2.9 efin turbotus.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jussi831

2.9 efin turbotus.

Viesti Kirjoittaja jussi831 »

elikkä oisko kellään vinkkejä et kannattaako laittaa pakokaasuahdin vai remmiahdin? ja paljonko puristuksia on laskettava? moottori on ruotsista tuotu, vähäpäästöinen. kaikki tiedot tervetulleita.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

2.9 koneita on kahta tai kolmea eri puristussuhteella olevaa mallia, näistä alhaisimmalla oleva ei tarvii varmaankaan muutoksia ahdinkäyttöön tuon osalta.

onko se moottori nyt kiinni vähäpäästöisessä autossa? jos auto on vähäpäästöinen saat haudata ahdinhaaveet suosiolla koska tällöin vaaditaan esim vtt päästömittaus (n 1500e meni läpi tai ei). toivon siis että ahtamishaave kohdistuu ei-vähäpäästöiseen autoon..
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Tuoss katti mallissa on se "matala"puristus 9.0:1 luokkaa se oli, mutta en lähtisi tuolla viellä antamaan yli 0.5bar painetta, jos ei tee tosissaan hyvää ja älykästä moottorinohjausta.

Niin ja yhdellä turbolla pääset helpoiten
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

samiharju kirjoitti:2.9 koneita on kahta tai kolmea eri puristussuhteella olevaa mallia, näistä alhaisimmalla oleva ei tarvii varmaankaan muutoksia ahdinkäyttöön tuon osalta.

onko se moottori nyt kiinni vähäpäästöisessä autossa? jos auto on vähäpäästöinen saat haudata ahdinhaaveet suosiolla koska tällöin vaaditaan esim vtt päästömittaus (n 1500e meni läpi tai ei). toivon siis että ahtamishaave kohdistuu ei-vähäpäästöiseen autoon..
Miksi tuosta vtt:n mittauksista tehdään sellainen peikko?? Jos auto on säädetty päästöihin ja muutenkin OK niin miksi ei??
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
jussi831

Viesti Kirjoittaja jussi831 »

moottorin tunnus oisko ollu,BRE. moottori on sierrassa, joka ei ole vähäpäästöinen.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

BRE = 9.0:1 suhteella , BRC ja BRD on 9.5:1.
2.9i
Feel The Difference.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

TuningUkkeli kirjoitti: Miksi tuosta vtt:n mittauksista tehdään sellainen peikko?? Jos auto on säädetty päästöihin ja muutenkin OK niin miksi ei??
jos sierran arvo on jotain tonnin ja kahden väliltä, laitat siihen vielä yhden tonnin tai toisenkin pakollisiin kilkkeisiin vaikka tekisit budjettiturbonkin; lieneekö järkevää teettää lisäksi noin kallista mittausta noin halpaan autoon enää? mieluummin etsii hyvän korin joka ei ole vähäpäästöinen; niitä kun on vielä tarjolla. eri asia jos olisi uudempi auto esim mondeo tai focus, niitä kun ei ole tarjolla muuta kuin vähäpäästöisiä. siksi siitä vtt mittauksesta tehdään "peikko". vähäpäästöiseen autoon kun saa laittaa vain vähäpäästöisen moottorin; jos moottoria muutetaan esim ahtamalla tulee vähäpäästöisyys todentaa uudelleen ja se maksaa. kyse on siis jostain ihan muusta kuin tavallisesta päästömittauksesta.

toki jos nyt sattuu olemaan vanha kymppitonni löysää rahaa taskussa eikä jää harmittamaan vaikka ei läpi menisikään mittauksista ekasta kerrasta niin mikäs siinä.. itse käyttäisin sen mittauksen hinnan vaikka johonkin muuhun siinä autossa. mutta kukin taaplaa tyylillään :-)
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

No aivan mutta jos haluaa.. Kun olet katsastusmiäs niin onkos tarkempaa tietoo tuosta mittauksesta??
No entäs jos heittää jonkun valmiin turbo koneen mikä on todettu jossain autossa vähäpäästöiseksi niin entäs sitten?? Onkos sitten mitattava kun on tkniikan vaihto??
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Mikäli autoon vaihdetaan muuttelematon vähäpäästöinen moottori niin sitä ei toki tarvitse mittauttaa missään - oli sit ahdettu tai ei. Vain silloin jos moottoria muutetaan tai halutaan tehdä ei-vähäpäästöisestä moottorista vähäpäästöinen.

VTT Mittauksesta mulla ei ole tarkempaa tietoa kun että ajetaan dynorullilla n 1-2 tunnin mittainen testiajosykli jossa demonstroidaan eri ajotapahtumia samalla pakokaasuja "pussittaen" eli kaikki otetaan talteen ja analysoidaan. vanhalla kuluneella moottorilla tuonne testiin on turha mennä vaikkei sitä olisi muuteltukaan, saati sitten kun ahdin laitettu lisäksi. Mutta jos kone on hyvässä kunnossa (=remontoitu) ja sattuu kartat kohdalleen niin kyllähän sen mittauksen läpi saa. Kuulemani mukaan se vaatii melko usein enemmän kuin yhden mittauskerran -> joka mittaus maksaa.
Vastaa Viestiin