Kuralle mennyt kansiremontti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Kuralle mennyt kansiremontti

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

Eli tilanne seuraava: -97 Mondeo 2.0 koneella päästi öljyä ja ilmeisesti myös bensaa jäähdytinnesteen joukkoon. Jäähdytinneste oli epämääräisen harmaata ja haisi aivan bensalle/öljylle. Diagnoosi tietysti kannentiiviste, jota sitten vaihtamaan. Remontti sujui hyvin (lukuunottamatta moottorikoneistajaa, jolla meni kolme päivää että sai kannen oikaistua ja venttiilit kunnostettua), mutta kun kone pantiin kasaan ja käyntiin, niin työnsi jäähdytinnestettä ihan solkenaan öljyn sekaan. Laskivat korjaamolla öljyt pois, painetta paisuntasäiliöön -> 10 minuutissa paine 2 bar:ista 0,2 Bar:iin. Kun öljyroppu oli auki, vielä tuolla 0,2 bar:illa jäähdytinnestettä tuli ihan tippumalla öljyropusta. Kansi uudestaan auki, tiiviste ainakin näytti siltä, että kansi oli painanut tasaisesti, tiiviste oli kuulemma ollut oikein päin ja oli oikeanlainen. Kansi koeponnistettiin, ei vikaa.
Pitääkö siis olettaa, että lohko on haljennut, vai tuleeko kenellekään mieleen vielä jotain muuta, mistä voisi nestettä öljyihin työntää?
Alkaa hermo palamaan...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
mickelsblad
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Helmi 2007 21:01

Viesti Kirjoittaja mickelsblad »

Voihan se silti olla se kansi joka on halki, tuskin lohko on pökäleenä en ole ainakaan kuullut että joltain olisi mennyt, niitä halkeamia kun ei välttämättä silmällä erota eikä koeponnistamallakaan löydä. Mulla meni 2.0 DOHC (zetec) -95 mondeosta kannentiiviste ja oikaisin ite konepajalla kannen ja kuluihan siihen mahtavat 2 tuntia tarkisuksineen. Mittasin kierouden ennnen hiontaa ja hionnan jälkeen, suoruus 0,001 mm. ja olikohan se niin että mondeon kannessa saa olla 0,01 mm heittoa vai olikose 0,1mm, enmuista tarkalleen.

Kannentiivisteessä ei minulla ollut tässä tapauksessa mitään jälkiä! Tosin mun mondeo oireili työntämällä painetta vesitilaan.

Toiseksi minulla on pajero jossa on samanlainen vika kun sinulla on tuossa mondeossa, eli öljy veden sekaan, vikaa en ole vielä läytänyt mut kansi on todennäköisimmin mennyt halki.
Taunus-78, escort-78, escort-81, sierra-84, escort-89, escort-90, sierra-93, Focus-01, mondeo-95, MONDEO 99 V6 GT, Mondeo -01 TDdi.
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

juu ei ollut tuossakaan tiivisteessä mitään selvää jälkeä että jostain tietystä kohdasta olisi mennyt. Pitäis varmaan sit koittaa ettiä jostain toinen kansi ja kokeilla sillä...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mickelsblad kirjoitti:Toiseksi minulla on pajero jossa on samanlainen vika kun sinulla on tuossa mondeossa, eli öljy veden sekaan, vikaa en ole vielä läytänyt mut kansi on todennäköisimmin mennyt halki.

sorry offtopic, mutta mulla ol imun pajerossa se "tyyppivika" eli pahvi rikki 1 ja 2 pytyn välistä. ei meinannu silmällä edes huomata
Focus 1.0 edition a6 2017
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä taas kerran putsasin huolimattomasti vanhan tiivisteen jämät lokista, vuoti kuin seula vaikka tiiviste vaikutti ehjältä uutta vaihtaessani, elämä opettaa! :oops:
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

Juu ei tarvi enää miettiä että miks vuotaa, lohko siitä on halki. Oli yön aikana siirtyny vedet vesikanavasta itsekseen öljypohjan puolelle... Eli ei muuta kun uutta konetta hankkimaan. Käykös tuo jälkeen -98 valmistettu Zetecci muuten tuon vanhemman paikalle ja tuohon CD4E automaattiin kiinni? Vai tarviiko vaihtaa jotain muutakin kuin pelkkä kone?
Mielessä kävi myös laittaa autoon RS2000 kone kiinni, jos sellaisen jostain löytäis. Mitenkähän sitten tuon RS:n vääntökäyrä kelpais tuolle tomaatille, onko tuo RS:n kone miten kierroskone?
Mondeo 2.0 GT stw A -97
Vastaa Viestiin