Katkenneen pinnapultin poisto
Katkenneen pinnapultin poisto
Oharin kanteen on katkennut pakosarjan pinnapultti n.5mm kannen pintaa syvemmältä. Viedäänkö propleema koneistamolle vai kokeillaanko kotikonsteja?
Vastakierretapin saa unohtaa, mutta on olemassa parempikin pelastussarja. Elikäs porataan ruuvin jämään reikä, johon lyödään pyöreä tappi jossa on neljä spooria. Spoorit tarttuvat reiän seinämiin ja tapin päälle pudotetaan siihen sopiva hylsy, jolla pultin jämän sitten pitäis lähtee...
Kokemuksia?
Vastakierretapin saa unohtaa, mutta on olemassa parempikin pelastussarja. Elikäs porataan ruuvin jämään reikä, johon lyödään pyöreä tappi jossa on neljä spooria. Spoorit tarttuvat reiän seinämiin ja tapin päälle pudotetaan siihen sopiva hylsy, jolla pultin jämän sitten pitäis lähtee...
Kokemuksia?
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Omistan pari pelastussarjaa, mutta eipä ole vielä tarvinnut niitä käyttää, joten en osaa sanoa. 

Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Katkenneen pinnapultin poisto
Kokeiltu on toimii.
Tapit ovat kyllä kestäviä että saa kyllä vääntää ei mee poikki.
Ainut miinus oli että sarjalla hintaa 180€.
Tapit ovat kyllä kestäviä että saa kyllä vääntää ei mee poikki.
Ainut miinus oli että sarjalla hintaa 180€.
Mondeo 2.0 -98
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
En ota mitään vastuuta, mutta oman IS:n kannesta otin 4 katkennutta pakosarjan pinnapulttia poraamalla ensin niihin keskelle melko pienet reiät, sitten kaasupillillä reiästä vähän aikaa niin että pultin jämä meni punaseks ja annoin jäähtyä.
Sitten hajonnut kierretappi, hioin sen pään rällikällä neliskanttiseks ja löin vasaralla sen siihen reikään pystyyn. Tapin kantista vaan varovasti kiertämään ja hienostihan se tuli. Samalla tapaa kaikki loputkin. Myös muista paikoista olen irrottanut katkenneita pultteja tuolla konstilla.
Tossa on vaan vaarana, että jos sen tapin katkasee sinne pultin reikään niin sitä ei välttämättä saa pois. Toisaalta, sama juttu siinä on kaupallistenkin irrotustyökalujen kanssa, kovempia nekin äkkiä on mitä poranterät.
Pikku vinkki vielä niiden reikien kanssa, ei kannata porata liian isoa reikää. Liian isolla reiällä pultti venähtää irrotusvaiheessa ja kiristyy vielä kovemmin kiinni kierteen seinämiin. Kannattaa yrittää 8mm pulttia esim. 4mm reiällä.
Lämpö on myös aika tärkeä juttu, punaseksi kuumennettu pultti laajenee, mutta kannessa ei ole sille tilaa laajeta. Siispä se laajenee pitkittäissuunnassa. Nyt kun pultti jäähtyy niin se löystyy reiässään.
Sitten hajonnut kierretappi, hioin sen pään rällikällä neliskanttiseks ja löin vasaralla sen siihen reikään pystyyn. Tapin kantista vaan varovasti kiertämään ja hienostihan se tuli. Samalla tapaa kaikki loputkin. Myös muista paikoista olen irrottanut katkenneita pultteja tuolla konstilla.
Tossa on vaan vaarana, että jos sen tapin katkasee sinne pultin reikään niin sitä ei välttämättä saa pois. Toisaalta, sama juttu siinä on kaupallistenkin irrotustyökalujen kanssa, kovempia nekin äkkiä on mitä poranterät.
Pikku vinkki vielä niiden reikien kanssa, ei kannata porata liian isoa reikää. Liian isolla reiällä pultti venähtää irrotusvaiheessa ja kiristyy vielä kovemmin kiinni kierteen seinämiin. Kannattaa yrittää 8mm pulttia esim. 4mm reiällä.
Lämpö on myös aika tärkeä juttu, punaseksi kuumennettu pultti laajenee, mutta kannessa ei ole sille tilaa laajeta. Siispä se laajenee pitkittäissuunnassa. Nyt kun pultti jäähtyy niin se löystyy reiässään.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Yks vaihtoehto hitsaamalla irroitukseen: erityinen "ulosvetopuikko". Töissä oli semmosia puikkoja, joilla voi hitsata huoletta kierteen sisään. Kuona muodostaa suojaavaan kerroksen kierteen ja sulan metallin välille, joka tarttuu sisään katkenneen pultin päähän. Päälle siihen sitten vaan mutteri hitssaamalla kiinni ja avaimella auki. Puikkovalmistaja muistaakseni X-ergon. Hakkurin terien pultteja (10.9) tällä viisiin irroteltiin....Herkko kirjoitti:Mutterin olen hitsannu migillä
kiinni,katkenneeseen pulttiin.
Tähän asti irronnu
Cortina GT1600 -70 (Auto)
Escort -87 (kulkuneuvo)
Escort -87 (kulkuneuvo)
Certaniumilla on myös myynnissä tuota hitsaus puikkoa katkenneen pultin irroitukseen http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/707tecni.htmSimoQ kirjoitti: Yks vaihtoehto hitsaamalla irroitukseen: erityinen "ulosvetopuikko". Töissä oli semmosia puikkoja, joilla voi hitsata huoletta kierteen sisään. Kuona muodostaa suojaavaan kerroksen kierteen ja sulan metallin välille, joka tarttuu sisään katkenneen pultin päähän. Päälle siihen sitten vaan mutteri hitssaamalla kiinni ja avaimella auki. Puikkovalmistaja muistaakseni X-ergon. Hakkurin terien pultteja (10.9) tällä viisiin irroteltiin....