompuran läheltä apurunkoon ja kohta olisi aineet karanneet siitä ulos.
Täällä vähän perustietoa auton ilmastoinnista. Sähköpuolta ei ole selvitetty.
Oman kulkine kävi huollossa ja sai uuden lauhduttimen ja joku putkenpätkä piti kuulemma myös vaihtaa. Oli hankautunut kompuran läheltä apurunkoon ja kohta olisi aineet karanneet siitä ulos.
Täällä vähän perustietoa auton ilmastoinnista. Sähköpuolta ei ole selvitetty.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01