Uusissa autoissa näkee joskus semmosia paksuja "mattoja" mitkä survotaan koneen eri kolosiin, äänieristystä varten. mm passateissa olen näihin törmännyt.
Mutta tarkoitus olis omassa autossa eristää kaikki niin hyvin että koneen käyntiääni todellakin pienenis huomattavasti, jospa noita biltemassa myytäviä äänieristysmattoja modailis ja tekis semmosen kopan moottorin päälle niistä. Samoin oikean pyörän viereen sinne missä kuuluisi olla muovisuoja, niin tekisin sellaisen koska itsellä ei sitä ole, samoin pohjapanssari pitäisi tehdä, ja sekin eristää, nekin on monessa uudessa autossa äänieristetty.
Jos jollain on kokemuksia niin kuuntelen mielelläni. Sitä mattoahan pitäs tossa mk1 mondeossa pistää joka koloon, rengasmelu sekä moottorin äänet on järkyttävät jopa pienissä nopeuksissa.
Kukaan äänieristänyt moottoria?
Ja taas kaikki riippuu käytettävästä eristys materiaalista... Eli jos aattelit perus vaahtomuovi levyjä liimailla, niin melkeen suosiolla kannattaa unohtaa, ne kun ei käytännössä eristä mitään ja keräävät vain kosteutta, ---> ruostetta
... Eli bitumi ja erilaiset "noise killerit" on käytännössä ainoat konehuoneeseen tungettavan arvoiset... Sitten jos ohjaamoon jotain laitat, niin sielläkin tarttis olla levy joka olis rakenteeltaan pehmeä-kova-pehmeä
(esim. vaahtokumi-lyijy-vaahtokumi) tms. Ja muista jos meinaat koneenpäälle jonkin kopan rakentaa, niin voi ikävänä yllätyksenä tulla lämpö ongelma
...



