Escortin koneen 1.8l lämmöt siis kyseessä. Mikähän on paskana kun oireet seuraavanlaiset. Talvella juuri normaalin ja kylmän rajalle. Jos ajat ruuhkassa tai olet paikoillaan niin lämpenee toki enemmän ja nopeammin. Nyt kelien lämmettyä nousee lämmöt hiukan mittarin puolenvälin yli, ainakin kun ruuhkassa ajaa. En vielä ole saanut nousemaan normaalin yli. Eli kokeilin paikoillaan kierroksilla nostattaa. Flektin en ole nähnyt pyörivän kertaakaan, mutta lämmöt seilaavat hiukan edestakaisin normaalin puolivälin yläpuolella.
Toinen on kulutus, pienimmillään olen päässyt 9.5L, sen alle en koskaan. Pistin talven piikkiin, mutta kun hiukan reippaammassa ajossa vie jo 16l/100km niin alkaa ihmetyttämään että mikäs nyt on. Olettaisin että kylmän koneen takia ns ryyppy päällä kokoajan.
Eli mitä on mennyt, mitä vaihtoon ja onko paha tikki tehdä?
Escortin koneen lämmöt
Escortin koneen lämmöt
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Mutta miten ihmeessä tuo sitten ei keittäisi? Koska paikoillaan lämpenee, mutta pysähtyy m-kirjaimen kohdalle, palaa taas hiukka alemmas, menee hetki nousee taas m-korkeudelle. Et ihan ku avautuis ja sulkeutuis. Koska flekti ei pyöri missään vaiheessa.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Kyllä noi oireet viittaa siihen, että se on koko ajan auki... tai vaihtoehtoisesti ei sulkeudu kunnolla. Kyllä niitten lämpöjen pitäs nousta talvellakin "vaakatasoon", jos termostaatti on kunnossa.
Eikä se flekti lähdekään pyöriin kun vasta siellä "normal"-tekstin yläreunalla tai vähän sen jälkeen. (aktivoitumislämpötila muistaakseni lähempänä sataa, 97 tai jotain) Termostaatti on jotain väliltä 87-92, Fordilla ainakin möivät mulle 92-asteisen...
Mut jos termostaatti yleensäkään aukeaa, (ja kuten epäilen, että se on sulla koko ajan vähintäänkin rakosellaan.) Ne on yleesä suunniteltu niin, että jos ne hajoaa, niin ne jää auki. Niin tosiaan aika pitkään saa näillä keleillä vielä pyörittää ja huudattaa paikallaan että se flekti edes lähtis huutamaan, saati sitten että keittäis.
Voi tietty olla joku anturivikakin. ECUn lämpötila-anturi (termostaattikotelon päällä) tai lämpötila-anturi mittarille (kotelon allareunassa etuviistossa) esim...
Viallisen termostaatin lisäks voi tietty olla vikaa siinä flektissäkin, tai sen anturissa.
Sinuna vaihtasin kuitenki ekana termostaatin, ei kuitenkaan maksa kun vajaan kympin. Ja osta suosiolla Fordilta tai _laadukas_ tarvike. Mulle myytiin motonetistä ensinnäkin 87-asteinen, joka oli talveks liian kylmä, eikä se kestänykään kun 3 viikkoa.
Termarin vaihto todennäköisesti auttaa. Ja jos ei auta, niin sitten vasta ettimään muualta vikaa...
Ja kait oot tarkistanu että siellä on ylipäätään nestettä?
Ettei lämpöanturit kellu ilmassa. 
Eikä se flekti lähdekään pyöriin kun vasta siellä "normal"-tekstin yläreunalla tai vähän sen jälkeen. (aktivoitumislämpötila muistaakseni lähempänä sataa, 97 tai jotain) Termostaatti on jotain väliltä 87-92, Fordilla ainakin möivät mulle 92-asteisen...
Mut jos termostaatti yleensäkään aukeaa, (ja kuten epäilen, että se on sulla koko ajan vähintäänkin rakosellaan.) Ne on yleesä suunniteltu niin, että jos ne hajoaa, niin ne jää auki. Niin tosiaan aika pitkään saa näillä keleillä vielä pyörittää ja huudattaa paikallaan että se flekti edes lähtis huutamaan, saati sitten että keittäis.
Voi tietty olla joku anturivikakin. ECUn lämpötila-anturi (termostaattikotelon päällä) tai lämpötila-anturi mittarille (kotelon allareunassa etuviistossa) esim...
Viallisen termostaatin lisäks voi tietty olla vikaa siinä flektissäkin, tai sen anturissa.
Sinuna vaihtasin kuitenki ekana termostaatin, ei kuitenkaan maksa kun vajaan kympin. Ja osta suosiolla Fordilta tai _laadukas_ tarvike. Mulle myytiin motonetistä ensinnäkin 87-asteinen, joka oli talveks liian kylmä, eikä se kestänykään kun 3 viikkoa.

Ja kait oot tarkistanu että siellä on ylipäätään nestettä?


Pitää kattoa ja kokeilla jos vaikka saisi tuon tehtyä. On kyllä jännä toi escortin jäähdytys jos kerran noin korkealle pitää nousta että flekti tulee mukaan. Volkkareissa muistaakseni ei tarvittu muuta kuin puoliväliin nousu ja jo flekti huutaa.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)